Susa Skrevet 2. mars 2016 #21 Skrevet 2. mars 2016 Helsesøster ville at jeg skulle gi det til førstemann da han var 10 mnd. Tror hun pratet om ei uke, for å få han inn i rutiner. Han våkna hver time om natta, og det gikk så langt at jeg ikke sov i det hele tatt. Jeg lå på en måte og venta på at han skulle våkne. Det eneste jeg sov var 45 minutter på formiddagen. Jeg var helt på bærtur, orka ingenting. Men jeg var litt skeptisk til å gi babyen sovemedisiner. Vi ble enige om å prøve en siste ting først, nattavvenning, og det funka her.
lisske Skrevet 2. mars 2016 #22 Skrevet 2. mars 2016 Jeg selv fikk sovemedisin som spedbarn på 80/90-tallet. Mamma fortalte det ikke til meg før jeg selv fikk en "ikke-akkurat-en-sovebaby" i fjor Hadde funka bra på meg, hjalp oss inn i soverutiner. Handla om at jeg reagerte både fysisk og psykisk på å ikke få nok søvn. La ikke på meg slik jeg skulle i 8-9 mnd alder, ble surere og vanskeligere for hver dag, lite smil og babyprat, alvorlig, sov ingenting på dagtid og mamma hadde konstatert at jeg hadde lakenskrekk (la meg 23 og stod opp kl 4...). Nå er det lenge til jeg vil ta noe skritt i retning sovemedisin på min egen baby, men hun sover det vi velger å kalle "hurtigladninger" på dagen, 10-20 min, 30 min om vi er heldige. Og om natten bytter vi på å ta natteskiftet og har heldigvis så stor leilighet at den andre sover uforstyrret :D min tur til å sove i natt, og jeg gleeeder meg :D
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #23 Skrevet 2. mars 2016 TS her! Wow, mange sterke reaksjoner men dog veldig forståelig! Saken er den at vi har tvillinger, og de sover svært lite både natt og dag, det er babyens behov jeg har i fokus, for både jeg og far er hjemme og kan bytte på slik at vi holder ut. At noen barn bare har mindre behov for søvn kan så være, men jeg vet ikke hvor grensen går. Mine barn sover Max 10t natt og dag men det er Max, og ikke alltid. Jeg tror ikke jeg tørr og "dope de ned" som noen så fint kaller det, men håper på bedring snart! Vi har sjekket låsninger, og prøvd fotsoneterapaut uten hell! Takk for alle svar! Håper på bedring snart :-) Anonymkode: 99820...4a9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #24 Skrevet 2. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her! Wow, mange sterke reaksjoner men dog veldig forståelig! Saken er den at vi har tvillinger, og de sover svært lite både natt og dag, det er babyens behov jeg har i fokus, for både jeg og far er hjemme og kan bytte på slik at vi holder ut. At noen barn bare har mindre behov for søvn kan så være, men jeg vet ikke hvor grensen går. Mine barn sover Max 10t natt og dag men det er Max, og ikke alltid. Jeg tror ikke jeg tørr og "dope de ned" som noen så fint kaller det, men håper på bedring snart! Vi har sjekket låsninger, og prøvd fotsoneterapaut uten hell! Takk for alle svar! Håper på bedring snart :-) Anonymkode: 99820...4a9 Men 10 timer er da ikke skadelig lite så lenge ikke babyen konstant er overtrett?? Vår har aldri sovet mer enn 10 timer i døgnet hverken som nyfødt eller senere. Hadde du sagt ungen sov 5 timer hadde jeg skjønt at du vurderte sovemedisin, men 10 timer er da null problem?? Anonymkode: 09b3f...861 3
Rosalie Skrevet 2. mars 2016 #25 Skrevet 2. mars 2016 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv forsøkt vallergan for søvn, og det er med rette det kalles apedop. Jeg ble trøtt på en veldig ubehagelig måte, og trørrheten satt i hele dagen etterpå. Jeg var som en zombie. Jeg ville aldri vurdert å la en baby føle på det ubehaget. Det er bedre å prøve å finne grunnen til at babyen sover urolig. Kan klærne være for stramme, fryser eller hvetter babyen, trenger babyen å beroliges osv. Anonymkode: efde0...08c Jeg bruker også Vallergan i perioder. Når jeg har insomnia må jeg dessverre bruke det et par kvelder for å klare og sove igjen. Og hangoveren dagen derpå er skrekkelig. Så nei, jeg hadde aldri utsatt et lite barn for den medisinen. Aldri! For øvrig har jeg like mange oppvåkninger om natten på Vallergan som uten, men jeg klarer å sovne igjen innen rimelig tid. Hvis jeg ikke får svært livaktige mareritt/hallusinasjoner ved oppvåkning, da. Jeg får det mye oftere på Vallergan enn uten. "Stoffet har en søvndyssende effekt, men kan også gi bivirkninger som likner hangover. Barna kan bli både sløvt og uvel dagen derpå, fordi stoffet sitter i kroppen i hele 18 timer. Tross bivirkningene – og at det frarådes til barn under to år – ble Vallergan i fjor skrevet ut til 3944 barn under ni år, de fleste av dem under tre år. – Vi fraråder all foreskrivning av Vallergan til små barn, sier Børge Sivertsen, psykolog og søvnforsker ved Folkehelseinstituttet og Universitetet i Bergen til NRK.no. – Det er ikke gjort nok forskning til å kunne si noe om hvorvidt Vallergan i det hele tatt hjelper – og hvordan barna reagerer i forhold til bivirkninger. Dessuten går det utover de gode søvnrutinene, som er det eneste som faktisk hjelper på lang sikt, sier han." http://www.nrk.no/livsstil/tusenvis-av-barn-far-sovemedisin-1.7685944 "Det er også usikkerhet rundt hvorvidt alimemazine er trygt for barn. Det finnes beskrevet flere tilfeller der barn etter å ha fått alimemazine i normale doser har sluttet å puste og blitt overopphetet, noen med døden til følge. Det ble en periode også spekulert i hvorvidt alimemazine kunne bidra til krybbedød. Alimemazine er i dag ikke anbefalt gitt til barn under 2 år på grunn av risikoen for uttalt søvnighet og pustevansker. I Norge når bruken av alimemazine allikevel sin første topp rundt 1,5 års alderen og denne utstrakte bruken av alimemazine er tidligere beskrevet som et sært norsk fenomen." http://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/seraf/aktuelt/aktuelle-saker/2013/nar-foreldrene-bruker-sovemedisin.html Endret 2. mars 2016 av Rosalie 2
Akvarium85 Skrevet 2. mars 2016 #26 Skrevet 2. mars 2016 Det er et voldsomt utviklingssprang I den perioden også, da blir gjerne søvnen helt håpløs i de ukene det pågår. Skjønner at man blir sliten, min gråt omtrent hvert 20. min i 6 uker, og det var krise. Men ALDRI om jeg gav skadelige medikamenter for det! >:( Hvis eneste årsak er at de sover I "kun" 10 timer synes jeg det er ekstremt uforsvarlig av legen å anbefale sovemedisiner. Alle barn er forskjellige, også med tanke på søvnbehov. Noen trenger mindre søvn! Skaff dere Wonder Weeks appen og sjekk om spranget er årsak til evt "vanskelig" oppførsel hos tvillingene, og la de styre søvnmengden sjøl. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #27 Skrevet 2. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vallergan er iikke vanedannende. Det er et vanlig C preprat. Men ser manmpå teksten i felleskatalogen så skal det ikke gies til barn under 2 år på grunn av at det kan gi pusteproblemer. Så med mindre familien er i ferd med å gå i oppløsning på grunn av søvnmangel så hadde ikke jeg it dette til en baby på 9 mnd. Anonymkode: 9327e...6e4 Jeg hadde søvnproblem i en periode, men fikk ikke valergan av legen fordi, som han sa, det er vanedannende Anonymkode: e2eea...9af 2
Martine-1337 Skrevet 2. mars 2016 #29 Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, Ravna skrev: Ikke gi medikamenter til barnet ditt uten legens samtykke! H*n har mer peiling på eventuelle bivirkninger og farer ved slikt enn du vil kunne finne ut på forum eller google.com. Nå sier TS at: Sitat Legen foreslo dette til baby, da hun sover alt for lite.. Og har slitet med søvn siden fødsel.. - 1
