AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #21 Del Skrevet 15. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi valgte å døpe på grunn av tradisjon. For oss også, var det uaktuelt med en humanetisk feiring. Vi er jo kulturelt kristne, feirer jul og påske og vi er begge medlemmer i statskirken, så det var det riktige valget for oss. Superkoselig var det også, vi angrer ikke... Anonymkode: 54872...178 Tror min mor angrer ganske grundig på at hun meldte meg inn i statskirken. Jeg er nemlig fortsatt sur 40 år etter. Melde barnet ditt inn i en religion vare fordi du har lyst på en staselig fest er lavmål! Anonymkode: f89ea...16c 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 15. mars 2016 #22 Del Skrevet 15. mars 2016 Personlig er jeg i mot at barn døpes Jeg synes at et barn burde avgjøre selv om han eller hun vil døpes når han\hun er gammel nok til å ta en slik avgjørelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #23 Del Skrevet 15. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror min mor angrer ganske grundig på at hun meldte meg inn i statskirken. Jeg er nemlig fortsatt sur 40 år etter. Melde barnet ditt inn i en religion vare fordi du har lyst på en staselig fest er lavmål! Anonymkode: f89ea...16c At du er sur 40 år etter sier mye mer om deg enn om moren din. Anonymkode: 54872...178 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 15. mars 2016 #24 Del Skrevet 15. mars 2016 Jeg ønsker å være et godt forbilde for mine barn. En del av det er å være en person som holder løftene mine. Det kunne ikke falle meg inn å stå i kirka og love å oppdra barna i en tro jeg ikke har. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #25 Del Skrevet 15. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du er sur 40 år etter sier mye mer om deg enn om moren din. Anonymkode: 54872...178 Hva slags rett hadde hun til å melde meg inn i kirken? Hvordan hadde du likt det om din mor meldte deg inn i Fremskrittspartiet da du var noen måneder gammel? Det er akkurat like ille. Anonymkode: f89ea...16c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 15. mars 2016 #26 Del Skrevet 15. mars 2016 Jeg er kristen og veldig imot at barn skal døpes. Det står tydelig i Bibelen at dåpen er et ytre bevis på et indre standpunkt, altså noe man gjør etter man har blitt frelst. Hvordan i alle dager kan et lite barn/en baby bestemme seg for å bli frelst? Det kan han/hun ikke før de er i tenårene og begynner å tenke selvstendige tanker om seg og livet. Dette har vært feil i DNK og lignende i mange hundre år. Barn har ikke vondt av å ikke bli døpt, men de kan ha vondt i ytterste konsekvens hvis de tror at en dåp (og kirkegang til jul og påske) skaffer dem gratisbillett inn i Himmelen. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #27 Del Skrevet 15. mars 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at man ikke er kristen betyr ikke at dåpen ikke er viktig. For meg er det viktig å ha en god ramme rundt vår feiring av at vi har fått barn. Kirkelig dåp er en slik kulturell ramme. Å bare ha en fest uten innhold ville ikke vært det samme, det ville føltes merkelig tomt... Anonymkode: 54872...178 Barnet er ikke innhold nok?? En skvett med vann over avkommet og en time med tresmak i ræva fra kirkebenken er det du kaller en fest? Anonymkode: f4043...852 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #28 Del Skrevet 15. mars 2016 Jeg er ikke døpt og konfirmasjonen min var humanistisk. Har aldri egentlig ikke tenkt så mye over det, da valget var lett da jeg konfirmerte meg om at jeg ikke ville i kirken. Det var veldig mange som valgte humanistisk også, så jeg følte meg ikke ensom eller "annerledes". Eneste negative for min del er at jeg ikke kan gifte meg i kirken med mindre den jeg gifter meg med er medlem, men slike ting kunne sikkert blitt fikset før et eventuelt bryllup om ingen av oss hadde vært medlem? Hvis jeg og samboeren får barn blir de nok døpt, men det er bare pga tradisjon i hans familie, for min del kunne vi unngått det. Håper dere finner ut av det. lykke til! Anonymkode: 31686...d97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #29 Del Skrevet 15. mars 2016 Når et nytt barn skal feires med familie og venner bør BARNET stå i fokus, ikke en gammel bok. Anonymkode: f89ea...16c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #30 Del Skrevet 15. mars 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at man ikke er kristen betyr ikke at dåpen ikke er viktig. For meg er det viktig å ha en god ramme rundt vår feiring av at vi har fått barn. Kirkelig dåp er en slik kulturell ramme. Å bare ha en fest uten innhold ville ikke vært det samme, det ville føltes merkelig tomt... Anonymkode: 54872...178 Uten innhold? Men i herremin, er ikke det å ha fått et barn og feiringen av barnet et innhold for festen? Med mindre dere virkelig tror på den kirkelige sermonien så er jo ikke dette noe viktig innhold? Med mindre dere synes det er gøy å sende slekta til kirka "på gøy" slik at dere kan holde på en tradisjon dere ikke tror på? Anonymkode: a6256...f46 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #31 Del Skrevet 15. mars 2016 Ikke troende og ikke døpt barnet. Kunne ikke falt meg inn å stå å love på tro og ære at vi skulle oppdra barnet i den kristne tro. Tradisjon og tradisjon, dåp er en kristelig sermoni og handling, og ikke bare en fest for å feire barnet. Da har du bomma en smule. Anonymkode: 4745a...a73 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #32 Del Skrevet 15. mars 2016 Jeg er ikke døpt, og har ikke møtt på noen problemer av den grunn. Jeg er oppdratt i en ikke-religiøs familie, men vi har likevel engler på juletreet, og jesusbarnet i krybben som julepynt. Har også vært med i tensing og kristenleir fordi jeg fikk venner i miljøet. Jeg konfirmerte meg borgerlig. Kunne aldri tenkt meg å gjøre det i kirken, selv om flere av vennene mine gjorde det. Jeg hadde jo også venner som konfirmerte seg borgerlig. Foreldrene mine sa jeg kunne velge, men jeg så ikke poenget når jeg ikke følte meg noe særlig kristen. Jeg spurte foreldrene mine her om dagen faktisk, fordi jeg var nysgjerrig. Hvorfor de valgte å ikke døpe meg og søsknene mine, og grunnen var fordi de ønsket at vi skulle være fri til å velge selv om vi ville være medlem av kirken eller ikke. De følte ikke de kunne bestemme det for oss når vi ikke hadde mulighet til å ta valget selv. Jeg ble feiret med navnedag da Hvis ungen din absolutt vil døpes når hun vokser opp må det da vel gå an å gjøre det på en enkel og grei måte. Mine evt fremtidige unger skal ikke døpes. Jeg følger i mine foreldres fotspor og lar det valget være opp til ungen når den blir eldre. Anonymkode: c3e33...fbb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 15. mars 2016 #33 Del Skrevet 15. mars 2016 Er du i tvil, skal du la være å døpe og heller ha en navnefest 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 16. mars 2016 #34 Del Skrevet 16. mars 2016 18 timer siden, Epleskall skrev: Jeg tenker dere må ta stilling til om dere ønsker at barnet deres skal være medlem av en institusjon som Den norske kirke er, ikke om det blir styr å døpe seg før en eventuell konfirmasjon. For meg representerer Den norske kirke et organ med et menneskesyn jeg ikke ønsker å melde mine barn inn i. Det gjelder særlig holdninger mot homofile, kvinnesyn og andre prinsipielle tema om likeverd og rettferdighet. Nå er ikke jeg kristen, men hadde jeg vært det, hadde jeg fortsatt meldt meg ut. Den norske kirke som organisasjon strider imot grunnleggende verdier som jeg setter høyt. Jeg vil lære barna mine om rettferdighet og likeverd. Det kan ikke kirken gjøre så lenge enkelte marginalisert grupper devalueres. Barna mine må gjerne tro på en barmhjertig og god Gud/skaper, men hvis de fordømmer homofile eller ikke ser verdien av likestilling, så blir det månelyst i heimen. Så nei. Ingen dåp her i gården. Jeg må bare si at dette ikke er midt inntrykk av Den norske kirke. Når det gjelder homofili er kirken så delt at jeg ikke ser hvilket av synene kirken som helhet faktisk står for. Jeg tror det er åpenhet for å mene begge deler, for man har innsett at teologer og andre med bibelkunnskap i beste mening klarer å tolke bibelen i ulike retninger. Kvinnesynet er det da minst én generasjon siden var noe tema? Og er det noen andre religioner eller etikksyn som har noe bedre fokus på likeverd og rettferdighet? Det var jo det som var så radikalt med Jesus, at han sa alle mennesker er like mye verdt, uansett hva de hadde gjort galt eller hvilken sykdom eller egenskaper de hadde. Problemet er vel at mennesker er menneskelige og ikke klarer å være like glad i alle, men jeg føler kristne er noen av de få som virkelig prøver. Ellers er jeg enig i at de som ikke er kristne ikke trenger å døpe sine barn, konfirmere seg eller gifte seg i kirka. Det må føles litt feil å love at man skal oppdra sine barn i den kristne tro, be for barnet, lære det selv å be osv hvis ikke du har planer om det i det hele tatt. Så skjønner jeg heller ikke at det er mulig å være litt kristen. Enten så tror man eller så tror man ikke, eller så er man usikker (usikker er da ikke det samme som å være litt kristen?). Det har ingenting å gjøre med hvor ofte man går i kirka eller hvilken organisasjon man føler seg hjemme hos. Hvis man er kristen og ønsker å oppdra sitt barn i den kristne tro og tradisjon synes jeg det er veldig fint å døpe barnet selv om man ikke føler seg hjemme på gudstjenester. Jeg håper riktignok de som ikke går på gudstjenester, og de som går der og, søker kunnskap andre steder, men kanskje det bare er meg som er nysgjerrig av meg... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulu88 Skrevet 17. mars 2016 #35 Del Skrevet 17. mars 2016 (endret) Jeg synes nesten det blir litt blasfemisk å stå å love noe i kirken man ikke har tenkt å holde. Selv om jeg ikke er religiøs så respekterer jeg at noen har en tro og for meg føles det feil å stå der å lyve bare fordi det er tradisjon. Samboeren er heldigvis helt enig så null dåp på våre barn. Vi tok den store familiefeiringen på ettårsdagen til barna, leide lokale og inviterte til feiring. Dette opplevde vi som utrolig kjekt, og barnet, som tross alt er i fokus, er stort nok til å være skikkelig med på feiringen av seg selv. Kommer selvfølgelig til å la barna døpe seg om de skulle ønske det når de blir eldre om det viser seg at de blir kristne/religiøse, men kommer nok til å sette meg litt på bakbeina om det er kun på grunn av konfirmasjon og godene det medfører og ikke personlig tro. Endret 17. mars 2016 av lulu88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #36 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg er ikke personlig kristen, så jeg hadde ikke ønske om dåp for våre barn. Min manns familie, derimot, er kristne, og dynes dette er veldig viktig. Så han ville døpe barna. For meg var det helt greit, en skvett vann i panna og fest etterpå. Jeg har ikke lovet å oppdra barnet i den kristne tro, mulig dette er vanlig andre steder i landet? Ingen av oss måtte si noe i kirka, i allefall. Selv om jeg ikke er kristen, har jeg tatt meg i å tenke at jeg vil holde på tradisjonene våre knyttet til kirken. Også med tanke på at vi nå er mange religioner i Norge, og enkelte andre religioner er ikke like tilbakeholdne og selvutslettende som kristendommen i Norge er blitt (tenker da på f.eks. at de fjernet kors fra en kirke for å innlosjere flyktninger med en annen tro). Hvis vi skal ha et samfunn der religion spiller en viktig rolle, foretrekker jeg kristendommen fremfor mye annet. Anonymkode: afa4f...cf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #37 Del Skrevet 17. mars 2016 Den 15. mars 2016 at 16.32, AnonymBruker skrev: Hva slags rett hadde hun til å melde meg inn i kirken? Hvordan hadde du likt det om din mor meldte deg inn i Fremskrittspartiet da du var noen måneder gammel? Det er akkurat like ille. Anonymkode: f89ea...16c Selvsagt er ikke det det samme, dette handler om tradisjon og kultur like mye som religion. Anonymkode: 54872...178 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #38 Del Skrevet 17. mars 2016 Den 15. mars 2016 at 16.31, Sushi skrev: Jeg ønsker å være et godt forbilde for mine barn. En del av det er å være en person som holder løftene mine. Det kunne ikke falle meg inn å stå i kirka og love å oppdra barna i en tro jeg ikke har. Så da regner jeg med du ikke feirer jul eller påske? Du insisterer på å jobbe på Kristihimmelfart ( viktig å ikke være dobbeltmoralsk). Anonymkode: 54872...178 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #39 Del Skrevet 17. mars 2016 Den 15. mars 2016 at 16.48, AnonymBruker skrev: Uten innhold? Men i herremin, er ikke det å ha fått et barn og feiringen av barnet et innhold for festen? Med mindre dere virkelig tror på den kirkelige sermonien så er jo ikke dette noe viktig innhold? Med mindre dere synes det er gøy å sende slekta til kirka "på gøy" slik at dere kan holde på en tradisjon dere ikke tror på? Anonymkode: a6256...f46 Det gir en ramme rundt feiringen ja. Barnet står alltid i fokus enten det er kirkedepartementet eller jeg. Men å bare invitere til en fest på et samfunnshus virker meningsløst for meg. Anonymkode: 54872...178 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #40 Del Skrevet 17. mars 2016 3 timer siden, lulu88 skrev: Jeg synes nesten det blir litt blasfemisk å stå å love noe i kirken man ikke har tenkt å holde. Selv om jeg ikke er religiøs så respekterer jeg at noen har en tro og for meg føles det feil å stå der å lyve bare fordi det er tradisjon. Samboeren er heldigvis helt enig så null dåp på våre barn. Vi tok den store familiefeiringen på ettårsdagen til barna, leide lokale og inviterte til feiring. Dette opplevde vi som utrolig kjekt, og barnet, som tross alt er i fokus, er stort nok til å være skikkelig med på feiringen av seg selv. Kommer selvfølgelig til å la barna døpe seg om de skulle ønske det når de blir eldre om det viser seg at de blir kristne/religiøse, men kommer nok til å sette meg litt på bakbeina om det er kun på grunn av konfirmasjon og godene det medfører og ikke personlig tro. Syntes absolutt ikke det er blasfemisk. Vi hadde en god og lang samtale med presten rundt dette før vi døpte. Vi snakket om at ingen av oss er personlig kristne og at vi valgte dåp pga. Tradisjon og kultur, han sa at de fleste som velger kirkedåp i dag føler det slik og at kirken er åpen for alle. Hele familien min er døpt i den samme kirken ( og de fleste av samme presten), dette er en fin tradisjon som betyr mye for oss foreldre og ikke minst resten av slekten. Anonymkode: 54872...178 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå