Gå til innhold

Spørsmål til selvangivelsen - feriepenger oppført som lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har for første gang fått baksmell på skatten (ikke mye, 4000kr), og jeg tror det er noe feil her. Pleier som regel å få igjen nesten 30 000, da jeg både sparer maks i BSU og har hele boliglånet stående på meg.

I fjor sluttet jeg i min gamle jobb (siste lønning kom i februar) og startet i en ny måneden etter. I forbindelse med oppsigelsen, fikk jeg opptjente feriepenger utbetalt samtidig som siste lønning i februar. Alt dette kom i en samlet sum. Jeg ser nå på selvangivelsen at alt jeg fikk utbetalt fra gammel arbeidsgiver i fjor er oppført som lønn. Dette er vel ikke riktig? Den andelen av utbetalingen fra februar som er feriepenger skal vel ikke føres som lønn? Og disse pengene har man jo skattet av en gang før, så man skal vel ikke skatte av disse på nytt?

Jeg gikk opp i lønn når jeg skiftet jobb (ca 70 000 brutto), men jeg har tabelltrekk, så jeg vet ikke om det bør spille så stor rolle? Jeg burde kanskje ha en annen tabell, men kan dette alene ha ført til så store endringer?

Og om det er slik at arbeidsgiver har meldt inn feil, er det gammel arbeidsgiver jeg må kontakte for å få rettet opp i dette? Det er jo de som har meldt inn dette til skatteetaten?

Anonymkode: 0a59e...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har for første gang fått baksmell på skatten (ikke mye, 4000kr), og jeg tror det er noe feil her. Pleier som regel å få igjen nesten 30 000, da jeg både sparer maks i BSU og har hele boliglånet stående på meg.

I fjor sluttet jeg i min gamle jobb (siste lønning kom i februar) og startet i en ny måneden etter. I forbindelse med oppsigelsen, fikk jeg opptjente feriepenger utbetalt samtidig som siste lønning i februar. Alt dette kom i en samlet sum. Jeg ser nå på selvangivelsen at alt jeg fikk utbetalt fra gammel arbeidsgiver i fjor er oppført som lønn. Dette er vel ikke riktig? Den andelen av utbetalingen fra februar som er feriepenger skal vel ikke føres som lønn? Og disse pengene har man jo skattet av en gang før, så man skal vel ikke skatte av disse på nytt?

Jeg gikk opp i lønn når jeg skiftet jobb (ca 70 000 brutto), men jeg har tabelltrekk, så jeg vet ikke om det bør spille så stor rolle? Jeg burde kanskje ha en annen tabell, men kan dette alene ha ført til så store endringer?

Og om det er slik at arbeidsgiver har meldt inn feil, er det gammel arbeidsgiver jeg må kontakte for å få rettet opp i dette? Det er jo de som har meldt inn dette til skatteetaten?

Anonymkode: 0a59e...bd8

Det høres riktig ut. Feriepenger er skattbart akkurat som lønn. De feriepengene du da tjente opp i januar og februar i fjor, som du da fikk utbetalt på februarlønnen skal det skattes av. Feriepengene du tjente opp i 2014 og som du fikk utbetalt skal da ikke skattes av, disse skattet du for i 2014. 

Det skrives at du har alt av lån stående på deg. Om renten deres har gått kraftig ned kan det føre til at du får mindre fradrag enn du regnet med. I tillegg har du gått opp en del i lønn og tabellen kan være feil justert osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har for første gang fått baksmell på skatten (ikke mye, 4000kr), og jeg tror det er noe feil her. Pleier som regel å få igjen nesten 30 000, da jeg både sparer maks i BSU og har hele boliglånet stående på meg.

I fjor sluttet jeg i min gamle jobb (siste lønning kom i februar) og startet i en ny måneden etter. I forbindelse med oppsigelsen, fikk jeg opptjente feriepenger utbetalt samtidig som siste lønning i februar. Alt dette kom i en samlet sum. Jeg ser nå på selvangivelsen at alt jeg fikk utbetalt fra gammel arbeidsgiver i fjor er oppført som lønn. Dette er vel ikke riktig? Den andelen av utbetalingen fra februar som er feriepenger skal vel ikke føres som lønn? Og disse pengene har man jo skattet av en gang før, så man skal vel ikke skatte av disse på nytt?

Jeg gikk opp i lønn når jeg skiftet jobb (ca 70 000 brutto), men jeg har tabelltrekk, så jeg vet ikke om det bør spille så stor rolle? Jeg burde kanskje ha en annen tabell, men kan dette alene ha ført til så store endringer?

Og om det er slik at arbeidsgiver har meldt inn feil, er det gammel arbeidsgiver jeg må kontakte for å få rettet opp i dette? Det er jo de som har meldt inn dette til skatteetaten?

