Okapi Skrevet 17. mars 2016 #41 Skrevet 17. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da regner jeg med du ikke feirer jul eller påske? Du insisterer på å jobbe på Kristihimmelfart ( viktig å ikke være dobbeltmoralsk). Anonymkode: 54872...178 Både jul, påske og fridager er tradisjoner som er eldre enn kristendommen. 6
Arktis Skrevet 17. mars 2016 #42 Skrevet 17. mars 2016 Den 15.3.2016 at 15.21, AnonymBruker skrev: Vi vet enda ikke om vi skal døpe babyen vår og han er i alderen hvor det begynner å bli litt sent (er kanskje aldri for sent men....). Vi er ikke veldig kristne. Vi er begge konfirmert og feirer jul. Det er vel det. Så om vi døper er det ikke pga. at vi er superkristne. Tenker derfor det er "feil" å gjøre det i kirken? Man lover vel til presten at han skal bli oppdratt i kristen tro osv? Hva menes egentlig med det? Er det at man skal i kirken hver søndag, lese bibelen, be bordbønn ved måltider osv? Eller holder det at vi feirer jul, og setter ut ett par påskekyllinger ved påske og snakker litt om kristendommen? For om det er sistnevnte er det mye lettere å døpe han i kirken... Blir det ikke i kirken blir det ingenting( det er vi enige om). Det vi tenker på som gjør at vi vurderer å døpe er når babyen selv blir i konfirmant alder at han kan få velge selv. Han kan jo i grunn det uansett om han er døpt eller ikke, men å stå foran kirken og bli døpt i den alderen er ikke særlig kult (for de fleste). Men er det feil å døpe pga. han kanskje har lyst til å konfirmeres kirkelig? Anonymkode: ca81a...01f Jo, man lover å oppdra barnet i kristen tro, akkurat slik man lover å elske og ære hverandre til døden skiller oss ad når man gifter seg. Jeg ble døpt i kirken, og det var nok også mer som tradisjon. Vi gikk aldri i kirken, leste aldri i bibelen og ba aldri bordbønn eller noe slikt. Føler ikke jeg kommer fra noe spesielt kristent hjem, men døpt ble vi alle sammen og konfirmert. Ingen av oss har meldt oss ut av statskirken, og det kommer vi nok ikke til å gjøre heller. I følge moren min "kunne vi jo bare melde oss ut når vi ble eldre". Bærer absolutt ikke noe nag til foreldrene mine fordi de døpte meg og nesten tok det som en selvfølge at jeg skulle konfirmeres, alle jeg kjente og gikk i klasse med ble også konfirmert, så det føltes helt naturlig. Jeg husker forresten at jeg var glad for at jeg slapp å bli døpt som 15 åring, alt er jo flaut på den tiden. Personlig synes jeg det er litt rart å både døpe, konfirmere og gifte seg i kirken hvis man ikke har en kristen tro. Om jeg en gang får egne barn i fremtiden kan det godt hende jeg lar det være opp til dem selv når de blir eldre. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #43 Skrevet 17. mars 2016 6 minutter siden, Okapi skrev: Både jul, påske og fridager er tradisjoner som er eldre enn kristendommen. Kristne fridager er ikke eldre enn kristendommen, ikke vær dobbeltmoralsk nå... Anonymkode: 54872...178 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #44 Skrevet 17. mars 2016 6 minutter siden, Arktis skrev: Jo, man lover å oppdra barnet i kristen tro, akkurat slik man lover å elske og ære hverandre til døden skiller oss ad når man gifter seg. Jeg ble døpt i kirken, og det var nok også mer som tradisjon. Vi gikk aldri i kirken, leste aldri i bibelen og ba aldri bordbønn eller noe slikt. Føler ikke jeg kommer fra noe spesielt kristent hjem, men døpt ble vi alle sammen og konfirmert. Ingen av oss har meldt oss ut av statskirken, og det kommer vi nok ikke til å gjøre heller. I følge moren min "kunne vi jo bare melde oss ut når vi ble eldre". Bærer absolutt ikke noe nag til foreldrene mine fordi de døpte meg og nesten tok det som en selvfølge at jeg skulle konfirmeres, alle jeg kjente og gikk i klasse med ble også konfirmert, så det føltes helt naturlig. Jeg husker forresten at jeg var glad for at jeg slapp å bli døpt som 15 åring, alt er jo flaut på den tiden. Personlig synes jeg det er litt rart å både døpe, konfirmere og gifte seg i kirken hvis man ikke har en kristen tro. Om jeg en gang får egne barn i fremtiden kan det godt hende jeg lar det være opp til dem selv når de blir eldre. Vi lovet aldri det i våre barns dåp, det var blant annet det vi snakket med presten om på forhånd. Anonymkode: 54872...178
tussi680 Skrevet 17. mars 2016 #45 Skrevet 17. mars 2016 Husker under min konfirmasjon i kirka at en gutt ble døpt, vi satt på rekkene i kirka og ventet til presten hadde gitt han vann i håret osv. Husker jeg synes det var rart. Kjente han ikke, men det var litt snodig. Men aner ikke hva gutten selv tenkte, han var kanskje litt flau for han var rødrosa i ansiktet ganske lenge. Så du kan døpe lille gode vennen din nå om du vil. Han får egne tanker og meninger når han blir så voksen som 15 år. 1
Okapi Skrevet 17. mars 2016 #46 Skrevet 17. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kristne fridager er ikke eldre enn kristendommen, ikke vær dobbeltmoralsk nå... Anonymkode: 54872...178 Om man blir tilbudt en fridag så tar man den selvsagt. Hvorvidt kristne helligdager burde være nasjonale fridager er jo selvsagt en annen sak, men denne tar man på politisk nivå, ikke individuelt. Det er fullstendig urimelig å forvente at man skal få fri fra jobben fordi man tror på et eller annet, mens de ikketroende må jobbe. 7
Sushi Skrevet 17. mars 2016 #47 Skrevet 17. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så da regner jeg med du ikke feirer jul eller påske? Du insisterer på å jobbe på Kristihimmelfart ( viktig å ikke være dobbeltmoralsk). Anonymkode: 54872...178 Hvis du ikke ser forskjellen på å stå i kirka og love noe man ikke har tenkt til å holde og å ha fri på en offisiell fridag så kan ikke jeg hjelpe deg. 5
Gjest Margit Spat Skrevet 17. mars 2016 #48 Skrevet 17. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi lovet aldri det i våre barns dåp, det var blant annet det vi snakket med presten om på forhånd. Anonymkode: 54872...178 Merkelig! Sa virkelig presten det? Og har du lest dåpsliturgien til den norske kirke? (Hvis det var der barnet ble døpt.) Riktignok blir man ikke ordrett bedt om å «love at barnet skal oppdras i den kristne tro» og å svare ja til det, men man blir spurt om man vil at barnet skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Dette spørsmålet svarer man ja på. Hvis man skal være riktig flisespikkersk, så kan man vel si at det er en viljeserklæring og ikke en lovnad, men det er ingen tvil om at intensjonen er den samme.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #49 Skrevet 17. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så da regner jeg med du ikke feirer jul eller påske? Du insisterer på å jobbe på Kristihimmelfart ( viktig å ikke være dobbeltmoralsk). Anonymkode: 54872...178 Jol som julen er bygget på er da virkelig noe som går mye lengre tilbake i tid enn kristendommens inntog, likeens vårfest for å feire at det blir mildere i været. De fleste høytider er bygget oppå gamle hendeske feiringer for å gjøre det litt mer spiselig for folk å endre religion. Jesus på korset blir ikke nevnt her i påsken f.eks, krim, kyllinger og påskeeggjakt derimot. Og mens vi er inne på Jesus så feiret han påske selv, den siste nattverden var i forbindelse med den jødiske påskefeiringen pesah, som mintes jødenes utvandring fra Egypt, så uansett hvordan man vrir og vender på det som er det ikke kristent. Kunne også fint ha jobbet på Kristihimmelfart, men siden det er en nasjonal helligdag har ikke butikken jeg jobber lov til å holde åpent, og om de hadde hatt lov tviler jeg på at de hadde ønsket å betale helligdagtillegget de er pålagt. Gratis jobber jeg ikke noen dag i året. Anonymkode: 958a5...cf3 6
Millimani Skrevet 17. mars 2016 #50 Skrevet 17. mars 2016 Den 15.3.2016 at 15.21, AnonymBruker skrev: Vi vet enda ikke om vi skal døpe babyen vår og han er i alderen hvor det begynner å bli litt sent (er kanskje aldri for sent men....). Vi er ikke veldig kristne. Vi er begge konfirmert og feirer jul. Det er vel det. Så om vi døper er det ikke pga. at vi er superkristne. Tenker derfor det er "feil" å gjøre det i kirken? Man lover vel til presten at han skal bli oppdratt i kristen tro osv? Hva menes egentlig med det? Er det at man skal i kirken hver søndag, lese bibelen, be bordbønn ved måltider osv? Eller holder det at vi feirer jul, og setter ut ett par påskekyllinger ved påske og snakker litt om kristendommen? For om det er sistnevnte er det mye lettere å døpe han i kirken... Blir det ikke i kirken blir det ingenting( det er vi enige om). Det vi tenker på som gjør at vi vurderer å døpe er når babyen selv blir i konfirmant alder at han kan få velge selv. Han kan jo i grunn det uansett om han er døpt eller ikke, men å stå foran kirken og bli døpt i den alderen er ikke særlig kult (for de fleste). Men er det feil å døpe pga. han kanskje har lyst til å konfirmeres kirkelig? Anonymkode: ca81a...01f Dette er helt opp til dere, og bare dere. Når dagen kommer at ungen evt ønsker å konfirmeres i kirka, - så arrangeres det ofte egne dåps-gudstjenester for udøpte konfirmanter og foreldre. Dette er, etter hva jeg har forstått, altså ikke en "vanlig" gudstjeneste, men et arrangement fordi alle som konfirmeres i kirka må jo også døpes først. Mange døper av tradisjon. Selv om man er døpte i den kristne tro så betyr ikke det at man må ligge på kne og be hver dag. Det betyr heller ikke at det er nødvendig med bordbønn før hvert måltid. For å ta et eksempel: En fadder skal ha et ansvar for barnet ved at h*n skal be for barnet. En fadder skal gi barnet kristne barnebøker og cd-er e.l. En fadder skal oppmuntre barnets foreldre til å slutte opp om menighetens arbeid. En fadder skal være stolt og glad for at h*n får lov å være fadder for barnet. Mange faddere bryr seg bare om det siste punktet. Den 15.3.2016 at 16.00, Okapi skrev: Som ikkekristen sønn av kristne foreldre har jeg ikke helt tilgitt dem for at de døpte meg. For de fleste er det sikkert ubetydelig, men for meg blir det like feil å melde inn et barn i et trossamfunn som det ville vært å melde det inn i et politisk parti. Tilgitt dem? Du var vel en baby da du ble døpt. Altfor liten til å ta avgjørelser om sånne ting. Mange døper av tradisjon. Men ønsker du ikke å være medlem av kirka så er det bare å melde seg ut.
Okapi Skrevet 17. mars 2016 #51 Skrevet 17. mars 2016 4 minutter siden, Millimani skrev: Tilgitt dem? Du var vel en baby da du ble døpt. Altfor liten til å ta avgjørelser om sånne ting. Mange døper av tradisjon. Men ønsker du ikke å være medlem av kirka så er det bare å melde seg ut. Jeg har meldt meg ut for lenge siden, men det er ikke medlemsskapet som er problemet. At jeg var for liten til å ta avgjørelser om sånne ting er jo hele innvendingen min. Vent til folk er gamle nok til å velge selv. 4
Gjest Nori Skrevet 17. mars 2016 #52 Skrevet 17. mars 2016 Jeg klarer ikke forstå at ikke-troende velger å delta i religiøse ritualer. For oss var det aldri noe tema å hverken gifte seg i kirken eller å døpe barnet vårt. Hvis han skulle ønske å døpe seg når han blir eldre vil vi selvsagt støtte han i det, men det må være hans valg - ikke vårt.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #53 Skrevet 17. mars 2016 Om ungen vil konfirmere seg kristent er det ingen ting i veien for å døpe seg i forkant av konfirmasjonen. Da får barnet selv ta valget om å melde seg inn i kirken. Jeg er sterk motstander av å tvangskristne unger som er for små til å ta stilling til tingene selv. I tillegg synes jeg det er respektløst å gjøre slikt "av tradisjon". Anonymkode: 50408...840 1
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 17. mars 2016 #54 Skrevet 17. mars 2016 Kunne ikkje funne på å døypa ungen min.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 17. mars 2016 #55 Skrevet 17. mars 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om ungen vil konfirmere seg kristent er det ingen ting i veien for å døpe seg i forkant av konfirmasjonen. Da får barnet selv ta valget om å melde seg inn i kirken. Jeg er sterk motstander av å tvangskristne unger som er for små til å ta stilling til tingene selv. I tillegg synes jeg det er respektløst å gjøre slikt "av tradisjon". Anonymkode: 50408...840 Som eg skulle sagt det sjølv!
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #56 Skrevet 17. mars 2016 4 timer siden, Margit Spat skrev: Merkelig! Sa virkelig presten det? Og har du lest dåpsliturgien til den norske kirke? (Hvis det var der barnet ble døpt.) Riktignok blir man ikke ordrett bedt om å «love at barnet skal oppdras i den kristne tro» og å svare ja til det, men man blir spurt om man vil at barnet skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Dette spørsmålet svarer man ja på. Hvis man skal være riktig flisespikkersk, så kan man vel si at det er en viljeserklæring og ikke en lovnad, men det er ingen tvil om at intensjonen er den samme. Skjedde med oss og. Anonymkode: b9d19...bd0
pautina Skrevet 17. mars 2016 #57 Skrevet 17. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kristne fridager er ikke eldre enn kristendommen, ikke vær dobbeltmoralsk nå... Anonymkode: 54872...178 Jul er ikke kristne helligdager uansett hvor mye du påstår det, det er dessuten ikke valgfritt om du vil ha fri på nasjonale helligdager enten de er tuftet på kristendom eller ei..Er helt for å avskaffe disse, mye mer praktisk om folk tok fri på forskjellige dager så ikke alt stopper! Tipper uansett du har like mange nisser og påskekyllinger i kottet som jeg har engler din dobbeltmoralist:) 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #58 Skrevet 17. mars 2016 Er dere kristne og har tenkt å oppdra barnet i denne troen, så døper dere. Det er dere som bestemmer over barnet, det er dere som bestemmer om han skal døpes, og det er dere som bestemmer hvilke verdier dere vil gi barnet og hvordan dere skal påvirke og forme barnet. Å skrive noen inn i statskirken er bagateller i forhold til alt annet dere gjør for å forme barnet, så om noen synes det er krise å være ufrivillig innmeldt i statskirken, så meld dere ut og get over it når dere er gamle nok til å bestemme over dere selv. Anonymkode: 98c25...414
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #59 Skrevet 19. mars 2016 Jeg blir å døpe barnet mitt. Om de vil konfirmere seg når den tid kommer er helt og holdent barnets valg. Om de så melder seg ut av kirken som voksen blir jeg heller ei fornærmet. Men om barnet ønsker borgelig konfirmasjon får den arrangere festen selv. Jeg syns navnefest og borgelig konfirmasjon er flaut å stelle i stand til, kall det heller det det er: gavefest for babyen, gavefest for tennåringen. Igjen, ingenting i mot at den ikke konfirmerer seg men jeg lager ikke fest for å feire at barnet har gått på kurs for å lære livssyn og etikk, noe som jeg da alt har brukt 15 år på å lære ungen Anonymkode: 115f6...f28 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #60 Skrevet 19. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir å døpe barnet mitt. Om de vil konfirmere seg når den tid kommer er helt og holdent barnets valg. Om de så melder seg ut av kirken som voksen blir jeg heller ei fornærmet. Men om barnet ønsker borgelig konfirmasjon får den arrangere festen selv. Jeg syns navnefest og borgelig konfirmasjon er flaut å stelle i stand til, kall det heller det det er: gavefest for babyen, gavefest for tennåringen. Igjen, ingenting i mot at den ikke konfirmerer seg men jeg lager ikke fest for å feire at barnet har gått på kurs for å lære livssyn og etikk, noe som jeg da alt har brukt 15 år på å lære ungen Anonymkode: 115f6...f28 Men det å bli velsignet av en prest fortjener en real feiring? Anonymkode: 958a5...cf3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå