Gå til innhold

Spørre om hva arb.giver vil si om meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er delvis sykemeldt, med psykisk lidelse. Jeg selv anser denne lidelsen som høyst midlertidig, og er i en prosess for å få rett behandling. 

Nå har jeg søkt ny jobb, som ligger nærmere mitt bosted enn min nåværende jobb. 

I telefonsamtale med bedriften som jeg skal til intervju hos, sa jeg at jeg hadde mange åpninger i timeplanen fordi jeg for tiden er delvis sykemeldt. Jeg regner med at jeg vil få spørsmål om dette på intervju. Jeg har ingen intensjoner om å holde dette skjult. Det er jo også slik st når jeg er frisk, er jeg på jobb.

Jeg går også ut i fra at de kommer til å ringe referansene mine. Min nåværende nærmeste leder har fulgt meg opp gjennom sykemeldingen min, men jeg er likevel usikker på hva hun kommer til å si om fraværet mitt. Kan jeg spørre henne om hva hun tenker at hun kommer til å si?

Anonymkode: 1e260...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg beklager å måtte si det, men bare det at du allerede har bevnt at du er sykemeldt er negativt for en evt ny arbeidsgiver. Det finnes ingen ting som gjør arbeidsgivere mer skeptisk enn ordene psykisk sykdom og sykemelding.

Anonymkode: cfbb4...45a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beklager å måtte si det, men bare det at du allerede har bevnt at du er sykemeldt er negativt for en evt ny arbeidsgiver. Det finnes ingen ting som gjør arbeidsgivere mer skeptisk enn ordene psykisk sykdom og sykemelding.

Anonymkode: cfbb4...45a

Det er mulig, heldigvis for meg er jeg ikke overbevist om at dette et jobben jeg vil ha for alt i verden. Dessuten vil ingen være overrasket om jeg skulle gå inn på grunnen. Familien min er kjente fjes i lokalmiljøet, og det er nettopp på grunn av voldsomme hendelser i familien at jeg har det litt trøblete nå. Men nok om det. Om jeg skulle gå nærmere inn på det enn dette, er jeg redd jeg mister min anonymitet. :) 

Jeg har, som sagt, ingen intensjoner om å skjule akkurat dette. Forventet oppstart i eventuell ny jobb er ikke før til høsten, og med den oppfølgingen jeg får nå er forventet tid til friskmelding 8-12 uker. Altså er prognosene for at jeg blir frisk før eventuell jobbstart veldig gode. 

Uandett var spørsmålet om det er vanlig og/eller stuereint å høre med min nåværende arbeidsgiver om hva de vil si om meg og mitt fravær, dersom eventuell ny arbeidsgiver ringer referanser. 

Anonymkode: 1e260...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mine referanser godt og vet hva de vil si om meg. Jeg hadde en vanskelig periode for noen år siden og en av mine referanser er hun som var sjefen min da. Nå vet jeg at hun ikke vil snakke om det dersom hun blir oppringt, men dersom jeg lurte på hva hun kommer til å si ville jeg ikke hatt noe problem med å spørre om det. Det samme gjelder nåværende leder. De vet jeg er en god arbeidstaker og ville ikke funnet på å ødelegge for meg. Men jeg vet også at de ville vært ærlige om noen de ikke ønsket å anbefale.

Det kommer litt an på din leder, men jeg tror jeg ville tatt en prat med henne. Det er jo dumt om hun bidrar til å ødelegge dine sjanser dersom hun egentlig mener du er flink. Dessuten er sykdom noe man ikke skal spørre om i en ansettelsesprosess. 

Nå har du allerede fortalt om sykdommen. Det burde du ikke gjort mener jeg. I hvert fall ikke når du anser det som sannsynlig at du blir frisk før evt oppstart. Menmen... Ikke gjør det neste gang og lykke til med jobbletingen! 😊

Anonymkode: f008a...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner mine referanser godt og vet hva de vil si om meg. Jeg hadde en vanskelig periode for noen år siden og en av mine referanser er hun som var sjefen min da. Nå vet jeg at hun ikke vil snakke om det dersom hun blir oppringt, men dersom jeg lurte på hva hun kommer til å si ville jeg ikke hatt noe problem med å spørre om det. Det samme gjelder nåværende leder. De vet jeg er en god arbeidstaker og ville ikke funnet på å ødelegge for meg. Men jeg vet også at de ville vært ærlige om noen de ikke ønsket å anbefale.

Det kommer litt an på din leder, men jeg tror jeg ville tatt en prat med henne. Det er jo dumt om hun bidrar til å ødelegge dine sjanser dersom hun egentlig mener du er flink. Dessuten er sykdom noe man ikke skal spørre om i en ansettelsesprosess. 

Nå har du allerede fortalt om sykdommen. Det burde du ikke gjort mener jeg. I hvert fall ikke når du anser det som sannsynlig at du blir frisk før evt oppstart. Menmen... Ikke gjør det neste gang og lykke til med jobbletingen! 😊

Anonymkode: f008a...574

Takk for svar. 

Jeg har forresten sagt at jeg er delvis sykemeldt for tiden, ikke noe om hvorfor. For alt de vet kan det være hva som helst. 

Anonymkode: 1e260...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...