Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 minutter siden, FruJohansen skrev:

Her må jeg nok en gang dele denne tegningen som jeg laget for en tid tilbake! (Moderator, dette er min egen illustrasjon, ikke slett det som skjermdump fra sosiale medier! :) ) Ser flere og flere drar paraleller mellom umyndiggjorte eldre og barn når det kommer til eksponering, jeg syns det er bra, for det er virkelig en relevant sammenlikning! Ingen ville lagt ut et bilde av sin gamle mor som griser med maten, går på do (!) eller i sykesengen!

Mistet sin første tann.jpg

Meget god sammenligning (du er flink å tegne).

Det er tragisk at foreldre eksonerer sine barn slik som CBE holder på. Bare tenk all den sensitive informasjonen de har delt på bloggen, snap og insta. Det må oppleves som ubehagelig å bli blottet på denne måten. Det er direkte farlig da det finnes mennesker med dårlige hensikter. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sammenlikningene med tenkt eksponering av pleietrengende eldre er slående.

Og selv om eksemplene her er fiktive og konstruerte for å få fram et poeng, vil jeg bare legge til at jeg de siste månedene har sett reelle slike poster på Instagram, senest i dag, faktisk: Kjente eller ukjente IGere med åpen konto poster bilder av pleietrengende og demente eldre slektninger som åpenbart ikke skjønner, eller kan skjønne, hva slik avbildning og posting innebærer. Noen for å fremme eldresaken (feks bruke kjendisstatusen sin til å klage over at mor ikke får ytelser hun har krav på), andre for bare å le godmodig av den gamle som ikke skjønner at "speilet tok et bilde".

Så dette er allerede også en realitet, dessverre.

Endret av Aricia
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aricia skrev:

Disse sammenlikningene med tenkt eksponering av pleietrengende eldre er slående.

Og selv om eksemplene her er fiktive og konstruerte for å få fram et poeng, vil jeg bare legge til at jeg de siste månedene har sett reelle slike poster på Instagram, senest i dag, faktisk: Kjente eller ukjente IGere med åpen konto poster bilder av pleietrengende og demente eldre slektninger som åpenbart ikke skjønner, eller kan skjønne, hva slik avbildning og posting innebærer. Noen for å fremme eldresaken (feks bruke kjendisstatusen sin til å klage over at mor ikke får ytelser hun har krav på), andre for bare å le godmodig av den gamle som ikke skjønner at "speilet tok et bilde".

Så dette er allerede også en realitet, dessverre.

Dette blir litt off - topic, beklager: jeg har også sett eksempler på dette, men de tilfellene jeg har sett har publikum vært mye flinkere til å gi tilbakemelding om at det ikke er greit. Generelt opplever jeg at vi har mye mer respekt for eldres verdighet og integritet, enn barnas, når det kommer til hva som er "lov" å eksponere.

Edit: Jeg tar denne diskusjonen i tråden om bloggerbarna.

Endret av FruJohansen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd ble det trukket paraleller mellom eksponering av eldre vs eksponering av barn. Jeg syns det er en relevant sammenlikning, ettersom de fleste ville vegret seg for å legge ut bilder av sin gamle mor på toalettet, mens pappa griser med maten eller når de er forvirret og ikke forstår omgivelsene sine.

Hvorfor har vi tilsynelatende mer respekt for eldres integritet og verdighet, enn barnas?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, FruJohansen skrev:

I en annen tråd ble det trukket paraleller mellom eksponering av eldre vs eksponering av barn. Jeg syns det er en relevant sammenlikning, ettersom de fleste ville vegret seg for å legge ut bilder av sin gamle mor på toalettet, mens pappa griser med maten eller når de er forvirret og ikke forstår omgivelsene sine.

Hvorfor har vi tilsynelatende mer respekt for eldres integritet og verdighet, enn barnas?

Jeg tror ikke nødvendigvis respekten for eldres verdighet er større, dessverre. Jeg tror bare at krenkelsene av eldres integritet er mindre salgbar enn barnas. Å gjøre seg morsom på barns bekostning ved å dele sårbare eller intime situasjoner oppleves lettere søtt og festlig - med eldre i hovedrollen som den utleverte blir det fortere bare vondt og trist, rett og slett fordi småbarn er søte og gamle ikke er det, for å si det litt uten omsvøp.

Alderdom er jo et stigma og tabu i seg selv i kulturen vår, ikke minst aldring og svekkelse, mens barndom er det motsatte, dvs noe som dyrkes, bifalles og flagges.

Endret av Aricia
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, FruJohansen skrev:

Det svært respektløst overfor eldre som av ulike grunner opplever tap av viktige funksjoner å sammenligne dem med barn! Det skal svært mye til å bli umyndigjort, og man blir ikke det automatisk dersom man får en kognitiv svikt.

