Gå til innhold

MÅ småbarn absolutt legge seg i 18-19-tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser overalt at små barn i barnehagealder "alltid" legger seg veldig tidlig. Er dette alltid så nødvendig? Sønnen min på 2 kan fint legge seg 9. Men det virker som om mange hever brynene av det. 

I andre land som feks Spania ser jeg barn ute å leker kl 9 på lekeplasser med foreldrene sine. Helt tydelig at de ikke sover da. De har den samme biologien som oss der som her... 

Synes det er trist at så mange er låst inne i en boks der det blir sett rart på om noen gjør noe annerledes enn normen. (Normer som kanskje ikke alltid passer alle.)

Anonymkode: 75962...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge barnet får nok søvn er det greit at han er lengre oppe.

Men du må huske på at alt i Norge er lagt opp til at vi skal opp tidlig om morgenen, og da må barna legge seg tidlig også.

Hvis barnet legger seg kl 21, og skal opp kl 6, blir det for få timer i senga.

Du kan ikke sammenligne med Spania.  De har en annen timeplan enn vi har.
De har gjerne tre timers siesta midt på dagen der alt er stengt, også skolene, og så bruker de de milde kveldene til middag og aktiviteter.
 

Anonymkode: ba899...437

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på tid man står opp. Her er vi oppe tidlig pga jobb. Jeg må opp klokken 6, og ungene halv 7. Da må de legges i 18.30-19.00 tiden. Har i tillegg hatt to barn som fort blir overtrøtte og umulige om de legges senere, noe som resulterer i at de våkner enda tidligere og blir sure og gretne dagen etterpå. De må ha 11-12t søvn. Helst.

 

Må man ikke opp før 9tiden, så kan man fint legge barna senere. Nå trenger eldste mindre søvn, så han legges halv 8, men er fortsatt oppe tidlig. Barn og familiers døgnrytme er forskjellige, og man gjør jo det som passer best for seg og sine.

Anonymkode: d00b9...49e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg leggetider er ett av de mange temaene hvor mammapolitiet har fått all bestemmelsesrett ;) 
I den virkelige verden ser nok ting noe annerledes ut. 

Anonymkode: 083e5...5ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser overalt at små barn i barnehagealder "alltid" legger seg veldig tidlig. Er dette alltid så nødvendig? Sønnen min på 2 kan fint legge seg 9. Men det virker som om mange hever brynene av det. 

I andre land som feks Spania ser jeg barn ute å leker kl 9 på lekeplasser med foreldrene sine. Helt tydelig at de ikke sover da. De har den samme biologien som oss der som her... 

Synes det er trist at så mange er låst inne i en boks der det blir sett rart på om noen gjør noe annerledes enn normen. (Normer som kanskje ikke alltid passer alle.)

Anonymkode: 75962...efb

I Spania har man siesta. Man begynner også som regel arbeidsdagen senere enn i Norge. I tillegg har man mørketid i Norge, som gjør at alle trenger mer søvn for å fungere. Så Sør Europa er dessverre ikke sammenliknbart. En toåring trenger mye søvn, og søvnen må tilpasses landet og hverdagen ungen lever i.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sammenligne Norge med Spania på noen plan. Ei heller resten av verden. Her drar vi på jobb kl 07-09 og ungene må i bhg. Tror det er litt friere I f.eks Spania. 

 

Når det er sagt legger mine unger seg mellom kl 19.30-20.30. De er 5-6 og 1,5. De har aldri lagt seg kl 18. Det funker dårlig her i huset, da våkner de senere og har tatt seg en dupp ☺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser overalt at små barn i barnehagealder "alltid" legger seg veldig tidlig. Er dette alltid så nødvendig? Sønnen min på 2 kan fint legge seg 9. Men det virker som om mange hever brynene av det. 

I andre land som feks Spania ser jeg barn ute å leker kl 9 på lekeplasser med foreldrene sine. Helt tydelig at de ikke sover da. De har den samme biologien som oss der som her... 

Synes det er trist at så mange er låst inne i en boks der det blir sett rart på om noen gjør noe annerledes enn normen. (Normer som kanskje ikke alltid passer alle.)

Anonymkode: 75962...efb

De må ingenting! Jeg driter i når folk legger ungene sine. Men de bør sove om natta, ikke på dagen. 

Jeg legger min 2,5-åring kl 18, hun sovner 1830 og er oppe igjen kl 0630-0700, passer bra mtp at barnehagen åpner 0730 (kan ikke levere mellom 0845-0945...)

Anonymkode: 0ab9e...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste til og med inne på en hjemmeside til en barnehage der det sto at leggetidene for disse småttisene skulle være ca 7. Kjernetiden deres begynner 9.30, så her er det ikke nødvendig (fra deres side) at barnet står opp 6-7. 

Synes det blir  så drøyt og dømmende at mange skal føle at de må forsvare og forklare når barna deres skal sove (eller være våkne mer).

