Gå til innhold

Lettere for pene jenter å få jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, O.G. skrev:

Hva baserer du det på?

Det faktum at kvinner er like kåte som menn og tar beslutninger basert på irrasjonelle faktorer når de er opphisset, akkurat som menn gjør.

Anonymkode: 18b31...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det faktum at kvinner er like kåte som menn og tar beslutninger basert på irrasjonelle faktorer når de er opphisset, akkurat som menn gjør.

Anonymkode: 18b31...6e9

ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ragnar89 skrev:

Kvinner er kvinner verst, bevises gang på gang

Stemmer ikke nei, alle de beste sjefene som hadde troen på meg har alle vært kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
18 minutter siden, a l'orange skrev:

Helt uten å ha noen forskning å vise til, vil jeg anta at de fleste av oss heller ansetter noen vi opplever som hyggelige enn som mindre hyggelige, dersom vi kan velge. Og da er det jo hvor hyggelige de er mot oss selv, vi vurderer ut i fra - ikke hvordan vi tror de er mot andre menn og andre kvinner.

Kvinner har muligens en tendens til å ikke la seg vippe av pinnen av "det lille ekstra" utseendemessige hos en annen kvinne, det samme vil jeg tro gjelder menn når de vurderer menn.

innen fagtunge yrker må man selvfølgelig velge de best faglig kvalifiserte, men jeg ser ikke bort fra at det finnes overfladiske mennesker på de aller fleste plasser og nivåer i arbeidslivet. Det samme tror jeg forøvrig at gjelder mennesker som ikke er så overfladiske.

Så tror jeg også det er en økt tendens til å skylde på kjønn, alder, utseende, dersom man ønsker å gjøre seg til offer og andre til skurker.

Er det ikke litt feil å kalle folk overfladiske fordi de liker det som tiltrekker dem visuelt,om det er mennesker eller annet? Er det ikke bare rett og slett helt menneskelig?

Og så er det jo også sånn at en kan være overfladisk på en måte,uten at en er en overfladisk person i det store og hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. skrev:

Stemmer ikke nei, alle de beste sjefene som hadde troen på meg har alle vært kvinner. 

Min aller beste sjef var en kvinne, men generelt har jeg likt mannlige sjefer best. Har inntrykk av at kvinner må ha spissere albuer for å nå langt og at de derfor er "tøffere". Menn er oftere trygge i egen posisjon og dermed rundere i kantene.

Veldig generaliserende og basert på subjektive erfaringer altså!

 

Anonymkode: 623b1...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Min aller beste sjef var en kvinne, men generelt har jeg likt mannlige sjefer best. Har inntrykk av at kvinner må ha spissere albuer for å nå langt og at de derfor er "tøffere". Menn er oftere trygge i egen posisjon og dermed rundere i kantene.

Veldig generaliserende og basert på subjektive erfaringer altså!

 

Anonymkode: 623b1...116

Er vel heller det at folk forventer at kvinner skal agere som i en omsorgsrolle når de er sjefer og ikke lederrolle og takler ikke at damer da er ledere på samme vis som menn. Det er min observasjon ihvertfall. Så det er også da litt arbeidstakeres ansvar å ha i bakhodet at heller ikke den kvinnelige sjefen er et rasshull bare fordi hun forventer det eksellente fra en på jobb hver dag. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, O.G. skrev:

Er vel heller det at folk forventer at kvinner skal agere som i en omsorgsrolle når de er sjefer og ikke lederrolle og takler ikke at damer da er ledere på samme vis som menn. Det er min observasjon ihvertfall. Så det er også da litt arbeidstakeres ansvar å ha i bakhodet at heller ikke den kvinnelige sjefen er et rasshull bare fordi hun forventer det eksellente fra en på jobb hver dag. ;)

 

Nei, det stemmer ikke med min erfaring, men det kan jo være disse oppfatningene som gjør at kvinner må være tøffere.

Anonymkode: 623b1...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SleepingBitchy skrev:

Kvinnfolk som ansees som attraktive og pene har faktisk vanskeligere å få jobb dersom det er en kvinne som skal ansette de. Nettopp fordi at at arbeidsgiver kan fort se på den kvinnelige arbeidstakeren som en konkurrent generelt og/eller sjalusien råder.

 

Dette er faktisk forsket på. Søk opp "pene kvinner ansettelse" så får dere opp en del negative punkter med å være pen og arbeidssøkende.

 

Nettopp

1 time siden, O.G. skrev:

Stemmer ikke nei, alle de beste sjefene som hadde troen på meg har alle vært kvinner. 

Da har du kanskje ikke det pene utseendet som kvinner styrer unna av misunnelse? Ikke for å være frekk men se svaret over, det er blitt forsket på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ragnar89 skrev:

Nettopp

Da har du kanskje ikke det pene utseendet som kvinner styrer unna av misunnelse? Ikke for å være frekk men se svaret over, det er blitt forsket på

Vel, mitt utseendet skremmer ikke fanden fra flatmark, men noe bombeshell ala Marilyn Monroe er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en selgerjobb hvor menn er kundene så hadde jeg lett ansatt en pen jente over en mindre pen jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Summers skrev:

Hadde det vært en selgerjobb hvor menn er kundene så hadde jeg lett ansatt en pen jente over en mindre pen jente.

Du hadde valgt den pene også hvis den såkalte mindre pene var den med det sinnsyke selgertalentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://e24.no/jobb/pene-faar-lettere-jobb/20040509


 

Sitat

 

- Forskning har vist at attraktive personer får fordeler i visse arbeidsrelaterte sammenhenger. Det kan skje ved ulike behandling, for eksempel i ansettelsesspørsmål, sier Jean-Christophe Rohner, forsker ved Universitetet i Lund til facketförändras.nu.

Forskerne mener at forklaringen er at hjernen fungerer slik at vi kobler et pent ytre til et vakker indre, og motsatt.

- At vi behandler attraktive personer bedre enn lite attraktive kan altså skyldes at vi tror at vi husker dem som triveligere enn de er, sier han til E24.se.

 

 

Anonymkode: 8a97e...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
30 minutter siden, Summers skrev:

Hadde det vært en selgerjobb hvor menn er kundene så hadde jeg lett ansatt en pen jente over en mindre pen jente.

Mannfolk altså, dere er dere selv lik :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, mitt utseendet skremmer ikke fanden fra flatmark, men noe bombeshell ala Marilyn Monroe er jeg ikke.

Marilyn Monroe er vel det mest klassiske eksempelet på at en kvinne kan få en hel verden til å sperre opp øynene med lengsel på grunn av et fantastisk utseende og en nydelig utstråling. Ikke bare i sin egen generasjon, men også i de etterfølgende. Og samtidig verken oppleve trygghet, omsorg eller ekte kjærlighet i løpet av sitt eget tragiske liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbe med at man har brannskader? Eller arr fra leppe-ganespalte? Arr på brystet etter hjerteoperasjon? Eller arr fra å ha fjernet løs hud fordi man har "jobbet for det"?

Særs lite reflektert innlegg. Det er ikke alt her i verden man kan gjøre noe med. Om jeg har en stor nese som må "jobbes med" kirurgisk, så sier det fint lite om min evne til å måle blodsukker uansett.

Anonymkode: 07b08...2af

Du misforstår innlegget mitt. Når jeg sier at alle kan få det lettere i livet ved å jobbe for det, mener jeg å jobbe seg oppover, for eksempel utdanning og hardt arbeid. Skjønner ikke hvordan du klarte å vri det over på noe som er så selvklart.
 Selvfølgelig skjønner jeg at ikke alt kan jobbes med, trenger ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne det... :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter med en følelse av at jenter som er vakre, slanke og sexy har lettere for å få seg jobb, stemmer dette?

Anonymkode: 3acef...b74

Du sitter med denne følelsen fordi du muligens som de fleste har lett for å dømme disse personene ut fra utseende. 

Anonymkode: 7c8b1...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med flertallet i denne diskusjonen. Jeg finnes ikke attraktiv utseendemessig, men har allikevel landet alle jobbene jeg har søkt på i løpet av og etter videregående. Alle jobbene har (med ett unntak) vært innenfor kundebehandling i butikk, og jeg har blitt intervjuet av både menn og kvinner. I den ene jobben jeg fikk var vi tre stykker som ble plukket ut av en søkermasse på 150. Felles for alle var at vi var ydmyke og medgjørlige, og ikke at vi var attraktive (én av de tre vil jeg påstå at var objektivt "attraktiv", og jeg var ikke denne). Dersom du ikke blir ansatt til en stilling, tror jeg dette har mer å gjøre med holdningen du utstråler, enn ditt utseende. Selv om det selvsagt ville vært flatterende for min egen, overfladiske del å tro at mitt utrolig attraktive utseende var den avgjørende faktoren, i stedet for mine evner til å skrive gode jobbsøknader og å tenke fort samtidig som å fremstå som en ydmyk, intelligent og "likandes" person på jobbintervjuer. Men jeg tror faktisk ikke det. 

Anonymkode: 624c0...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...