Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Emmelise skrev:

Til tross for uenigheter om eksponering om barn, så syntes jeg det er flott at pilotfrue etterspør at de andre bloggerne svarer for seg de også. Jeg håper det øker litt "press" på de andre igjen slik at de slutter med strutsetaktikken hver gang det kommer spørsmål eller hint om kritikk.

Helt enig. Jeg håper de sitter i en krok og skammer seg, de som ikke ville svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Når man ser hvilke argumenter disse harrybloggerne anvender i sitt famlende "forsvar" for bruk av (egne) barn på blogg, så er det kanskje like greit at de holder kjeft. For det første klarer de ikke å være noenlunde objektive, for det andre så nekter de å innse hvor feil de tar, og for det tredje så vil de jo blottstille seg selv og sin egen dårskap, griskhet, og egoisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mulig kudos til Pilotfrua som i hvertfall svarer. De andre burde rett og slett skjerpe seg. Hvis de insisterer på å bruke ungene til å selge lydbøker, parkdresser, barnevogner, bilseter og alt annet unger trenger eller ikke trenger, burde de i hvert fall stå opp for det de gjør og svare på spørsmål. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zeitgeist skrev:

Når man ser hvilke argumenter disse harrybloggerne anvender i sitt famlende "forsvar" for bruk av (egne) barn på blogg, så er det kanskje like greit at de holder kjeft. For det første klarer de ikke å være noenlunde objektive, for det andre så nekter de å innse hvor feil de tar, og for det tredje så vil de jo blottstille seg selv og sin egen dårskap, griskhet, og egoisme. 

For sin egen del er det nok best.

Jeg håper at de som leser artikkelen, og ser at influencerne ikke vil svare, tenker at det mest sannsynlig handler om at de vet at de ikke har gode nok svar. Det eneste svaret som kan rettferdiggjøre bruk av barn på denne måten er hvis man kan dokumentere at det faktisk er til barnets beste. Og da skal man ikke bruke setninger som inneholder "jeg vil opplyse, jeg er så stolt, jeg jeg jeg... ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
7 minutter siden, Asti skrev:

Jeg håper at de som leser artikkelen, og ser at influencerne ikke vil svare, tenker at det mest sannsynlig handler om at de vet at de ikke har gode nok svar. Det eneste svaret som kan rettferdiggjøre bruk av barn på denne måten er hvis man kan dokumentere at det faktisk er til barnets beste. Og da skal man ikke bruke setninger som inneholder "jeg vil opplyse, jeg er så stolt, jeg jeg jeg... ".

Helt riktig. For i det øyeblikket argumentet starter med "Jeg er/vil" så er det åpenlyst at det handler om mors ego og ikke barnets ve og vel. Det er med ett blitt nedprioritert og annenrangs. 

Når CBE mener hun har sitt på det tørre fordi det hun utleverer er "delikat", så er det hennes oppfatning av ordet, ikke de mindreåriges.

Når ABD hevder det er hennes rett å eksponere, så er det hennes forkvaklede retts- og ansvarsforståelse som taler, ikke barnas.

Når VP påstår at det er hat å ytre seg negativt om utlevering, så er det hennes mening, ikke den utleverte personens. 

Osv.

Ikke én eneste gang streifer det disse negativ-påvirkerne at de faktisk tar feil. Og det er i seg selv skremmende at man er nødt til å fremme lovforslag som forbyr denne typen utlevering siden de foresatte selv ikke er i stand til å se hvor hårreisende ansvars- og respektløst de opptrer ovenfor sine egne avkom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt innlegg på bloggen til Funkygine nå.. Hun prøver å forsvare eksponeringen av barna. Total skivebom igjen. Sammenligner det med barnemodeller...

Hva er det disse bloggerne ikke forstår? Vi vet altfor mye om disse barna, eksponert på  muttern’s harryblogg, der bilder av barna blir sauset sammen med intime detaljer fra foreldrenes liv. Enkelte skriver om utroskap, partnervold og samlivsproblemer...ispedd masse informasjon om barna. Bilder av deres rom, informasjon om deres tanker, problemer og personligheter. Det går ikke an å sammenligne med en anonym modell på reklame for en kleskjede...

Endret av Hummingbird2
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carina Maria

Kan noen svare meg på en ting. Det finnes hauge vis med bloggere som ikke får en krone når dem blogger og jeg kaller dem vanlige bloggere som blogger som en hobby.

Mange av dem er foreldre men dem legger også ut bilder av barna sine og det er snakk om uskyldige bilder av barna deres. Dem fleste av dem bloggerne vil aldri måle seg opp mot topp bloggerne for dem blogger når dem føler for det. To av bloggerne jeg føler er slike bloggere. Dem legger ut noen bilder av barna sine men aldri bilder av barna naken, i truse, i bade drakt eller bikini. Dem har alltid klær på barna og bildene veldig fine. 

Jeg synes dem bloggerne må få gjøre hva dem vil. Jeg så en diskusjon på en blogg hvor dem diskuterte bilder av barn på blogger. Noen av dem som diskuterte ville anmelde mødre som blogget bilder av barna sine men da var det en ansatt på blogg.no som svarte at det er ikke forbudt og legge ut bilder og det var opp til foreldrene selv og bestemme over sine egne barn. Dem fikk beskjed om at hvis dem ville anmelde mødre som la ut bilder på bloggene sine saken bli henlagt. 

Jeg snakker ikke om topp bloggere nå men vanlige bloggere som ikke har fått en eneste spos og som blogger for gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke sammenlikne med en anonym barnemodell. Jeg vet ingenting om ungene i hm-reklamen. Ikke hva de heter, ikke hvor de bor, ikke hvem foreldrene er, ikke hva de liker å gjøre, hvor de var på ferie sist eller hvordan det ser ut hjemme hos dem. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Carina Maria skrev:

Kan noen svare meg på en ting. Det finnes hauge vis med bloggere som ikke får en krone når dem blogger og jeg kaller dem vanlige bloggere som blogger som en hobby.

Mange av dem er foreldre men dem legger også ut bilder av barna sine og det er snakk om uskyldige bilder av barna deres. Dem fleste av dem bloggerne vil aldri måle seg opp mot topp bloggerne for dem blogger når dem føler for det. To av bloggerne jeg føler er slike bloggere. Dem legger ut noen bilder av barna sine men aldri bilder av barna naken, i truse, i bade drakt eller bikini. Dem har alltid klær på barna og bildene veldig fine. 

Jeg synes dem bloggerne må få gjøre hva dem vil. Jeg så en diskusjon på en blogg hvor dem diskuterte bilder av barn på blogger. Noen av dem som diskuterte ville anmelde mødre som blogget bilder av barna sine men da var det en ansatt på blogg.no som svarte at det er ikke forbudt og legge ut bilder og det var opp til foreldrene selv og bestemme over sine egne barn. Dem fikk beskjed om at hvis dem ville anmelde mødre som la ut bilder på bloggene sine saken bli henlagt. 

Jeg snakker ikke om topp bloggere nå men vanlige bloggere som ikke har fått en eneste spos og som blogger for gøy. 

Bare fordi man ikke får betalt for å utlevere barna sine betyr ikke at det er greit.

Barn må da få lov til å vokse opp i fred uten at halve Norge skal vite om alt dems gjøren og laden.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hummingbird2 skrev:

Nytt innlegg på bloggen til Funkygine nå.. Hun prøver å forsvare eksponeringen av barna. Total skivebom igjen. Sammenligner det med barnemodeller...

Hva er det disse bloggerne ikke forstår? Vi vet altfor mye om disse barn, eksponert på  muttern’s harryblogg der bilder av barna blir sauset sammen med intime detaljer fra foreldrenes liv. Enkelte skriver om utroskap, partnervold og samlivsproblemer...ispedd masse informasjon om barna. Bilder av deres rom, informasjon om deres tanker, problemer og personligheter. Det går ikke an å sammenligne med en anonym modell på reklame for en kleskjede...

Hun har tydeligvis ikke forstått. Hva vet vi om en barnemodell vs. et bloggerbarn vedr.

• Hvordan ser soverommet ut?
  • Favorittleke?
  • Aktiviteter?
  • Kallenavn?
  • Favorittmat?
  • Ferieturer?
  • Hvor bor de?
  • Hva gjør de på sammen med foreldrene/barndommen?
  • Detaljer om foreldrene?
  • Ellers om nær familie?

Hvis man vet mer om bloggerbarnet, så bør man skjønne at det ikke er sammenlignbart....  Viktig å huske at utlevering er ikke bare gjennom bilder....

I følge  barnekonvensjonen kapittel 16 skal ikke barn utsettes for vilkårlig innblanding i sitt privatliv. Og jurist Sara Eline Grønvold   sin tolkning er:: stadig eksponering på åpne blogger, vil være nettopp en slik «vilkårlig innblanding», og derfor være i strid med barnekonvensjonen." - http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/

I barneloven § 30, står det at «Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.», dvs. til barnets beste - http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ .

Influencere bør snart begynne å begrunne eksponering av barn i sine SoMe-kanaler med om det er til barnets beste. Ikke alle disse "jeg, jeg, for oss osv.".  Eksponering vil aldri være til barnets beste, så den vil de slite med, og derfor får vi alle disse merkelige svarene som ikke gir noen mening for andre enn de som har sett seg blinde... 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en del mener Funkygine utmerker seg som oppegående, er ganske enkelt ubegripelig for meg. Er det fordi hun kan skrive noe som minner om en sammenhengende tekst? Really, beats me. Hun forstår altså ikke den fundamentale forskjellen på en barnemodell og et bloggbarn; altså forstår hun ikke hva hun gjør. 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

I tillegg er barnemodeller underlagt et ganske strengt regelverk, bl.a. arbeidsmiljøloven. Så den sammenligningen er mildt sagt søkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datatilsynet skriver: Det er stor forskjell på å legge ut et par bilder på sosiale medier innimellom, enn å legge ut hundrevis av bilder på en blogg.”

Det bør være svar nok til alle mamma- og pappabloggere som argumenterer med at størrelsen på følgerskaren og publiseringsplattformen ikke har noe å si så lenge barnebildene er delikate.

(Kilde:https://www.datatilsynet.no/globalassets/global/regelverk/veiledere/i_beste_mening_a4_bokmal_web.pdf)

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mariann Thomessen og Jørgine skjønner ikke saken eller noe av hva som diskuteres eller?

Mariann bortforklarer saken med at hun ikke er en influencer fordi hun ikke har en blogg. Akkurat som om dét er kravet for å være en influencer... Hun har en åpen, OFFENTLIG profil på Instagram med over 8000 følgere da... Det er ikke dette som er hovedpoenget. Poenget er at hun også er med på denne kommersialiseringen av barndommen. Det er fiffig den måten hun og mange andre prøver å vri seg unna på; det å prøve å lage en sak om noe annet, vri saken til å handle om ubetydelige detaljer.. I tillegg presterer hun å skrive at hun blir provosert av at Hegseth ikke nevner flere navn. Hvis det er det du blir provosert av, ja, da har du ikke skjønt en dritt. Du skal bli provosert av at barns rett til privatliv blir i storstilt skala blir brutt, det er det som er provoserende. Herregud, de er så i utakt med resten av Norge. Det er en glede å lese kommentarfeltet under sendingen på God Morgen Norge, tusenvis av folk som er i mot barnebilder og utlevering av barn. 

(Ikke merker Mariann noe som annonse eller spons heller, men er sponset av blant annet Bugaboo (og Lillelam) - Her kan forbrukertilsynet virkelig slå ut håret, nok å ta av.. Snikreklame er kanskje ekstra uheldig når man proklamerer at man i hvert fall ikke er en influencer. Men hvis du ikke er en influencer så lurer jeg på hvorfor du er ambassadør for en barnevognsprodusent? De gir vel ikke bort barnevogner til privatpersoner som ikke har tenkt til å reklamere vel?)

Jørgine skjønner heller ikke saken. Hvorfor må hun sammenligne med hva alle andre gjør? Det er jo ikke poenget her.. Det er nyttesløst å sammenligne, barn har rett til et privatliv og JA det er selvfølgelig verre når en profilert person deler flere tusen bilder enn når en ukjent mor fra bygda legger ut et par bilder i et album her og der. Husk at tekst forsterker utleveringen. 

Jeg savner at noen tar barnas perspektiv og vurderer det oppmot deres rett til privatliv FØRST. Foreløpig er influencerne mest opptatt av å sammenligne seg med andre som de selv mener er verre, eller komme med eksempler på noe de mener er verre. Det er vel kanskje en forsvarsmekanisme? Uansett hjelper det ikke debatten videre, for det er totalt irrelevant. Deler du bilder av barna dine på sosiale medier i stor skala, skriver om dem, familielivet og/eller mottar spons, så ER du med på en kommersialisering av barndom enten du vil eller ei. I alle andre situasjoner med barn følger man føre-var-prinsippet, men mors sosiale-medier-identitet er og blir tydeligvis viktigst for disse damene.. 😔

Endret av Unika
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Asti skrev:

Hørte nettopp på P2s nyhetsmorgen av Pilotfrue eksponerer barna "fordi det er naturlig for henne".

Da så.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, javel ja. Det var jo enkelt og greit da.

Kanskje vi alle skal begynne å gjøre hva som kjennes naturlig for oss selv hele tiden- uten tanke for konsekvensene det måtte ha for andre. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er på tide at influencere som bruker barna i sine SoMe-kanaler lytter til fagpersoner. Eksempelvis:

"Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch, sier til VG at foreldre generelt bør tenke seg svært godt om dersom de ønsker å eksponere barna i sosiale medier. På store bloggplattformer mener han det er grunn til å være enda mer forsiktig. – Det er klart at jo større nedslagsfelt denne plattformen har, jo nøyere må man være. Man må vurdere om den kan skade eller være belastende. På en offentlig blogg ville jeg ikke trukket inn barna mine i det hele tatt, sier han." - https://www.vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler.

Jurist Sara Eline Grønvold: "Etter min oppfatning krenker foreldre barnas personvern når de deler informasjon om barnet til ubegrensede kretser i sosiale medier."(...). - http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier

Endret av Asti
La til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forstemmende at de få som faktisk deltar i debatten argumenterer med meg, jeg meg , jeg, meg. Det bare forsterker poenget til Morten H - at ungene behandles som en rekvisitt - som noe mødrene eier. 

Forøvrig skjønner jeg ikke hva Marianne Jemtegård mener med at hun ikke har tjent noe penger på datteren. Hvis hun har fått barneutstyr og -klær for titusenvis av kroner, er jo det relativt likt å tjene på datteren da, selv om hun ikke har fått hundrelapper i hånden. Hun må da forstå det? 

Jeg skjønner at mange av disse jentene/damene føler at de å forsvare valgene sine. Men jeg skjønner ikke at de ikke ser forskjellen på barnemodeller og -skuespillere og på barn som får formidlet barndommen sin via sosiale medier. 

Og klart man er stolt av ungene sine. Jeg tenker at alle disse barna som vi vet hvem er fordi foreldrene lever av den kommersiell SoMe-virksomhet, er flotte, fine, søte barn. Men de burde få ha privatlivet sitt i fred. Rett og slett.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at hun rasjonaliserer og bortforklarer valget om å bruke datteren til å oppnå ulike spons- eller "samarbeids"-avtaler, er hun jo overhodet ikke god nok til å merke blogginnlegg med kommersielt innhold. 

Jeg ORKER ikke å begynne å lese flere blogger, bare for å oppdage hvor utrolig dårlige alle er til å merke. 

#orkerikke

Endret av pøbelsara
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mrs O'Donell skrev:

Skulle bare ønske hun hadde tagget verstingene CBE og AB også. Spesielt CBE ser ut til å gå under radaren hos mange, kanskje pga at ungene hennes er litt større. 

At ungene er større bør jo egentlig bare gjøre det enda verre? Ikke for å forsvare eksponering av babyer i det hele tatt, men jeg tror at det disse med større barn gjør er enda mer skadelig. Både fordi barna da er mer bevisst det som skjer, klassekamerater kan komme over det på nettet eller iallefall overhøre hva foreldrene deres sier om det og at samtidig som man skal finne ut hvem man er blir det formidlet et rosenrødt bilde av deg som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Og ikke minst all den tiden som blir brukt til å lage denne familieidyllen på bilder i stedet for å faktisk leve dette livet og være fullt til stede. Jeg lurer alltid på om hvorvidt barna faktisk er med på bakingen eller bare er nettopp barnemodeller som skal holde en slikkepott på bildet? Ser veldig få ruglete hveteboller som har blitt brukt for mye mel på i utbakingen på bildene iallefall. Får vi en haug med unger som om noen år kan fortelle om mange år med fotoshooter og lite kvalitetstid med familien? Der alle de aktivitetene som vanligvis skal gi gode minner bare er minner om at man skal holde seg ren og pen, være blid og posere? 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...