Hvis småbarn skal sove f.eks 7, og blir hentet kl 4 eller 5 i barnehagen så er det 2-3 (!) timer etter barnehagen med samvær med barna. Det er lite. Synes ofte vi lever i et særdeles ugjestmildt samfunn for barn. 

Anonymkode: 75962...efb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke først og fremst kjernetiden som er årsaken til at barna må legge seg tidlig, men foreldrenes arbeidstider. For noen som har fleksible jobber, eller som studerer, er det sikkert helt greit å legge barna ni og stå opp åtte-ni, men for alle de som må opp klokka seks er det en fordel at barna har fått nok søvn. Tror du leser litt i overkant mye inn i det rådet, det er vel først og fremst basert på at de fleste må opp ganske tidlig pga jobb og skole.

Og nei, jeg synes Norge er et topp samfunn for barn, sett fra et globalt perspektiv. Gratis helsetjenester, billige og trygge barnehager, gratis offentlig skole, lang foreldrepermisjon med lønn, kåret til verdens beste land å være mamma i flere år på rad... jeg har det litt travelt på ettermiddagen mellom jobb, henting, middag, leksehjelp og legging, men det tåler jeg helt fint :)

 

Anonymkode: d6435...f1e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke først og fremst kjernetiden som er årsaken til at barna må legge seg tidlig, men foreldrenes arbeidstider. For noen som har fleksible jobber, eller som studerer, er det sikkert helt greit å legge barna ni og stå opp åtte-ni, men for alle de som må opp klokka seks er det en fordel at barna har fått nok søvn. Tror du leser litt i overkant mye inn i det rådet, det er vel først og fremst basert på at de fleste må opp ganske tidlig pga jobb og skole.

Og nei, jeg synes Norge er et topp samfunn for barn, sett fra et globalt perspektiv. Gratis helsetjenester, billige og trygge barnehager, gratis offentlig skole, lang foreldrepermisjon med lønn, kåret til verdens beste land å være mamma i flere år på rad... jeg har det litt travelt på ettermiddagen mellom jobb, henting, middag, leksehjelp og legging, men det tåler jeg helt fint :)

 

Anonymkode: d6435...f1e

Kanskje best å være mamma her på én måte, men å se barna sine såpass lite og at andre skal legge seg opp i andres liv som det "mammapolitiet" gjør, det er jo likevel ikke ideelt. 

Anonymkode: 75962...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det velger man selv. Mitt eldste barn sov på dagtid til hun var 4,5, og har alltid regulert søvnen fint selv, ved å legge seg nedpå en time dagen etter hvis det har blitt sent kvelden før, og kan gjøre det fortsatt. Hun sover også lenger om morgen hvis hun kan, men legges stort sett kl.20 nå som hun skal tidlig opp på skolen, og våkner da av seg selv kl 7. Mitt neste barn sluttet dagssoving før fyllte 2, og sover ikke lenge om morgen uansett. Hun kan heller ikke ta seg en lur på dagen, og blir ikke litt trøtt dagen etter, men et brølende monster. Vi var litt treige med å innse sammenhengen leggerutiner/søvnrutiner og humør, men nå er vi flinke med legging 19.30 for henne, helger og ferier dessverre inkludert. Sånn må det være, og det er greit. Men jeg har aldri lagt dem kl.19 noensinne.

Anonymkode: 88885...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødvendig og nødvendig.. Jeg begynner på jobb 07.30, mannen kl 07, barnet må leveres i barnehagen i forhold til når vi jobber og må da opp tidlig. Skal han få nok søvn må han nesten i seng før 21. Han er to år, sovner ca 19.30, sover fortsatt en time/halvannen på dagen. 

Hadde hverdagen vår sett annerledes ut og han var typen som sov lenge om morgenen kunne han nok fint lagt seg senere. 

Anonymkode: e578a...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne bare glemme å legge mitt barn kl. 19. Hun er rett og slett ikke trøtt da, det nytter ikke. Jeg har aldri lagt henne så tidlig. Hun legger seg kl. 20:30, prøver ofte å legge henne til 20, men hun sovner ikke tidligere likevel. Våkner omtrent samtidig hverdager og helger, litt senere i helgene. Hun virker ikke trøtt på dagen. Så hun er vel bare en av dem som trenger mindre søvn. 

Ellers er jeg enig i at man ikke kan sammenligne med f.eks. Spania som har en helt annen kultur og klima enn her i Norge. 

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje best å være mamma her på én måte, men å se barna sine såpass lite og at andre skal legge seg opp i andres liv som det "mammapolitiet" gjør, det er jo likevel ikke ideelt. 

Anonymkode: 75962...efb

Men det er jo ikke mammapolitiet som legger barnet ditt, det er du. Hvis du mener det er til beste for barnet ditt å legge seg senere, så må du jo gjøre det og be folk passe sine egne saker.

Anonymkode: d6435...f1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger vi guttungen kl 19 og så sover han til kl 07 neste morgen. Da må vi uansett stå opp for å rekke jobben.

Ser ikke helt logikken i at det blir så lite tid med barna hvis de legger seg så tidlig, med mindre man mener at de ikke skal få sove så lenge de har behov for? Døgnet har bare 24 timer uansett.

Anonymkode: 049bb...f3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sov aldri mer enn 9 timer sammenhengende, og etter det var han våken. Det er ikke så viktig hva andre mener, bare det fungerer for dere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magnifiq
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I andre land som feks Spania ser jeg barn ute å leker kl 9 på lekeplasser med foreldrene sine. Helt tydelig at de ikke sover da. De har den samme biologien som oss der som her... 

Synes det er trist at så mange er låst inne i en boks der det blir sett rart på om noen gjør noe annerledes enn normen. (Normer som kanskje ikke alltid passer alle.)

Anonymkode: 75962...efb

I norge så starter vel majoriteten på jobb mellom 7-8, og barna må opp dertil tidlig, så da er det jo logisk at de må legge seg tidligere på kvelden også?

Vår yngste trenger 12 timer søvn om natten, og for at han skal få det så må han legges rundt 19-19:30. I ferier og lengre friperioder legges han seinere, og kan sove lenger på morgenen.

 

Dette har jo ingen ting med det såkalte "mammapolitiet"å gjøre, men det går jo på hva som er barnets behov, og hvordan man skal la barnet få den søvnen det trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som nevnt pga at man skal tidlig oppe på jobb og barnehage. Naboene våre er fra midtøsten en plass, og deres 2 åringer virker det som er oppe til sent på kveld. Har sett henne ute i ti-elleve tiden på kvelden. Men igjen så er moren hjemmeværende, så mulig de sover lenge.

Anonymkode: 56fce...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på snart halvannet og vi begynner legging kl. 18.15 (mating, bading osv) Han har som oftest sovnet innen kl. 19 og sover gjerne til 09.30 hvis ikke vi vekker han, så her kan vi ikke legge senere - må få han i barnehagen innen rimelig tid og han må få den søvnen han vil.

Anonymkode: 50dd6...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste til og med inne på en hjemmeside til en barnehage der det sto at leggetidene for disse småttisene skulle være ca 7. Kjernetiden deres begynner 9.30, så her er det ikke nødvendig (fra deres side) at barnet står opp 6-7. 

Synes det blir  så drøyt og dømmende at mange skal føle at de må forsvare og forklare når barna deres skal sove (eller være våkne mer).

Hvis småbarn skal sove f.eks 7, og blir hentet kl 4 eller 5 i barnehagen så er det 2-3 (!) timer etter barnehagen med samvær med barna. Det er lite. Synes ofte vi lever i et særdeles ugjestmildt samfunn for barn. 

Anonymkode: 75962...efb

Jeg er enig i det du skriver..men hos de fleste er man nødt til å ha to inntekter så dyrt det er å bo å leve i Norge idag. Med mindre du har en godt betalt jobb. Vi har 2 barn. 2 stk i barnehage og har ca 42000 i inntekt. Bare huslånet vårt er på 15000 per mnd. I tillegg kommer husleie og felleskostnader på 4000 til borretslaget hver mnd. Allerede der er 19000 av inntekten våres borte. Resterende 23000 fordeler seg på strøm 500 til 1000 kt mmd barnehageplasser 4500 ca , internett, tv, forsikringer, ca 1000 trening ca 1000 for 2 stk, fritidsaktiviteter sammen med barna, kollektiv transport 2400 kr hver mnd klær og utstyr til barn, mat ca 6 til 7000 og sparing til uforutsette hendelser og ferie. I tillegg mobil på ca 500. Totalt går det med ca 17000 kr til andre utgifter før klær, moro og fritid. Vi bruker alt fra 1000 til 2000 kr i mnd bare på fritid. Og det meste involverer barna. Når det er ferie går det gjerne mer. Vi sparer va 2 til 3000 i mnd. Nå skulle ikke jeg vise deg vårt budsjett egentlig men mange trenger to inntekter idag.

 

Om du synes at 9,5 t i barnehagen er horribelt kan jeg si deg så mye om at våre barn er i barnehagen 10 timer om dagen. Vi har ikke bil så derfor må vi levere ungene i barnehagen kl 07 og hente de igjen like før 5. Vi reiser begge fra Lillestrøm til oslo sonen hver morgen og har 8 til 4 jobb. Vi er ofte ikke hjemme før nærmere halv 6 på kvelden. Da lager vi middag som vi spiser alle sammen ca 1815. Etter det leker vi litt med barna. Kveldstellet begynner rundt 1915 og kl 2000 er de i seng. De sover til ca 0600..heldigvis er de begge utvilte. Med tidspresset vi har i hverdagen har vi dessverre ikke mulighet til å legge de særlig før. 

 

 

Anonymkode: 200e4...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...