Anonymkode: 0a59e...bd8

Den delen av feriepengene du fikk utbetalt i 2015, som var opptjent i 2014, skal du ikke skatte av nei.

Men den delen du tjente opp i fjor, DVs Jan + Feb, skal du skatte av, siden det er samme år som du fikk det utbetalt.

Dersom alt er oppført som vanlig lønn så tror jeg også det er noe galt.

Dette skal det være ulike koder på i Lønns og Trekkoppgaven. Sjekk denne evt.

Anonymkode: 96f7c...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også se på lønnsslippen hvor mye du fikk utbetalt i Februar, og hvor mye skatt som ble trukket.

Sjekk da mot din tabell om skatten er trukket av hele beløpet du fikk utbetalt, for du vet jo hvilken tabell du har.

Anonymkode: 96f7c...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest canacas

Her var det mange uten peil. Feriepenger er aldri skattefrie. De følger kontantprinsippet og skattes det året de utbetales. Du blir ikke trukket skatt ved utbetalingen, feriepengene legges inn i skattegrunnlaget for året de ble utbetalt. Feriepenger er lønn. 

Dette virker riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, canacas skrev:

Her var det mange uten peil. Feriepenger er aldri skattefrie. De følger kontantprinsippet og skattes det året de utbetales. Du blir ikke trukket skatt ved utbetalingen, feriepengene legges inn i skattegrunnlaget for året de ble utbetalt. Feriepenger er lønn. 

Dette virker riktig. 

Det er riktig at feriepengene ikke er skattefrie, men når jeg skattet av feriepengene fra 2014 gjennom hele 2014, så skal jeg vel ikke skatte av dem på nytt i 2015?

Anonymkode: 0a59e...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at feriepengene ikke er skattefrie, men når jeg skattet av feriepengene fra 2014 gjennom hele 2014, så skal jeg vel ikke skatte av dem på nytt i 2015?

Anonymkode: 0a59e...bd8

Du har ikke skattet av de i 2014, de ble avsatt i balansen hos arbeidsgiveren din. Derfor skal du skatteberegnes av de i 2015, det er da de ble utbetalt og inngår i ditt skattegrunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, canacas skrev:

Du har ikke skattet av de i 2014, de ble avsatt i balansen hos arbeidsgiveren din. Derfor skal du skatteberegnes av de i 2015, det er da de ble utbetalt og inngår i ditt skattegrunnlag. 

Jeg får ikke dette til å stemme? Man trekkes jo ikke skatt av feriepengene når de utbetales, med unntak av januar og februar i dette tilfellet?

Dersom jeg hadde fortsatt i jobben min, så ville vel feriepengene jeg tjente opp i 2014 (og som jeg mener jeg skattet av i 2014) blitt utbetalt i juni 2015, uten skattetrekk? Mener dere at feriepengene man sparer opp i 2014 blir skattet av inntekten gjennom 2015? Hva da med det første året man jobber et sted? Er skatten da lavere fordi man ikke "skatter på etterskudd" for feriepengene? Skjønner ingenting jeg nå. 

Anonymkode: 0a59e...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, canacas skrev:

Her var det mange uten peil. Feriepenger er aldri skattefrie. De følger kontantprinsippet og skattes det året de utbetales. Du blir ikke trukket skatt ved utbetalingen, feriepengene legges inn i skattegrunnlaget for året de ble utbetalt. Feriepenger er lønn. 

Dette virker riktig. 

Riktig, men med en liten korreksjon.

Unntaket er om de utbetales i samme år som de er opptjent. Så dersom du har fått utbetalt feriepenger opptjent for januar og februar 2015 som del av utbetalingen i 2015, skal det skattes av disse (men ikke for feriepenger opptjent i 2014). Dersom utbetalingen av disse feriepengene først kom(mer) i 2016, utbetales de uten skattetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Riktig, men med en liten korreksjon.

Unntaket er om de utbetales i samme år som de er opptjent. Så dersom du har fått utbetalt feriepenger opptjent for januar og februar 2015 som del av utbetalingen i 2015, skal det skattes av disse (men ikke for feriepenger opptjent i 2014). Dersom utbetalingen av disse feriepengene først kom(mer) i 2016, utbetales de uten skattetrekk.

Blir feil å kalle det en korreksjon. Tar man den ut samme år som opptjening, i sluttoppgjør, skattes man der og da. Men grunnlaget ligger likevel i skattegrunnlaget for det likningsåret. 

Du lignes for alt du har fått utbetalt i ligningsåret. 

Endret av canacas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest canacas
3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Riktig, men med en liten korreksjon.

Unntaket er om de utbetales i samme år som de er opptjent. Så dersom du har fått utbetalt feriepenger opptjent for januar og februar 2015 som del av utbetalingen i 2015, skal det skattes av disse (men ikke for feriepenger opptjent i 2014). Dersom utbetalingen av disse feriepengene først kom(mer) i 2016, utbetales de uten skattetrekk.

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke dette til å stemme? Man trekkes jo ikke skatt av feriepengene når de utbetales, med unntak av januar og februar i dette tilfellet?

Dersom jeg hadde fortsatt i jobben min, så ville vel feriepengene jeg tjente opp i 2014 (og som jeg mener jeg skattet av i 2014) blitt utbetalt i juni 2015, uten skattetrekk? Mener dere at feriepengene man sparer opp i 2014 blir skattet av inntekten gjennom 2015? Hva da med det første året man jobber et sted? Er skatten da lavere fordi man ikke "skatter på etterskudd" for feriepengene? Skjønner ingenting jeg nå. 

Anonymkode: 0a59e...bd8

Fandens sitering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke dette til å stemme? Man trekkes jo ikke skatt av feriepengene når de utbetales, med unntak av januar og februar i dette tilfellet?

Dersom jeg hadde fortsatt i jobben min, så ville vel feriepengene jeg tjente opp i 2014 (og som jeg mener jeg skattet av i 2014) blitt utbetalt i juni 2015, uten skattetrekk? Mener dere at feriepengene man sparer opp i 2014 blir skattet av inntekten gjennom 2015? Hva da med det første året man jobber et sted? Er skatten da lavere fordi man ikke "skatter på etterskudd" for feriepengene? Skjønner ingenting jeg nå. 

Anonymkode: 0a59e...bd8

Om du hadde fortsatt å jobbe i samme jobb, ville du fått utbetalt feriepengene opptjent i 2014 i løpet av 2015. Nå fikk du de utbetalt i februar i stedet for juni. I din nye jobb fikk du IKKE feriepenger i 2015, fordi du ikke hadde opparbeidet grunnlag for dette i 2014. Men lønnen hos ny arbeidsgiver skattelegges litt mer for at feriepengene skal kunne utbetales uten skattetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke dette til å stemme? Man trekkes jo ikke skatt av feriepengene når de utbetales, med unntak av januar og februar i dette tilfellet?

Dersom jeg hadde fortsatt i jobben min, så ville vel feriepengene jeg tjente opp i 2014 (og som jeg mener jeg skattet av i 2014) blitt utbetalt i juni 2015, uten skattetrekk? Mener dere at feriepengene man sparer opp i 2014 blir skattet av inntekten gjennom 2015? Hva da med det første året man jobber et sted? Er skatten da lavere fordi man ikke "skatter på etterskudd" for feriepengene? Skjønner ingenting jeg nå. 

Anonymkode: 0a59e...bd8

Hvordan skattet du av feriepengene i 2014? Dersom du fortsetter å argumentere for dette bør du vise hvordan du skattet av feriepengene mens de ble opptjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, canacas skrev:

Tar man den ut samme år som opptjening, i sluttoppgjør, skattes man der og da. Men grunnlaget ligger likevel i skattegrunnlaget for det likningsåret. 

Ser det skulle stått ... skal det trekkes skatt av utbetalingen... og ikke ...skal det skattes av...
Poenget er om feriepengene utbetales med eller uten forhåndstrekk. Utbetalingen går uansett inn i totallønn for skatteberegning ved årets slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg hadde fortsatt i jobben min, så ville vel feriepengene jeg tjente opp i 2014 (og som jeg mener jeg skattet av i 2014) blitt utbetalt i juni 2015, uten skattetrekk?

Hvorfor mener du at du skattet av feriepengene i 2014?

Anonymkode: bfbfe...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort forenklet så er innteksgrunnlaget for et år alle utbetalinger (lønn, feriepenger, pensjon, bonus etc) som ble utbetalt det året , uavhengig av opptjeningstidspunkt.
Noe utbetales med forskuddstrekk (lønn, bonus) og noen uten (feriepenger), samt at man gjerne har halvt skattetrekk i november eller desember. Skattekortberegningen tar høyde for at det skjer utbetalinger med avvikende skattetrekk. Men om grunnlaget skattekortet er beregnet på (estimater), ikke stemmer med endelig oppgjør, får man avvik som gir utslag i restskatt eller skattepenger tilgode. Om du søkte om nytt skattekort da du byttet jobb, og ikke tok med feriepengeutbetalingen i utbetalt lønn til nå, så mangler det inntekt i skatteberegningen. Det kan være en forklaring. Men det kan også skyldes at renten er blitt lavere og at du har betalt ned avdrag og dermed er lånet (rentegrunnlaget) mindre, som gir mindre fradrag.

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, skulle endre, ikke sitere.

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...