ajarRun Skrevet 2. mars 2016 #30 Skrevet 2. mars 2016 Nja, det kommer an på hvor glad du er i bebisen. Felleskatalogen sier:Kontraindisert til barn <2 år pga. risiko for uttalt sedasjon og respirasjonsdepresjon. Respirasjonsdepresjon dreper bebiser, uttalt sedasjon er vel det du er ute etter. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #31 Skrevet 3. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her! Wow, mange sterke reaksjoner men dog veldig forståelig! Saken er den at vi har tvillinger, og de sover svært lite både natt og dag, det er babyens behov jeg har i fokus, for både jeg og far er hjemme og kan bytte på slik at vi holder ut. At noen barn bare har mindre behov for søvn kan så være, men jeg vet ikke hvor grensen går. Mine barn sover Max 10t natt og dag men det er Max, og ikke alltid. Jeg tror ikke jeg tørr og "dope de ned" som noen så fint kaller det, men håper på bedring snart! Vi har sjekket låsninger, og prøvd fotsoneterapaut uten hell! Takk for alle svar! Håper på bedring snart :-) Anonymkode: 99820...4a9 Du har fått mange saklige og opplysende svar også. Jeg synes at den som vurderer å gi Vallergan til sin baby først burde prøve en natt (og påfølgende dag) med det selv. Jeg tror de fleste ville endre mening da, om de vurderte å gi dette til babyen. For det er i alle fall noe av det verste jeg har tatt. Det er som å bli slått i søvn med et balltre, og så våkner du med en dundrende hodepine og er trøtt hele dagen i tillegg. Det går så sakte ut av kroppen. Det gir ingen god søvn. Anonymkode: efde0...08c 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #32 Skrevet 3. mars 2016 10 timer siden, Spesialpedagog skrev: Jeg synes det er dårlig å svare TS på denne måten. Vi vet ikke hvorfor legen ønsket at barnet skulle ta denne medisinen. Det er ikke gitt at det er foreldrene som ikke klarer mer, det kan like gjerne være at barnet " sliter" fysisk når det ikke får nok søvn. Jeg synes det er flott at man deler erfaringer, men ikke rakker ned på TS som spør. Jeg har så stor tiltro til leger, at jeg ikke tror de bevist gir ut medisiner som kan skade barnet. Du burde ikke ha SÅ stor tiltro til leger!! Anonymkode: 8923e...a1b 1
Raven Emerald Skrevet 4. mars 2016 #33 Skrevet 4. mars 2016 Ryddet for personangrep og spekulasjoner. Raven Emerald, mod.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #34 Skrevet 4. mars 2016 Jeg har selv tvillinger og når de var babyer så var søvn er fremmedord. De våknet ulikt og jeg sov stort sett 3-4 timer (ikke sammenhengene) pr natt i et par år, det var grusomt. Mine sov heller aldri mer enn 10 timer pr døgn, de var fornøyd så da var det det de trengte av søvn. Jeg har stor forståelse for hvor slitsomt det er for deg/dere og det er mager trøst, men det går over. Jeg har også prøvd vallergan selv, og som de andre sier så er hangoveren grusom. Ikke blir man trøtt på en god måte og dagen etterpå er ødelagt. Anonymkode: 32b79...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #35 Skrevet 4. mars 2016 Den 2 March 2016 at 13.13, AnonymBruker skrev: En ting til, Vallergannkanngi psykiske problemer hos voksne brukere. (Se felleskatalogen.no) Anonymkode: 9327e...6e4 Dette står det ikke noe om i preparatomtalen. Min elektroniske felleskatalog ble oppdatert i dag. Den 2 March 2016 at 16.11, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke gitt. Har via jobb vært borti en sak der barnet fikk reaksjon på vallergan, og du kan tro mor hadde verdens verste samvittighet da barnet plutselig ble syk av medisinen fordi mor ville ha søvn. Det blir jo gitt i egoistisk øyemde, ville heller sjekket om det er grunner til at barnet ikke sover. Anonymkode: c9eb7...b8a Du kan ikke basere oppfatningen din på ett enkelttilfelle som helt tydelig beskriver en sjelden, unntaksvis reaksjon. Den 2 March 2016 at 17.07, Million skrev: Jeg er mor til en gutt som da han var baby, ikke sov natten gjennom før han var to år. Han våknet hele 6-8 ganger pr natt, det