Orakelet96 Skrevet 5. mars 2016 #1 Skrevet 5. mars 2016 Må bare få ut litt frustrasjon. Hva er det som gir folk retten til å si rett ut til tynne folk at de er tynne? Som at det ikke sårer i det hele tatt. Det kunne da aldri ha falt meg inn en gang å si til en overvektig person, "Oi, nå er du feit!". Poenget er, jeg er 165 cm høy og veier 44 kg. Jeg er klar over at jeg er tynn og undervektig, men jeg spiser godt. Jeg er bare litt over gjennomsnittet glad i å løpe, og har en veldig høy forbrenning. Samt at jeg er vegeterianer og har glutenallergi, så det er vanskelig for meg å pøse innpå med burgere og pizza for å gå opp i vekt. Jeg får så utrolig ofte kommentarer fra både familie, venner og andre om at jeg er tynn. Og jeg blir så lei meg! Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre. Jeg trives som jeg er nå, men hadde heller ikke hatt noe imot å legge på meg litt. Men det blir jo også litt feil å legge på seg bare fordi noen mener du er for tynn, eller? Som at noen hadde villet slanke seg, om noen hadde kalt de tykke. Det hadde jo plutselig blitt helt feil.. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #2 Skrevet 5. mars 2016 Du er kraftig undervektig, og jeg synes at 44kg høres skremmende lite ut. Men så lenge som du spiser riktig og helsa er bra, ikke minst at du trives i din egen kropp så er det det viktigste. Men skjønner at du synes at det er meget kjipt at alle skal kommentere på kroppen og vekta di. Har selv fått noen kommentarer som "du burde ikke spise så mye", "hvorfor trener du ikke" og "kunne du sultet deg selv for å bli tynnere" kommentarer. Kjipt å få slike kommentarer.. (Er 175 og veier 65kg) Anonymkode: 4cc5b...498 2
Fireflies Skrevet 5. mars 2016 #3 Skrevet 5. mars 2016 Herregud, jeg kjenner den følelsen. Hele jævla oppveksten så fikk jeg beskjed om at jeg var for tynn og at jeg måtte gå opp i vekt og at det var stygt å være en anorektisk beinrangel. Det slo ikke en eneste av de jævlene at jeg faktisk spiste hele fuckings tiden. Jeg hadde alltid mat med meg, drakk brus og spiste det jeg ville. Hele familien min har slitt med det samme, vi har bare en sykt latterlig høy forbrenning og derofr er alle sykt tynne. Du må bare lære deg å leve med det, dessverre. De kommentarene kommer alltid til å komme. Til tross for at det ikke er greit å "fat-shame" noen, så får man svi om man er et par kilo for tynn. Det du kan gjøre er å svare tilbake, vise at du ikke finner deg i det. Si rett ut at du spiser bra, vet du er tynn og om det er greit å kritisere de som veier for mye. For hvis det ikke er greit å er det virkelig ikke greit å kritisere de som er for tynne heller. Aaargh. Merker jeg ble litt forbanna av denne tråden. Fordi jeg har så indelig lyst til å gi de som kritiserer mennesker som er tynne en skikkelig på tygga 5
Orakelet96 Skrevet 5. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 5. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er kraftig undervektig, og jeg synes at 44kg høres skremmende lite ut. Men så lenge som du spiser riktig og helsa er bra, ikke minst at du trives i din egen kropp så er det det viktigste. Men skjønner at du synes at det er meget kjipt at alle skal kommentere på kroppen og vekta di. Har selv fått noen kommentarer som "du burde ikke spise så mye", "hvorfor trener du ikke" og "kunne du sultet deg selv for å bli tynnere" kommentarer. Kjipt å få slike kommentarer.. (Er 175 og veier 65kg) Anonymkode: 4cc5b...498 Hm.. Tror kanskje det høres "verre" ut enn det er også, for jeg er ikke noe beinrangel akkurat. Jeg har ihvertfall ingen mangler på noen vitaminer og noen ting, er aldri syk og føler meg opplagt og frisk. Så i lik grad som at en person som er litt overvektig kan være sunn og frisk, kan en person som er undervektig være det også. Og folk har tydeligvis store problemer med å skjønne det. Gleder meg til den dagen hvor folk kan slutte å bry seg om alle andre! Om den noensinne kommer.
Snape Skrevet 5. mars 2016 #6 Skrevet 5. mars 2016 44 kg hørtest veldig lite ut. Men sålenge du er sunn, frisk og du selv er fornøyd, skal du gi en god faen i hva andre sier. Skjønner godt at det er frustrerende å hele tiden få "velmenende" råd om at du må legge på deg, har selv fått høre det når jeg var på mitt tynneste. Men lærte meg tilslutt å bare ignorere alle slike kommentarer, siden de som oftest kom fra folk som jeg visste var misfornøyde med seg selv, og jeg var både sunn, spiste nok og hadde rett og slett bare høy forbrenning. Det er dessverre fullt akseptert å snakke dritt om tynne folk, mens feite folk nærmest er vernet. Det er bare noe du, jeg og mange flere bare må finne oss i. Så mitt råd er å ignorere drittsnakket sålenge du er fornøyd selv, det er alt som betyr noe! 1
Orakelet96 Skrevet 5. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 5. mars 2016 9 minutter siden, Sooool skrev: Herregud, jeg kjenner den følelsen. Hele jævla oppveksten så fikk jeg beskjed om at jeg var for tynn og at jeg måtte gå opp i vekt og at det var stygt å være en anorektisk beinrangel. Det slo ikke en eneste av de jævlene at jeg faktisk spiste hele fuckings tiden. Jeg hadde alltid mat med meg, drakk brus og spiste det jeg ville. Hele familien min har slitt med det samme, vi har bare en sykt latterlig høy forbrenning og derofr er alle sykt tynne. Du må bare lære deg å leve med det, dessverre. De kommentarene kommer alltid til å komme. Til tross for at det ikke er greit å "fat-shame" noen, så får man svi om man er et par kilo for tynn. Det du kan gjøre er å svare tilbake, vise at du ikke finner deg i det. Si rett ut at du spiser bra, vet du er tynn og om det er greit å kritisere de som veier for mye. For hvis det ikke er greit å er det virkelig ikke greit å kritisere de som er for tynne heller. Aaargh. Merker jeg ble litt forbanna av denne tråden. Fordi jeg har så indelig lyst til å gi de som kritiserer mennesker som er tynne en skikkelig på tygga Hallelujah! Så deilig å se en med samme problem, haha. Ja, man lærer seg jo til en viss grad å gi litt faen, men det sårer jo alltid en del. Det har vært et par ganger jeg har droppet å løpe(noe jeg elsker), og pøst inn på med masse fet mat jeg egentlig hater bare for å gå opp i vekt. Men in the end har jeg bestemt meg for at det er min kropp, og bare jeg er glad, spiser og drikker det jeg vil, til jeg er god og mett, så får det være det samme hva alle andre mener. Det VERSTE er at jeg liker pepsi max bedre enn cola smaksmessig. Og omtrent HVER jævla gang jeg drikker pepsi max skal en eller annen kommentere. Du kan unne deg litt cola, du som er så tynn :))) Får så lyst til å bare skrike!
Orakelet96 Skrevet 5. mars 2016 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2016 10 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Spis nøtter da? Spiser akkurat det jeg vil når det passer meg, så jeg spiser mer godteri, nøtter og chips enn de fleste. Junkfood derimot er jeg ikke særlig fan av, men jeg har alltid vært tynn. Så høy forbrenning er bare noe jeg må leve med. Skjønner bare ikke hvorfor det skal angå noen andre enn meg selv. 1
Gjest Blomsterert Skrevet 5. mars 2016 #9 Skrevet 5. mars 2016 21 minutter siden, Orakelet96 skrev: Må bare få ut litt frustrasjon. Hva er det som gir folk retten til å si rett ut til tynne folk at de er tynne? Som at det ikke sårer i det hele tatt. Det kunne da aldri ha falt meg inn en gang å si til en overvektig person, "Oi, nå er du feit!". Poenget er, jeg er 165 cm høy og veier 44 kg. Jeg er klar over at jeg er tynn og undervektig, men jeg spiser godt. Jeg er bare litt over gjennomsnittet glad i å løpe, og har en veldig høy forbrenning. Samt at jeg er vegeterianer og har glutenallergi, så det er vanskelig for meg å pøse innpå med burgere og pizza for å gå opp i vekt. Jeg får så utrolig ofte kommentarer fra både familie, venner og andre om at jeg er tynn. Og jeg blir så lei meg! Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre. Jeg trives som jeg er nå, men hadde heller ikke hatt noe imot å legge på meg litt. Men det blir jo også litt feil å legge på seg bare fordi noen mener du er for tynn, eller? Som at noen hadde villet slanke seg, om noen hadde kalt de tykke. Det hadde jo plutselig blitt helt feil.. Grunnen til at folk kan si det til tynne er at det liksom er mer akseptert å være det framfor overvektig. Som det er å være lav(å,du er så liten,hihi,liksom)framfor å være veldig høy som jente. At det kan være plagsomt for oss,tror jeg ikke de ofrer en tanke. Har hørt det så mye at jeg skjønner det! Verste jeg hørte var at en trodde jeg brukte amfetamin!! Fyfaen,DET var drøyt,og satt i meg en god stund. Jeg er 42,og da tror jo mange at en bør få litt alderstillegg osv,men jeg er lav og tynn uansett. Og jeg spiser mye! Ikke alltid supersunt heller. Men nå ønsker jeg ærlig talt å veie mer da TS,så heldig du som er fornøyd uansett: -)
Fireflies Skrevet 5. mars 2016 #10 Skrevet 5. mars 2016 4 minutter siden, Orakelet96 skrev: Hallelujah! Så deilig å se en med samme problem, haha. Ja, man lærer seg jo til en viss grad å gi litt faen, men det sårer jo alltid en del. Det har vært et par ganger jeg har droppet å løpe(noe jeg elsker), og pøst inn på med masse fet mat jeg egentlig hater bare for å gå opp i vekt. Men in the end har jeg bestemt meg for at det er min kropp, og bare jeg er glad, spiser og drikker det jeg vil, til jeg er god og mett, så får det være det samme hva alle andre mener. Det VERSTE er at jeg liker pepsi max bedre enn cola smaksmessig. Og omtrent HVER jævla gang jeg drikker pepsi max skal en eller annen kommentere. Du kan unne deg litt cola, du som er så tynn :))) Får så lyst til å bare skrike! Løp til krampa tar deg og drikk pepsi max til du spyr. Jeg fikk alltid beskjed at jeg bude ta litt smeltet smør på potetene mine siden jeg var så stygt undervektig. For det første er jeg ikke glad i poteter og for det andre så hater jeg rent smeltet smør. Æsj. Jeg fortalte folk det og ba de kutte litt ned på smørbruken sin for det satt seg rundt midjen deres. Gjett to ganger hvem som var den dårlige personen da. For man skal jo ikke være nedlatende mot noen som veier litt mer enn normalen. Kjenner seriøst blodpumpa hamre her nå. Arrogante mennesker som ser ned på andre. 3
Orakelet96 Skrevet 5. mars 2016 Forfatter #11 Skrevet 5. mars 2016 7 minutter siden, Snape skrev: 44 kg hørtest veldig lite ut. Men sålenge du er sunn, frisk og du selv er fornøyd, skal du gi en god faen i hva andre sier. Skjønner godt at det er frustrerende å hele tiden få "velmenende" råd om at du må legge på deg, har selv fått høre det når jeg var på mitt tynneste. Men lærte meg tilslutt å bare ignorere alle slike kommentarer, siden de som oftest kom fra folk som jeg visste var misfornøyde med seg selv, og jeg var både sunn, spiste nok og hadde rett og slett bare høy forbrenning. Det er dessverre fullt akseptert å snakke dritt om tynne folk, mens feite folk nærmest er vernet. Det er bare noe du, jeg og mange flere bare må finne oss i. Så mitt råd er å ignorere drittsnakket sålenge du er fornøyd selv, det er alt som betyr noe! Takk for støtten! Ja, det er nettopp det jeg ikke skjønner. Hvorfor det skal være helt greit å snakke ned om tynne folk, mens de med litt ekstra fett er vernet. Ingen av delene har noe å si så lenge man er sunn og har det bra med seg selv. Tror 44 kg høres litt mindre ut enn det egentlig er også, med tanke på at jeg har ganske lite muskler. Eller lange, og slanke muskler. Har prøvd å trene litt styrke en periode for å gå opp i muskelmasse, men det var ikke noe for meg. Foretrekker heller turer i skogen, enn knebøy i et svett studio.
ajarRun Skrevet 5. mars 2016 #12 Skrevet 5. mars 2016 5 minutter siden, Orakelet96 skrev: Spiser akkurat det jeg vil når det passer meg, så jeg spiser mer godteri, nøtter og chips enn de fleste. Junkfood derimot er jeg ikke særlig fan av, men jeg har alltid vært tynn. Så høy forbrenning er bare noe jeg må leve med. Skjønner bare ikke hvorfor det skal angå noen andre enn meg selv. Høy forbrenning finnes ikke. Variasjonene i forbrenning er bare på noen få prosent. Trening og høyere aktivitet er det eneste som har betydelig effekt på hvor mye man forbrenner. Hvis man ikke spiser kjøtt er det vanskeligere å få nok kalorier. 8
Orakelet96 Skrevet 5. mars 2016 Forfatter #13 Skrevet 5. mars 2016 4 minutter siden, Sooool skrev: Løp til krampa tar deg og drikk pepsi max til du spyr. Jeg fikk alltid beskjed at jeg bude ta litt smeltet smør på potetene mine siden jeg var så stygt undervektig. For det første er jeg ikke glad i poteter og for det andre så hater jeg rent smeltet smør. Æsj. Jeg fortalte folk det og ba de kutte litt ned på smørbruken sin for det satt seg rundt midjen deres. Gjett to ganger hvem som var den dårlige personen da. For man skal jo ikke være nedlatende mot noen som veier litt mer enn normalen. Kjenner seriøst blodpumpa hamre her nå. Arrogante mennesker som ser ned på andre. Hahaha, kjenner meg sånn igjen. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Får vel bare le. Det tok kaka en gang mamma fikk et tips om å blande inn ekstra helmelk og fløte i maten min. Dette var da en fremmed, som ikke hadde noe anelse om at jeg nettopp hadde presset i meg en sjokomelk og en 1 m lang tacobaguett proppfull av dressing. Litt gøy at de som nesten alltid kommer med disse kommentarene har et par ekstra kg selv(ikke at det er noe feil i det), så har en liten mistanke om at det bittelitt sjalusi innblandet i det hele.
Orakelet96 Skrevet 5. mars 2016 Forfatter #14 Skrevet 5. mars 2016 7 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Høy forbrenning finnes ikke. Variasjonene i forbrenning er bare på noen få prosent. Trening og høyere aktivitet er det eneste som har betydelig effekt på hvor mye man forbrenner. Hvis man ikke spiser kjøtt er det vanskeligere å få nok kalorier. Det har jeg ikke noe tro på. Pr dags dato er jeg vegeterianer ja, og da er det jo såklart noen kalorier du går glipp av, men jeg har jo ikke vært vegeterianer for alltid. Har vært tynn hele livet. Er 18 år nå, og ble veggis når jeg var 16 år gammel. Før det spiste jeg normale mengder kjøtt, og det har også vært perioder hvor jeg ikke har trent uten å ha merket noe forskjell. Min mor er også tynn, og hun spiser kjøtt og trener sjeldent. 1
ajarRun Skrevet 5. mars 2016 #15 Skrevet 5. mars 2016 2 minutter siden, Orakelet96 skrev: Det har jeg ikke noe tro på. Pr dags dato er jeg vegeterianer ja, og da er det jo såklart noen kalorier du går glipp av, men jeg har jo ikke vært vegeterianer for alltid. Har vært tynn hele livet. Er 18 år nå, og ble veggis når jeg var 16 år gammel. Før det spiste jeg normale mengder kjøtt, og det har også vært perioder hvor jeg ikke har trent uten å ha merket noe forskjell. Min mor er også tynn, og hun spiser kjøtt og trener sjeldent. Vekt er kjempenkelt. Kalorier inn minus kalorier ut. Har du 7700 kalorier mer inn enn du forbrenner vil du veie et kilo mer. Selv folk som trener konstant klarer å legge på seg dersom de spiser nok. 3
Gjest snowz Skrevet 5. mars 2016 #16 Skrevet 5. mars 2016 Jeg kjenner meg så godt igjen! Ikke bry deg om hva andre sier, og fortsett som du alltid har gjort. Du skal ikke måtte tvinge i deg mer mat enn du orker for å gå opp i vekt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk tror det er greit å kalle folk for beinrangel, anorektiker, vandrende skjelett osv. Det er like sårende for oss som det er for overvektige å høre at de er smellfeite og burde spise mindre. Det viktigste er at du er sunn og trives med den kroppen du har.
ajarRun Skrevet 5. mars 2016 #17 Skrevet 5. mars 2016 Det er også verdt å merke seg at anoreksia beskriver manglende appetitt uavhengig av årsaken. Mens anoreksia nevrosa er spiseforstyrrelsen. Siden du veier så like er ikke anoreksia er urimelig konklusjon, anoreksia nevrosa på den annen side kan man ikke konkludere med. 6
Orakelet96 Skrevet 5. mars 2016 Forfatter #18 Skrevet 5. mars 2016 (endret) 7 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Vekt er kjempenkelt. Kalorier inn minus kalorier ut. Har du 7700 kalorier mer inn enn du forbrenner vil du veie et kilo mer. Selv folk som trener konstant klarer å legge på seg dersom de spiser nok. Det er da bevist at enkelte har masse hvileforbrenning, mens andre så og si har 0. Det finnes folk som er naturlig tynne, og folk som har mer anlegg for å legge på seg. Handler jo om benbygning, gener osv også. Jeg spiser mye mer, og trener mindre enn enkelte av mine venner som spiser salat 24/7 og trener mer, som er normal vektige. Tviler også veldig på at den kalori inn - kalori ut regelen fungerte særlig bra når jeg var på mitt tynneste når jeg var 16 år gammel. Trente ingenting = lite kalorier ut, og levde på sjokolade, is og sushi = MYE kalorier inn. Endret 5. mars 2016 av Orakelet96 1
ajarRun Skrevet 5. mars 2016 #19 Skrevet 5. mars 2016 Et øyeblikk siden, Orakelet96 skrev: Det er da bevist at enkelte har masse hvilepuls, mens andre så og si har 0. Det finnes folk som er naturlig tynne, og folk som har mer anlegg for å legge på seg. Handler jo om benbygning osv også. Jeg spiser mye mer, og trener mindre enn enkelte av mine venner som spiser salat 24/7 og trener mer, som er normal vektige. Tviler også veldig på at den kalori inn - kalori ut regelen fungerte særlig bra når jeg var på mitt tynneste når jeg var 16 år gammel. Trente ingenting = lite kalorier ut, og levde på sjokolade, is og sushi = MYE kalorier inn. Har du sjekket om du kan være syk? Det finnes enkelte lidelser som gjør at man ikke legger på seg. Bortsett fra det gjelder de termodynamiske lover. Det er mange nesten usynlige handlinger som kan påvirke vekten. Hvor mange skritt man går per dag, en skje olje er 100 kalorier, en spiseskje olje kan være forskjellen mellom å være stabil vekt og legge på seg 5-6 kilo i året. Med mindre man teller nøyaktig er det umulig å konkludere med hvor mye noen spiser, og folk undervurderer konsekvent hvor mye de spiser dersom de ikke teller. 1
Orakelet96 Skrevet 5. mars 2016 Forfatter #20 Skrevet 5. mars 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Det er også verdt å merke seg at anoreksia beskriver manglende appetitt uavhengig av årsaken. Mens anoreksia nevrosa er spiseforstyrrelsen. Siden du veier så like er ikke anoreksia er urimelig konklusjon, anoreksia nevrosa på den annen side kan man ikke konkludere med. Hva er det du ikke skjønner med at jeg ikke har noen manglende apetitt? Jo, anoreksia kan jeg konkludere med at jeg ikke har Som sagt, jeg spiser når det passer meg, når jeg er sulten til jeg blir mett, som er som oftes 5 ganger daglig + - . Mer enn de fleste av de jeg kjenner. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå