Gå til innhold

Britisk-engelsk vs amerikansk-engelsk

AnonymBruker

Britisk-engelsk vs amerikansk-engelsk, hva fortrekker du?  

26 stemmer

1. 1. Britisk-engelsk vs amerikansk-engelsk, hva fortrekker du?

• Britisk-engelsk
      18
    • Amerikansk-engelsk
      8

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva foretrekker du?

Jeg foretrekker amerikansk-engelsk, for jeg synes britisk-engelsk fort kan høres litt snobbete ut, selv om personen i utgangspunktet ikke er snobbete i det hele tatt.

Anonymkode: f4d11...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva foretrekker du?

Jeg foretrekker amerikansk-engelsk, for jeg synes britisk-engelsk fort kan høres litt snobbete ut, selv om personen i utgangspunktet ikke er snobbete i det hele tatt.

Da har du ikke hørt mye britisk engelsk.....

Jeg lurer fælt på hvorfor vi skal identifisere oss med en kultur som ligger så enormt mye lenger unna oss enn den britiske? Jeg synes det er patetisk med ungdommer som stotrer frem med dårlig tilgjort amerikansk aksent.

Vi er europeere. Hva i all verden skal vi etterligne amerikanere for? Ville det ikke vært like rart om norske ungdommer som skulle lære seg fransk tilstrebet å snakke mest mulig likt det man gjør i canada?

Anonymkode: 4b784...e99

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer fælt på hvorfor vi skal identifisere oss med en kultur som ligger så enormt mye lenger unna oss enn den britiske? Jeg synes det er patetisk med ungdommer som stotrer frem med dårlig tilgjort amerikansk aksent.

Vi er europeere. Hva i all verden skal vi etterligne amerikanere for? Ville det ikke vært like rart om norske ungdommer som skulle lære seg fransk tilstrebet å snakke mest mulig likt det man gjør i canada?

:ler: Jeg spør bare hva du foretrekker, som i hva du synes er finest ordlydmessig. Ikke at man som nordmann skal ape etter hverken britisk-engelsk eller amerikansk-engelsk for det ville blitt passe krampeaktig hvis jeg skulle gått rundt og sagt: "Ohhh dear, that is awwwwwwful!" Jeg prater norsk-engelsk, uten hverken britisk eller amerikansk innblanding.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:ler: Jeg spør bare hva du foretrekker, som i hva du synes er finest ordlydmessig. Ikke at man som nordmann skal ape etter hverken britisk-engelsk eller amerikansk-engelsk for det ville blitt passe krampeaktig hvis jeg skulle gått rundt og sagt: "Ohhh dear, that is awwwwwwful!" Jeg prater norsk-engelsk, uten hverken britisk eller amerikansk innblanding.

Norsk-engelsk. :kvalm:

Jeg synes at britisk så klart er penest og kunne selv ønske at min engelsk var mer lik britisk enn amerikansk. Amerikansk er ikke særlig pent, med unntak av sørstatene. Synes heller ikke at all britisk høres så snobbete ut. Det finnes mange forskjellige dialekter i Storbritannia.

Anonymkode: 02f38...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Norsk-engelsk. :kvalm:

Jeg synes at britisk så klart er penest og kunne selv ønske at min engelsk var mer lik britisk enn amerikansk. Amerikansk er ikke særlig pent, med unntak av sørstatene. Synes heller ikke at all britisk høres så snobbete ut. Det finnes mange forskjellige dialekter i Storbritannia.

Er enig i at norsk-engelsk er mindre pent, men det høres enda rarere ut hvis jeg skal late som jeg er britisk, for det ligger ikke naturlig for meg å snakke britisk-engelsk siden jeg er født og oppvokst i Norge. Folk fra Østen har ofte også et spesielt preg på engelsken sin. Man hører at de ikke egentlig kommer fra et engelsk-talende land.

hqdefault.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amerikansk populærkultur er mer tilstedeværende i det norske samfunnet enn britisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i at norsk-engelsk er mindre pent, men det høres enda rarere ut hvis jeg skal late som jeg er britisk, for det ligger ikke naturlig for meg å snakke britisk-engelsk siden jeg er født og oppvokst i Norge. Folk fra Østen har ofte også et spesielt preg på engelsken sin. Man hører at de ikke egentlig kommer fra et engelsk-talende land.

hqdefault.jpg

Er du klar over at en del nasjoner i asia (f. eks. India) har engelsk som offisielt språk?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker også amerikansk. 

Anonymkode: 63048...da7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Haaploes skrev:

Amerikansk populærkultur er mer tilstedeværende i det norske samfunnet enn britisk.

Det er både sant og trist - men allikevel er vi kulturelt sett mer britiske enn amerikanske. Populærkultur er en veldig liten del av det store bildet. Nordmenn har en tendens til å tro at amerikansk samfunn og tenkemåte ligger mye nærmere vår egen enn hva som faktisk er tilfelle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ekstremt store forskjeller innen både britisk og amerikansk at det er umulig å sammenligne. Jeg har bodd i Nord-England og har en forkjærlighet for dialekta der. Ikke at den er så pen at det gjør noe, men det er noe helt spesielt med den for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du klar over at en del nasjoner i asia (f. eks. India) har engelsk som offisielt språk?

OK

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hqdefault.jpg

For deg ja. Noen andre har familie fra USA eller Storbritannia, eller har bodd der en lengre periode. Da blir det naturlig å snakke enten amerikansk eller britisk engelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja alle land som en gang var en britisk koloni har engelsk som et av sine offisielle språk. Det må nevnes at India har 2 offisielle språk Hindi og engelsk samt 22 regional språk.

Men for å svare på jeg foretrekker britisk-engelsk 

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er både sant og trist - men allikevel er vi kulturelt sett mer britiske enn amerikanske. Populærkultur er en veldig liten del av det store bildet. Nordmenn har en tendens til å tro at amerikansk samfunn og tenkemåte ligger mye nærmere vår egen enn hva som faktisk er tilfelle.

Ja mange nordmenn lever i en illusjon på det området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste elever i Norge snakker det som kalles Mid- Atlantic, altså noe som ligger mellom amerikansk og britisk engelsk. Jeg personlig, som engelsklærer, heller mer mot det amerikanske fordi jeg har tilbrakt en del tid der, men når jeg er i Storbritannia slår jeg om med en gang.

Anonymkode: 2a268...040

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

For deg ja. Noen andre har familie fra USA eller Storbritannia, eller har bodd der en lengre periode. Da blir det naturlig å snakke enten amerikansk eller britisk engelsk

Selvsagt, men nå er det vel ikke sånn at de som har engelske eller amerikanske slektninger utgjør en majoritet her til lands.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK

"I am not from England, note it!" Priceless! :skratte:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, men nå er det vel ikke sånn at de som har engelske eller amerikanske slektninger utgjør en majoritet her til lands.

Det er sant. Det er likevel mange som bor utenlands. Enten som studenter, jobb, med familien eller utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Da vi fikk en ny professor fra det store utlandet, uttrykte han stor glede over at jeg la meg opptil britisk heller enn amerikansk uttale midt i havet av nordmenn som snakker en slags uspesifisert "amerikansk" engelsk. Med andre ord: Jeg foretrekker britisk (Received Pronunciation), både å lytte til og å snakke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...