Gå til innhold

Hvor viktig er fast jobb for deg? Og hvor mye betyr høy lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Studerer og har for tiden ingen fast jobb; ser på det som viktigere i fremtiden etter endt utdanning.

Det jeg aller helst ønsker å studere er litt kjent for å ha mangel på jobb/vanskelig å få jobb, men det er bare det jeg vil, så håper på bedre tider når jeg (forhåpentligvis) er ferdig om 3 år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fast jobb er viktigere enn høy lønn. Om denne instillingen kommer fra at jeg begynner å bli "gammel og satt" eller en realitetsorientering av samfunnsøkonomien, er vanskelig å si:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

Har 100% i butikk til sommeren. Ikke verdens beste betalt, og heller ikke det jeg er utdannet til, men jeg slutter ikke i jobben før jeg har funnet meg noe annet. Nå som ting er som det er, er det viktigere med tryggheten enn en veldig god lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor lån og små barn er fast jobb og stabilitet svært viktig for meg.  God lønn er viktig det og, men ikke utslagsgivende.  Jeg kunne f.eks tjent mer som konsulent, men det gir ikke den stabiliteten jeg trenger nå.  Når barna er større og lånet mindre regner jeg med å bytte om på prioriteringene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studerte først sykepleie, men av forskjellige grunner valgte jeg å slutte. Kunne nok trives greit nok i yrke, men med tanke på at jeg er mer teoretisk anlagt og alt med turnus og vanskelig å få 100% stilling, fant jeg ut at dette ikke var livet jeg ønsket. :)

Jobber nå som lærer i VGS, og trives veldig godt.

Anonymkode: 97d9c...844

Det er ikke vanskelig å få 100% stilling som sykepleier. Men det er kanskje vanskelig å få det på de mest populære avdelingene. 

Har fast 100% stilling som sykepleier, har en årslønn på 380 000 i året. Viktig å ha noe som er fast og trygt. lønnen gjør sånn at jeg akkurat klarer meg til å betale regninger, mat, lån og det absolutt nødvendige emn ikke noe mer enn det

Anonymkode: ffb4b...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det det. 25, straks ferdig med graden og skal kjøpe ny leilighet - trenger derfor inntektsgarantien for å få lån. 

I fremtiden ser jeg ikke for meg en typisk 9-16 jobb, men jeg har også noe ekstra sikkerhet via familie. 

Anonymkode: a12e8...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fast jobb er viktig. Da har man økonomisk trygghet, og det er viktig når man ønsker seg barn og familie. 

Jeg har ok lønn, ca 450k mannen noe lignende, når man bor i storby må man ha ok lønn for å eie bolig, og ellers ha mulighet til å ha noe frihet med hva man bruker pengene til. 

Anonymkode: cab7e...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig å få 100% stilling som sykepleier. Men det er kanskje vanskelig å få det på de mest populære avdelingene. 

Har fast 100% stilling som sykepleier, har en årslønn på 380 000 i året. Viktig å ha noe som er fast og trygt. lønnen gjør sånn at jeg akkurat klarer meg til å betale regninger, mat, lån og det absolutt nødvendige emn ikke noe mer enn det

Anonymkode: ffb4b...cb6

Vel, her jeg bor er det veldig vanskelig, burde jeg kanskje sagt, og jeg er heller ikke villig til å flytte på meg eller pendle. Her er det vanlig med 80% på det meste, og til og med på eldrehjemmene er det vanskelig å få 100%. (Ønsket å jobbe på sykehus) 

Har en årslønn på 480 000 nå. 

Glemte å svare ordentlig på tråden fant jeg ut, for meg er det viktigere med en sikker jobb og ok lønn, men vil jo så klart heller ha en høy lønn enn en lav. Samboeren min tjener det dobbelte av meg, men har også mye høyere risiko. Jeg ville vært utrolig stresset om vi begge to jobbet i høyrisiko yrker. (Risiko i forhold til å miste jobben). Og i tillegg har han ofte veldig lange arbeidsdager, og jeg syntes det er viktig at en av partene i en familie har tid til hjemmet, spesielt om vi skal få barn en gang i fremtiden.

Anonymkode: 97d9c...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fireball skrev:

Studerer og har for tiden ingen fast jobb; ser på det som viktigere i fremtiden etter endt utdanning.

Det jeg aller helst ønsker å studere er litt kjent for å ha mangel på jobb/vanskelig å få jobb, men det er bare det jeg vil, så håper på bedre tider når jeg (forhåpentligvis) er ferdig om 3 år :) 

Hva studerer du?

Anonymkode: ebeb9...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig å få 100% stilling som sykepleier. Men det er kanskje vanskelig å få det på de mest populære avdelingene. 

Har fast 100% stilling som sykepleier, har en årslønn på 380 000 i året. Viktig å ha noe som er fast og trygt. lønnen gjør sånn at jeg akkurat klarer meg til å betale regninger, mat, lån og det absolutt nødvendige emn ikke noe mer enn det

Anonymkode: ffb4b...cb6

100% sykepleier er det jo nesten ingen som får. De jobber gjerne 100 % +, men ofte er ikke kontrakten på mer enn 80

Anonymkode: 929ff...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. mars 2016 at 14.37, AnonymBruker skrev:

Hva studerer du?

Anonymkode: ebeb9...dc3

Det jeg studerer øker sjansen for at jeg blir gjenkjent her inne, så det ønsker jeg dessverre ikke å oppgi :) 

Endret av Fireball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig å få 100% stilling som sykepleier. Men det er kanskje vanskelig å få det på de mest populære avdelingene. 

Har fast 100% stilling som sykepleier, har en årslønn på 380 000 i året. Viktig å ha noe som er fast og trygt. lønnen gjør sånn at jeg akkurat klarer meg til å betale regninger, mat, lån og det absolutt nødvendige emn ikke noe mer enn det

Anonymkode: ffb4b...cb6

Jeg vil påstå at det ikke er så lett å få fast stilling 100 % som sykepleier, selv om det er flere som jobber tilsvarende 100% uten å ha det på kontrakten.

Endret av Fireball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ferdig utdannet for noen år siden, har fast jobb og ganske god lønn (ca 900 000). Begge deler er viktig for meg av to grunner: Kunne leve det livet jeg vil, og økonomisk trygghet for mine barn. 

Anonymkode: 40cb9...71e

Ja, vil si meg enig i det. 

Anonymkode: 8040e...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fast jobb er viktig ja. Jeg jobbet som vikar og hadde bare helgestilling fast i 1 år før jeg fikk 85% fast. Det var etterlengtet. Tjener helt Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er førstekonsulent i staten, med mastergrad og ti års ansiennitet. Tjener 475 000, som er sånn midt på treet, ca? Mine venner som jobber i det private tjener mye mer. Men jeg vil ikke bytte bort min faste stilling med noe bedre betalt. Har tross alt huslån og barn som må forsørges, tar ingen sjanser.

Anonymkode: e024b...67d

TI ÅRS ansiennitet, og du tjener ikke mer enn 475.000 - med mastergrad - i staten?! Hva i huleste... Hva slags statlig virksomhet er dette? Min startlønn i det offentlige ligger på omtrent det, men det er jo helt uten ansiennitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jobb, men har fått være på diverse arbeidsplasser fordi NAV betaler. Når medarbeidere blir alvorlig syke så skal NAV stå for regningen da også. 

Lønn spiller ingen rolle.

Anonymkode: 25ca8...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter mange år på midlertidige kontrakter ser jeg virkelig verdien av fast jobb. Var veldig godt når det endelig gikk i orden og det er viktigere for meg enn god lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast jobb er svært viktig. Høy lønn er ikke så viktig så lenge det går an å leve av den. Å ha fast jobb er mye mer viktig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fireball skrev:

Jeg vil påstå at det ikke er så lett å få fast stilling 100 % som sykepleier, selv om det er flere som jobber tilsvarende 100% uten å ha det på kontrakten.

kan kanskje legge til at jeg bor i nord-norge og har hatt 100% stilling siden jeg ble ferdig utdannet. her har det ikke vært problem å få 100% stilling;)

Anonymkode: ffb4b...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ferdig utdannet til sommeren. Har fått et vikariat på ca et år, men håper virkelig at det vil bli en fast stilling etterhvert. Men jeg ønsker ikke 100%, bare rundt 80%. God lønn er viktig, men i mitt yrke er det ikke store forskjeller. Bor heldigvis i en kommune som betaler bedre enn nabokommunene i mitt yrke. 

Anonymkode: dd20f...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...