Gå til innhold

Dårlig følelse om en arbeidsplass etter intervju?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver og søker etter ny jobb, og har vært på intervju hos to firma denne uken. 

Begge stillingene virker veldig interessant, men etter å ha vært på intervju hos firma nr 2 satt jeg igjen med en skikkelig dårlig følelse. 

Intervjuet hos firma 1 var veldig hyggelig. Det var mer som en hyggelig prat, hvor sjefen spurte meg om hva jeg likte å gjøre på fritiden, snakket om ferieplanene sine, og fokuserte på hvorfor jeg ville slutte der jeg jobber nå, og diverse annet. Det var veldig uformelt og greit. 

Men hos firma 2, derimot, var det mer som å bli forhørt. Sjefen der spurte meg ikke noe om hva jeg likte å gjøre og denslags, men hadde en liste med faste spørsmål som hun stilte litt sånn i hytt og gevær. Hun spurte blant annet om jeg hadde mye fravær, og så spurte hun hva jeg hadde i lønn i dag.. da ante jeg ikke hva jeg skulle svare. Jeg ville jo ikke si lønnen min, men jeg fant ikke noen måte å sno meg unna på der og da, for jeg ble så satt ut (burde selvsagt ha vært forberedt på den, men trodde ikke det var vanlig å spørre om). 

Mange av spørsmålene var også meningsløse. Hun spurte om jeg hadde erfaring med ditten og datten, og etter jeg hadde svart så sa hun at det ikke kom til å bli noe av slikt i den jobben. Altså, hvis jeg ikke skal gjøre ditten og datten, hvorfor i alle dager spørre om erfaring med det da?

Hun feiltolket også noe av det jeg sa, og valgte så å tviholde på sin tolkning selv etter jeg flere ganger kommenterte hvordan det egentlig var. Hun ignorerte glatt korrigeringen min, men refererte til sin egen tolkning hele tiden. Ellers var det standardspørsmål som hvorfor skal vi ansette deg, hvordan takler du stress, etc. 

Jeg synes rett og slett hun var litt lite hyggelig, og at det hele var utrivelig. Da jeg ble vist rundt i lokalet til slutt synes jeg det var ubehagelig, men det kan ha blitt farget av at jeg da var ganske negativ i humøret allerede. 

Jeg satt igjen med følelsen av at de syntes jeg var uerfaren og ikke særlig brukbar. Men det var tydeligvis feil, for selv om de sa de skulle prøve å komme tilbake til meg om de ville ha meg inn til 2. gangs intervju, fikk jeg melding allerede 10 min etter jeg var gått om at de helt klart ville ha flere møter med meg. Altså.. javel?

Selve jobben virker veldig grei, men altså, hva gjør man når man føler man ikke liker sjefen etter intervjuet? Det er en litt sær situasjon, så det kan være hun er kjempehyggelig til vanlig, men bare fremsto som litt kald og ekkel fordi hun prøvde å holde en profesjonell tone, muligens.. 

Er det vanlig å sitte igjen med en litt uggen følelse for et firma etter et intervju? Det er vel ganske vanlig at det er en litt ubehagelig opplevelse? Men hvor går grensen? 
 

Anonymkode: 9f20d...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå på intervju og gi det et forsøk til i hvert fall. Kanskje er hun ikke så dreven som hun prøver å gi uttrykk for og synes det er vanskelig å intervjue. Hun synes åpenbart du er en god kandidat. Jeg vet om flere eksempler på folk som har fått feil inntrykk av intervjuere.

Et vanlig intervju ligger nok et sted mellom de to du beskriver her. Jeg ville ikke snakket for mye om private ting og de fleste har en mal og noen standardspørsmål, men likevel er det greit med litt hyggelig prat også for å løse opp stemninga.

Hva du skal gjøre kommer jo an på hvilken situasjon du er i og hvor lett det er for deg å få jobb og bytte jobb.

Anonymkode: ab14f...7ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble veldig nysgjerrig på hvordan type stilling dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første intervjuet var ikke et intervju i ordets rette betydning. Nr 2 hørtes ut som et intervju, men hun kunne godt vært hyggelig. Gå på intervju nr 2 og se hvordan det går, ofte er det 2 personer på intervju nr 2, personalsjefen og sjefen for den avdelingen den ledige stillingen er i. 

Les deg litt opp på dette med intervju og intervjuspørsmål så du er mer forberedt til neste gang. Et intervju er ikke en koselig prat om hva en gjør på fritiden og hvor en skal på ferie ser du :)  Det at de spør deg om hva du hadde i lønn på forrige arbeidsplass er helt innafor og helt vanlig. 

Anonymkode: 94e4a...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fox Mulder

Jeg hadde vurdert å melde fra til arbeidstilsynet. Er vedkommende sur, grinete eller frekk med deg på et eller annet vis så skal du ikke se bort i fra at hun er det mot andre på arbeidsplassen også.

Hvis det ikke er en test eller noe lignende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at intervju 2 høres så fryktelig ut. Heller mer profesjonelt enn det første. Jeg kan med en gang si at jeg har vært på et som var på grensen til fryktelig en gang. Det varte i mer enn 2 timer og jeg fikk jobben selv om jeg ikke klarte å svar godt for meg. Det endte med å bli den beste jobben jeg noen gang har hatt.

Så jeg ville ikke gitt den opp om jeg var deg. Intervju og jobb er to forskjellige ting. En litt streng, men profesjonell arbeidsgiver er gjerne bedre enn en "koseprater".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Fox Mulder skrev:

Jeg hadde vurdert å melde fra til arbeidstilsynet. Er vedkommende sur, grinete eller frekk med deg på et eller annet vis så skal du ikke se bort i fra at hun er det mot andre på arbeidsplassen også.

Hvis det ikke er en test eller noe lignende da.

Min tanke og, jeg husket jeg søkte enn videre jobb om markedsundersøkelse, fyren som intervjuet meg arogant som f. gjøre narr av jobben min osv, helt ufyselig, typisk en son har vært god tlf selger og jobbet seg oppover. fikk høre fra referansen min at det hadde vært en del spørsmål som ikke hadde noe som helt som jobben, fikk ikke jobben spesielt når han ringte igjen for å si ifra om jeg ikke hadde jobben bare slang på røret,mens jeg pratet.dagen etterpå fikk jeg brev. da kunne han fint å ha droppa ringt. følte som jeg ikke kom inn i den kule gjengen, hørt mye negativt om arbeidsplassen i senere tid

Anonymkode: a3b08...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke å ta stilling til det nå? Vent heller å se om du får jobben eller ikke. Jeg har også vært på intervju der jeg fikk en dårlig følelse etterpå. Fikk tilbud og takket ja, men det er den største feilen jeg har  gjort. Etter den erfaringen lærte jeg å alltid høre på magefølelsen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg magefølelsen! Jeg ville holdt meg unna arbeidsplass 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første intervjuet var ikke et intervju i ordets rette betydning. Nr 2 hørtes ut som et intervju, men hun kunne godt vært hyggelig. Gå på intervju nr 2 og se hvordan det går, ofte er det 2 personer på intervju nr 2, personalsjefen og sjefen for den avdelingen den ledige stillingen er i. 

Les deg litt opp på dette med intervju og intervjuspørsmål så du er mer forberedt til neste gang. Et intervju er ikke en koselig prat om hva en gjør på fritiden og hvor en skal på ferie ser du :)  Det at de spør deg om hva du hadde i lønn på forrige arbeidsplass er helt innafor og helt vanlig. 

Anonymkode: 94e4a...bc1

Jeg har vært på mange intervju, og de aller fleste har ligget langt mer i retning av nr 1. Samtlige har spurt meg litt om meg selv og hva jeg gjør på fritiden og slikt, og innledet med litt koseprat, antageligvis for å lette stemningen. Jeg har godt grep på hva som er vanlig, og hun spurte jo også gjennom alle de vanlige, selv om mange av dem var helt irrelevante - noe hun selv påpekte etter jeg hadde svart. Det var blant annet det jeg reagerte på. Vi satt der i halvannen time. Var det da virkelig nødvendig å grille meg om hvordan jeg takler ting som hun så sier jeg ikke kommer til å møte på i den stillingen?

Anonymkode: 9f20d...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fox Mulder skrev:

Jeg hadde vurdert å melde fra til arbeidstilsynet. Er vedkommende sur, grinete eller frekk med deg på et eller annet vis så skal du ikke se bort i fra at hun er det mot andre på arbeidsplassen også.

Hvis det ikke er en test eller noe lignende da.

Det er over hodet ikke noe å plage arbeidstilsynet til at en person er litt kald og i mine øyne ikke kjempekoselig på et intervju. Det er helt innafor å oppføre seg slik, jeg synes bare ikke det ga noe godt inntrykk, og ga meg ikke en god følelse med tanke på å jobbe med henne. 

Anonymkode: 9f20d...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer definitivt til å gå på intervju 2, det kan hende hun også var nervøs, og at førsteinntrykket er helt feil. Men en stor del av grunnen til at jeg vil skifte jobb er at jeg ikke orker min nåværende sjef. Så jeg er veldig var på å ende opp med nok en sjef som jeg ikke liker. 

 

Anonymkode: 9f20d...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine intervjuer har vært slik du beskriver intervju nr 2. Arbeidsplassene har vært supre.

Anonymkode: e969e...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min forrige arbeidsplass spurte de om hva vedkommende hadde i bagasjerommet og hvor ofte han/hun skiftet på senga da de hadde intervju til en mellomleder stilling... Helt bak mål spør du meg, men jeg tror det var en slags personlighetstest. Glad jeg ikke har kommet borti noen sånne selv enda, hadde blitt helt satt ut :P Jeg ville i alle fall dratt på intervju nummer to om jeg var deg, TS. Kanskje du blir litt klokere :)

Anonymkode: e9903...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...