Gå til innhold

Jeg er så flau, jeg kan ikke matte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne siden er fin. Velg hver del under "fag" og ta for deg en og en ting. Lover deg at du klarer det men du må sette av tid til det og fokusere. Bestem deg for å bruke en viss tid hver dag så vil du se at du klarer mer og mer:)

http://matematikk.net/side/Hovedside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene, men tenkte å komme med råd uansett :)

Mye handler om din holdning til faget, sier du at det er vanskelig så blir det vanskelig! Jeg strøk på matte på vg3, tok det opp igjen med privatist 2 år etter og fikk akkurat en 2. Dermed kom jeg inn på høyskolen jeg ville inn på. Der var det to økonomifag, bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi. Jeg slet. Jeg gråt hver dag før eksamen. Jeg var på skolen fra morgen til kveld med flere elever, kollikvigruppe. Dette endre med at jeg fikk C i begge fag!

Mitt råd er at du burde ha en positiv innstilling, dette klarer du! Ha kollokvigruppe der du kan spørre "dumt" og 100 ganger for mye om samme ting. Last ned tidligere eksamener og øv på disse, ting går igjen på eksamen. Lykke til! 

Og jeg kan ikke gangetabellen, og jeg fikk det til. 

Anonymkode: 90b95...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Etter å ha strøket første semester i første klasse på vgs ble jeg tatt ut til liten mattegruppe med ekstra undervisning. Fikk en helt strålende lærer som hjalp meg å knekke koden, endte opp med 5 i standpunkt. Deretter 5 i R1 i andre klasse og 5 i R2 i tredje, samt gode karakterer i fysikk. Begynte tilslutt på fysikk-studiet på Blindern. Så. Det er mulig!

og ikke hør på de som sier at forståelsen må komme først. Forståelsen kommer når du regner oppgave etter oppgave, helt til du får den rett. Jeg regnet meg igjennom samtlige oppgaver i mine mattebøker. Å bli god i matte krever mengetrening!

 

ps! Jeg kunne heller ikke brøk, dele, gange osv. 

Anonymkode: ab5a5...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke matte, og jeg er snart 40! Har aldri kunnet det, slet med å lære klokka til og med. Lurer på om jeg kan ha "tall dysleksi"? Alle andre fag var lekende lett, elsket å analysere tekster i norsken og fikk 5 i fransk. Men matte gir meg fortsatt lyst til å grine!

Anonymkode: ac67c...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig om at du sliter, jeg lovet deg at det ikke er første gangen de møter på elever som sliter!

ellers støtter jeg helhjertet de som anbefaler khancademy! Jeg var ikke dårlig i matte, men heller ikke kjempegod. Dvs p-matte var enkelt og t-matte ga jeg opp. Men på universitetet hadde jeg matte, og det har gått veldig fint! Mye pga khancademy. For meg passer det mye bedre enn at en lærer skal forklare, det gir meg veldig lite. Der vil du også få muligheten til å tette igjen hullene du har. Akkurat det tror jeg er veldig viktig - det nytter ikke å gå til nivå 3 når du ikke har skjønt nivå 1. Ellers er jeg veldig enig i den som sa at mengdetrening er viktig! Forståelsen kommer etter hvert som du regner. Og viktigst av alt: når du ikke får til en oppgave, men så får vite svaret, gå tilbake og gjør den på nytt! Ikke tenk "ah, var det sånn det var" og gå videre. Repeter oppgaven så mange ganger du må for at du er sikker på at du forstår den. Matte har for meg krevd systematisk arbeid, men når jeg først har knukket koden er det veldig gøy! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ta sorgene på forskudd :) Jeg hatet virkelig matte på barneskolen, skjønte det bare ikke. Men når jeg fikk ny lærer på ungdomsskolen gjorde jeg det veldig bra! Kanskje det har løsnet litt nå og at du får en flink lærer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan heller ikke noe spesielt brøk eller ganging, men klarer høgskole matten!

 

Høgskole matten er lettere enn VGS matte.

Personlig synes jeg at matten på ungdomsskolen er vanskligere enn høgskole matta! 

Du klarer det når jeg klarte det ;D 

Anonymkode: 90402...da6

Det er mulig dette stemmer, men for TS sin del vil jeg anbefale å få et godt grunnlag, brøk og ganging er blant de tingene man alltid vil komme borti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, TS. Fant nylig ut at det er noe som heter talldyskalkuli kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen så kan jo det være noe å nevne for læreren, slik at du kan få litt ekstra hjelp og at læreren tar hensyn til dette. 

http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter+rad/dyskalkuli/Kjennetegn+p%C3%A5+dyskalkuli.9UFRnO4R.ips

Anonymkode: 3449f...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...