Gå til innhold

LÆRERE - SE HER!


Tingeliing

Anbefalte innlegg

Alle lærere - trives dere i jobben deres? Tjener dere bra? Evt hva tjener dere?  Utfordringer ved jobben? Hvilket trinn mener dere er "best" å jobbe på? Positive ting med jobben? Sitter dere ofte etter arbeidstid og i helger å jobber? 

Jeg er i en skikkelig tenkeboble om dagen mtp å skifte yrke! Har grublet på dette i flere år nå, og nå er det snart mulig å søke på studier! Har ikke HELT bestemt meg enda, og tenkte derfor å høre med flere hva dere mener om læreryrket!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trives svært godt i jobben min! Jobber på ungdomstrinnet og har to fag pluss kontaktlærerfunksjon. Tjener helt okei, ikke noe å bli rik av, og man får helt klart ikke betalt for alle timene en arbeider. Jeg jobber som regel fra kl. 7-17, også en-tre timer etter middagen. I Helgene tar jeg meg nesten alltid helt fri en av dagene, med mindre det er tentamenstid eller lignende. Og det er et hett tips hvis du skal jobbe som lærer: ta deg en av helgedagene helt fri, så du får litt avstand fra jobben og litt helgefølelse. Da kommer du til å gjøre en mye bedre jobb i uka, og du kommer til å trives og vare lenger i yrket.  Alle timene er så verdt det, verdens beste jobb! Du får veldig mye igjen for jobben som ikke kan måles i penger, og jeg liker spesielt godt ungdomsskolen, for det skjer så utrolig mye utvikling på tre år der for alle elever, og det er fantastisk å bli med elevene på den reisen.. I tillegg får man jo "betalt" for noe av denne overtiden ved tvungen avspasering om sommeren, som du sikkert vet, og det syns jo mange er ålreit! Anbefaler lærerjobben til alle som trives med barn og unge! 

Anonymkode: f9574...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som lærer i barneskolen i flere år, og jeg trivdes veldig godt med det faglige.
At jeg satt i timer med planlegging og retting plaget meg ikke i det hele tatt, ikke foreldresamtalene på kveldstid, kartlegging, eller møtene med PPT heller.
Lønnen var til å leve med, avspaseringen i feriene var definitivt et pluss, og jeg gledet meg til å gå på jobb hver eneste dag.

Problemet mitt var at jeg ble for engasjert i elevene, og det tæret på.
Om en elev hadde vanskeligheter, enten faglig, familiært, eller sosialt, klarte jeg ikke å legge det fra meg før problemet var løst, og jeg ble utbrent.
Jeg har vanskeligheter med å koble ut når jeg vet at jeg kan hjelpe noen som sliter, og har funnet ut at jeg må ha en jobb der jeg kan være ferdig med arbeidsdagen når jeg går fra arbeidsplassen på grunn av det.

For meg er det å være lærer drømmejobben!
Men jeg passer ikke som lærer.

Hvis du liker å lære, og lære bort, er omsorgsfull men hardhudet, er engasjerende og motiverende, snill men tøff, og klarer legge fra deg jobben når du er ferdig for dagen, kan læreryrket være noe for deg.

Lykke til med valget! :)

Anonymkode: 0e755...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet som lærer i barneskolen i flere år, og jeg trivdes veldig godt med det faglige.
At jeg satt i timer med planlegging og retting plaget meg ikke i det hele tatt, ikke foreldresamtalene på kveldstid, kartlegging, eller møtene med PPT heller.
Lønnen var til å leve med, avspaseringen i feriene var definitivt et pluss, og jeg gledet meg til å gå på jobb hver eneste dag.

Problemet mitt var at jeg ble for engasjert i elevene, og det tæret på.
Om en elev hadde vanskeligheter, enten faglig, familiært, eller sosialt, klarte jeg ikke å legge det fra meg før problemet var løst, og jeg ble utbrent.
Jeg har vanskeligheter med å koble ut når jeg vet at jeg kan hjelpe noen som sliter, og har funnet ut at jeg må ha en jobb der jeg kan være ferdig med arbeidsdagen når jeg går fra arbeidsplassen på grunn av det.

For meg er det å være lærer drømmejobben!
Men jeg passer ikke som lærer.

Hvis du liker å lære, og lære bort, er omsorgsfull men hardhudet, er engasjerende og motiverende, snill men tøff, og klarer legge fra deg jobben når du er ferdig for dagen, kan læreryrket være noe for deg.

Lykke til med valget! :)

Anonymkode: 0e755...799

Dette er viktige poeng, TS, det er viktig å være forberedt på at man ikke nødvendigvis klarer å legge vekk jobben og ha en profesjonell avstand til menneskene man møter der. Vi har vært borti en del utfordringer som setter spor i oss som omsorgspersoner, men har hatt fokus på debriefing og samtalegrupper på jobben for å ikke føle at du er alene med ansvaret for alle enkeltelevers situasjoner. 

Anonymkode: f9574...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på vgs. For meg er jobben for slitsom, jeg ble syk av den. Det er veldig stressende å være lærer, jeg maktet ikke å jobbe 43 timer i uka, det er umenneskelig.

I tillegg kan man ikke ha dårlige dager, alltid være blid, ha overskudd og tålmodighet, godt forberedt, lage opplegg til timer selv om man er syk. 

Når du legger til lav lønn, liten mulighet for privatliv og lite respekt/ anseelse er dette et yrke jeg fraråder. 

Anonymkode: d679e...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nær slekning som har utdannet seg som lærer. Hadde praksis i løpet av studietiden. Jobbet for det meste på ungdomsskole.

Vedkommende sluttet etter kort tid, og jobber nå som noe (helt) annet enn lærer.

Årsaken til dette var at h*n mente elevene hadde for frie tøyler, mens det var lite lærere kunne gjøre for å irettesette disse elevene. Ønsket ikke å jobbe på barneskole da disse barna var for unge. H*n har ikke utdannelse til å jobbe på VGS.

Vedkommende har siden den tid stiftet familie, men har for tiden ingen spesifikke planer om å bytte tilbake til yrket.

Anonymkode: 4e39a...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode svar dere! Ser at det er delte meninger og at det er mye jobb - noe som jeg har forstått at det selvfølgelig er. Men dere sier dere har lav lønn, hvor mye lønn har dere i mnd? Har dere Bachelor eller Master? Har 3 venninner som nå tar Master og de sier de kommer til å ha god lønn når de er ferdige. Har ikke turt å spørre dem om akkurat HVA de kommer til å ha utbetalt.

Er det mindre etterarbeid/ettermiddags -å kveldsarbeid fra 1-7 da det ikke er så mye retting av prøver etc som fks på ungdomsskolen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, videregående og u.skole er det lektorutdanning du må ta : Søk : Lønn, lektor
Dette er offentlige faste tall.
Ellers vet jeg ikke. Tror startlønna er på ca 480k etter 5-årig lektorprogram, også går man opp hvert andre år.  

Anonymkode: d0378...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, videregående og u.skole er det lektorutdanning du må ta : Søk : Lønn, lektor
Dette er offentlige faste tall.
Ellers vet jeg ikke. Tror startlønna er på ca 480k etter 5-årig lektorprogram, også går man opp hvert andre år.  

Anonymkode: d0378...f0f

480k er vell en ganske god lønn å starte på! :o

Skjønner ikke hvorfor så mange sier de har lav lønn? Er det fordi de har Bachelor da?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tingeliing skrev:

480k er vell en ganske god lønn å starte på! :o

Skjønner ikke hvorfor så mange sier de har lav lønn? Er det fordi de har Bachelor da?? 

 

Stratlønna i læreryrket er god, men så går det "nedover". Ikke noe særlig lønnsvekst, og etter 16 år stopper det opp. Kjenner lærere som har jobbet i 16 år, og som ikke har mulighet til å tjene mer, det er kjedelig.. 

Jeg har 6 års utdannelse og tjener 455.000 i året (adjunkt med opprykk), vil ikke si det er så veldig mye... 

Anonymkode: 43ad2...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mitt første jobbår som lærer nå. Det har vært slitsomt, men gøy! Jeg kan nok ikke si hvordan det egentlig er helt enda, da jeg ikke har så mye erfaring. Men jeg vet jo at jeg er mer forberedt til neste år.

Har jobbet på barneskole, og syns småtrinnet er det mest krevende. Kunne ikke tenke meg å jobbe der videre egentlig. Jeg trives best med, og har utdannelse innen mellomtrinnet.

Vurderer om jeg skal prøve meg på ungdomsskole. Jeg kjenner at jeg ikke er "barnslig" nok for disse små barna på barneskole, men samtidig er det nok noe jeg kunne blitt vant til da.

Det beste ved å være lærer syns jeg, er å kunne jobbe med fag man liker. Å få kontakt med, og bli kjent med elever, og lære de ting. Hver dag er ulik, som er gøy. Gjør mye forskjellig!

Det mest slitsomme er elevene med adferdsproblemer, psykiske sykdommer osv. Spesielt når man har fler i en klasse.

Anonymkode: d9795...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj så kult! Sitter du mye etter arbeidstid og i helger? Føler du at du aldri blir ferdig på jobb liksom?? 

Hva synes du var krevende på småtrinnet? Har en venninne som sier hun aldri kunnet jobbe der fordi det blir for mye "barnehage" på en måte - tørke snørr og lære barna og knyte sko. Hun følte det ble for slitsom da hun hadde små barn selv hjemme. Kan jo være derfor da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også inne i mitt første år som lærer. Har 2. klasse, og kontaktlæreransvar for 28 elever, tre men spesielle behov. Det er ganske heftig, og jeg kan med hånden på hjertet si at "praksissjokket" har kommet! Jeg håper det bedrer seg etterhvert som jeg får mer erfaring, men kjenner allerede nå at dette er et yrke jeg ikke kommer til å bli gammel i. Det må i såfall skje noe med flere sider av læreryrket, bla. lønn, status, klassestørrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Tingeliing skrev:

Oj så kult! Sitter du mye etter arbeidstid og i helger? Føler du at du aldri blir ferdig på jobb liksom?? 

Hva synes du var krevende på småtrinnet? Har en venninne som sier hun aldri kunnet jobbe der fordi det blir for mye "barnehage" på en måte - tørke snørr og lære barna og knyte sko. Hun følte det ble for slitsom da hun hadde små barn selv hjemme. Kan jo være derfor da. 

Jeg jobber mye på ettermiddag og helger. Men det er nok naturlig siden jeg er helt fersk. Jeg kan jo ikke "bruke noe jeg lagde i fjor", for da var jeg ikke lærer :P En får jo hjelp av kolleger, det er oppgaver i bøker og sånn, men man må jo uansett gjøre det til sitt eget. Til neste år vil jeg nok jobbe mindre, spørs hva slags fag det blir og om jeg fortsetter på barneskolen eller ikke. Begynner jeg på ungdomsskolen må jeg planlegge ting på en annen måte, tenker jeg.

Det er litt krevende det at man må lære de små barna så grunnleggende ting. Her går det mye i konfliktløsing, prating om hvordan man oppfører seg i relasjon med andre. Og ikke minst skifte klær, tørke snørr, plastre sår og sånt. Det faglige er på veldig lavt nivå, noe jeg sliter litt med da jeg er interessert i faget på litt høyere nivå. Det er veldig grunnleggende, og abstrakt syns jeg. Du må lære barna hvordan de skal tenke for å klare å pugge, regne, skrive, forstå...  Mens på mellomtrinnet har de alt dette inne.

Det er så lett å glemme seg med de små, og bruke ord og begreper som man liksom bare automatisk tenker at alle kan. Eller så forventer man at de skal klare å oppføre seg på en måte de enda ikke har lært noe om. Fordi man bare ikke tenker over det..

 

Anonymkode: d9795...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, finnbjarne skrev:

Jeg er også inne i mitt første år som lærer. Har 2. klasse, og kontaktlæreransvar for 28 elever, tre men spesielle behov. Det er ganske heftig, og jeg kan med hånden på hjertet si at "praksissjokket" har kommet! Jeg håper det bedrer seg etterhvert som jeg får mer erfaring, men kjenner allerede nå at dette er et yrke jeg ikke kommer til å bli gammel i. Det må i såfall skje noe med flere sider av læreryrket, bla. lønn, status, klassestørrelse...

Oj, hørtes jo ikke bra ut at du tenker på det sånn allerede! Hva mener du når du skriver status? Har du tatt Bachelor eller Master? Jeg spør da jeg har hørt det beste er å ta master idag! Lønnen er vell grei i forhold til andre yrker som barnehagelærere, sykepleiere osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er kjempedumt! Har så lyst til å trives som lærer, men kjenner at det er altfor mye å holde styr på, og mye ansvar. Med status mener jeg at jeg har opplevd flere ganger at folk har spurt meg om det virkelig var lærer jeg ville bli, eller om ejg søkte på det fordi jeg ikke kom inn på noe annet..Det er så mange som har meninger om hvordan lærere bør gjøre jobben sin, men som ikke aner hva jobben egentlig går ut på. Og det provoserer meg at det blir sett på som et "lett" yrke, hvor vi bare har ferier og korte arbeidsdager. 

 

Jeg har 4-åring bachelor, da jeg fikk råd om at man fort kan bli for dyr å ansette dersom man har master. men det er vel slik at det skal bli obligatorisk med master snart uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Thursday, March 17, 2016 at 18.48, finnbjarne skrev:

Ja slik jeg har forstått det er det obligatorisk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang master er det obligatorisk i lærerutdanningen fra i år. Det er ikke et krav for å bli ansatt. Kravene er at du er kvalifisert som lærer (har lærerutdanning/PPU) og 30/60 stp i fagene dine. Spørs om det er på barne eller ungdomstrinnet/vgs. Det kan godt hende det blir krav om master som lærer om noen år, men det kan det jo ikke bli før om minst 5 år.(?) Ellers må de i såfall gi beskjed om det ganske kjapt så folk kan begynne å videreutdanne seg. Det trengs fler master-retninger for de som allerede er utdannet også. Med min utdannelse er den masteren jeg kan ta litt bortkastet syns jeg, da jeg er faglærer og da allerede har det dobbelte av 60stp i faget. Har et årsstudium på 60stp ved siden i et annet fag, og kunne gjerne tenke meg å studere videre i det faget hvis jeg måtte velge. Men da må jeg jo ha bachelor først... Om jeg må velge i de mastergradene som tilbys idag. 

Jeg er kvalifisert, så det skal ikke være noe problem, og det er ikke noe problem i jobben min. Jeg vet ikke om noen kollegaer som har master der jeg jobber, bortsett fra ledelsen. (Barneskole) Så master er ikke noe jeg ville stresset med om en er ferdig utdannet. 

Anonymkode: d9795...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lønn finner du jo informasjon om på nett. Det avhenger av ansiennitet, utdanning og arbeidsplass. Jeg er fornøyd med lønna mi.

2. utfordringer med jobben: Å få energien til å strekke til. Jeg bruker "hele meg" når jeg underviser, og kjenner at jeg blir ganske sliten de dagene jeg har mange timer. Jeg synes også det kan være utfordrende å få nok tid til å planlegge timer som jeg synes er gode nok. I tillegg er det utfordrende å skulle huske alt og alle til enhver tid. Man får en beskjed her, ei meldingsbok der, en lapp med en annen melding, en forelder vil ringes om det ene og det andre, en annen elev trenger egen ukeplan...osv. Men dette går bra om en bygger gode rutiner og setter litt grenser for seg selv.

3. Jeg liker meg best på ungdomstrinnet. Småtrinnet synes jeg er grusomt. Alle ære til de flinke klasselederne der. 

4. Jeg jobber som regel litt hver helg og når jeg har avspasering/ferie, men sjelden eller aldri etter arbeidstid, da er jeg sliten. 

5. Sosial jobb, du får le mye (hvis du har humor), du lærer mye, det er en sikker jobb og den oppleves som meningfull (for meg i alle fall).

Anonymkode: a51a6...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u
Den 17.3.2016 at 9.58, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på vgs. For meg er jobben for slitsom, jeg ble syk av den. Det er veldig stressende å være lærer, jeg maktet ikke å jobbe 43 timer i uka, det er umenneskelig.

I tillegg kan man ikke ha dårlige dager, alltid være blid, ha overskudd og tålmodighet, godt forberedt, lage opplegg til timer selv om man er syk. 

Når du legger til lav lønn, liten mulighet for privatliv og lite respekt/ anseelse er dette et yrke jeg fraråder. 

Anonymkode: d679e...b1c

43 timer i uken umenneskelig?

Unnskyld meg men jeg jobbet to år 80-90 timers uke i snitt, nå er jeg nede i ca 55 timer i uken men i fjor jobbet jeg syv dager i uken i åtte mnd i strekk uten en eneste fridag i de åtte mnd, da lå jeg på ca 62-63 timer i uken.

At jeg i tillegg pendler to timer hver dag på toppen av det hele gjør det til en vits når du kaller 43 timer i uken umenneskelig. O i min jobb er det ikke noe som heter pause, jobber som sagt bare 55 timer fordelt på 6 dager i uken nå, pluss på 12 timer med pendling i uken - og jeg føler jeg jobber lite nå for jeg har trappet ned mye...

Jeg har tidvis jobbet 36 timers økter mens det har stått på som verst, og etter en slik økt rekker man å sove før det er rett på jobb igjen. I de mest hektiske periodene har mine arbeidsuker ligget på 110-120 timer...

Så jeg klarer ikke å ta deg seriøst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...