Snaskesnusken Skrevet 2. november 2018 #1521 Del Skrevet 2. november 2018 28 minutter siden, Carina Maria skrev: Det betyr at det er vi foreldre som bestemmer hvilke bilder vi synes er ok og dele på sosiale medier og jeg tror oppegående foreldre vet hvor grensen går for sine egne barn i dag. Hvis jeg hadde hatt blogg hadde jeg delt noen bilder nå og da men jeg ville tenkt på hvilke bilder som er ok og dele og som barnet mitt ikke vil føle seg brydd av når barnet mitt blir eldre. Dem bloggerne jeg leser er bevisst på hvilke bilder dem deler av barna sine med oss som leser bloggene dems. Det som bloggeren Elin Bergius la ut er langt fra ok for det er ikke og beskytte barnet sitt og hva om bildet av barnet sitt blir misbrukt. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv da. Artikkel 16 i Barnekonvensjonen omhandler alle barns rett til å ha et privatliv. Dette gjelder altså ikke ifølge deg selv bloggerbarna, inkludert dine egne dersom du hadde drevet en kommersiell virksomhet. – Vær oppmerksom på hvilke bilder du deler og hvem du deler dem med. Et bilde av et barn i et fotoalbum kan være helt i orden, mens det kan være overgrepsmateriale i en annen sammenheng. Hun mener man som forelder alltid bør sette seg i barnas ståsted før man deler bilder på av dem på nett. Spør deg selv om du hadde likt at andre delte et lignende bilde av deg eller om du gjør det kun av egen interesse. Ikke ta for gitt at barnet oppfatter bildet på samme måte som du selv gjør. Husk dessuten at dersom du deler et bilde åpent, er det omtrent ingen grenser for hvem som kan se det. Barna må dermed leve med at informasjon om dem er tilgjengelig for alle. https://www.smp.no/familieogoppvekst/Sosiale-medier-ekspert--Ikke-selg-barnet-ditt-for-likes-10213b.html 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 2. november 2018 #1522 Del Skrevet 2. november 2018 Datatilsynet advarer sterkt mot å ukritisk dele bilder av mindreårige, og har i forbindelse med «Safer Internett Day» laget en oppdatert for hvordan voksne bør håndtere bilder av barn (se tips lenger ned i saken). Målet er å gjøre foreldre bevisst på hvilke bilder de deler av barn på nett.https://www.smp.no/familieogoppvekst/Mariann-fikk-sjokk-da-hun-sa-hva-slags-bilder-hun-hadde-delt-av-barna-9817b.html 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 2. november 2018 #1523 Del Skrevet 2. november 2018 20 minutter siden, Carina Maria skrev: Jeg trøster meg med at hverdags bloggeren Kari som legger ut noen få bilder av barna sine vet hva hun gjør på samme måte som når jeg legger ut bilder på min lukkede instagram profil og snap chat av mitt barn og dem bloggerne jeg leser legger ut bilder fra julen, 17.mai og bursdager til barna sine. Jeg har til dags dato aldri sett dem fortelle om avførings vanene deres. Det er en privat sak og barnas frisoner skal over holdes. Jeg synes ikke det er ille og ta bilde av barne rommet for det har jeg sett dem bloggerne jeg føler har gjort når dem har innredet barne rommet før fødsel for og vise interiør men ingen av dem bloggerne jeg følger som har barn er ikke sponset og jeg tviler på at noen vet hvem dem der og det er tilfeldige bloggere jeg har funnet som er i samme situasjon som meg. «Mamma har tatt noen stygge bilder av meg. Har hun lov å sende dem til hvem hun vil, spør jente (13).» https://www.smp.no/familieogoppvekst/--Jeg-vil-ikke-at-mamma-legger-ut-bilder-av-meg-pa-nettet-7592b.html 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjernekikkeren Skrevet 2. november 2018 #1524 Del Skrevet 2. november 2018 3 timer siden, Prinsesse788 skrev: Hele dåpen er sponset. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det, blir trist av å tenke på at de deler den første store begivenheten i barnets liv med hele verden for knapper og glansbilder. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 2. november 2018 #1525 Del Skrevet 2. november 2018 14 minutter siden, Snaskesnusken skrev: «Mamma har tatt noen stygge bilder av meg. Har hun lov å sende dem til hvem hun vil, spør jente (13).» https://www.smp.no/familieogoppvekst/--Jeg-vil-ikke-at-mamma-legger-ut-bilder-av-meg-pa-nettet-7592b.html Hvis foreldrene har lakt ut et bilde av barnet naken på stellebordet forstår jeg at jenta 13 år reagerer på bildet som har blitt lakt ut og foreldre må være bevisst hele tiden og spørre seg selv om dem ville likt at et maken blide hadde blitt lakt ut av seg selv som små. Det verste jeg visste var når mamma og pappa tok bilder av meg på stranda i bikini og det var bilder jeg ikke likte stod i foto album. Jeg ville aldri lakt ut bilder av mitt barn i samme situasjon. Jeg opplever at eldre barn er mer bevisst på vilke bilder dem synes er ok at foreldrene legger ut og søsteren min har en datter på 7 år og hun er bevisst viss hun ikke vil at foreldrene skal dele et bilde av henne på facebook og da sier hun nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 2. november 2018 #1526 Del Skrevet 2. november 2018 7 minutter siden, Carina Maria skrev: Hvis foreldrene har lakt ut et bilde av barnet naken på stellebordet forstår jeg at jenta 13 år reagerer på bildet som har blitt lakt ut og foreldre må være bevisst hele tiden og spørre seg selv om dem ville likt at et maken blide hadde blitt lakt ut av seg selv som små. Det verste jeg visste var når mamma og pappa tok bilder av meg på stranda i bikini og det var bilder jeg ikke likte stod i foto album. Jeg ville aldri lakt ut bilder av mitt barn i samme situasjon. Jeg opplever at eldre barn er mer bevisst på vilke bilder dem synes er ok at foreldrene legger ut og søsteren min har en datter på 7 år og hun er bevisst viss hun ikke vil at foreldrene skal dele et bilde av henne på facebook og da sier hun nei. Hva får blogglesere ut av å se bloggere krenke egne barns privatliv? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 2. november 2018 #1527 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) Vet du @Carina Maria det er mye verre å dele bilder av mindreårige som ikke skjønner hva dette konseptet, kommersiell bloggvirksomhet går ut på. De er ikke i stand til å kunne gi et frivillig samtykke til dette. Bloggere som lever av å krenke mindreåriges privatliv burde skamme seg da de eksponerer egne barn på det groveste! Endret 2. november 2018 av Snaskesnusken 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 2. november 2018 #1528 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) 1 time siden, Carina Maria skrev: Jeg trøster meg med at hverdags bloggeren Kari som legger ut noen få bilder av barna sine vet hva hun gjør på samme måte som når jeg legger ut bilder på min lukkede instagram profil og snap chat av mitt barn og dem bloggerne jeg leser legger ut bilder fra julen, 17.mai og bursdager til barna sine. Jeg har til dags dato aldri sett dem fortelle om avførings vanene deres. Det er en privat sak og barnas frisoner skal over holdes. Jeg synes ikke det er ille og ta bilde av barne rommet for det har jeg sett dem bloggerne jeg føler har gjort når dem har innredet barne rommet før fødsel for og vise interiør men ingen av dem bloggerne jeg følger som har barn er ikke sponset og jeg tviler på at noen vet hvem dem der og det er tilfeldige bloggere jeg har funnet som er i samme situasjon som meg. At de ikke er sponset er irrelevant for hvorvidt de bryter barnas egen rett til å ha sitt privatliv i fred. Hva en selv føler om eksponering av barnas privatsoner er heller ikke relevant, det er like fullt eksponering. Om en følger noen mindre bloggere som ikke eksponerer sine barn, så er det også irrelevant for diskusjonen her - som går på de på bloggerne/influencerne som faktisk gjør det. Endret 2. november 2018 av inox Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 2. november 2018 #1529 Del Skrevet 2. november 2018 12 minutter siden, Snaskesnusken skrev: Vet du @Carina Maria det er mye verre å dele bilder av mindreårige som ikke skjønner hva dette konseptet, kommersiell bloggvirksomhet går ut på. De er ikke i stand til å kunne gi et frivillig samtykke til dette. Bloggere som lever av å krenke mindreåriges privatliv burde skamme seg da de eksponerer egne barn på det groveste! Jeg tror vi som er