Gå til innhold

IS = ekte muslimer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan egentlig veldig lite om islam, men mange muslimer ser opp til en person som drepte i krig. Han drepte vel i islams navn.

Så kan man selv reflektere litt rundt dette, og gjøre seg opp en mening. 

Anonymkode: 4b0d1...fba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holder meg til lærde innen islam jeg. Ikke de som hater islam og gjør alt de kan for å svartmale 1,5 milliarder mennesker :)

som alltid er det bortkastet tid å diskutere på kg, dere vet jo så mye mer om religionen min enn meg. Interessant at muslimer som har studert islam hele livet ikke sier de er i nærheten av utlært mens de som har lest Storhaug sin bok og wikiislam har knekt "koden". 

Ha en strålende kveld :)

Anonymkode: bb764...222

Hva med å se på hva muslimer gjør da?

Hvordan står det til med menneskerettigheter i muslimske land?

Anonymkode: 13fa9...14e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Å sammenligne sunni og shia er som å sammenligne amish med vestlig kristendom.

Mange skjønner ikke at de største konfliktene innen islam går helt tilbake til Muhammeds død. Etter Muhammeds død, ble det straks strid om hvem som skulle arve hans rike og posisjon. De som støttet hans svigerfar, Abu Bakhr, ble opphavet til sunni islam, som er den dominante delen innen islam, 85-90% og kalles ofte ortodoks islam. 10-15% er shia, og resten er bare småtterier, for små til å ha noen innflytelse. Denne krigen om herredømmet splitter fortsatt muslimene opp til våre dager, og er hovedgrunnen til at muslimer dreper hverandre i Allah's navn.

Over til koranen og hadithene. Koranen er åpenbaringer gitt til Muhammed direkte fra Allah. Muhammed fikk åpenbaringene i 23 år, og de ble revidert etter som Muhammeds livssituasjon endret seg. Muhammed skrev ikke selv ned noe. Han var sannsynligvis analfabet og hadde skrivere. Etter hvert som han ble eldre og mektigere, ble han også mer selvsikker og åpenbaringene endret karakter fra å preke dialog og forståelse, til å erobre og herske. Det var mange forskjellige åpenbaringer som motsa hverandre, akkururat slik man kan finne både fredelige og voldelige tekster i det gamle testamente. Etter Muhammeds død, fikk den første sunni-kalifen Abu Bakhr, samlet koranen i en bok. I følge muslimske lærde, er den koranen som brukes i dag identisk med den som ble satt sammen 20 år etter Muhammeds død.

Hadithene er "vitnesbyrd" om hva Muhammed hadde sagt og gjort. Disse ble fortalt fra person til person, og samlet i løpet av de første par hundre årene etter Muhammeds død. En mann kunne da si: Min bestefar hørte profeten si.... Eller: Muhammeds hustru Aisha har lært oss... Ingen av Muhammeds sønner var i live og kunne overta tronen etter han. Muhammeds hustru Aisha levde 44 år etter Muhammeds død, siden hun var bare et barn da hun giftet seg med han.

Er så hadithene verdiløse? Nei, de danner grunnlaget for Sharia sammen med koranen. Koranen og Hadith kalles "lovens røtter". Men hva sunnimuslimer og shiamuslimer legger vekt på, kan være forskjellig. Det er hele tiden debattert hva som er "sanne" og "uekte" hadither, og for å gjøre forvirringen total, er noen hadither ikke regnet som sanne, men tatt med fordi de er "gode" eller "holdbare", det vil si i overenstemmelse med den islamske lære.

Bibelen har 1189 kapitler totalt. Spør du forskjellige lærede om hvor mange "sanne" hadither det er, vil du mest sannsynlig få forskjellige svar. Noen snakker om 4-5000 sanne hadither. Det er heller ikke helt enighet om hvor mange vers koranen har, men alle sier det er over 6000.

Basert på en så stor samling, er det enkelt å kunne ta ut ti av de mest positive tingene og si "Dette er det Mohammed sa".

Spør vi IS selv, er svaret krystallklart: "Vi er troende muslimer. Vi følger koranen og hadith".

Og IS følger sunniislam, altså den delen 9 av 10 muslimer følger.

Endret av ops2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Muslimer kan jo først starte med seg selv. Sunni muslimer burde skrive en fredsavtale med Shia muslimer. Fredens religion dreper muslimer. Akkurat nå i pågående stund driver Saudi Arabia med å voldta Shia muslimer i Jemen. Kan ikke dere først starte med dere selv. Fredsavtale mellom Shia og Sunni muslimer?

Nok en gang, no shit sherlock. Hvorfor siterer du meg?

Anonymkode: a81bd...8fc

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, cheshirecat skrev:

Korsfarerne fra rundt år 1000 som slaktet utallige uskyldige var kristne. ABB anser segselv som kristen. Hitler ga uttalelser som vippet ham i kristen retning. Ku Klux Klan erklærer en protestantisk kristen lære... 

Is anser segselv for muslimer.

I min verden må de få definere segselv. Det er ikke min oppgave. Ja;  så var/er hitler/ABB/Korsfarerne/ku klux klan - kristne. 

Og ja; så er IS muslimer,

Også? Hva er poenget?? Er da ABB sine handlinger representativ for alle andre kristne? Eller IS for alle andre muslimer sine? Åpenlyst ikke. Du har konservative kristne og muslimer. Og du har moderate. Du har drapsmenn i begge leirer og du har fredsmeglere der også... 

Som du selv trekker frem her så var korsfarerende FOR 1000 ÅR SIDEN kristne. ABB anser seg kanskje som kristen, men han gjorde ikke det han gjorde med begrunnelse i kristendommen, set samme med Hitler. Dette blir faktisk for dumt når du synker til et så lavt nivå som å prøve å få dette til å fremstå likt.
KKK er faktisk det eneste eksempelet ditt som har noe for deg, og hvor mange bomber og dreper de hvert år?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 208dc...31d

Gjest cheshirecat
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du selv trekker frem her så var korsfarerende FOR 1000 ÅR SIDEN kristne. ABB anser seg kanskje som kristen, men han gjorde ikke det han gjorde med begrunnelse i kristendommen, set samme med Hitler. Dette blir faktisk for dumt når du synker til et så lavt nivå som å prøve å få dette til å fremstå likt.
KKK er faktisk det eneste eksempelet ditt som har noe for deg, og hvor mange bomber og dreper de hvert år?

Jeg tror ikke helt du fanget poenget mitt.. H.I spør om I.S virkelig er muslimer. Ja, det vil jeg si at de er. Men hva så ? Om vi konkluderer med det, forteller det noe om absolutt alle andre muslimer her på jorda? - Nei. Kristendom såvel som Islam bygger begge like mye på voldsforherligelse, absurde regler og formaninger. Kristendommen har dog gjennomgått mye større grader av reformasjon, modernisering og liberalisering. De kristne landene idag har mye mer frihet mellom politikk og religion, og det er menneskerettigheter som legger mye av føringa for landets politiske og juridiske styringssystemer. At dette ikke er gjeldende for mange muslimske land tror jeg ikke nødvendigvis har noe med selve religionen å gjøre (da den kristne lære har mye av de samme fæle elementene) - men av fattigdom, nød, uopplyshet/ dårlig utdannelsessystem osv. Det legger ofte grunnlaget for bruk av vold, og igjen etablering av krig.  

Skrevet
33 minutter siden, cheshirecat skrev:

Jeg tror ikke helt du fanget poenget mitt.. H.I spør om I.S virkelig er muslimer. Ja, det vil jeg si at de er. Men hva så ? Om vi konkluderer med det, forteller det noe om absolutt alle andre muslimer her på jorda? - Nei. Kristendom såvel som Islam bygger begge like mye på voldsforherligelse, absurde regler og formaninger. Kristendommen har dog gjennomgått mye større grader av reformasjon, modernisering og liberalisering. De kristne landene idag har mye mer frihet mellom politikk og religion, og det er menneskerettigheter som legger mye av føringa for landets politiske og juridiske styringssystemer. At dette ikke er gjeldende for mange muslimske land tror jeg ikke nødvendigvis har noe med selve religionen å gjøre (da den kristne lære har mye av de samme fæle elementene) - men av fattigdom, nød, uopplyshet/ dårlig utdannelsessystem osv. Det legger ofte grunnlaget for bruk av vold, og igjen etablering av krig.  

Godt sagt, men hvis det er mangelen på demokrati, modernisering og liberalisering, hvorfor er det så mange muslimske ekstremister i åpne og demokratiske samfunn?

Og jeg snakker ikke om kun den minoriteten som utøver terror, men hele skalaen fra de som støtter noe av sharia, ønsker det var sharia som gjaldt i vesten, i varierende grad. Såkalt moderate muslimer. De sier:

Ja, alle må få gifte seg med hvem de vil (Men ekteskap hvor foreldrene velger er mye bedre enn disse hvite som horer rundt)

Ja, det er selvsagt valgfritt å bære hijab. (Men de som bærer hijab er mye renere)

Ja, det er selvfølgelig grusomt med Charlie Hebdo...(Men en må forstå hvordan alle muslimers følelser blir såret av disse unødvendige, blasfemiske tegningene)

Ja, vi følger loven (Men sharia er hva vi ønsker)

Gjest cheshirecat
Skrevet
29 minutter siden, ops2 skrev:

Godt sagt, men hvis det er mangelen på demokrati, modernisering og liberalisering, hvorfor er det så mange muslimske ekstremister i åpne og demokratiske samfunn?

Og jeg snakker ikke om kun den minoriteten som utøver terror, men hele skalaen fra de som støtter noe av sharia, ønsker det var sharia som gjaldt i vesten, i varierende grad. Såkalt moderate muslimer. De sier:

Ja, alle må få gifte seg med hvem de vil (Men ekteskap hvor foreldrene velger er mye bedre enn disse hvite som horer rundt)

Ja, det er selvsagt valgfritt å bære hijab. (Men de som bærer hijab er mye renere)

Ja, det er selvfølgelig grusomt med Charlie Hebdo...(Men en må forstå hvordan alle muslimers følelser blir såret av disse unødvendige, blasfemiske tegningene)

Ja, vi følger loven (Men sharia er hva vi ønsker)

Jeg er helt eng i at dette er skremmende. Vi har jo videoopptak fra IslamNet sine møter her i Norge hvor samtlige i salen mener utroskap skal straffes med steining til døden. Jeg har ingen gode forklaringer på dette. En teori er jo at det vestlige samfunn blir for stor en kontrast, og i opprør til mye av det ekstremt liberale, slår pendelen altså ut i en særdeles konservativ retning.. Men jeg vet ærlig talt ikke. 

Skrevet (endret)
16 timer siden, cheshirecat skrev:

Korsfarerne fra rundt år 1000 som slaktet utallige uskyldige var kristne. ABB anser segselv som kristen. Hitler ga uttalelser som vippet ham i kristen retning. Ku Klux Klan erklærer en protestantisk kristen lære... 

Korstogene var en respons på muslimsk ekspansjon og stadige angrep og blodige massakre på kristne. Korstogene kan sikkert ha vært brutale nok, men de var ingenting sammenlignet med den muslimske aggresjonen de var en respons på.

ABB anser seg ikke som kristen. Han anser seg som en kulturell kristen. Med det mener han at han ikke er kristenreligiøs, men at han støtter den kristne kulturen.

Hitler var kanskje kristen. Han var i det minste svært overtroisk.

KKK er kristne.

Endret av jabx
Skrevet
14 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Og den røde halvmåne gjør da minst like mye bra for å hjelpe som røde kors. 

Røde Halvmåne er Røde Kors. Det er samme organisasjon, bare med endret symbol for å ikke støte muslimer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

IS er ikke ekte muslimer. I koranen står det at '' dreper du en person så har du drept hele menneskeheten''. Det at de dreper og driver med sitt under Allahs navn er helt ille. 

Anonymkode: e3443...19e

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holder meg til lærde innen islam jeg. Ikke de som hater islam og gjør alt de kan for å svartmale 1,5 milliarder mennesker :)

som alltid er det bortkastet tid å diskutere på kg, dere vet jo så mye mer om religionen min enn meg. Interessant at muslimer som har studert islam hele livet ikke sier de er i nærheten av utlært mens de som har lest Storhaug sin bok og wikiislam har knekt "koden". 

Ha en strålende kveld :)

Anonymkode: bb764...222

De "lærde" innen islam er lært opp til å ukritisk godta det de er fortalt om religionen fra andre. Det er de som er kritiske som får reell kunnskap, og det er ofte nettopp de som står utenfor og har et kritisk blikk.

Den jevne muslim vet lite om egen religion. Sannsynligvis vet en ateist som har lest seg opp på islam mer om religionen enn det du selv gjør.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IS er ikke ekte muslimer. I koranen står det at '' dreper du en person så har du drept hele menneskeheten''. Det at de dreper og driver med sitt under Allahs navn er helt ille. 

I koranen står det også at muslimer skal drepe ikke-troende hvor enn de finner dem. Med andre ord er det tydeligvis greit å drepe i mange tilfeller.

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de er ekte muslimer, kanskje ikke. Det spiller ingen rolle. Islam er fremtiden uansett. Det er den raskeste voksende demografien i verden. Og på under en generasjon er det 11 milliarder folk i verden, høy prosent av verden vil være muslimsk. Samtidig holder befolkningen i Europa på å skrumpe inn, spesielt i Øst-Europa, men også i Tyskland osv.

Denne planeten er hovedsakelig muslimsk i fremtiden, uten tvil.

Det er veldig synd, men man får håpe Europa tar til vettet og skjønner at vi ikke kan fortsette å masseimportere terrorister.

Gjest cheshirecat
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk dette er provoserende. De anser seg som muslimer. Islam forfekter også "hellig krig" islam såvel som kristendommen er full av selvmotsigelser. Det kan brukes til gode såvel som onde - handlinger. Om noen bruker det til det onde kan man ikke bare "luke dem ut". De ER muslimer, men de REPRESENTERER IKKE alle muslimer. 

17 minutter siden, jabx skrev:

Korstogene var en respons på muslimsk ekspansjon og stadige angrep og blodige massakre på kristne. Korstogene kan sikkert ha vært brutale nok, men de var ingenting sammenlignet med den muslimske aggresjonen de var en respons på.

ABB anser seg ikke som kristen. Han anser seg som en kulturell kristen. Med det mener han at han ikke er kristenreligiøs, men at han støtter den kristne kulturen.

Hitler var kanskje kristen. Han var i det minste svært overtroisk.

KKK er kristne.

Hitler var nok ikke spesielt kristen, men han var vel ekstremt overtrosik, han opprettet vel en egen avdeling som skulle forske på det overnaturlige, uten at det hadde noe kristne koblinger. ABB såvel som Hitler anerkjenner/annerkjente / kristendommen som et valid maktmiddel i kampen om makten.  - og p.s; takk for et saklig innlegg 😊

Endret av cheshirecat
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nok en gang, no shit sherlock. Hvorfor siterer du meg?

Islam er fredens religion. Hvorfor klarer ikke shia og sunni muslimer å leve i fred?

Skrevet (endret)

Ekte muslimer er anti ytringsfrihet. Anti humor og komedie.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/muhammed-tegningene/3000-i-ulovlig-muhammed-demonstrasjon-ved-oslo-s/a/584086/

I Norge er det 100% lovlig å tegne profeten Muhammad. Det er lovlig å fremstille muhammad som en homofil profet. Men muslimer i Norge demonstrerer mot humor, ytringsfrihet og komedie. Ytringsfrihet gir oss nordmenn rett til å fremstille pedofil profeten med humor, komedie og satyre. Jeg mener profeten Muhammad er homo. 

Endret av Sikkerhetsjenta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...