Gå til innhold

Når bør man slutte på hormonprevansjon, når man planlegger graviditet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har per i dag hormonspiral, og lurer litt på å ta den ut.  Hvor lenge før man starter orøvingen bør jeg ta den ut? Regner med jeg ikke får mensen tilbake med en gang? Noen som vet?

Anonymkode: c70e4...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen har sagt 3 mnd til meg, men om det stemmer vet jeg ikke. Uansett varierer det veldig, men det vet du nok. Lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt den ut min 3mnd før, irriterer meg at ikke jeg tok ut pstaven min før.. Nå som jeg vet hvor lang tid det tok for kroppen å stabilisere seg (et halvt år!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj shit! Nå ble jeg stresset her. Jeg hadde håpet på å starte prøvingen i slutten av april. Skal ta den ut asap!

 

ts

Anonymkode: c70e4...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oj shit! Nå ble jeg stresset her. Jeg hadde håpet på å starte prøvingen i slutten av april. Skal ta den ut asap!

 

ts

Anonymkode: c70e4...444

Det er litt optimistisk ja. Tror normalen er innenfor 2-15 mnd for å få stabilisert syklus. 

Men du kan jo være heldig =)

Endret av VinterSnø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta på hormonprevansjon i august. Fortsatt uregelmessig syklus. Er på dag 35 nå i min syklus. Tror ikke jeg har hatt eggløsning enda. Så belag deg på at du være plaget i et år etter slutt.

Anonymkode: aae1f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutta på hormonprevansjon i august. Fortsatt uregelmessig syklus. Er på dag 35 nå i min syklus. Tror ikke jeg har hatt eggløsning enda. Så belag deg på at du være plaget i et år etter slutt.

Anonymkode: aae1f...538

Ååå herregud nå ble jeg stresset! At ikke jeg tenkte på dette før! Tenkte det skulle ta en mnd. jeg... Men selv om syklusen din er uregelmessig så betyr vel ikke det at du ikke har eggløsning? Hvis du har sex annenhver dag så har du da gode sjanser?

 

ts

Anonymkode: c70e4...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta svært kort tid, så man bør ikke slutte på hormonpreparater før man er klar for å bli gravid. :) Det er det korte svaret på det du spør om i tittelen.

 

Det lange svaret, på hvor lang tid man bruker på å komme i normal gjenge med syklusen sin er variabelt. Mange kvinner opplever at det kan ta så mye som et år å få tilbake normal syklus og menstrusjon etter hormonpreparater, andre blir gravide første syklus etter at de sluttet, uten at de har hatt menstrusjon før. Jeg leste på lommelegen (men finner ikke lenken igjen) at de regner med at kvinner som nylig har sluttet med hormonprevensjon bruker 2-3 sykluser lengre på å bli gravide enn de som ikke har brukt hormonprevensjon. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ååå herregud nå ble jeg stresset! At ikke jeg tenkte på dette før! Tenkte det skulle ta en mnd. jeg... Men selv om syklusen din er uregelmessig så betyr vel ikke det at du ikke har eggløsning? Hvis du har sex annenhver dag så har du da gode sjanser?

 

ts

Anonymkode: c70e4...444

Du kan godt "miste" eggløsningen når du har uregelmessig syklus. Eller lang og uregelmessig syklus kan tyde på mangel på EL. Jeg har notert alle syklusene mine siden slutt på prevensjon. De har variert fra 30-37 dager. Det er ikke så veldig stort sprang, men jeg er på dag 35 nå og ingen tegn. Mulig det blir lengre denne mnd. Tok test igår, var negativ :/ Du kan jo bli gravid selv du har trøbbel med syklus, men er vanskelig å vite når man har EL. 

Anonymkode: aae1f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎03‎.‎2016 at 14.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har per i dag hormonspiral, og lurer litt på å ta den ut.  Hvor lenge før man starter orøvingen bør jeg ta den ut? Regner med jeg ikke får mensen tilbake med en gang? Noen som vet?

Anonymkode: c70e4...444

Det er veldig individuelt, legen min sa at det ville gå kort tid, men jeg fikk ikke tilbake mensen før etter 11 mnd.. Men som regel går det mye fortere, tror jeg. Hvis dere kan bruke kondom, er det jo bare å ta ut spiralen og bruke kondom frem til dere ønsker å begynne å prøve?

Anonymkode: e610b...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig individuelt, legen min sa at det ville gå kort tid, men jeg fikk ikke tilbake mensen før etter 11 mnd.. Men som regel går det mye fortere, tror jeg. Hvis dere kan bruke kondom, er det jo bare å ta ut spiralen og bruke kondom frem til dere ønsker å begynne å prøve?

Anonymkode: e610b...b26

Ja set er kondom som har vært planen, men nå vet jeg ikke om jeg tør å vente lengre... Tør liksom ikke gå glipp av en mulig eggløsning, hvis det kan ta så mye som 12 mnd. Før syklusen er stabil... 

Vil nødig ha desemberbarn, var derfor vi tenkte å vente litt, men det er vel mest vanlig for 1. gangs fødende å gå på overtid uansett?

 

ts

Anonymkode: c70e4...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja set er kondom som har vært planen, men nå vet jeg ikke om jeg tør å vente lengre... Tør liksom ikke gå glipp av en mulig eggløsning, hvis det kan ta så mye som 12 mnd. Før syklusen er stabil... 

Vil nødig ha desemberbarn, var derfor vi tenkte å vente litt, men det er vel mest vanlig for 1. gangs fødende å gå på overtid uansett?

 

ts

Anonymkode: c70e4...444

Man sier at opp mot 12 mndr er tiden det tar å komme i naturlig syklus etter bruk av hormoner ja. Men etter det vet man jo heller ikke hvor lang tid det tar å bli gravid. Så jeg ville droppet hormonene i første omgang. For det er ikke verre enn at man unngår den syklusen som vil gi desemberbarn, hvis det er veldig lite ønskelig. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja set er kondom som har vært planen, men nå vet jeg ikke om jeg tør å vente lengre... Tør liksom ikke gå glipp av en mulig eggløsning, hvis det kan ta så mye som 12 mnd. Før syklusen er stabil... 

Vil nødig ha desemberbarn, var derfor vi tenkte å vente litt, men det er vel mest vanlig for 1. gangs fødende å gå på overtid uansett?

 

ts

Anonymkode: c70e4...444

Det tror jeg er en myte. Er vel mer at det er vanligere for 1. gangs fødende enn flergangsfødende. Ikke at flesteparten går over. Iallfall slik jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du legger inn dagen i dag som første dag i siste menstruasjon får du termin et stykke inn i januar. Så jeg ville fått fjernet spiralen og prøvd fra dag 1. 

Jeg brukte clue for å følge med på syklus og få en ca eggløsningå forholde meg til. Etter en stund sjekket jeg med en eggløsningstest om det stemte (det gjorde det). Gikk på p-piller og fikk stabil syklus fra første måned. Sluttet på p-pillen en del mnd før vi ville prøve og brukte kondom til vi var klar. 

Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bokdamen skrev:

Hvis du legger inn dagen i dag som første dag i siste menstruasjon får du termin et stykke inn i januar. Så jeg ville fått fjernet spiralen og prøvd fra dag 1. 

Jeg brukte clue for å følge med på syklus og få en ca eggløsningå forholde meg til. Etter en stund sjekket jeg med en eggløsningstest om det stemte (det gjorde det). Gikk på p-piller og fikk stabil syklus fra første måned. Sluttet på p-pillen en del mnd før vi ville prøve og brukte kondom til vi var klar. 

Lykke til 😊

Hvordan var mensen din etter du sluttet? Jeg er redd for å blø i tide og utide..

Anonymkode: 687ce...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var mensen din etter du sluttet? Jeg er redd for å blø i tide og utide..

Anonymkode: 687ce...c04

Gikk rett i helt stabil syklus med kun blødning under menstruasjon (4-5 dager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 31.3.2016 at 13.00, AnonymBruker skrev:

Du kan godt "miste" eggløsningen når du har uregelmessig syklus. Eller lang og uregelmessig syklus kan tyde på mangel på EL. Jeg har notert alle syklusene mine siden slutt på prevensjon. De har variert fra 30-37 dager. Det er ikke så veldig stort sprang, men jeg er på dag 35 nå og ingen tegn. Mulig det blir lengre denne mnd. Tok test igår, var negativ :/ Du kan jo bli gravid selv du har trøbbel med syklus, men er vanskelig å vite når man har EL. 

Anonymkode: aae1f...538

Man mister ikke eggløsning fordi man har uregelmessige sykluser. Det er det bare vi som ikke får barn tror. Man "mister" oftes eggløsningen av andre grunner. Hvis man har pcos f.eks. Det er en vanlig oppfattelse av oss som ikke får barn, at vi liksom ikke har eggløsning, siden syklusen er så ustabil. Egentlig er det bare unnskyldningen vi lager for oss selv, fordi vi ikke kommer på noen annen grunn til at det ikke klaffer. Flesteparten av oss har eggløsning, men ved uregelmessig syklus kan den var svært vanskelig å treffe :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig lett gravid, ett forsøk på to av barna. Før jeg ble gravid med de brukte jeg ikke noe hormonprevensjon. På tredjemann hadde jeg hormonspiral, regnet med at det skulle gå like fort, her tok det tre måneder.

Anonymkode: da6aa...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir veldig lett gravid, ett forsøk på to av barna. Før jeg ble gravid med de brukte jeg ikke noe hormonprevensjon. På tredjemann hadde jeg hormonspiral, regnet med at det skulle gå like fort, her tok det tre måneder.

Anonymkode: da6aa...e45

Rettelse: seks måneder

Anonymkode: da6aa...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tidligst slutte fra når man vil unnfange.

Fikk selv positiv test 4 uker etter jeg slutta på hormonene.

Anonymkode: 600fd...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...