Gå til innhold

Naturfag vg1 kan noen hjelpe meg med ligninger=O


Loppa123

Anbefalte innlegg

tar opp fag for å ta eksamen som privatis, men sitter helt fast på ligninger. Det er å forkalre hvilke grunnstoffer som er oksidert og hvilke som er redusert i reaksjonene.  Jeg tar som privatist og ikke på skole, så håper noen her har lyst til å gi meg ett svar eller en pekepinne på om jeg er på rett vei:P hjeeeeeeeelp.. Andre som har tatt generell studiekompetanse som privatist eller holder på?

 

Ligningene er disse.  

a)    2Ag+ + Cu 2Ag + Cu2+

( Jeg tror 2Ag+ har oksidert CU og selv blitt redusert ) ??

b)    Cu + Cl2  CuCl2 ( her vet jeg ikke ??)

c)     2Na + Cl2  2Na+ + 2Cl– ( CI2 har oksidert 2Na og selv blitt redusert)

Hadde blitt overlykkelig for litt hjelp, da jeg sitter skikkelig fast akkurat nå:O og kommer ikke videre. Er jo så lenge siden jeg hadde naturfag på skolen selv. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en redoksreaksjon blir det ene stoffet redusert og det andre oksidert, og det skjer en elektronovergang. En reduksjon kjennetegnes av at stoffet mottar elektroner, og en oksidasjon av at stoffet avgir elektroner.

 

a)   2Ag+ + Cu 2Ag + Cu2+

Du har rett, sølvionene mottar 2 elektroner fra kobber, og reduseres til fast sølv. Kobber blir oksidert fra metallisk kobber til kobberioner. Ag+-ionet har flere protoner enn elektroner, og får derfor positiv ladning. Dersom det mottar et elektron vil det nøytraliseres, og reduseres til fast sølv. Kobberatomet avgir to elektroner, og får derfor en ladning på 2+.

 

b) Cu + Cl2  CuCl2 ( her vet jeg ikke ??)

Hint:  CuCl2 = Cu2+   +  2Cl

Her ser du at kobber går fra metallisk kobber til kobberioner.

 

c) 2Na + Cl2  2Na+ + 2Cl

Riktig, Na-atomet har avgitt et elektron, og dermed blitt oksidert. Klor har mottatt elektroner (fått negativ ladning), og dermed blitt redusert.

Endret av Splendidly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Splendidly skrev:

I en redoksreaksjon blir det ene stoffet redusert og det andre oksidert, og det skjer en elektronovergang. En reduksjon kjennetegnes av at stoffet mottar elektroner, og en oksidasjon av at stoffet avgir elektroner.

 

a)   2Ag+ + Cu 2Ag + Cu2+

Du har rett, sølvionene mottar 2 elektroner fra kobber, og reduseres til fast sølv. Kobber blir oksidert fra metallisk kobber til kobberioner. Ag+-ionet har flere protoner enn elektroner, og får derfor positiv ladning. Dersom det mottar et elektron vil det nøytraliseres, og reduseres til fast sølv. Kobberatomet avgir to elektroner, og får derfor en ladning på 2+.

 

b) Cu + Cl2  CuCl2 ( her vet jeg ikke ??)

Hint:  CuCl2 Cu2+   +  2Cl

Her ser du at kobber går fra metallisk kobber til kobberioner.

 

c) 2Na + Cl2  2Na+ + 2Cl

Riktig, Na-atomet har avgitt et elektron, og dermed blitt oksidert. Klor har mottatt elektroner (fått negativ ladning), og dermed blitt redusert.

tusen takk:) veldig hyggelig at du ville hjelpe meg. på 2 ern har jeg kommet frem til at Cu blir oksidert og CI2 er redusert. Men jeg er litt usikker, det har var mye å sette seg inn i. hvordan høres dette ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du allerede vet om denne siden; ndla.no

jeg lærte mye av å se på forklaringene der inne, med filmer. 

Anonymkode: cf77e...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...