Gå til innhold

Hva betale for en trygg og driftsikker bil?

Bergensbrud2014

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe en trygg og driftsikker bil. Skal brukes til og fra jobb, og på langturer noen ganger i året. Ikke småbil, helst automatgir.  

Hva må jeg ca. betale for dette? Har ikke peiling på bil o det hele tatt...  Tar også gjerne i mot tips til modeller. Tenker på Toyota Corolla og Golf, pga anbefalinger fra andre. 

Takker om noen gidder å hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Bergensbrud2014 skrev:

Jeg ønsker å kjøpe en trygg og driftsikker bil. Skal brukes til og fra jobb, og på langturer noen ganger i året. Ikke småbil, helst automatgir.  

Hva må jeg ca. betale for dette? Har ikke peiling på bil o det hele tatt...  Tar også gjerne i mot tips til modeller. Tenker på Toyota Corolla og Golf, pga anbefalinger fra andre. 

Takker om noen gidder å hjelpe :)

Toytoa Corolla er vel i grunnen på vei ut, men det er likevel ikke et dumt valg. Hvordan utvalget med automat på de er, må du vel nesten bare søke på finn.no etter. Selv har jeg erfaring med VW, ikke Golf riktignok. VW sin DSG automat er bare helt super, men, litt usikker på første generasjon av de girkassene. Veit de har gjort noen grep for å bedre drift sikkerheten på de, men skulle f.eks den delen som bestemmer hvilket gir den skal bruke ryke, koster det fort 20.000,- å få reparert det. Hvordan det er med andre merker sine automatkasser veit jeg ikke. Så langt med min erfaring med VW, så blir det samme merket neste gang jeg bytter. Mange liker de ikke, men det er nok solide biler. Mye kommer an på hvordan det brukes, og da spiller det ingen rolle hvilket merke som står i grillen :) Styr unna franske biler som er 7-8år og eldre, de er noe ustabile med elektronikken sin. På nyere biler er det blitt et sammensurium særlig med tanke på deling av motorer, da trenger man f.eks ikke å velge bort Renault for å kjøpe Nissan Qashcai, de har samme motor nemlig :) Håper det er litt til hjelp for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins en hel del greie Corolla i 30-50000kr klassen allerede. Beregn ca 15000kr i verkstedutgifter (småfiks, gjerne dekk), så er du "good to go". Se ellers også på Prius. Vanvittig kjedelig bil, men kanskje planetens mest driftssikre firhjuling. Kommer ofte med automat - prut hardt på de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, catman skrev:

Det fins en hel del greie Corolla i 30-50000kr klassen allerede. Beregn ca 15000kr i verkstedutgifter (småfiks, gjerne dekk), så er du "good to go". Se ellers også på Prius. Vanvittig kjedelig bil, men kanskje planetens mest driftssikre firhjuling. Kommer ofte med automat - prut hardt på de! :)

Hvor har du sett en Prius med manuell girkasse? Den er jo en hybrid, jeg har selv kjørt Prius ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke de en slags semiautomat også? Jeg har bare prøvd Prius og Auris én gang - ikke min greie. :) Men svært pålitelige biler er de nok. Og heg kjenner flere som har fått gode dealer på Prius, gjerne i auksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...