AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Hva tenker dere om og gi vallergan til baby på 9mnd? Hvorfor greit eller ikke greit? Legen foreslo dette til baby, da hun sover alt for lite.. Og har slitet med søvn siden fødsel.. Anonymkode: 99820...4a9
Ferny Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 Aner ingenting om det legemiddelet, men det gjør nok legen din. Tipper han har veid fordeler/ulemper opp mot hverandre. Men hvor lite sover babyen din? 1
Lou Salome Skrevet 2. mars 2016 #3 Skrevet 2. mars 2016 Det må dere diskutere inngående med legen, ikke med oss. Jeg tenker jo "ikke greit", men det er fordi jeg ikke har en baby med soveproblemer. Er det det beste for baby, så syns jeg dere skal forsøke det som siste utvei.
Gjest Badebuksa Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 Ikke greit. Noen babyer sover mye, andre lite. Har dere sett på muligheten for allergi? Det kan ødelegge søvnen. Du får bare holde ut.
Frøken Smilla Skrevet 2. mars 2016 #5 Skrevet 2. mars 2016 I følge min lege, skal det bare gis dersom barnet har alvorlige søvnvansker, og alle fysiologiske årsaker er utelukket, og familien ikke "holder ut" lenger (da mente hun at alle var på randen av kollaps, det var nummeret før samlivsbrudd etc). Sjansen for krybbedød øker nemlig betraktelig dersom barn under tre år får sovemedisin. Min lille sov svært lite som spedbarn, og jeg var rimelig desperat etter søvn. Dog aldri så deseperat at jeg vurderte å gi ham sovemedisin, av årsak nevnt over. For meg veide ulempene betydelig større enn fordelen. Meg selv eller mannen (den av oss som ikke skulle ta nattskiftet), derimot ... Jeg vurderte (mer eller mindre seriøst) å dope en av oss ned til noe som minner om koma, bare for at vi skulle hente oss inn mitt. Gjorde dog aldri det heller, og nå er ungen 2,5 år og sover stort sett natten gjennom (så da kliner vi til og får nummer to ...). 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #6 Skrevet 2. mars 2016 Jeg har selv forsøkt vallergan for søvn, og det er med rette det kalles apedop. Jeg ble trøtt på en veldig ubehagelig måte, og trørrheten satt i hele dagen etterpå. Jeg var som en zombie. Jeg ville aldri vurdert å la en baby føle på det ubehaget. Det er bedre å prøve å finne grunnen til at babyen sover urolig. Kan klærne være for stramme, fryser eller hvetter babyen, trenger babyen å beroliges osv. Anonymkode: efde0...08c 4
Jens Skrevet 2. mars 2016 #7 Skrevet 2. mars 2016 Jeg har også prøvd vallergan og det var som en annen nevner her helt jævlig. Tok 1/4 av dosen legen anbefalte meg å ta men var helt utslitt og sløv hele neste dag. Ville aldri gitt dette til en liten baby. 4
Gjest 1anonym2 Skrevet 2. mars 2016 #8 Skrevet 2. mars 2016 Jeg tror vel ikke mange babyer i verden trenger sovemedisiner...
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #9 Skrevet 2. mars 2016 Vallergan er en gammel allergimedisin. Den brukes i dag som sovemedisin hovedsaklig, fordi den har tretthet som bivirkning. Medisinen er brukt i gjennom flere tiår og så ledes ikke uprøvd eller ukjent. Om din ni måneder gamle baby skal ha Vallergan har vi ikke nok informasjonntil å kunne vurdere. Problemet er heller ikke om hun skal ha Vallergan, men hvor lenge hun skal ha den, og hva som skjer når Vallergan seponeres. Anonymkode: 9327e...6e4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #10 Skrevet 2. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vallergan er en gammel allergimedisin. Den brukes i dag som sovemedisin hovedsaklig, fordi den har tretthet som bivirkning. Medisinen er brukt i gjennom flere tiår og så ledes ikke uprøvd eller ukjent. Om din ni måneder gamle baby skal ha Vallergan har vi ikke nok informasjonntil å kunne vurdere. Problemet er heller ikke om hun skal ha Vallergan, men hvor lenge hun skal ha den, og hva som skjer når Vallergan seponeres. Anonymkode: 9327e...6e4 En ting til, Vallergannkanngi psykiske problemer hos voksne brukere. (Se felleskatalogen.no) Anonymkode: 9327e...6e4 1
mammamy Skrevet 2. mars 2016 #11 Skrevet 2. mars 2016 Merkes det på baby at hun sover for lite, eller mener dere hun sover for lite?? Vår gutt sov aldri mer enn 9 timer frem til han var 2. Etter han da startet i Bhg sover han 10 timer. For han er det normalt selv om vi stadig blir fortalt han sover for lite. Jeg og faren sover aldri mer enn 5-6 timer så det er ikke alle som trenger så mye søvn, bare søvnen er god når man sover. har du vært i kontakt med bupa? De kan hjelpe ved søvnproblemer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #12 Skrevet 2. mars 2016 Jeg hadde ikke gitt. Har via jobb vært borti en sak der barnet fikk reaksjon på vallergan, og du kan tro mor hadde verdens verste samvittighet da barnet plutselig ble syk av medisinen fordi mor ville ha søvn. Det blir jo gitt i egoistisk øyemde, ville heller sjekket om det er grunner til at barnet ikke sover. Anonymkode: c9eb7...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #13 Skrevet 2. mars 2016 Vi fikk ikke gitt det til vår sønn da han bare var fire mnd. Vi var desperat og han sov ikke mer en to tre en time om natten og lite på dagtid. Vi begynte med grøt for å se om han sov mer om han var mett men nei. Leste så om akupunktur og vi testet det. Sov allerede 15 minutter mer etter første behandling og vi hadde 7 behandlinger. Noen kvelder med litt gråt, så sov ha gjennom nesten hele natten. Anonymkode: aeafb...257
Million Skrevet 2. mars 2016 #14 Skrevet 2. mars 2016 Jeg er mor til en gutt som da han var baby, ikke sov natten gjennom før han var to år. Han våknet hele 6-8 ganger pr natt, det vil si en gang i timen i snitt. Det var ødeleggende for meg. Ofte rakk jeg ikke sovne igjen etter en oppvekking, før barnet våknet på ny og gråt. Jeg var tynnere og magrere enn noensinne, likblek og fullstendig apatisk. Fikk sjelden sove mer enn en time sammenhengende, hvis så mye engang. En sjelden gang sov barnet kanskje to timer mellom to oppvåkninger, og det var en sjelden luksus. Å få sove to timer sammenhengende var fantastisk de få gangene det skjedde. På dagtid sov han kun i vogn i bevegelse. Ellers sov han ikke mer enn kanskje tjue minutter, en halvtime topps. Men hvis jeg gikk tur hele tiden og holdt vognen i bevegelse, kunne han sove halvannen time. Legen sa til slutt i fra til meg, fordi jeg så helt forferdelig ut. Blå ringer under øynene og likblek. Vi ble enige om å prøve Vallergan, selv om barnet ikke var fyllt et år engang. Det var med allerede nattsvart samvittighet jeg gikk hjem fra apoteket med flasken med Vallergan. Tanken på å dope babyen min til søvn... men jeg var desperat etter søvn, utslitt og helt ferdig. Jeg var villig til å prøve, så desperat var jeg og håpet legens forslag ville fungere. Når natten kom, fikk han dosen sin. Han sov ikke natten gjennom fordet, selv om han riktignok våknet færre ganger. Jeg synes jeg hørte en ny tone i skrikene hans, som han var redd i tillegg. Kanskje han var redd for følelsen medisinen ga han? Neste dag var forferdelig! Babyen var grav alvorlig, hverken smilte eller lo overhodet, og hadde et dystert uttrykk i fjeset. Timene gikk. Det var grusomt å se en så liten baby med det ansiktsuttrykket, helt alvorlig, ikke pludret og bablet han og ikke hadde han noe glimt i øynene. Jeg skjønte at det var bivirkninger av medisinen, og jeg var desperat etter å få han til å smile igjen. Men samme hva jeg gjorde, så satt han bare der med en alvorlig, nedtrykt fjes. Først da klokken ble fire på ettermiddagen, etter å ha vært våken i over 10 timer, så kom de første små smilene snikende tilbake. Etter den forferdelige dagen med en baby som åpenbart var påvirket negativt av medisinen, orket jeg ikke tanken på å noensinne gjøre det mot barnet igjen. Flasken med Vallergan ble derfor stående ubrukt til jeg til slutt kastet den, og den kun var brukt èn gang. Jeg anbefaler ikke Vallergan til små barn. 3
Honey Dew Skrevet 2. mars 2016 #15 Skrevet 2. mars 2016 Nei, nei og atter nei. Barn skal ikke vennes til sovemedisin. Valergan er vanedannende og uansett hva legen sier, hadde jeg aldri gitt mitt barn dette. Det finnes andre og mer ufarlige "medisiner" som du kan bruke. 2
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 2. mars 2016 #16 Skrevet 2. mars 2016 Det første jeg tenkte på var ''Er du gal!?!?!?'', men så leste jeg innlegget ditt. Dette skal du diskutere med legen din, ikke hos på KG som ikke har noe kompetanse...
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #17 Skrevet 2. mars 2016 3 minutter siden, Honey Dew skrev: Nei, nei og atter nei. Barn skal ikke vennes til sovemedisin. Valergan er vanedannende og uansett hva legen sier, hadde jeg aldri gitt mitt barn dette. Det finnes andre og mer ufarlige "medisiner" som du kan bruke. Vallergan er iikke vanedannende. Det er et vanlig C preprat. Men ser manmpå teksten i felleskatalogen så skal det ikke gies til barn under 2 år på grunn av at det kan gi pusteproblemer. Så med mindre familien er i ferd med å gå i oppløsning på grunn av søvnmangel så hadde ikke jeg it dette til en baby på 9 mnd. Anonymkode: 9327e...6e4 1
Sol-2 Skrevet 2. mars 2016 #18 Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: IKKE greit!! For meg høres det ut som stokk dumme foreldre som utsetter barn for slikt! De håndterer ikke livet og doper ned det ubehagelige. Null respekt for slike, det er så svakt 😡 Anonymkode: 8923e...a1b Jeg synes det er dårlig å svare TS på denne måten. Vi vet ikke hvorfor legen ønsket at barnet skulle ta denne medisinen. Det er ikke gitt at det er foreldrene som ikke klarer mer, det kan like gjerne være at barnet " sliter" fysisk når det ikke får nok søvn. Jeg synes det er flott at man deler erfaringer, men ikke rakker ned på TS som spør. Jeg har så stor tiltro til leger, at jeg ikke tror de bevist gir ut medisiner som kan skade barnet. 2
teknosilje Skrevet 2. mars 2016 #19 Skrevet 2. mars 2016 Hadde aldri ALDRI tenkt tanken! Skummelt at det finnes leger som anbefaler sånt til spedbarn... De skulle ikke fått praktisert! 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #20 Skrevet 2. mars 2016 4 timer siden, Million skrev: Jeg er mor til en gutt som da han var baby, ikke sov natten gjennom før han var to år. Han våknet hele 6-8 ganger pr natt, det vil si en gang i timen i snitt. Det var ødeleggende for meg. Ofte rakk jeg ikke sovne igjen etter en oppvekking, før barnet våknet på ny og gråt. Jeg var tynnere og magrere enn noensinne, likblek og fullstendig apatisk. Fikk sjelden sove mer enn en time sammenhengende, hvis så mye engang. En sjelden gang sov barnet kanskje to timer mellom to oppvåkninger, og det var en sjelden luksus. Å få sove to timer sammenhengende var fantastisk de få gangene det skjedde. På dagtid sov han kun i vogn i bevegelse. Ellers sov han ikke mer enn kanskje tjue minutter, en halvtime topps. Men hvis jeg gikk tur hele tiden og holdt vognen i bevegelse, kunne han sove halvannen time. Legen sa til slutt i fra til meg, fordi jeg så helt forferdelig ut. Blå ringer under øynene og likblek. Vi ble enige om å prøve Vallergan, selv om barnet ikke var fyllt et år engang. Det var med allerede nattsvart samvittighet jeg gikk hjem fra apoteket med flasken med Vallergan. Tanken på å dope babyen min til søvn... men jeg var desperat etter søvn, utslitt og helt ferdig. Jeg var villig til å prøve, så desperat var jeg og håpet legens forslag ville fungere. Når natten kom, fikk han dosen sin. Han sov ikke natten gjennom fordet, selv om han riktignok våknet færre ganger. Jeg synes jeg hørte en ny tone i skrikene hans, som han var redd i tillegg. Kanskje han var redd for følelsen medisinen ga han? Neste dag var forferdelig! Babyen var grav alvorlig, hverken smilte eller lo overhodet, og hadde et dystert uttrykk i fjeset. Timene gikk. Det var grusomt å se en så liten baby med det ansiktsuttrykket, helt alvorlig, ikke pludret og bablet han og ikke hadde han noe glimt i øynene. Jeg skjønte at det var bivirkninger av medisinen, og jeg var desperat etter å få han til å smile igjen. Men samme hva jeg gjorde, så satt han bare der med en alvorlig, nedtrykt fjes. Først da klokken ble fire på ettermiddagen, etter å ha vært våken i over 10 timer, så kom de første små smilene snikende tilbake. Etter den forferdelige dagen med en baby som åpenbart var påvirket negativt av medisinen, orket jeg ikke tanken på å noensinne gjøre det mot barnet igjen. Flasken med Vallergan ble derfor stående ubrukt til jeg til slutt kastet den, og den kun var brukt èn gang. Jeg anbefaler ikke Vallergan til små barn. Samme reaksjon voksne får. Det er helt forferdelig. Anonymkode: 2fb40...c4c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå