Gå til innhold

Lettere for pene jenter å få jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke utenkelig at sjefen tenker på sine ansattes beste når han ansetter nye. Han tenker vel at pene jenter trives best med og jobber best med andre pene jenter. Like barn leker best. Ikke helt ulogisk.

Anonymkode: 18b31...6e9

Vel, noen ganger er det sånn at pene jenter som er dårlig oppdratt tåler dårlig andre pene jenter.

Et øyeblikk siden, powski skrev:

Personer som er "mindre pene" eller hva jeg nå skal kalle dem, får det lettere i livet om de jobber for det dem også. :)

Merkelig utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være ulike typer utseende som man forbinder med yrket. Ikke sikkert en pen blondine har en fordel når hun søker jobb som kjemiker? Hvis du ikke passer malen, så må du være ekstra overbevisende? Generelt er det nok uansett viktig å se ut som du bryr deg om hvordan du fremstår, og være ren og velstelt.

Anonymkode: 623b1...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Nå er det jo faktisk sånn at pene jenter får fordeler på flere måter. Lettere jobb og også mildere straff i rettsaker. Får ikke lagt ut link,men er jo skrevet en del om det,så ikke så vanskelig å finne.

Glamourmodeller og "sexy"er ikke hva som menes sånn generellt,men de har fordeler i utelivsbransjen. 

Alle mennesker liker pene mennesker. En syns alltid det er mer behagelig å se på det som er pent,så rart om det ikke gjelder mennesker.

Selvfølgelig er ikke utseendet alt,de fleste krever litt mer av andre. Godt humør og sosial intelligens er egenskaper en tiltrekkes av og setter ris på.

Syns alt dette er helt opplagt. En framtoning som appellerer både visuelt og er en behagelig person,klart vi alle foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, a l'orange skrev:

Men altså...

dersom "en pen blondine" ikke får jobben som kjemiker, så et det fordi hun ikke er den med ypperst kompetanse blant dem som allerede har spesialkompetanse og som søker på jobben. Det overhodet ikke fordi hun "ikke passer malen".

Dessuten tror jeg det er på tide for deg å oppdatere malen for hva du tror passer inn i kjemikerjobben. Realister nå til dags er heitere enn noen sinne :rodmer:

Hehe, det var ikke meningen å fornærme kjemikere! 😄 Jeg har ikke peiling, så dette var bare noen tanker om hva som kan påvirke arbeidsgiver. Tror også folk liker bedre folk som ligner på seg selv.

Anonymkode: 623b1...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en offentlig arbeidsplass ansatte den 50 årige direktøren kun de peneste jentene til å stå i serviceskranken. Dette gjentok seg hver gang de sluttet. SÅ ja, hos gamle mannlige direktører må man ofte være pen for å lykkes.

Anonymkode: 9a560...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ansatt en gang i en salgsstilling etter 1 intervju og fikk etterpå vite at intervjueren likte hvordan jeg så ut og mente at et tiltalende utseende var 50% av jobbsuksess hos dem- var tross alt salg.  

Noen år senere, da jeg var ferdig utdannet, fikk jeg meg en mer "fagtung" jobb. Var gjennom mange runder med case, personlighetstester etc, og fikk jobben. Alle intervjuerne var menn og selv om mine kvalifikasjoner var midt i blinken tror jeg at utseendet og det faktum at jeg var jente- de hadde ingen bortsett fra i resepsjonen, hadde litt å si...fanget bare opp vibber under intervjuene. Et par måneder etter at jeg begynte sluttet sjefen min, og ble erstattet av en dame på 40-42, veldig opptatt av utseende- miniskjørt, 10 cm høye stilletoer, masse sminke, flørtende vesen, vant til å være midtpunkt og guttas favoritt på jobb, selv om hun strengt tatt ikke er ansiktspen. Hun var bitch mot meg fra 1. sekund, mens superhyggelig mot alle guttene. Satte igang heksejaktkampanje og det endte med at hun mobbet meg ut av jobben.  Jeg ser fortsatt etter jobb takket være henne

Anonymkode: 14c37...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at pen=dum. Står det mellom to kandidater med lik kompetanse og den ene er penere enn den andre, så går ofte fordelen til den med mest heldig utseende. Dette tror jeg gjelder begge kjønn. 

Anonymkode: d0e84...604

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at pen=dum. Står det mellom to kandidater med lik kompetanse og den ene er penere enn den andre, så går ofte fordelen til den med mest heldig utseende. Dette tror jeg gjelder begge kjønn. 

Anonymkode: d0e84...604

Bortsett fra på Paradise Hotel, da. :P 

Anonymkode: fecfd...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som flere og flere kvinner bekler stillinger som beslutter, så vil det bli interessant å se om disse tendensene fortsetter.

Min hypotese er at kvinner også foretrekker pene jenter når de ansetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene, veltalende folk har alltid en fordel. Uansett om det er kvinner eller menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer det vel an på miljøet da. Søker man jobb som advokat f.eks så vil man (bevisst og ubevisst) forme seg etter dresscode og andre sosiale koder - og da blir man gjerne "penere", i den grad at man er flinkere til å kle seg, sminke seg og fremheve sine beste trekk.

Anonymkode: 09049...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå som flere og flere kvinner bekler stillinger som beslutter, så vil det bli interessant å se om disse tendensene fortsetter.

Hva baserer du det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er motsatt og også gjennomført studier som bekrefter at det ikke er tilfellet i det hele tatt.

Kvinner foretrekker gjennomsnittlige kvinner men pene menn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ansatt en gang i en salgsstilling etter 1 intervju og fikk etterpå vite at intervjueren likte hvordan jeg så ut og mente at et tiltalende utseende var 50% av jobbsuksess hos dem- var tross alt salg.  

Noen år senere, da jeg var ferdig utdannet, fikk jeg meg en mer "fagtung" jobb. Var gjennom mange runder med case, personlighetstester etc, og fikk jobben. Alle intervjuerne var menn og selv om mine kvalifikasjoner var midt i blinken tror jeg at utseendet og det faktum at jeg var jente- de hadde ingen bortsett fra i resepsjonen, hadde litt å si...fanget bare opp vibber under intervjuene. Et par måneder etter at jeg begynte sluttet sjefen min, og ble erstattet av en dame på 40-42, veldig opptatt av utseende- miniskjørt, 10 cm høye stilletoer, masse sminke, flørtende vesen, vant til å være midtpunkt og guttas favoritt på jobb, selv om hun strengt tatt ikke er ansiktspen. Hun var bitch mot meg fra 1. sekund, mens superhyggelig mot alle guttene. Satte igang heksejaktkampanje og det endte med at hun mobbet meg ut av jobben.  Jeg ser fortsatt etter jobb takket være henne

Kvinner er kvinner verst, bevises gang på gang

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman

Har jobbet to steder hvor det uformelle kravet var at de skulle se bra ut. Spesielt gjaldt dette vikarer og lærlinger, og alle visste hvem av ferievikarene som ble hentet eksternt og hvem som hadde fått jobben gjennom familieforbindelser.

Det verste eksempelet var da de skulle få en ny lærling og vedkommende ble valgt fordi 'hu var tynnere, hadde større pupper og virket mer dirty' enn ho andre.

Mannsdominert arbeidsplass selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Splitterpine

Menneskers førsteinntrykk henger lenge ved oppfatningen av personen. Så tenker at utseedndet har en innvirkning ja. Både bevisst og ubevisst. 

Tenker at det skjer ubevisst ved at men lett kan like pene mennesker bedre enn mindre pene mennesker, uten at man tenker spesielt over det selv.

Det skjer nok også ofte bevisst ved ansettelser, spesielt i butikker hvor arbeidstakeren selv skal fronte et produkt.  I butikker som Gina Tricot og BikBok jobber det oftest svært  vakre og sjarmerende jenter. Derimot synes jeg det er flere "mindre pene" mennesker som jobber på matbutikker. Tror neppe dette er tilfeldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnfolk som ansees som attraktive og pene har faktisk vanskeligere å få jobb dersom det er en kvinne som skal ansette de. Nettopp fordi at at arbeidsgiver kan fort se på den kvinnelige arbeidstakeren som en konkurrent generelt og/eller sjalusien råder.

Dette er faktisk forsket på. Søk opp "pene kvinner ansettelse" så får dere opp en del negative punkter med å være pen og arbeidssøkende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Splitterpine skrev:

Menneskers førsteinntrykk henger lenge ved oppfatningen av personen. Så tenker at utseedndet har en innvirkning ja. Både bevisst og ubevisst. 

Tenker at det skjer ubevisst ved at men lett kan like pene mennesker bedre enn mindre pene mennesker, uten at man tenker spesielt over det selv.

Det skjer nok også ofte bevisst ved ansettelser, spesielt i butikker hvor arbeidstakeren selv skal fronte et produkt.  I butikker som Gina Tricot og BikBok jobber det oftest svært  vakre og sjarmerende jenter. Derimot synes jeg det er flere "mindre pene" mennesker som jobber på matbutikker. Tror neppe dette er tilfeldig. 

Men du finner sjelden en ut av dem som kan å kle opp folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, powski skrev:

Personer som er "mindre pene" eller hva jeg nå skal kalle dem, får det lettere i livet om de jobber for det dem også. :)

Jobbe med at man har brannskader? Eller arr fra leppe-ganespalte? Arr på brystet etter hjerteoperasjon? Eller arr fra å ha fjernet løs hud fordi man har "jobbet for det"?

Særs lite reflektert innlegg. Det er ikke alt her i verden man kan gjøre noe med. Om jeg har en stor nese som må "jobbes med" kirurgisk, så sier det fint lite om min evne til å måle blodsukker uansett.

Anonymkode: 07b08...2af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...