foreldre av gjør selv om et bilde bryter grensen for hva som er bra og ikke og jeg stoler på blogg.no som er det største blogg stedet og når dem sier at det er opp til foreldre selv hva dem vil gjøre holder jeg meg til deg selv om jeg ikke blogger og jeg vil ikke stille meg som blogg poiti og fortelle andre småbarns foreldre at dem gjør galt og legge ut bilder av barna sine. Noe annet er topp bloggerne som bruker barna sine i reklamer. Det synes jeg ikke er ok. Jeg kommer fortsatt av og til og dele bilder av barnet mitt på facebook, insta gram og snap for jeg er ikke en offentlig person. På snap chat har jeg bare familie og venner og på instagram har jeg lukket profil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 2. november 2018 #1530 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) 6 minutter siden, Carina Maria skrev: Jeg tror vi som er foreldre av gjør selv om et bilde bryter grensen for hva som er bra og ikke og jeg stoler på blogg.no som er det største blogg stedet og når dem sier at det er opp til foreldre selv hva dem vil gjøre holder jeg meg til deg selv om jeg ikke blogger og jeg vil ikke stille meg som blogg poiti og fortelle andre småbarns foreldre at dem gjør galt og legge ut bilder av barna sine. Noe annet er topp bloggerne som bruker barna sine i reklamer. Det synes jeg ikke er ok. Jeg kommer fortsatt av og til og dele bilder av barnet mitt på facebook, insta gram og snap for jeg er ikke en offentlig person. På snap chat har jeg bare familie og venner og på instagram har jeg lukket profil. Dersom foreldre hadde tatt smarte valg i forhold til å ikke eksponere barn i sosiale medier ville ikke dette vært en snakkis. Datatilsynet, Kripos og andre eksperter hadde ikke hatt behov for å gå ut offentlig å veilede foreldre dersom de brukte nettvett! Lukket profil på insta kan ikke sammelignes med kommersiell eksponering av barn forresten. Endret 2. november 2018 av Snaskesnusken 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 2. november 2018 #1531 Del Skrevet 2. november 2018 Akkurat nå, inox skrev: At de ikke er sponset er irrelevant for hvorvidt de bryter barnas egen rett til å ha sitt privatliv i fred. Hva du føler om eksponering av barnas privatsoner er heller ikke relevant, det er like fullt eksponering. Om du følger noen mindre bloggere som ikke eksponerer sine barn, så er det også irrelevant for diskusjonen her - som går på de på bloggerne/influencerne som faktisk gjør det. Bloggere som jeg følger er ikke topp bloggere for dem ligger så langt nede på listen at ingen vet hvem dem bloggerne er. Dem deler noen bilder av barna sine av og til og jeg ser ike på det som eksponering. Blogg.no sier at det er ikke forbudt og det er opp til foreldrene selv og bestemme om dem vil legge ut bilder av barna sine på bloggene sine og når ikke det er forbudt kan vi heller ikke gjøre noe. Som jeg forstår det så er det ikke snakk om små bloggerne langt nede på blogg listen som deler bilder av sine barn med topp bloggerne som får ting sponset og som bruker barna sine gjennom sponsen dem får som reklame? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 2. november 2018 #1532 Del Skrevet 2. november 2018 Akkurat nå, Carina Maria skrev: Bloggere som jeg følger er ikke topp bloggere for dem ligger så langt nede på listen at ingen vet hvem dem bloggerne er. Dem deler noen bilder av barna sine av og til og jeg ser ike på det som eksponering. Blogg.no sier at det er ikke forbudt og det er opp til foreldrene selv og bestemme om dem vil legge ut bilder av barna sine på bloggene sine og når ikke det er forbudt kan vi heller ikke gjøre noe. Som jeg forstår det så er det ikke snakk om små bloggerne langt nede på blogg listen som deler bilder av sine barn med topp bloggerne som får ting sponset og som bruker barna sine gjennom sponsen dem får som reklame? Du skjønner ikke at barnas privatliv blir krenket? Bildene ligger der ute på nettet for alltid. Enkelte mammabloggere burde blitt fratatt retten til å blogge så lenge de ikke evner å produsere meningsfullt innhold uten å eksponere mindreårige. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 2. november 2018 #1533 Del Skrevet 2. november 2018 1 minutt siden, Snaskesnusken skrev: Dersom foreldre hadde tatt smarte valg i forhold til å eksponere barn i sosiale medier ville ikke dette vært en snakkis. Datatilsynet, Kripos og andre eksperter hadde ikke hatt behov for å gå ut offentlig å veilede foreldre dersom de brukte nettvett! Lukket profil på insta kan ikke sammelignes med kommersiell eksponering av barn forresten. Det er mange foreldre som tar dårlige valg ja men dem små bloggerne jeg leser som deler bilder av sine barn deler så flotte og fine bilder av barna sine og hun ene er fotograf og tar nydelige bilder av barnet sitt og bildene er kunst Jeg tror ikke dem får bukt med små bloggere som legger ut bilder av barna sine og heller ikke topp bloggere som bruker barna sine i reklamer og så lenge som blogg stedet lar bloggerne gjøre hva dem vil kommer det til og fortsette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 2. november 2018 #1534 Del Skrevet 2. november 2018 3 minutter siden, Carina Maria skrev: Jeg tror vi som er foreldre av gjør selv om et bilde bryter grensen for hva som er bra og ikke og jeg stoler på blogg.no som er det største blogg stedet og når dem sier at det er opp til foreldre selv hva dem vil gjøre holder jeg meg til deg selv om jeg ikke blogger og jeg vil ikke stille meg som blogg poiti og fortelle andre småbarns foreldre at dem gjør galt og legge ut bilder av barna sine. Noe annet er topp bloggerne som bruker barna sine i reklamer. Det synes jeg ikke er ok. Jeg kommer fortsatt av og til og dele bilder av barnet mitt på facebook, insta gram og snap for jeg er ikke en offentlig person. På snap chat har jeg bare familie og venner og på instagram har jeg lukket profil. At noe ikke er eksplisitt ulovlig etter norsk lov, gjør det jo ikke bra eller riktig. Fysisk avstraffelse av barn pleide å ikke være spesielt nevnt i straffelover. Men fordi den norske stat er ansvarlige for å sørge for barns rettigheter til en trygg og god barndom - så tok en det inn i lovverket for å gjøre det klinkende klart for foreldre hvor grensene går. Og at det vil kunne få en strafferettslig reaksjon. Vi er ved det punktet når det gjelder barns rett til privatliv, og skjerming av egen barndom fra å bli eksponert og av noen utnytta økonomisk. Om foreldre selv gjør valg som konsekvent og i stor stil bryter barnekonversjonen, og sosiale sanksjoner og samfunnsdebatt ikke endrer på dette - så vil vi nok før eller siden komme til et punkt hvor det må bli lovregulert. Som er underliggende for hva som diskuteres her. Og er ikke det en falittterklæring over (endel) norske foreldres manglende evne til å ta ansvar for å sikre egne barns privatliv, så vet ikke jeg. Hvordan skal vi som samfunn forholde oss til denne storstilte eksponeringen av barn som skjer? Hvordan skal vi som samfunn sikre at disse barnas rett til privatliv blir overholdt? Må vi innføre sanksjoner mot foreldre som går for langt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 2. november 2018 #1535 Del Skrevet 2. november 2018 2 minutter siden, Snaskesnusken skrev: Du skjønner ikke at barnas privatliv blir krenket? Bildene ligger der ute på nettet for alltid. Enkelte mammabloggere burde blitt fratatt retten til å blogge så lenge de ikke evner å produsere meningsfullt innhold uten å eksponere mindreårige. Mener du da store topp bloggere som er sponset nå? Dem små bloggerne som folk flest ikke vet om deler dem også men ikke på langt nær som andre større mamma bloggere. Du kan ikke si at barnas privat liv blir krenket for hvis jeg hadde vert en blogger som hadde delt et fotograf bilde av mitt barn som er fint hadde jeg ikke krenket mitt barn og dele det bildet på en blogg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 2. november 2018 #1536 Del Skrevet 2. november 2018 1 minutt siden, Carina Maria skrev: Det er mange foreldre som tar dårlige valg ja men dem små bloggerne jeg leser som deler bilder av sine barn deler så flotte og fine bilder av barna sine og hun ene er fotograf og tar nydelige bilder av barnet sitt og bildene er kunst Jeg tror ikke dem får bukt med små bloggere som legger ut bilder av barna sine og heller ikke topp bloggere som bruker barna sine i reklamer og så lenge som blogg stedet lar bloggerne gjøre hva dem vil kommer det til og fortsette. Størrelsen på bloggen er ikke relevant da bildene av mindreårige sviver ute på webben for alltid. Det er derfor en skal være kritisk til hva en velger å dele på nettet, særlig når det kommer til bilder av mindreårige. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 2. november 2018 #1537 Del Skrevet 2. november 2018 1 minutt siden, Carina Maria skrev: Mener du da store topp bloggere som er sponset nå? Dem små bloggerne som folk flest ikke vet om deler dem også men ikke på langt nær som andre større mamma bloggere. Du kan ikke si at barnas privat liv blir krenket for hvis jeg hadde vert en blogger som hadde delt et fotograf bilde av mitt barn som er fint hadde jeg ikke krenket mitt barn og dele det bildet på en blogg. Denne tråden handler om bloggerbarna. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 2. november 2018 #1538 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) 8 minutter siden, inox skrev: At noe ikke er eksplisitt ulovlig etter norsk lov, gjør det jo ikke bra eller riktig. Fysisk avstraffelse av barn pleide å ikke være spesielt nevnt i straffelover. Men fordi den norske stat er ansvarlige for å sørge for barns rettigheter til en trygg og god barndom - så tok en det inn i lovverket for å gjøre det klinkende klart for foreldre hvor grensene går. Og at det vil kunne få en strafferettslig reaksjon. Vi er ved det punktet når det gjelder barns rett til privatliv, og skjerming av egen barndom fra å bli eksponert og av noen utnytta økonomisk. Om foreldre selv gjør valg som konsekvent og i stor stil bryter barnekonversjonen, og sosiale sanksjoner og samfunnsdebatt ikke endrer på dette - så vil vi nok før eller siden komme til et punkt hvor det må bli lovregulert. Som er underliggende for hva som diskuteres her. Og er ikke det en falittterklæring over (endel) norske foreldres manglende evne til å ta ansvar for å sikre egne barns privatliv, så vet ikke jeg. Hvordan skal vi som samfunn forholde oss til denne storstilte eksponeringen av barn som skjer? Hvordan skal vi som samfunn sikre at disse barnas rett til privatliv blir overholdt? Må vi innføre sanksjoner mot foreldre som går for langt? Det spørs på hvor grensen ligger på eksponering mener jeg for viss jeg hadde hatt blogg og lakt ut et fint bilde tatt hos fotografen er ikke det galt og dele på en blogg som jeg ser det og det ser jeg ikke på som eksponering. Viss man skal få et tydelig lov verk må alle blogg plattformer på banen for jeg satt og leste reglene til blogg.no nå og der står det at alle bloggerne kan gjøre hva dem vil så lenge dem ikke bryter Norsk Lov. Om det hadde kommet et lov tror jeg blogg.no ikke ville brydd seg for og vere ærlig. Jeg vet noen rapporterte inn et bilde til blogg plattformen av en jente i 10 års alderen som satt på stranden i bikini men blogg plattformen svarte at det var ikke ulovlig og tok ikke klagen videre. Det er derfor jeg mener at blogg plattformene må også vere bevisst på dette noe dem ikke er. Endret 2. november 2018 av Carina Maria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 2. november 2018 #1539 Del Skrevet 2. november 2018 1 minutt siden, Snaskesnusken skrev: Denne tråden handler om bloggerbarna. Dem små bloggerne langt nede på blogg listen er jo bloggere dem også eller er det et skille? Det er det jeg ikke forstår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 2. november 2018 #1540 Del Skrevet 2. november 2018 3 minutter siden, Snaskesnusken skrev: Størrelsen på bloggen er ikke relevant da bildene av mindreårige sviver ute på webben for alltid. Det er derfor en skal være kritisk til hva en velger å dele på nettet, særlig når det kommer til bilder av mindreårige. Som foreldre skal vi vere kritisk til hvilke bilder vi deler og når vi deler bildene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå