Gå til innhold

Abort er mord


AnonymBruker

Er?  

133 stemmer

  1. 1. Er?

    • Abort er mord!
    • Nei det er ikke mord..


Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvis en tror at alternativet til å stoppe det er 90 år med tortur. Er da drapskvinnen eller torturisten værst?

Anonymkode: 4ae32...fde

Det er ikke det vi diskuterer. Det er drap når man tar livet av noe og jeg er ikke interressert å diskutere hvem som er verst. 

Anonymkode: e9259...2c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er videosnutter på youtube som jeg ikke legger ved her men med noen tastetrykk finner du de selv. Det er ikke krampetrekninger og det er ikke bare en rapport det er snakk om heller og det er nøye forsket på av flere team. Det viser til at der prøver å unngå instrumenter og det er ikke til å missforstå. Hjertet aktivitet som forandrer seg er en reaksjon på frykt, når gaping kun skjer når instrumentet nermer seg og den aker seg vekk og spreller. Nervesystemet reagerer når den blir truffet. Det er ikke krampetrekninger. Og jeg føler for å høre på hva profesjonelle mener er sannheten og det er bevist i tillegg så holder ikke forklaringene dine da jeg tviler på at du vet hva du snakker om. Jeg viser til forskningen.

Anonymkode: e9259...2c6

Du kan altså ikke vise til seriøs forskning på emnet. OK.

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du insisterer å kalle et embryo eller et foster for en celleklump. Spesielt ikke når du spør etter kildehenvisninger fra andre. Trenger seriøst kildehenvisning for hvorfor et embryo eller foster kan betegnes som en celleklump. 

Anonymkode: 4ae32...fde

Anser et ufødt barn for å ha like stor verdi som en hvilken som helst celleklump. Det er også det embryoet er i begynnelsen. Dersom du skal være helt terminologisk på det, kan et embryo kalles en celleklump de første to ukene, deretter blir en del av celleklumpen til morkake og den andre delen blir til et embryo. For min del, har dette embryoet like stor verdi som en celleklump. Noe man fjerner av ulike årsaker - disse årsakene differensierer fra person til person. Har heller ingen grunn til å ikke legge ved kilder, HER kan du lese om det :)

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når mener du at et foster slutter å bli en celleklump egentlig? Ved termindato? 

Anonymkode: f1737...516

Rent personlig mener jeg at embryoet/fosteret slutter å opphøre som en celleklump når det er i stand til å leve utenfor livmoren. Den tekniske termen er rundt midten av uke to.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger ikke ved disse videosnuttene her da jeg syns det var veldig ubehagelige bilder og videoer men de er enkelt og finne om man søker selv. Det burde ikke være vanskelig om man ønsker å finne ut av det ? Jeg trenger ikke vise til forskning som ligger lett tilgjengelig på youtube der man ser når det skjer samt maaaange forskninger på nett. Men nå som jeg har blitt gravid selv ønsker jeg ikke å sitte å søke opp bildene forskningene og videoene da jeg blir uvel av de. De er forøvrig lett å finne. Og så bra du ønsker å se det :-)  det betyr at du kansje skjønner at det er mulig selv om de på KG sier neeeei. Men det er jo allerede bevist så det er jo egentlig ikke noe for de som ikke har rett kompetanse å diskutere for det er ikke en diskusjon. Der føler frykt når det blir tatt liver av og det er lett og se når det fremlegges.

Anonymkode: e9259...2c6

Du kan altså ikke kildehenvise, det er helt greit det :) Har null problemer med å se på ubehagelige ting, har sittet å sett på aborter tidligere, følte ingenting negativt over det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mord å drepe et insekt synes du?

Anonymkode: 868d4...bd8

Mener du et insekt og et menneske er det samme?

Anonymkode: f1737...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det vi diskuterer. Det er drap når man tar livet av noe og jeg er ikke interressert å diskutere hvem som er verst. 

Anonymkode: e9259...2c6

Ja man dreper et liv. Helt enig. Abort er å ta et liv. Men jeg er likevel villig til å begå barmhjertighetsdrap hvis alternativet til barnet mitt er 90 år med tortur. Aktiv dødhjelp er for eksempel også drap. Barmhjertighets drap. Du er sikkert mot det og. Men det er ikke jeg. Jeg syns det er en hjertløst å beholde et barn, uten tanke på barnet, men seg selv. Beholde det bare! fordi man selv skal unngå å ta et liv. Det har ingenting med barnehold, men med egoisme å gjøre.

Anonymkode: 4ae32...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er noe som skjer i kroppen vår veldig, veldig ofte. Jeg synes denne nøytrofile granulocytten lever sitt eget liv. Er vi en morder hvis vi kutter oss sånn at vi blør og en nøytrofil granulocytt eller millionvis av dem faller ut av kroppen vår og dør? Disse har like lite følelser og evne til å tenke som et foster på et såpass tidlig stadium. 

Anonymkode: 08206...c86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å adoptere bort? Mange der ute som vil adoptere :) 

Anonymkode: 157af...584

Hvor mange ønsker å adoptere et barn som ikke er friskt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke motstander av abort. Jeg skriver tydlig at det er naivt å tenke at fostere har godt av det eller at man ikke tar liv når man stopper et bankende hjerte. Samtidig skriver jeg at JEG syns ikke det burde bli tatt så lett på. Ikke hva som er lov eller greit for resten av norge. Men man tar liv når man fjerner liv og slik er det bare. 

Anonymkode: e9259...2c6

Et foster er ikke et levende vesen bare fordi det har et bankende hjerte, så dette argumentet er utdatert i abortdebatten. Et foster er et levende vesen først når sentralnervesystem og hjerneaktivitet er på plass, noe som meg bekjent ikke er før i uke 8.Dette er "lenge" før uke 12, men også en stund etter at hjertet gjør ditt første dunk. Før dette er det bare en sammensatt celleklump med mulighet for liv, uansett hvor fort og hardt det hjertet banker.

Det blir som å si at en person uten hjerneaktivitet ikke skal bli koblet fra, fordi hjertet enda slår og det per def er liv.. For det er det ikke. Hjertet er først og fremst en muskel, og denne muskelen må testes og prøves av fosterets kropp selv før hjertet begynner å pumpe blodet rundt i. 

Men selv hadde jeg nok ikke klart å ta abort, uansett om jeg er i uke 5 eller 12. Og jeg er også helt enig i at terkelen for abort mange ganger er veldig lav. Kjenner ei med 3 aborter bak seg, og syns det er ganske ille. Men igjen så kan ulykker skje. P-pilla kan feile, kondomet kan feile etc, så abort er på mange måter en ganske fin ting å ha, selv om det er et svært omdiskutert tema og det ikke burde bli tatt lett på.

 

 

Endret av Sinsiew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arabella skrev:

Du har rett i det du skriver, men saken er den at en partner ofte bruker forskjellige pressmidler mot sin gravide kvinne, så hvor "selvbestemt" er en abort da?

Dette er vel strengt tatt en annen diskusjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der er mord når man stopper et hjerte. Hva ellers...

 

Anonymkode: e9259...2c6

Så vi bør ha fryktelig dårlig samvittighet når vi spiser laks til middag?

Anonymkode: 62e04...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

   Abortgrensen i Norge 

Anonymkode: 41093...306

:grine:  huffameg 

Anonymkode: e9259...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jolene skrev:

Du kan altså ikke vise til seriøs forskning på emnet. OK.

Anser et ufødt barn for å ha like stor verdi som en hvilken som helst celleklump. Det er også det embryoet er i begynnelsen. Dersom du skal være helt terminologisk på det, kan et embryo kalles en celleklump de første to ukene, deretter blir en del av celleklumpen til morkake og den andre delen blir til et embryo. For min del, har dette embryoet like stor verdi som en celleklump. Noe man fjerner av ulike årsaker - disse årsakene differensierer fra person til person. Har heller ingen grunn til å ikke legge ved kilder, HER kan du lese om det :)

Rent personlig mener jeg at embryoet/fosteret slutter å opphøre som en celleklump når det er i stand til å leve utenfor livmoren. Den tekniske termen er rundt midten av uke to.

Du kan altså ikke kildehenvise, det er helt greit det :) Har null problemer med å se på ubehagelige ting, har sittet å sett på aborter tidligere, følte ingenting negativt over det.

Om du ønsker å se forskningen kan du søke den opp istede for å bruke masse energi på å diskutere den vekk da den er rimelig enkel å finne selv uten at jeg som er gravid må søke den opp når det som sagt gjør meg vondt.

Anonymkode: e9259...2c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vi bør ha fryktelig dårlig samvittighet når vi spiser laks til middag?

Anonymkode: 62e04...a3b

Merkelige sammenligninger for jeg orker ikke ta på meg ALLE verdens problemene. Men det er også drap på fisk når vi dreper den..selv om vi spiser den men den har ikke lagt i magen min men ønsker den ikke død fordi om jeg spiser den.

Anonymkode: e9259...2c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ønsker å se forskningen kan du søke den opp istede for å bruke masse energi på å diskutere den vekk da den er rimelig enkel å finne selv uten at jeg som er gravid må søke den opp når det som sagt gjør meg vondt.

Anonymkode: e9259...2c6

 

Da burde du ikke ha nevnt den heller. Det finnes flere måter å kildehenvise enn youtube.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

   Abortgrensen i Norge 

Anonymkode: 41093...306

Ja, det er 12 ukers abortgrense i Norge. Noe mer du ville frem til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelige sammenligninger for jeg orker ikke ta på meg ALLE verdens problemene. Men det er også drap på fisk når vi dreper den..selv om vi spiser den men den har ikke lagt i magen min men ønsker den ikke død fordi om jeg spiser den.

Anonymkode: e9259...2c6

MEN den livnærer seg ikke på kroppen til én person, så sammenligningen var ikke helt ideell.

Bendelorm og andre parasitter blir bedre. 

 

Hvor mye rett har man til å utnytte en annen person sin kropp for å overleve selv?

Kan jeg ta den ene lungen din for å overleve? Nekter du meg, har du drept meg da?

Anonymkode: 62e04...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, Jolene skrev:

 

Da burde du ikke ha nevnt den heller. Det finnes flere måter å kildehenvise enn youtube.

 

Finn den selv det klarer du. Jeg ønsker ikke å sitte å søke opp for det er også bilder jeg ikke ønsker å se. Er det forferdelig ufattelig vanskelig ? Det er jo mange av de, maaange. Men JEG vil ikke se det nå når jeg er gravid. Søk det opp. Det går fort. Og jeg nevnte det fordi det var aktuelt under denne diskusjonen. Søk. På google. Eller youtube. Du trenger ikke hjelp til det.

Anonymkode: e9259...2c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MEN den livnærer seg ikke på kroppen til én person, så sammenligningen var ikke helt ideell.

Bendelorm og andre parasitter blir bedre. 

 

Hvor mye rett har man til å utnytte en annen person sin kropp for å overleve selv?

Kan jeg ta den ene lungen din for å overleve? Nekter du meg, har du drept meg da?

Anonymkode: 62e04...a3b

Abort er å ta livet av noe, noe mer enn vanskelig enn det er det ikke. Man dreper det ved hjelp av instrumenter, også sjekker man etterpå at det er dødt. 

Anonymkode: e9259...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn den selv det klarer du. Jeg ønsker ikke å sitte å søke opp for det er også bilder jeg ikke ønsker å se. Er det forferdelig ufattelig vanskelig ? Det er jo mange av de, maaange. Men JEG vil ikke se det nå når jeg er gravid. Søk det opp. Det går fort. Og jeg nevnte det fordi det var aktuelt under denne diskusjonen. Søk. På google. Eller youtube. Du trenger ikke hjelp til det.

Anonymkode: e9259...2c6

Nei, jeg ønsker de kildene du referer til. Dersom det er så mange, er det da slettes ikke så vanskelig. Å bare trekke ut noe, blir jo feil med tanke på at det kan differensiere fra det du skriver. Ergo vil jeg ha DINE kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jolene skrev:

Nei, jeg ønsker de kildene du referer til. Dersom det er så mange, er det da slettes ikke så vanskelig. Å bare trekke ut noe, blir jo feil med tanke på at det kan differensiere fra det du skriver. Ergo vil jeg ha DINE kilder.

Det er ikke MINE kilder.. Det er mange av de både her og der på nettet med filmer, rapporter og bilder av fostre som blir abortert ( noe som er rå ekkelt og se på) og reagerer på det.  men jeg vil ikke søke de opp nå når jeg er gravid da det gjør meg vondt som sagt. Jeg ønsker ikke legge ut så groteske ting på denne siden og vil ikke bruke natta på å søke det opp så det klarer du selv. Er flere som finner de så det klarer du også. Jeg legger ikke ut slike ting her både av hensyn til andre som ikke vil se slikt men også meg selv. Jjjeeeeeezzzz.

Anonymkode: e9259...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...