Gå til innhold

Rektor, sjefen min, lyver. Jeg vil klage. Trenger hjelp, råd og tips!


Lemming

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sendt en skriftlig klage til oppvekstleder. Fjerner derfor innlegget mitt slik at ikke detaljene i saken ligger på nett. I tilfelle noen her i bygda som får kjennskap til saken tilfeldigvis snubler innom her.

Tusen takk for alle svar og innspill!

Endret av Lemming
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!
Dette var jo en veldig spesiell situasjon. Utrolig at rektor kan lyge om slikt som dette! Dette er jo direkte frekt og uprofesjonelt. Dersom rektor selv ikke klarer å få noen til å åpne sfo, så bør han vel egentlig troppe opp på jobb litt før selv for å åpne...Han kan ikke legge skylden på deg! Har du tillit hos dine kollegaer? Kanskje du kan fortelle din versjon, slik du slipper å tenke på at de kan være irritert på deg o.l?
Ellers vil jeg anbefale deg å kontakte fin fagforening (evt. melde deg inn i en) og ta det derfra. De bør kunne gi deg råd. Selvsagt bør dere alle kollegaer, som er enig, gå sammen om klage. Men ofte er det dessverre slik at mange snakker seg i mellom og er enig om å sende klage, men når alt kommer i alt så er det alltid flere som trekker seg, ikke tør o.l. 

Forstår forsåvidt ikke hvordan du har lov å jobbe som lærer ufaglært? Har ikke klasser krav på utdannede lærere? Skjønner at ufaglærte kan være vikar over en kort periode, men du som ikke er lærer kan f.eks. ikke stå ansvarlig for det faglige opplegget. Egentlig burde rektor/skolen/kommunen tilbudt deg gratis utdanning mot at du jobber et gitt antall år på skolen. Spesielt siden det er svært få som ønsker å jobbe der/slutter med en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lemming skrev:

Dette er min hjembygd, her har jeg mitt nettverk, min familie, hus, bil, barn, hund, katt, og samboer, som også er oppvokst her og har sin familie og vennekrets her. Jeg skriver dette slik at dere skal forstå, at for meg er det uaktuelt å flytte. Dette er mitt hjem.

Med den holdningen synes jeg virkelig ikke synd på deg. Isolert sett er oppførselen til rektor uakseptabel, men skulle det være slik at du en eller annen gang ikke får fornyet kontrakten din så må du faktisk være villig til å flytte på deg eller pendle et stykke for å få jobb. 

Anonymkode: 7a527...003

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Luckiness skrev:

Egentlig burde rektor/skolen/kommunen tilbudt deg gratis utdanning

TS kan søke studielån og gjennomføre utdannelse som alle andre.

Anonymkode: 7a527...003

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er flere, så bør dere skrive klage han. Han burde ikke slippe unna med dette. 

Heretter bør du også kommunisere skriftlig med han, i tillegg til muntlig. 

Anonymkode: 13b77...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS kan søke studielån og gjennomføre utdannelse som alle andre.

Anonymkode: 7a527...003

Det kan hun selvfølgelig. Men i dette tilfellet mangler jo faktisk skolen nødvendige fagpersoner. TS kan fint gjøre som resten har gjort og heller begynne å jobbe et annet sted, en annen skole, i en annen kommune osv. Og da mister skolen henne som ansatt (og her virker det som om TS har vært trofast og jobbet der over lengre tid i motsetning til andre). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Luckiness skrev:

Hei!
Dette var jo en veldig spesiell situasjon. Utrolig at rektor kan lyge om slikt som dette! Dette er jo direkte frekt og uprofesjonelt. Dersom rektor selv ikke klarer å få noen til å åpne sfo, så bør han vel egentlig troppe opp på jobb litt før selv for å åpne...Han kan ikke legge skylden på deg! Har du tillit hos dine kollegaer? Kanskje du kan fortelle din versjon, slik du slipper å tenke på at de kan være irritert på deg o.l?
Ellers vil jeg anbefale deg å kontakte fin fagforening (evt. melde deg inn i en) og ta det derfra. De bør kunne gi deg råd. Selvsagt bør dere alle kollegaer, som er enig, gå sammen om klage. Men ofte er det dessverre slik at mange snakker seg i mellom og er enig om å sende klage, men når alt kommer i alt så er det alltid flere som trekker seg, ikke tør o.l. 

Forstår forsåvidt ikke hvordan du har lov å jobbe som lærer ufaglært? Har ikke klasser krav på utdannede lærere? Skjønner at ufaglærte kan være vikar over en kort periode, men du som ikke er lærer kan f.eks. ikke stå ansvarlig for det faglige opplegget. Egentlig burde rektor/skolen/kommunen tilbudt deg gratis utdanning mot at du jobber et gitt antall år på skolen. Spesielt siden det er svært få som ønsker å jobbe der/slutter med en gang. 

Hei, og takk for et godt svar. Kontakte fagforening var en god ide! 

Når det gjelder å jobbe ufaglært er det vel en 3-4% av lærerne i grunnskolen som ikke har godkjent utdanning. I videregående tror jeg så mye som ca 20% av lærerne mangler godkjent utdanning? Uten at jeg skal sverge på dette. Hvis alternativet er at en klasse blir stående uten lærer ansettes jo heller ufaglærte.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den holdningen synes jeg virkelig ikke synd på deg. Isolert sett er oppførselen til rektor uakseptabel, men skulle det være slik at du en eller annen gang ikke får fornyet kontrakten din så må du faktisk være villig til å flytte på deg eller pendle et stykke for å få jobb. 

Anonymkode: 7a527...003

Jeg er ikke ute etter å finne noen til å synes synd på meg, så det går helt bra at du ikke gjør det.

Jeg er ute etter konstruktive forslag til hvordan jeg skal ta tak i dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo du, som arbeidstaker, veldig beskyttet med tanke på varsling og gjengjeldelse, så ville ikke bekymret meg for å miste jobben akkurat. Skulle det likevel skje, så har du jo ditt på det tørre. Det vil kanskje føre til en ubehagelig prosess, men når din overordnede lyver om deg til sine ansatte for å redde sitt eget udugelige skinn, så er det en kamp jeg mer enn villig hadde tatt.

Bare vit at om dette går ut over ditt arbeidsforhold så har du faktisk rettigheter. Spesielt siden du er kommunalt ansatt. 

Anonymkode: c18fe...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo ikke jeg får sparken, tror bare jeg ikke får fornyet kontrakten min til neste skoleår. Og mister jobben på den måten.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får fornyet kontrakten - og den heller gis til en annen, (uten noen god reell faglig begrunnelse), så er det jo gjengjeldelse. Ergo ulovlig.

Anonymkode: c18fe...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere snakket med rektoren om disse episodene? Gitt beskjed om at lyvingen er avslørt?

Anonymkode: 1c683...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt absurd. Du bør definitivt klage på han. Personlig hadde jeg også sagt opp, men jeg forstår at det er litt vanskelig i din situasjon. 

Anonymkode: 07057...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om andre i kollegiet har konfrontert han med lignende saker. Jeg har ikke gjort det. Har selvsagt vurdert det, men det blir så absurd. Hva sier man? "Hei rektor, jeg vet at du løy om meg ang mitt sykefravær. Vennligst ikke gjør det igjen" :ler:

Man er så vant til det at man blir ikke overrasket engang. Noe som også er helt absurd. 

Kollegaen som fortalte meg hva han hadde sagt sa at hun skjønte at han løy. Det sier jo egentlig sitt, når en rektor sier noe til sine ansatte, og deres første reaksjon er at de tror det er løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

" Har man vært midlertidig ansatt sammenhengende i mer enn fire år i samme virksomhet, har man krav på fast ansettelse. Arbeidstakere som er ansatt midlertidig på generelt grunnlag, eller som vikar, har krav på fast ansettelse etter tre år sammenhengende midlertidig ansettelse. Det samme gjelder når arbeidstakeren har vært ansatt midlertidig på forskjellige grunnlag, men minst en gang i løpet av de tre årene har vært ansatt midlertidig på generelt grunnlag eller i vikariat."

Så, om du ikke ønsker å ta opp denne saken alene, så meld deg inn i en fagforening nuh, og få hjelp med det. :) Så kan du føle deg tryggere på å ta opp slike ting med ledelsen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Plastaroma skrev:

" Har man vært midlertidig ansatt sammenhengende i mer enn fire år i samme virksomhet, har man krav på fast ansettelse. Arbeidstakere som er ansatt midlertidig på generelt grunnlag, eller som vikar, har krav på fast ansettelse etter tre år sammenhengende midlertidig ansettelse. Det samme gjelder når arbeidstakeren har vært ansatt midlertidig på forskjellige grunnlag, men minst en gang i løpet av de tre årene har vært ansatt midlertidig på generelt grunnlag eller i vikariat."

Så, om du ikke ønsker å ta opp denne saken alene, så meld deg inn i en fagforening nuh, og få hjelp med det. :) Så kan du føle deg tryggere på å ta opp slike ting med ledelsen ;) 

Hun er en ufaglært som jobber som lærer, hun får nok ikke fast ansettelse. Lite sannsynlig at noen fagforening går i bresjen for det.

Men, de skal støtte deg i slike situasjoner som du er i nå. Ved neste melding om noe som helst så ville jeg også varslet den under rektor bare på grunn av det eller en kollega du stoler på. Slik at flere vet at du har varslet i god tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Sooool skrev:

Hun er en ufaglært som jobber som lærer, hun får nok ikke fast ansettelse. Lite sannsynlig at noen fagforening går i bresjen for det.

Men, de skal støtte deg i slike situasjoner som du er i nå. Ved neste melding om noe som helst så ville jeg også varslet den under rektor bare på grunn av det eller en kollega du stoler på. Slik at flere vet at du har varslet i god tid.

Du kan lese i arbeidsmiljøloven du også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Du kan ta det opp med ham selv, i medarbeidersamtale, og be om en unskyldning og et skriftlig referat.

-Du kan klage til skolesjefen i kommunen. se vedlagte dokument.
https://www.utdanningsforbundet.no/PageFiles/57395/Konflikthandtering.pdf

Der står det blant annet: Dersom en sak blir løftet til overordnet arbeidsgiver, er det viktig at det foreligger god skriftlig dokumentasjon på hva som er gjort lokalt. Generelt bør man søke å løse saker på det nivået de er oppstått. Når en sak formelt heves til overordnet nivå, kan det lett gå mye prestisje i saken. I enkelte tilfeller vil det være helt riktig å gå til overordnet nivå. Dette må vurderes fra sak til sak.

 

Les kapittel 7, det omhandler konflikt med ledelsen.

-Meld deg inn i fagforening asap, og diskuter det med tillitsvalgt øyeblikkelig. Siden det er små forhold, må dere vel ha en tillitsvalg som kan fronte denne saken for dere? (fra vedlagt dokument)

7.3 Prosedyrer for løsning av konflikt mellom ledelsen og de ansatte

Konfliktområder

kan være: Manglende oppfølging av ansatte, dårlig organisering av arbeidsplassen, manglende/dårlig kommunikasjon, dårlig arbeidsmiljø, personlige problemer.

Konflikter av denne typen kan være svært forskjellige, og framgangsmåter ulike. Det er viktig å bruke tillitsvalgte i saker hvor lederen oppleves som kilden til konflikt. Dokumentasjon på hendelser kan være vesentlig i slike saker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Plastaroma skrev:

Du kan lese i arbeidsmiljøloven du også ;) 

Jeg vet at man etter en viss tid i en stilling har krav på den, men som ufaglært lærer? Har man virkelig krav på fast stilling da? For da tar man jo "plassen" hvis det kommer en med korrekt utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sooool skrev:

Jeg vet at man etter en viss tid i en stilling har krav på den, men som ufaglært lærer? Har man virkelig krav på fast stilling da? For da tar man jo "plassen" hvis det kommer en med korrekt utdanning.

Ja. Loven er lik for alle, faglært eller rett fra ungdomsskolen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...