vil si en gang i timen i snitt. Det var ødeleggende for meg. Ofte rakk jeg ikke sovne igjen etter en oppvekking, før barnet våknet på ny og gråt. Jeg var tynnere og magrere enn noensinne, likblek og fullstendig apatisk. Fikk sjelden sove mer enn en time sammenhengende, hvis så mye engang. En sjelden gang sov barnet kanskje to timer mellom to oppvåkninger, og det var en sjelden luksus. Å få sove to timer sammenhengende var fantastisk de få gangene det skjedde. På dagtid sov han kun i vogn i bevegelse. Ellers sov han ikke mer enn kanskje tjue minutter, en halvtime topps. Men hvis jeg gikk tur hele tiden og holdt vognen i bevegelse, kunne han sove halvannen time. Legen sa til slutt i fra til meg, fordi jeg så helt forferdelig ut. Blå ringer under øynene og likblek. Vi ble enige om å prøve Vallergan, selv om barnet ikke var fyllt et år engang. Det var med allerede nattsvart samvittighet jeg gikk hjem fra apoteket med flasken med Vallergan. Tanken på å dope babyen min til søvn... men jeg var desperat etter søvn, utslitt og helt ferdig. Jeg var villig til å prøve, så desperat var jeg og håpet legens forslag ville fungere. Når natten kom, fikk han dosen sin. Han sov ikke natten gjennom fordet, selv om han riktignok våknet færre ganger. Jeg synes jeg hørte en ny tone i skrikene hans, som han var redd i tillegg. Kanskje han var redd for følelsen medisinen ga han? Neste dag var forferdelig! Babyen var grav alvorlig, hverken smilte eller lo overhodet, og hadde et dystert uttrykk i fjeset. Timene gikk. Det var grusomt å se en så liten baby med det ansiktsuttrykket, helt alvorlig, ikke pludret og bablet han og ikke hadde han noe glimt i øynene. Jeg skjønte at det var bivirkninger av medisinen, og jeg var desperat etter å få han til å smile igjen. Men samme hva jeg gjorde, så satt han bare der med en alvorlig, nedtrykt fjes. Først da klokken ble fire på ettermiddagen, etter å ha vært våken i over 10 timer, så kom de første små smilene snikende tilbake. Etter den forferdelige dagen med en baby som åpenbart var påvirket negativt av medisinen, orket jeg ikke tanken på å noensinne gjøre det mot barnet igjen. Flasken med Vallergan ble derfor stående ubrukt til jeg til slutt kastet den, og den kun var brukt èn gang. Jeg anbefaler ikke Vallergan til små barn. Det er helt greit at du ikke anbefaler det - men dette barnet har faktisk vært til undersøkelse hos en lege, som både har faglige forutsetninger for vurderingen, OG fysisk har undersøkt barnet. Ved å skremme foreldrene vekk fra legevurderingen hjelper du ikke akkurat til. Den 2 March 2016 at 0.18, ambivalentReaction skrev: Nja, det kommer an på hvor glad du er i bebisen. Felleskatalogen sier:Kontraindisert til barn <2 år pga. risiko for uttalt sedasjon og respirasjonsdepresjon. Respirasjonsdepresjon dreper bebiser, uttalt sedasjon er vel det du er ute etter. Og dette tror du ikke angjeldende lege vet? Jeg er litt trett av hobbyleger på nett. Anonymkode: 7bc53...c69
ajarRun Skrevet 4. mars 2016 #36 Skrevet 4. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette står det ikke noe om i preparatomtalen. Min elektroniske felleskatalog ble oppdatert i dag. Du kan ikke basere oppfatningen din på ett enkelttilfelle som helt tydelig beskriver en sjelden, unntaksvis reaksjon. Det er helt greit at du ikke anbefaler det - men dette barnet har faktisk vært til undersøkelse hos en lege, som både har faglige forutsetninger for vurderingen, OG fysisk har undersøkt barnet. Ved å skremme foreldrene vekk fra legevurderingen hjelper du ikke akkurat til. Og dette tror du ikke angjeldende lege vet? Jeg er litt trett av hobbyleger på nett. Anonymkode: 7bc53...c69 Jeg driter egentlig i om legen vet det eller ikke. Jeg stoler på NHI når det kommer til anbefalinger om legemiddelbruk. Det finnes mange fastleger som er idioter. Min fastlege for eksempel er gørrtreg og har medisinsk forståelse som en mygg. Du er klar over at flere dør av reseptbelagte legemidler enn NARKOTIKA? Legemidler er farlige, leger blir desensitivisert til dette, og fastleger har incentiver for å gjøre som pasienten vil. Ungen sovner når den er trøtt. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #37 Skrevet 4. mars 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette står det ikke noe om i preparatomtalen. Min elektroniske felleskatalog ble oppdatert i dag. Du kan ikke basere oppfatningen din på ett enkelttilfelle som helt tydelig beskriver en sjelden, unntaksvis reaksjon. Det er helt greit at du ikke anbefaler det - men dette barnet har faktisk vært til undersøkelse hos en lege, som både har faglige forutsetninger for vurderingen, OG fysisk har undersøkt barnet. Ved å skremme foreldrene vekk fra legevurderingen hjelper du ikke akkurat til. Og dette tror du ikke angjeldende lege vet? Jeg er litt trett av hobbyleger på nett. Anonymkode: 7bc53...c69 Hadde denne legen selv prøvd Vallergan, tror jeg ikke hn hadde skrevet det ut til babyer. Ikke voksne heller for den saks skyld. Utrolig at noen orker den hangoveren. Anonymkode: efde0...08c 1
Million Skrevet 4. mars 2016 #38 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er helt greit at du ikke anbefaler det - men dette barnet har faktisk vært til undersøkelse hos en lege, som både har faglige forutsetninger for vurderingen, OG fysisk har undersøkt barnet. Ved å skremme foreldrene vekk fra legevurderingen hjelper du ikke akkurat til. Anonymkode: 7bc53...c69 Selvfølgelig har trådstarter rett til å få vite hvilke BIVIRKNINGER dette preparatet kan ha. Samme om legen har undersøkt barnet i forkant, det er bivirkninger etter bruk vi snakker om her. Det er flere voksne i tråden som skriver om hvordan de som voksne har opplevd bivirkningene av Vallergan, og de er ikke gode. Hvordan må det da ikke føles for en baby? Så kom ikke her og si at vi skal holde kjeft bare "fordi legen har undersøkt" barnet. Hva har det å si for bivirkningene? Virker ikke som legen sa noe om det akkurat til trådstarter! 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #39 Skrevet 4. mars 2016 1 time siden, ambivalentReaction skrev: Jeg driter egentlig i om legen vet det eller ikke. Jeg stoler på NHI når det kommer til anbefalinger om legemiddelbruk. Det finnes mange fastleger som er idioter. Min fastlege for eksempel er gørrtreg og har medisinsk forståelse som en mygg. Du er klar over at flere dør av reseptbelagte legemidler enn NARKOTIKA? Legemidler er farlige, leger blir desensitivisert til dette, og fastleger har incentiver for å gjøre som pasienten vil. Ungen sovner når den er trøtt. Og du må være klar over at det finnes en klinisk virkelighet som er basert på erfaringer og skjønnsvurderinger, og som ikke er styrt av produsentenes og tilsynsorganenes forbehold. Forholder du deg kun til dette, er det mye behandling du ikke kan yte. Om man ikke har fagbakgrunnen i orden kan dette virke skremmende, men det er fordi du ikke forstår vurderingene. Det siste avsnittet ditt er helt irrelevant, og forteller at du ikke helt forstår hva dette dreier seg om. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde denne legen selv prøvd Vallergan, tror jeg ikke hn hadde skrevet det ut til babyer. Ikke voksne heller for den saks skyld. Utrolig at noen orker den hangoveren. Anonymkode: efde0...08c Det er individuelle variasjoner i respons hos alle pasienter. At du ikke har respondert godt, betyr ikke at andre ikke gjør det. Dette er ikke rotfestet i vrikeligheten, men i et uvitenskapelig forestillingsrom der dine responser er representative for alle pasienter, uavhengig av alder og tilstand. Anonymkode: 7bc53...c69
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå