Gjest lisemm Skrevet 8. mars 2016 #1 Skrevet 8. mars 2016 (endret) Mennesker som ikke passer inn i A4-livet eller viser opposisjonell atferd blir ekskludert. I tyveårene blir det sosiale hierarki snudd på hodet. Streitingene kommer inn på de beste utdannelsene og får de beste jobbene, mens de opposisjonelle og intellektuelle blir ekskludert og faller utenfor. Hvorfor er det slik? Er dette ønskelig? Har det alltid vært slik, eller er dette en bivirkning av det såkalte kunnskapssamfunnet? "JOIN US OR DIE!" Endret 9. mars 2016 av lisemm
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #2 Skrevet 9. mars 2016 Jeg lurer på om det har skjedd en intelligensutskiftning eller noe, intelligente trives ikke på norsk skole og tror til og med at de er dumme. Mens de reellt dårlig/gjennomsnittlige utrustede føler at de får gode nok utfordringer og blir morgendagens ledere. Det er vel de lederne vi har nå, inkludert de som er smarte men som bare spiller med i takt med dummingene. Hvorfor ikke? De vinner på det uansett. Er jo helt perfekt system for det. Anonymkode: 7dad0...484 6
Cashbah Skrevet 9. mars 2016 #3 Skrevet 9. mars 2016 Samfunnet er designet for flesteparten av oss, og tilrettelagt for de som faller utenfor. 13
Gjest lisemm Skrevet 9. mars 2016 #4 Skrevet 9. mars 2016 (endret) Den 9.3.2016 at 10.20, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om det har skjedd en intelligensutskiftning eller noe, intelligente trives ikke på norsk skole og tror til og med at de er dumme. Mens de reellt dårlig/gjennomsnittlige utrustede føler at de får gode nok utfordringer og blir morgendagens ledere. Det er vel de lederne vi har nå, inkludert de som er smarte men som bare spiller med i takt med dummingene. Hvorfor ikke? De vinner på det uansett. Er jo helt perfekt system for det. Anonymkode: 7dad0...484 - Sitter på den samme oppfatningen. Samfunnet belønner prinsippløse og kyniske personer. Spiller du ikke på lag så er det over og ut. Det er også litt artig å se at supernerdene får et oppsving i livet pga. samfunnsutviklingen. Se f.eks. til indøkerne ved NTNU. De har de beste lønnsutsiktene etter endt utdannelse i dag, og en del av disse ender opp i lederstillinger. Snakk om nerdenes hevn. Endret 11. mars 2016 av lisemm
PeeWee Skrevet 10. mars 2016 #5 Skrevet 10. mars 2016 Det har stort sett alltid vært slik. I stammesamfunn ble de som skilte seg for mye ut enten drept eller jaget til skogs. 4
Gjest lisemm Skrevet 10. mars 2016 #6 Skrevet 10. mars 2016 Den 9. mars 2016 at 10.24, Cashbah skrev: Samfunnet er designet for flesteparten av oss, og tilrettelagt for de som faller utenfor. Samfunnet er designet for konforme mennesker. Mennesker uten indre driv og visjoner.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #7 Skrevet 11. mars 2016 ja, det har alltid vært sånn, skolen tilpasses flertallet, ikke et lite fåtall og virkelig smarte folk klarer å tilpasse seg omgivelsene. Anonymkode: 0a778...d77 1
Ungoliant Skrevet 11. mars 2016 #8 Skrevet 11. mars 2016 Den 8. mars 2016 at 0.45, lisemm skrev: Mennesker som ikke passer inn i A4-livet eller viser opposisjonell atferd blir ekskludert. I tyveårene blir det sosiale hierarki snudd på hodet. Streitingene kommer inn på de beste utdannelsene og får de beste jobbene, mens de opposisjonelle og intellektuelle blir ekskludert og faller utenfor. Hvorfor er det slik? Er dette ønskelig? Har det alltid vært slik, eller er dette en bivirkning av det såkalte kunnskapssamfunnet? "JOIN US OR DIE!" Om du tror at å være "special snowflake" gjør deg intellektuell så har jeg dårlige nyheter til deg. At noe er unikt gjør det ikke nødvendigvis nyttig. Samfunnet har bruk for ærlige mennesker som har seg opp om morgenen. De trenger folk som prioriterer utdannelse, arbeid og barna sine. Alle dere med årsstudium fra NKF og SV/HF-fakultetene trenger å vokse opp og begynne å gjøre noe fornuftig. 12
herzeleid Skrevet 11. mars 2016 #9 Skrevet 11. mars 2016 (endret) Vanskelig når hverken "streit" eller "ikke A-4" er definert, men jeg oppfatter i allefall ofte at de "streite" er de av oss som står på, får oss en utdanning og en god jobb, har et godt sosialt liv, familie, ikke ruser oss for mye osv. Rett og slett folk som Lever ansvarlig og tar fornuftige valg. Om man tar dårlige valg og ikke lykkes er det klart at det er mer behagelig å skylde på samfunnet og "streitingene", men jeg tror det er en selvdestruktiv innstilling. Endret 11. mars 2016 av herzeleid 13
Ramona Skrevet 11. mars 2016 #11 Skrevet 11. mars 2016 Hvorfor mener dere at de som faller utenfor er de ekte i intellektuelle? 1
Gjest Citronella Skrevet 11. mars 2016 #12 Skrevet 11. mars 2016 Den 9.3.2016 at 10.24, Cashbah skrev: Samfunnet er designet for flesteparten av oss, og tilrettelagt for de som faller utenfor. I en periode trodde jeg slik som TS. Men nå stiller jeg meg bak Cashbah
Gjest Citronella Skrevet 11. mars 2016 #13 Skrevet 11. mars 2016 Den 10.3.2016 at 22.02, lisemm skrev: Samfunnet er designet for konforme mennesker. Mennesker uten indre driv og visjoner. Det er faktisk mulig å ha driv og visjoner, og samtidig være konform og tilpasset. Det er det som er så utrolig deilig med å være så heldig med å være et individ i den vestlige verden.
AmandaVI Skrevet 11. mars 2016 #14 Skrevet 11. mars 2016 Streitinger; dvs. folk som mener det er uhøflig å ta den siste brusboksen, men som gjerne trår på gasspedalen når de ser fotgjengere på vei mot krysset og at det kjæresten/ektefellen min ikke vet kan ikke skade dem. Vi som ikke helt hører til i en sånn verden får trøste oss med at slike folk aldri ler sist. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #15 Skrevet 11. mars 2016 Det er da ingen som har designet samfunnet, det har bare blitt til slik som enklest fungerer, etter prøving og feiling. Litt som ellers i evolusjonen, det gunstigste blir det mer av. Anonymkode: 021fc...021 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #16 Skrevet 11. mars 2016 6 minutter siden, Ramona skrev: Hvorfor mener dere at de som faller utenfor er de ekte i intellektuelle? De intellektuelle oppnår aldri sitt fulle potensiale fordi utdanningssystemet er lagt opp til å bringe de svake opp til et akseptabelt nivå. Intelligente mennesker får ikke utfordringer, og får ikke oppfølging på samme måte som de som stiller svakere intellektuelt. Anonymkode: 9e413...4b2 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #17 Skrevet 11. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De intellektuelle oppnår aldri sitt fulle potensiale fordi utdanningssystemet er lagt opp til å bringe de svake opp til et akseptabelt nivå. Intelligente mennesker får ikke utfordringer, og får ikke oppfølging på samme måte som de som stiller svakere intellektuelt. Anonymkode: 9e413...4b2 Jeg har faktisk aldri møtt noen som er så smarte at de utklasserer utdanningssystemet og får 6 i alt. Anonymkode: 32bef...d57 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #18 Skrevet 11. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk aldri møtt noen som er så smarte at de utklasserer utdanningssystemet og får 6 i alt. Anonymkode: 32bef...d57 Exactly my point. De oppfordres til å være gjennomsnittlige. Anonymkode: 9e413...4b2 6
Ramona Skrevet 11. mars 2016 #19 Skrevet 11. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De intellektuelle oppnår aldri sitt fulle potensiale fordi utdanningssystemet er lagt opp til å bringe de svake opp til et akseptabelt nivå. Intelligente mennesker får ikke utfordringer, og får ikke oppfølging på samme måte som de som stiller svakere intellektuelt. Anonymkode: 9e413...4b2 Så du mener at alle som faller utenfor er egentlig mye mer intelligente enn alle andre? Hva med de som sliter psykisk? Eller med lese- og skrivevansker? Dyskalkuli? ADHD? Ulike syndrom? Er disse automatisk mer intelligente enn de såkalt streite som klarer å fullføre et ordinært utdanningsløp og få seg jobb?
absinthia Skrevet 11. mars 2016 #20 Skrevet 11. mars 2016 Den 08.03.2016 at 0.45, lisemm skrev: Mennesker som ikke passer inn i A4-livet eller viser opposisjonell atferd blir ekskludert. I tyveårene blir det sosiale hierarki snudd på hodet. Streitingene kommer inn på de beste utdannelsene og får de beste jobbene, mens de opposisjonelle og intellektuelle blir ekskludert og faller utenfor. Hvorfor er det slik? Er dette ønskelig? Har det alltid vært slik, eller er dette en bivirkning av det såkalte kunnskapssamfunnet? "JOIN US OR DIE!" Jeg trodde det var motsatt - at de som ikke er a4 ofte finner sin plass når de blir voksne og at de andre bare dabber av. Det er i hvert fall slik i de kretsene jeg har hatt rundt meg. En og annen har havnet innen psykiatrien, men det har da jammen skjedd blant de som var såkalt a4 også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå