Gå til innhold

Kan noen fortelle meg at alt blir bra, før jeg får panikkanfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud jeg kjenner jeg begynner å få utrolig panikk, og jeg er alene hjemme så det blir ikke bedre. Jeg er så utrolig redd for fremtiden min for jeg føler jeg har ødelagt den for alltid.  

Jeg går vg2. Ifjor slet jeg med angst og depresjon, noe som gjorde at karakterene mine ble utrolig dårlige. Jeg har alltid ønsket å bli psykolog, og jeg vet det er vanskelig å komme inn på studiet, fordi en må ha høye karakterer og det er mange som søker. Greia er at jeg ikke ønsket å jobbe som noe annet enn barnepsykolog, evt. ta Phd i psykologi. 

Jeg kjenner panikken komme for fullt ved å tenke på at jeg aldri i livet kan komme til å klare å få drømmejobben, alt fordi karakterene mine fra i fjor var såpass dårlige. Jeg kan ikke ta 5 fag som privatist heller, det vil da gå utover de nåværende karakterene mine + det blir sinnssykt dyrt. Ikke vil jeg ta dem etter vgs. heller, for da kan jeg i alle fall ikke komme inn på studiet. 

Jeg trenger nå sårt noen som kan roe meg ned før det klikker for meg totalt. Ikke fortell meg hvor vanskelig det er og hvor mye jeg må stå på. Fortell meg at jeg ikke skal være så redd for fremtiden, at alt jeg stresser med på vgs. er til å le av om noen år. Jeg vil at noen skal fortelle meg hvor lite farlig fremtiden er. Jeg vet dette er helt idiotisk, men jeg er desperat. 

Anonymkode: cb1f7...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt frekt å nøyaktig diktere hvilke svar du vil ha, synes du ikke?

Anonymkode: 50f40...bfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud jeg kjenner jeg begynner å få utrolig panikk, og jeg er alene hjemme så det blir ikke bedre. Jeg er så utrolig redd for fremtiden min for jeg føler jeg har ødelagt den for alltid.  

Jeg går vg2. Ifjor slet jeg med angst og depresjon, noe som gjorde at karakterene mine ble utrolig dårlige. Jeg har alltid ønsket å bli psykolog, og jeg vet det er vanskelig å komme inn på studiet, fordi en må ha høye karakterer og det er mange som søker. Greia er at jeg ikke ønsket å jobbe som noe annet enn barnepsykolog, evt. ta Phd i psykologi. 

Jeg kjenner panikken komme for fullt ved å tenke på at jeg aldri i livet kan komme til å klare å få drømmejobben, alt fordi karakterene mine fra i fjor var såpass dårlige. Jeg kan ikke ta 5 fag som privatist heller, det vil da gå utover de nåværende karakterene mine + det blir sinnssykt dyrt. Ikke vil jeg ta dem etter vgs. heller, for da kan jeg i alle fall ikke komme inn på studiet. 

Jeg trenger nå sårt noen som kan roe meg ned før det klikker for meg totalt. Ikke fortell meg hvor vanskelig det er og hvor mye jeg må stå på. Fortell meg at jeg ikke skal være så redd for fremtiden, at alt jeg stresser med på vgs. er til å le av om noen år. Jeg vil at noen skal fortelle meg hvor lite farlig fremtiden er. Jeg vet dette er helt idiotisk, men jeg er desperat. 

Anonymkode: cb1f7...a6c

Du kan få mye hjelp av å lese og å bruke boken Livet er et usikkert prosjekt av psykiater I. Wilhelmsen. Du kan lese den gratis når du vil på Nasjonalbibliotekets sider.

Anonymkode: e406b...bea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen katastrofe om det ikke går så bra på vgs. Du kan satse på alderspoeng og komme inn på andre måter. Jobb noen år i helsevesenet, ta årsenheten på folkeuniversitetet.

Anonymkode: eb181...6c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok bra skal du se :)  Høres ut som du har hatt det tøft men du er ennå ung og har mange muligheter!

Hvis dette er noe du sliter med ofte kan det være en ide å ta kontakt med fastlege å få noen å snakke med. Men bare ro deg ned dypt inn.

Anonymkode: 29237...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg trenger nå sårt noen som kan roe meg ned før det klikker for meg totalt. Ikke fortell meg hvor vanskelig det er og hvor mye jeg må stå på. Fortell meg at jeg ikke skal være så redd for fremtiden, at alt jeg stresser med på vgs. er til å le av om noen år. Jeg vil at noen skal fortelle meg hvor lite farlig fremtiden er. Jeg vet dette er helt idiotisk, men jeg er desperat. 

Anonymkode: cb1f7...a6c

Du trenger ikke å være så redd for fremtiden, og du har rett i at du vil kunne le av dette om noen år.

Av alle bekymringer vi har, er det svært få av de bekymringene som blir reeelle situasjoner. Snakker av erfaring.

Leser du Wilhelmsens bok i kveld? :)

Anonymkode: e406b...bea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt frekt å nøyaktig diktere hvilke svar du vil ha, synes du ikke?

Anonymkode: 50f40...bfc

Litt frekt svar, synes du ikke? 

Anonymkode: 3f629...c99

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt frekt å nøyaktig diktere hvilke svar du vil ha, synes du ikke?

Anonymkode: 50f40...bfc

Nei.

Det er svært klokt å fortelle om akkurat hva slags hjelp man trenger!

Anonymkode: e406b...bea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust, tell til 100, spill et spill eller les en bok. 

dette kommer til å gå bra. er alltid muligheter igjen. og ang. psykologi, så er det f.eks enklere å komme inn i Danmark ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt frekt å nøyaktig diktere hvilke svar du vil ha, synes du ikke?

Anonymkode: 50f40...bfc

Hvorfor er det frekt? Ts vil jo bare høre fra andre, det hun ønsker å høre... Jeg kunne ønske noen eldre kunne fortalt slike ting til meg. Jeg går vg2 jeg også, men herregud det som var katastrofe i 10 klasse er idiotisk nå - Jeg skulle ønske noen kunne fortalt meg det så jeg kunne unngått unødvendig bekymring som førte meg ned til en unødvendig mørk vei med angst og depresjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt frekt å nøyaktig diktere hvilke svar du vil ha, synes du ikke?

Anonymkode: 50f40...bfc

Jeg beklager, visste ikke at det er frekt, jeg er bare så redd.  

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å være så redd for fremtiden, og du har rett i at du vil kunne le av dette om noen år.

Av alle bekymringer vi har, er det svært få av de bekymringene som blir reeelle situasjoner. Snakker av erfaring.

Leser du Wilhelmsens bok i kveld? :)

Anonymkode: e406b...bea

Definitivt!

ts

Anonymkode: cb1f7...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt livsmotto er: 

Alt går. Enten går det bra, eller så går det over.

Lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over HVORFOR du vil bli psykolog og hvorfor akkurat barnepsykolog. Vet du hva studiet innebærer og hva du kommer til å lære? Vet du om det er enkelt å få seg arbeid etter endt utdanning? Vet du hvor mange timer psykologistudenter studerer? 
Dersom du f.eks. kommer frem til at det generelt er barn du vil jobbe med. Så finnes det jo et hav av andre utdanninger. Det er selvsagt bra å ha mål og ambisjoner, men det kan også være kjekt å tenke over andre utdanninger for å ha i bakhånd. Barnesykepleier, barnevernspedagog, barnehagelærer, lærer, vernepleier...Flere utdanninger kan føre til at man får jobbet med barn :)
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke ta 5 fag som privatist heller, det vil da gå utover de nåværende karakterene mine + det blir sinnssykt dyrt. Ikke vil jeg ta dem etter vgs. heller, for da kan jeg i alle fall ikke komme inn på studiet. 

Hvorfor kan du ikke ta dem etter VGS? Mange som gjør det, tar seg et friår etter VGS for å reise, jobbe eller hva man måtte ønske. Så søker du psykologi året etter. Eventuelt søker et årsstudium ved et universitet, så kan du ta noen fag der mens du tar opp de fagene du trenger, så kommer du litt inn i studietilværelsen før du starter på psykologien. Har tatt årsstudiet selv, og det er absolutt en fordel å være litt kjent før man starter :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Definitivt!

ts

Anonymkode: cb1f7...a6c

Flott! :)

Tusen takk for positiv tilbakemelding! :hjerte:

 

Anonymkode: e406b...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, applestories skrev:

 

Hvorfor kan du ikke ta dem etter VGS? Mange som gjør det, tar seg et friår etter VGS for å reise, jobbe eller hva man måtte ønske. Så søker du psykologi året etter. Eventuelt søker et årsstudium ved et universitet, så kan du ta noen fag der mens du tar opp de fagene du trenger, så kommer du litt inn i studietilværelsen før du starter på psykologien. Har tatt årsstudiet selv, og det er absolutt en fordel å være litt kjent før man starter :)

Fordi jeg vil være førstegangssøker med førstegangsvitnemål. Hvis jeg tar opp fag etter 3 år på videregående så ender det opp med at jeg da må ''konkurrere'' med å få plass på studiet jeg ønsker med folk som kanskje er 30 år og har masse alderspoeng etc. Rådgiver på skolen har derfor rådet oss til å gå rett på studie og ikke ta friår før vgs. da kommer vi lettere inn fordi 50%/80% av plassene er holdt av for elever som søker høyskole/universitet rett etter videregående. 

Ts

Anonymkode: cb1f7...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg vil være førstegangssøker med førstegangsvitnemål. Hvis jeg tar opp fag etter 3 år på videregående så ender det opp med at jeg da må ''konkurrere'' med å få plass på studiet jeg ønsker med folk som kanskje er 30 år og har masse alderspoeng etc. Rådgiver på skolen har derfor rådet oss til å gå rett på studie og ikke ta friår før vgs. da kommer vi lettere inn fordi 50%/80% av plassene er holdt av for elever som søker høyskole/universitet rett etter videregående. 

Ts

Anonymkode: cb1f7...a6c

Det er visst blitt forandringer siden jeg gikk på skolen, ja.. Ifølge SO kan du visst ta et friår eller to, men du må søke med det originale vitnemålet ditt fra VGS, og du må ikke "bli mer enn 21" det året du søker.

Dersom du vil bli psykolog finnes der alltids en mulighet. Det er uansett ikke noe du trenger å stresse med nå, bare ta det med ro og gjør så godt du kan på videregående. Når du begynner på studiene er uansett VGS et tilbakelagt stadie, livet har så mange flere muligheter enn du ennå kan forestille deg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg vil være førstegangssøker med førstegangsvitnemål. Hvis jeg tar opp fag etter 3 år på videregående så ender det opp med at jeg da må ''konkurrere'' med å få plass på studiet jeg ønsker med folk som kanskje er 30 år og har masse alderspoeng etc. Rådgiver på skolen har derfor rådet oss til å gå rett på studie og ikke ta friår før vgs. da kommer vi lettere inn fordi 50%/80% av plassene er holdt av for elever som søker høyskole/universitet rett etter videregående. 

Ts

Anonymkode: cb1f7...a6c

Da synes jeg rådgiver stresser enkelte elever. Rådgiver snakker på skolens vegne, er opptatt av skolens rykte og pengestøtte.

Anonymkode: eb181...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...