Det blir derfor ikke en relevant sammenligning, og hører ikke hjemme i en tråd som handler om barn!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Linda A skrev:

Det svært respektløst overfor eldre som av ulike grunner opplever tap av viktige funksjoner å sammenligne dem med barn! Det skal svært mye til å bli umyndigjort, og man blir ikke det automatisk dersom man får en kognitiv svikt.

Det blir derfor ikke en relevant sammenligning, og hører ikke hjemme i en tråd som handler om barn!

@FruJohansen vil sikkert svare deg selv, men jeg kan ikke la reaksjonen din stå uimotsagt.

Denne tråden handler ikke om barn, den handler om overtramp begått mot barn i SoMe, ved at foresatte tar valg om å eksponere barna sine på nett uten at barna selv har mulighet til å gjøre om på avgjørelsen, eller overskue hva den innebærer. 

Innlegget du siterte sammenlikner heller ikke eldre med barn, men trekker derimot paralleller mellom tilsvarende integritetskrenkelse mot eldre som mot barn i SoMe. 

Jeg skjønner følgelig ikke argumentet og reaksjonen din.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Aricia skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis respekten for eldres verdighet er større, dessverre. Jeg tror bare at krenkelsene av eldres integritet er mindre salgbar enn barnas. Å gjøre seg morsom på barns bekostning ved å dele sårbare eller intime situasjoner oppleves lettere søtt og festlig - med eldre i hovedrollen som den utleverte blir det fortere bare vondt og trist, rett og slett fordi småbarn er søte og gamle ikke er det, for å si det litt uten omsvøp.

Alderdom er jo et stigma og tabu i seg selv i kulturen vår, ikke minst aldring og svekkelse, mens barndom er det motsatte, dvs noe som dyrkes, bifalles og flagges.

Godt poeng, enig.

@Linda A Jeg sier ikke at eldre/demente/umyndige er "som barn". Jeg sier at det er like ille å trampe på deres rett til privatliv, som det er å trampe på barns rett til privatliv. Viser ellers til @Aricia sitt svar til deg.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FruJohansen skrev:

Antakeligvis fordi både bloggere og andre syns at barn er langt mer søte og morsomme enn eldre og pleietrengende mennesker. Barn selger på sosiale medier, det gjør ikke eldre. Jeg tror dessverre ikke at folkene det gjelder (de som utleverer på SoMe) har mer respekt for sine gamle enn de har for sine unge. Det handler mer om hva disse folkene selv finner underholdende, hva de selv syns er festlig å dele og i et rent bloggerperspektiv - hva som høster likes, følgere og annonsører. En delikat og velretusjert barndom á la Caroline Berg Eriksens narrativ selger; det gjør ikke alderdom. Selv om nevnte blogger har utlevert både begravelse(!) og bursdag for eldre slektninger tidligere.

Endret av Ultiva
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange føler at de "eier" barna sine. Det virker som de samme menneskene mener at det i seg selv gir dem rett til å gjøre hva pokker de vil med dem. 

Noen tvinger barna til å fullføre lange løp innen idrett eller musikk, fordi de selv hadde en drøm om å gjøre det bra innen en bestemt sjanger. (Selv før SoMe kom på banen.) Andre tvinger barna til å posere foran kamera, si bestemte ting (gjerne noe positivt om forelderen som filmer), eller bruker dem i en reklame til inntekt for forelderen. 

Alt det der er forkastelig. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, skruf said:

Håper barna tar hevn den dagen foreldrene er gamle og grå, og filmer de ukritisk i personlige situasjoner på sykehjemmet

Helt seriøst, det var dagens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Jeg syntes det er trist at hvor enn man går ser man foreldre med telefonen i ivrig Snapchat filming. "Per, se her, se på mamma da! Per, kan du vinke til mamma? Si god sommer Per, nei ikke der, se hit, se på mamma" Jeg så det senest idag på stranda. En mor som fløy etter ungen for å ta snapfilmer. Ungen gadd ikke å se for han var tydelig dritt lei!

Jeg så hva han tenkte. "Mamma, ikke nå igjen! Kan du ikke bare la meg få leke"

Jeg ser det overalt. Jeg var sånn selv engang, men heldigvis sa sønnen min klart ifra at nå holdt det. Jeg sitter litt på kvinneguiden når han ikke er hjemme, ellers leser jeg litt aviser. Nå ligger mobilen hjemme eller langt nede i veska når vi er ute sammen. Det er så deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kariannne said:

Jeg syntes det er trist at hvor enn man går ser man foreldre med telefonen i ivrig Snapchat filming. "Per, se her, se på mamma da! Per, kan du vinke til mamma? Si god sommer Per, nei ikke der, se hit, se på mamma" Jeg så det senest idag på stranda. En mor som fløy etter ungen for å ta snapfilmer. Ungen gadd ikke å se for han var tydelig dritt lei!

Jeg ser det overalt. Jeg var sånn selv engang, men heldigvis sa sønnen min klart ifra at nå holdt det. Jeg sitter litt på kvinneguiden når han ikke er hjemme, ellers leser jeg litt aviser. Nå ligger mobilen hjemme eller langt nede i veska når vi er ute sammen. Det er så deilig!

Der fikk du sagt det jeg ofte tenker. Men hva kan jeg gjøre om jeg ser det, er jo ikke min oppgave å fortelle andre foreldre hva de bør og ikke bør gjøre. Men det er så trist, og jeg ser også barn som tydelig blir lei av å måtte smile, stå oppstilt og redigert for at mamma skal få blinkskuddet eller filmen. Aldri før har vi hatt flere bilder av egne barn, men til hvilken pris. Jeg hadde klikket om min mamma skulle ta bilder av meg til enhver tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kariannne skrev:

Alt skal snappes og dokumenteres i sosiale medier. Det blir litt manisk i mine øyne. 

Når jeg er ute på noe kjekt å koser meg glemmer jeg å snappe og ta bilder. Jeg lurer på om de som hele tiden må sende km med snapper og legge ut ørten bilder om de egentlig har det så kjekt? Det blir en falsk fasade på en måte. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også de som snapper og filmer alt er stresset. De stresser andre rundt seg og. Det er en ukultur og vi må få lov å gi beskjed. Nei vi vil ikke ha ALT ut på some. Vi har et kjekt liv for det. Har selv gjemt meg for mobiler når de trykkes oppi trynet i alt man foretar seg. Og dyttet de vekk. Jeg er lei all dokumentasjon fra ALLE. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På snapstoryen min i går var det ei som hadde lagt ut minst femti (!) snappar av ungane på besøk i ein dyrepark. Kjekt med eit par kanskje, men eg trykka meg kjapt forbi dei meste. Kven er eigentleg snapane meint for? Live oppdatering av ferie? Er det eigentleg interessant for andre enn dei sjølv? Det vert på same måten med bloggarar som legg ut ørten bilete av ungane i ulike settingar, kven er det interresant for, og kva vil ein oppnå? Det er kanskje eit verktøy for enkelte til å oppretthalda den der «venninnefølelsen» dei strebar etter sånn at bloggen ikkje skal sjå ut som ein reklamekanal.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Linda A skrev:

I likhet med andre debattanter så mener også jeg at du har misforstått poenget. Det handler om å utlevere en person uten deres viten og vilje. Hvor bloggeren tar bilder i fortrolige familiesettinger, av mennesker som enten ikke vet/skjønner eller som sier "ja" til utlevering fordi de ikke vil være vanskelige, og som deretter presenteres på internett i form av bilder og informasjon for å høste likes og annonsører til bloggeren.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ultiva skrev:

Antakeligvis fordi både bloggere og andre syns at barn er langt mer søte og morsomme enn eldre og pleietrengende mennesker. Barn selger på sosiale medier, det gjør ikke eldre. Jeg tror dessverre ikke at folkene det gjelder (de som utleverer på SoMe) har mer respekt for sine gamle enn de har for sine unge. Det handler mer om hva disse folkene selv finner underholdende, hva de selv syns er festlig å dele og i et rent bloggerperspektiv - hva som høster likes, følgere og annonsører. En delikat og velretusjert barndom á la Caroline Berg Eriksens narrativ selger; det gjør ikke alderdom. Selv om nevnte blogger har utlevert både begravelse(!) og bursdag for eldre slektninger tidligere.

God innfallsvinkel, og det samme vil naturligvis være sant på private SoMe kanaler, så de som overeksponerer barna med "bare" likerklikk som "omsetning" vil tenke det samme. Søte barn gir flere likerklikk og oppmerksomhet enn en gammel bestefar.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, decker skrev:

På snapstoryen min i går var det ei som hadde lagt ut minst femti (!) snappar av ungane på besøk i ein dyrepark. Kjekt med eit par kanskje, men eg trykka meg kjapt forbi dei meste. Kven er eigentleg snapane meint for? Live oppdatering av ferie? Er det eigentleg interessant for andre enn dei sjølv? Det vert på same måten med bloggarar som legg ut ørten bilete av ungane i ulike settingar, kven er det interresant for, og kva vil ein oppnå? Det er kanskje eit verktøy for enkelte til å oppretthalda den der «venninnefølelsen» dei strebar etter sånn at bloggen ikkje skal sjå ut som ein reklamekanal.

Dette er grunnen til at jeg ikke har Snap, og heller ikke vil ha det. Alle "barnesykdommene" fra den første tiden med Facebook er nå overført til Snap, virker det som på meg. Det er trist at det har blitt slags "fristed" bare fordi innholdet liksom forsvinner.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...