Gå til innhold

Synes du det er rart at 20-25-åringer er mødre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var 25 og 26 da jeg fikk mine to barn, og da var jeg allerede godt etablert. Både min mann og jeg hadde bachelorutdannelse, og sammen hadde vi bygd vårt første hus. Barna kom helt som planlagt, og jeg følte meg virkelig ikke "for ung" til å være tobarnsmor i en alder av 26. Aldri vært sugen på å reise, og festing/dating var jeg gått lei av innen jeg fylte 20. I dag er jeg 31, og vi har flyttet til et område hvor de fleste småbarnsforeldre er ti år eldre enn oss. Jeg tenker sjelden over aldersforskjellen blant oss voksne, for når sant skal sies: folk er forskjellige. Jeg kan få god kontakt med en mamma på 50, og jeg kan få god kontakt med en mamma på 20. For meg betyr det mer med folks verdier og oppførsel, enn hvor mye de har reist og "opplevd".

Anonymkode: e2e7d...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge man har et stabilt liv og evner å ta vare på et annet menneske så er det et fett i mine øyne. Det er vel både pluss og minus ved å bli mor uansett om man er ung eller eldre.

Men jeg si det føltes rart når jeg var på foreldreforberedende kurs for førstegangsfødende før jul. Jeg er 27 år og følte meg ærlig talt som en drittunge :P av 10 damer så var jeg yngst. Nest yngste var 34. Visste på en måte at det er sånn det er, men ble litt sjokkert bare. Jeg er jo første i vennegjengen som får barn.

Anonymkode: c693b...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville jeg reagert på en 15-åring med baby på helsestasjonen, eller en 55-åring med baby på helsestasjonen, og resten gidder jeg ærlig talt ikke tenke noe videre over ;)

Anonymkode: e07a3...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tussi680 skrev:

Et lite pm: Hvor gamle var deres mødre når de fikk dere, de som nå er 40 år og får barn? Den sjangeren som gikk da jeg var 24 og fikk min aller første var at det beste å føde barn i en alder var mellom 20 og 35 år. Så det forandrer seg ettersom folk blir voksne også. Min mor var 35 når jeg ble født men var flau den gangen på 60 tallet over at mamma var av eldste generasjon mammaer som kom på skolen og se oss utføre teater fordi ho da var nesten 50.

Min mor fra Oslo var 35 år da hun fikk sitt første barn. Ikke fordi hun var en prøver men fordi hun ønsket å vente.

Selv var jeg 41 år da jeg fikk mitt første barn. Ikke fordi jeg var en prøver men fordi jeg ønsket det slik. 

Anonymkode: 20291...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det ikke noe "bør".

Ethvert individ er unikt.

Jeg visste som 14-15-åring at jeg ville bli mor ved rundt 40 årsalderen.

Planen som passet meg har alltid vært:

- 20-årene: studere, være engasjert, bo utenlands et par år (studere), ha det gøy, date og reise og tilslutt på en fast, relevant og spennende jobb.

- 30-årene: jobbe, date, reise, samboer, flings, gøy og ha i kikkerten en seriøs partner å satse på, på sikt (bolig, barn, frieri, ring, bryllup

- 40-årene: jobbe, reise, få et barn, avtale 50/50 og bo nær hverandre i gangavstand 

 

Anonymkode: 20291...c4f

Litt OT, men planlegger du å skilles fra mannen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart at kvinner mellom 18-23 får barn. Før 18 er det forsåvidt galskap i mine øyne. Regner med det henger sammen med at jeg selv er 23 og aldri har ønsket meg eller følt meg klar for barn i løpet av disse siste årene. Det er så fjernt fra det jeg ønsker meg i livet akkurat nå og jeg har vansker for å skjønne at et barn i så ung alder er noen sin drøm. Men jeg ser ikke ned på unge foreldre heller. Det har jo ingen betydning for mitt liv hva andre gjør, folk må nå få gjøre som de ønsker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke noe over det med mindre det er påfallende den ene eller den andre veien (mødre på 15 år feks.) 

Har jo merket meg at det er vanlig å få barn senere i livet enn før, jeg er 27år og er en av de yngste foreldrene i bhg (har tre barn, fikk første da jeg var 23).  Men synes ikke de eldre foreldrene ser noe mer slitne ut enn meg.. Man ser så klart de er eldre, men de ser ikke gamle ut for alderen eller noe..

Anonymkode: 67dfa...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...