Gå til innhold

Er det jeg som er treig eller de som er litt urimelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere enn meg som bruker litt tid på å lære seg nye ting og å "komme inn i rytmen" på ny arbeidsplass? Jeg ble kastet ut i jobb som servitør idag, jeg har ingen erfaring fra før overhodet, og fikk ca 1,5 minutt med "opplæring" før de mente at jeg burde klare å gjøre jobben uten hjelp. Jeg er absolutt for at man skal være selvstendig i jobben, men altså... er én dag eller én uke for mye å be om med å få prøve seg før man skal få kommentarer på at man er "slow"?! Den ene kollegaen min skjelte meg ut (ja, faktisk) fordi jeg spurte han om en ting han hadde vist meg én gang, han mente jeg var helt blåst hvis jeg ikke husket det han hadde sagt. Da hadde jeg fått 1000 beskjeder på 1,5 minutter........ 

Akkurat nå har jeg ikke så lyst å gå tilbake dit kjenner jeg. 

Anonymkode: 39397...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker også mye tid, og spesielt når man skal lære mens man er stressa. Men når jeg først har blitt trygg er jeg veldig flink. 

Syns de ga deg skikkelig elendig opplæring og oppførte seg rett og slett ufyselig mot deg. Skjønner godt at du ikke vil tilbake. 

Men forsøk å tenke at det er de som er idioter, og ikke du. Skriv gjerne ned ting du må huske om du har anledning til det

Anonymkode: c6693...0a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O-oh, dårlig førsteinntrykk av arbeidsplassen. Håper for din skyld at dette ikke er en indikasjon på hvordan det vanligvis er der, for da kan det bli et utrivelig sted å jobbe.

Dette høres ikke normalt ut. Og man trenger ikke være treig en gang bare fordi man trenger mer enn 2 minutter med instrukser før man skal gjøre noe nytt for første gang. Selv "kjappe" mennesker kan stille spørsmål og trenge en gjentakelse.

Anonymkode: f109b...6c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er arbeidsplassen din som har et dårlig opplæringsopplegg. Har du gitt inntrykk av å kunne mer enn du kan ved intervju? Alle trenger noen dager på å bli kjent på arbeidsplassen og med oppgavene. Dette er ikke likt fra sted til sted. Bare svelg noen kameler og bit tennene sammen. Dette kommer til å gå bra. Og finner du ut at arbeidsstedet er en møkkaplass får du prøve å søke nye jobber.

Anonymkode: beafc...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen din er en dritt. Jeg ville tatt det der opp med sjefen, umiddelbart. Å snakke slik til kollegaer er ikke ok i det hele tatt. Det høres også ut som om de har et rævva opplæringsopplegg. Det skal overhodet ikke være slik at man skal kunne alt etter å ha blitt fortalt og vist det én gang. 

Anonymkode: b56ee...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dette er serveringsbransjen så skal jeg være litt "blunt": Du kan ikke nødvendigvis regne med at sjefen tar opp dette med kollegaen din hvis du sier fra om kjeftinga. Den bransjen er kjent for ræva arbeidsforhold, dårlig lønn og generelt lite stell på det aller meste, så jeg er egentlig ikke overrasket over å lese innlegget ditt.

Det du må gjøre med en gang noen snakker nedsettende om/til deg er å sette ned foten slik at du får slått ned på dårlig oppførsel. Forsvarer du deg ikke så vi oppførselen fortsette. 

Du skal ganske enkelt forklare at du ikke finner deg i å bli kjeftet på fordi du spør om en ting og at det vil få konsekvenser dersom det fortsetter. 

Anonymkode: c1ddb...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er arbeidsplassen din som har et dårlig opplæringsopplegg. Har du gitt inntrykk av å kunne mer enn du kan ved intervju? Alle trenger noen dager på å bli kjent på arbeidsplassen og med oppgavene. Dette er ikke likt fra sted til sted. Bare svelg noen kameler og bit tennene sammen. Dette kommer til å gå bra. Og finner du ut at arbeidsstedet er en møkkaplass får du prøve å søke nye jobber.

Anonymkode: beafc...506

Tusen takk for alle svar! 

Jeg har absolutt ikke gitt inntrykk av at jeg kan mer enn jeg kan, de søkte spesifikt etter "uerfarne som ville lære", det er det verste med hele greia. Jeg forventet at de skulle ha en forståelse for at når man aldri har vært i serveringsbransjen før så tar det litt tid å komme inn i hvordan alt funker, se alt som må gjøres osv. Etter 2 timer forventet de at jeg skulle levere ut mat til gjestene fra kjøkkenet - jeg hadde ikke engang fått en gjennomgang av menyen annet en det jeg hadde lest på egen hånd.. Hvordan skal jeg kunne fortelle gjestene om maten (for mange spør) når jeg ikke vet hvilken rett jeg serverer engang..? Jeg bestemte meg idag for at jeg ikke kommer til å ville gå tilbake dit. Jeg har heldigvis en annen jobb, selv om det bare er deltid. Så det er ingen krise for min del.. Hvis det er slik det funker i serveringsbransjen så tror jeg at jeg står over for å si det sånn:) 

Anonymkode: 39397...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...