Gå til innhold

Han tilbød seg ikke å fikse..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søsteren min er gift med en rørlegger. De pluss min andre søster med mann var på lunch idag.  Jeg nevnte at det var noe krøll med vasken på badet og at vi nok måtte ringe rørlegger på tirsdag.  Mannen til søster sa ingenting..   Nevnte det igjen da han skulle på toalettet at han måtte vaske hender på kjøkkenet, og han sa bare okei.   Er det helt fjernt å forvente at han i det minste tilbyr seg å se det? Han ER jo rørlegger, får lunch og øl og bare ignorerer at jeg har problemer med vasken? 

Min andre søster synes også det var rart men ber meg la det ligge. Hvis han kan spare meg for to tusen så synes jeg jo han kunne tilbudt seg det, han kan jo sånt! Og kan være det bare var en quick fix...  Jeg har mest lyst til å spørre søster om mannen er syk eller har vondt eller noe siden han dreit i det.. Jeg liker å pusle med symaskin og hvis søstrene mine revner noe klær så  syr jeg jo det.. 

Anonymkode: ad092...f97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 ja han burde å tilby og så gjøre det (kanskje ikke akkurat der og da) og din søster burde å ha nevnt det når han ikke tilbydde seg!

Men jeg ville ha latt det gå... også vet du at den familien der stiller ikke opp, og da behøver ikke du å gjøre det heller.

makan til frekkhet, dere i familie!

Anonymkode: c8301...272

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Hvis håndtverkere jobber gatis for folk de kjenner blir de utnyttet hele tiden. Mange har derfor som prinsipp at de ikke gjør noe off-book. Derimot kan du gjør ham en tjeneste ved å velge å kjøpe tjensten fra ham i stedet for en annen.

Endret av Herr Heftig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne spurt selv. Jeg har håndverkere i familien, og det er ikke måte på hvor mye gratis de skal arbeide.. 

Det minste du kan gjøre er å be om han kan se på det. Ikke vent på at han skal tilby seg mens du sitter og hinter..

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 ja han burde å tilby og så gjøre det (kanskje ikke akkurat der og da) og din søster burde å ha nevnt det når han ikke tilbydde seg!

Men jeg ville ha latt det gå... også vet du at den familien der stiller ikke opp, og da behøver ikke du å gjøre det heller.

makan til frekkhet, dere i familie!

Anonymkode: c8301...272

Men ja, du kunne jo spurt om han kunne ta en titt, det er jeg enig.

men når det er så nærme familie synes jeg at han kunne ha tilbyd seg.

Anonymkode: c8301...272

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er sikkert lei av å få forespørsler om å gjøre gratisarbeid hele tiden. Jeg klandrer han ikke. Folk som kan ting blir alltid spurt om de ikke kan gjøre det gratis. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia når man har slike yrker er at folk maser om hjelp hele tiden(ikke nødvendigvis fra samme person hele tiden, men det er alltid noen) så man har aldri fri fra jobb. Jeg jobber med data og får spørsmål fra øst og vest om å fikse ditt eller datt(og det kan fort ta flere dager avhengig av hva som er problemet). Det er ikke et spørsmål om å få betalt, men folk tar det som en selvfølge. Sier ikke man aldri skal stille opp, men det må også være lov å si nei/ikke tilby.

Anonymkode: 61551...78f

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør selv? Skjønner godt det kan bli irriterende å stadig vekk måtte jobbe gratis for folk. Tror han hadde satt mer pris på om du spurte ham fint om han kunne sett på det, fremfor å drive med hinting, som andre har påpekt. Det er høfligere.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å hint så jævlig da, spør ham! 

 

Du er antagelig ikke den eneste som forventer hjelp og prøver å hinte hele tiden.. Så han er kanskje lei :)

Anonymkode: 47b66...4c8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ananas. skrev:

Jeg er mest lei av at folk forventer at andre skal drive med jobben sin gratis, bare fordi man er håndverker. (Nei, er ikke håndverker selv). Han ER rørlegger, han "liker ikke å pusle med rør og sånn". Kanskje litt rart at han ikke gjorde noe, eller kom med noen tips mtp. hvor nær familie dere er, men absolutt ikke noe å gå rundt å irritere seg over. Dessuten: Det kan hende han hadde oppfattet det mye høfligere og dermed blitt mer innstilt på å gjøre det, om du bare spurte, i stedet for å drive med hinting. 

Veldig enig. Flere jeg kjenner som er håndtverkere er lei av at "alle" bare skal ha en tjeneste. Dersom det er problemer med rørene dine, spør han om han kan ta på seg jobben mot betaling. Rørdeler er svindyrt, langt dyrere enn hva sytråden din koster. Dessuten, skal håndtverkere aldri få ha fri? Det mest redelige å gjøre, er å spørre han om han kan ta jobben - mot betaling selvsagt. Det er frekt å drive med den slags hinting. Det burde de fleste over ungdomsskolealder ha lagt fra seg.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ha spurt om han kunne ta en titt. Og fått fram at du ikke forventet at han skulle fikse det gratis, eller akkurat der og da. Du kunne f.eks spurt om det så ut som en liten sak eller noe større og dyrere. Hvis vasken bare er tett kan du lett fikse opp og vaske vekk selv. Hvis det er større kan du be han gi deg en pris når han er tilbake på jobb.

Om det er nær slekt eller gode venner bør han kunne gi deg noen tips på å ta i fra hverandre en vannlås for rensing om du ikke har gjort sånt før. Men det er en såpass grisete greie at man ikke gjør det mens man har lunsjgjester ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min er gift med en rørlegger. De pluss min andre søster med mann var på lunch idag.  Jeg nevnte at det var noe krøll med vasken på badet og at vi nok måtte ringe rørlegger på tirsdag.  Mannen til søster sa ingenting..   Nevnte det igjen da han skulle på toalettet at han måtte vaske hender på kjøkkenet, og han sa bare okei.   Er det helt fjernt å forvente at han i det minste tilbyr seg å se det? Han ER jo rørlegger, får lunch og øl og bare ignorerer at jeg har problemer med vasken? 

Min andre søster synes også det var rart men ber meg la det ligge. Hvis han kan spare meg for to tusen så synes jeg jo han kunne tilbudt seg det, han kan jo sånt! Og kan være det bare var en quick fix...  Jeg har mest lyst til å spørre søster om mannen er syk eller har vondt eller noe siden han dreit i det.. Jeg liker å pusle med symaskin og hvis søstrene mine revner noe klær så  syr jeg jo det.. 

Anonymkode: ad092...f97

Vel,dette er jo et kjent problem for rørleggere,bilmekanikere,elektrikere ol.

Altså,det er yrket deres,ikke en hobby de syns det er gøy å bedrive gratis for andre. Det er lite respekt å forvente det faktisk!

Det du kunne gjort,var å spørre om han kunne se på det VED ANLEDNING,og at du selvsagt ville betale ham.

Du virker litt respektløs altså som liksom forventer at han skal jobbe for lunsj og øl,ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Hvis håndtverkere jobber gatis for folk de kjenner blir de utnyttet hele tiden. Mange har derfor som prinsipp at de ikke gjør noe off-book. Derimot kan du gjør ham en tjeneste ved å velge å kjøpe tjensten fra ham i stedet for en annen.

Ja, men når han er gift med søsteren så er det jo familie. Greit at han ikke skal jobbe gratis for bekjente, men familie er noe annet.

Anonymkode: 31ee9...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greia når man har slike yrker er at folk maser om hjelp hele tiden(ikke nødvendigvis fra samme person hele tiden, men det er alltid noen) så man har aldri fri fra jobb. Jeg jobber med data og får spørsmål fra øst og vest om å fikse ditt eller datt(og det kan fort ta flere dager avhengig av hva som er problemet). Det er ikke et spørsmål om å få betalt, men folk tar det som en selvfølge. Sier ikke man aldri skal stille opp, men det må også være lov å si nei/ikke tilby.

Anonymkode: 61551...78f

Har vel mest med hvem som spør? Her er det jo familie det er snakk om. 

Anonymkode: 31ee9...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men når han er gift med søsteren så er det jo familie. Greit at han ikke skal jobbe gratis for bekjente, men familie er noe annet.

Anonymkode: 31ee9...604

Det kan blir ganske mye arbeid ut av å gjør ting gratis "bare" for familien også. Foreldre, svigerforeldre, 2-3  søsken på hans og 2-3 på hennes side, og sånn kan man fortsette. Jeg skjønner godt at de ikke gjør det. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Hvis håndtverkere jobber gatis for folk de kjenner blir de utnyttet hele tiden. Mange har derfor som prinsipp at de ikke gjør noe off-book. Derimot kan du gjør ham en tjeneste ved å velge å kjøpe tjensten fra ham i stedet for en annen.

Når han er der på besøk, og får mat så er det helt bemerkelsesverdig at han ikke i det minste tar en titt på det.

Det handler ikke om å "jobbe" gratis, de undersøker hvordan problem det er. Om det er noe som krever at de f. eks kjøper materialer og må ordne opp der så vil det jo selvfølgelig koste penger. 

Har nær familie som er både tømrer og det ene med det andre og jeg vet at de ville tatt en titt hadde de vært et sted og det ville vært noe sånt. Rørleggeren virker helt tafatt som person, men må si at TS også er sånn passe frekk som nærmest "forventer" hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min er gift med en rørlegger. De pluss min andre søster med mann var på lunch idag.  Jeg nevnte at det var noe krøll med vasken på badet og at vi nok måtte ringe rørlegger på tirsdag.  Mannen til søster sa ingenting..   Nevnte det igjen da han skulle på toalettet at han måtte vaske hender på kjøkkenet, og han sa bare okei.   Er det helt fjernt å forvente at han i det minste tilbyr seg å se det? Han ER jo rørlegger, får lunch og øl og bare ignorerer at jeg har problemer med vasken? 

Min andre søster synes også det var rart men ber meg la det ligge. Hvis han kan spare meg for to tusen så synes jeg jo han kunne tilbudt seg det, han kan jo sånt! Og kan være det bare var en quick fix...  Jeg har mest lyst til å spørre søster om mannen er syk eller har vondt eller noe siden han dreit i det.. Jeg liker å pusle med symaskin og hvis søstrene mine revner noe klær så  syr jeg jo det.. 

Anonymkode: ad092...f97

I alle dager! Det er 2. Påskedag i dag, mannen har fri. Hvorfor skal han jobbe gratis for deg, når han kan jobbe for firmaets kunder og få betalt for jobben? Han vet like godt som deg at gjør han rørleggerarbeid på fritiden, det skjer noe senere, en vannlekkasje, og du ikke kan vise kvittering for at arbeidet er utført hvitt av autorisert rørlegger så har du et stort problem. Skal du da kreve og skylde på svogeren din da og? 

Voks opp, skaff deg håndtverkere og betal for jobben. Så unngår du i samme slengen familiekonflikter. 

Anonymkode: 36ff7...778

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vel mest med hvem som spør? Her er det jo familie det er snakk om. 

Anonymkode: 31ee9...604

Spiller det noen rolle? Du må forstå at selv om de har "beleilige"yrker,så skal en ikke jobbe gratis. Og kan tenke meg at han syntes det var irriterende når TS hintet og faktisk forventet det. På grunn av servering han fikk? Kanskje han tilmed vil kunne tro det var nettopp derfor de ble bedt,hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...