Gå til innhold

Lage klar middag kvelden før- hvordan ville dere oppbevart det?t


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt så må jeg lage klar middagen kvelden før pga det ikke går an å lage mat med de to barna alene (1 og 2,5 år). Jeg sniker også grønnsaker inn i sauser, kjøttkaker osv fordi de ikke spiser nok grønnsaker  så må stavmikse grønnsakene også så det blir glatt, så da tar det litt tid og det rekker jeg ikke å gjøre etter henting i bhg(da blir middagen altfor sen). Derfor lager vi nå middagen etter barna er lagt. 

Spørsmålet mitt er derfor. Er det best å koke/steke det opp på kvelden, kjøle ned for så å putte inn i kjøleskapet eller holder sausen seg med grønnsaker i kjøleskap til dagen etter uten å være kokt opp, for så å koke den opp på ettermiddagen (tar bare 10 min å koke opp). Klarer grønnsaker å holde seg i saus, gryter, lasagne osv såpass lenge?

Anonymkode: bba2b...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor går det ikke å lage mat alene med to unger? Høres rart ut. Få heller oppdragelse på unga dine du så slipper dere å spise ufersk mat. Men ja, det holder seg sikkert i kjøleskapet selv om grønnsakene sikkert blir litt vasne. 

Anonymkode: cca2f...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne kan du lage i stort og fryse. Ta opp og varme opp på 150 grader i komfyren. 

Grønnskaer i frosne poser er en utmerket løsning. Varmes i mikro eller i kokende vann. (Kok vannet opp i vannkoker og tøm over i kasserolle, så går det og fortere. 

Poteter og gulrøtter kan du koke kvelden før, oppbevare i kjøleskap og lage potetmos av neste dag. Gjenoppvarmede poteter synes ikke jeg smaker godt. 

Det viktigste er å få maten raskt nedkjølt ognoppbevart den kjølig til den brukes for å unngå matforgiftning. Ris skal ikke gjenbrukes etter at den er kokt. 

Anonymkode: 19532...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

I kjøleskapet, ja....hvor ellers? 😉

Spørsmålet er om det er best å lage maten kvelden før,0'i altså steke, koke osv eller lage det klart til koking/steking osv også steke det dagen etterpå.

Anonymkode: bba2b...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går det ikke å lage mat alene med to unger? Høres rart ut. Få heller oppdragelse på unga dine du så slipper dere å spise ufersk mat. Men ja, det holder seg sikkert i kjøleskapet selv om grønnsakene sikkert blir litt vasne. 

Anonymkode: cca2f...e6d

De er bare 1 år og 2,5 år. Handler ikke om oppdragelse, men etter barnehagen er de slitne og sulte og da har jeg ikke 1 time til å stå i fred og lage mat. Ønsker heller ikke dette hvis det går an å gjøre det kvelden før så har jeg mer tid til å være med barna.

Anonymkode: bba2b...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lasagne kan du lage i stort og fryse. Ta opp og varme opp på 150 grader i komfyren. 

Grønnskaer i frosne poser er en utmerket løsning. Varmes i mikro eller i kokende vann. (Kok vannet opp i vannkoker og tøm over i kasserolle, så går det og fortere. 

Poteter og gulrøtter kan du koke kvelden før, oppbevare i kjøleskap og lage potetmos av neste dag. Gjenoppvarmede poteter synes ikke jeg smaker godt. 

Det viktigste er å få maten raskt nedkjølt ognoppbevart den kjølig til den brukes for å unngå matforgiftning. Ris skal ikke gjenbrukes etter at den er kokt. 

Anonymkode: 19532...59f

Ja, takk for tips, men det som tar tid er å "lure inn" grønnsakene i sauser, gryter osv og da må det kuttes, dampes og stavmikses slik at det er glatt i sausen. :) 

Anonymkode: bba2b...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er om det er best å lage maten kvelden før,0'i altså steke, koke osv eller lage det klart til koking/steking osv også steke det dagen etterpå.

Anonymkode: bba2b...dbe

Ok, beklager flåsete svar.

Det tror jeg kommer an på hva det er. Ser kjøttkaker...kan med fordel lages dagen før, har jeg hørt. Sausen, også.

(Skal ha mine første hjemmelagede i dag.)

Grønnsaker og annet tilbehør syns jeg nok bør være nylaget rett før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 så må stavmikse grønnsakene også så det blir glatt, så da tar det litt tid og det rekker jeg ikke å gjøre ette

Det tar vel ikke mer enn et par minutter å kjøre stavmikseren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Illuminatum skrev:

Det tar vel ikke mer enn et par minutter å kjøre stavmikseren?

Nei, men det tar tid å skrelle og kutte grønnsakene, kjøre de glatte for så å blande i lasagne, kjøttboller, fiskekaker osv.

Anonymkode: bba2b...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vertfall kutte og skrelle poteter og grønnsaker dagen før. Ha de i vann og i kjøkeskapet så et de like gode neste dag. Har du de i gryter kan du bare løfte de over på komfyren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet opp alt kvelden før og laget maten samme dag. Dekk med vann, det holder seg fint til neste dag.

Utover det kan det jo være en idé å forskyve tidspunktet for middagen med en time eller to og heller gi et lite måltid rett etter henting? Det skader ikke å spise middag 17-18.

Anonymkode: dbe96...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauser som kokes og deretter kjøres glatte med stavmikser kan du fint koke helt ferdig dagen før. Det holder seg fint i dagesvis i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Noldus skrev:

Du kan jo vertfall kutte og skrelle poteter og grønnsaker dagen før. Ha de i vann og i kjøkeskapet så et de like gode neste dag. Har du de i gryter kan du bare løfte de over på komfyren.

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kuttet opp alt kvelden før og laget maten samme dag. Dekk med vann, det holder seg fint til neste dag.

Utover det kan det jo være en idé å forskyve tidspunktet for middagen med en time eller to og heller gi et lite måltid rett etter henting? Det skader ikke å spise middag 17-18.

Anonymkode: dbe96...343

Tusen takk for disse svarene! Da gjør jeg det, og da bør nok middagen være klar innen 30 min siden alt er skrelt, kuttet og klart. Ja, middagen er allerede kl 1630, så går ikke an å forskyve den noe mer. De blir hentet 15, men så har jeg brukt så lang tid på maten med de hjemme fordi den ene vil ha pupp og den andre slår seg og vil ha trøst/sitte på fanget, så innen mannen er hjemme 1630 så er jeg såvidt ferdig med maten og barna gråter. 

Anonymkode: bba2b...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått gode tilbakemeldinger og tips her, et annet konkret tips er for eksempel å bruke en halv søndag på å lage en gryte med pastasaus og fryse ned i porsjonspakninger. Å koke pasta tar bare 10 minutter og å varme opp en porsjon med saus tar ikke mer enn det. For å få inn flere grønnsaker pleier vi å lage halvparten grønnsakser som vi moser med stavmikser før vi blander det med kjøttet. Da får du lurt inn en hel masse grønnsakser uten at barna merker det... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss er 90% av middagene laget så og si helt ferdige på forhånd og trenger bare å tas ut av fryseren om morgenen og varmes når man kommer hjem. Det som evt. tar tid er å koke pasta, poteter etc. Kjøttkaker kan f.eks. lages helt ferdige og fryses i sausen, fiskegrateng kan man lage mange av og steke nesten helt ferdig før man fryser den ned, variasjonsmulighetene når det gjelder gryteretter og supper er nesten uendelige osv. osv. Poenget er at hvis du bruker en kveld i uken (Eller en formiddag i helgen) på å lage en stor middagsporsjon, så vil du etter hvert kunne bruke minimalt med tid de andre dagene fordi maten er så og si ferdig. I tillegg slipper du unna mye handling og planlegging. Og i helgene kan man selvfølgelig kose seg med å lage andre typer mat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det tar tid å skrelle og kutte grønnsakene, kjøre de glatte for så å blande i lasagne, kjøttboller, fiskekaker osv.

Anonymkode: bba2b...dbe

Hvis du har grei plass i fryseren lager du opp i store porsjoner mens mannen har ungene en formiddag. Samme med gryterett, grateng, pastasaus, supper, grønnsakspureer. 

Grønnsaker begynner å tape vitaminer fort når de kuttes og ligger lenge i vann eller luft, man bør derfor ikke gjøre det på den måten for ofte. Rensing og grovdeling dagen før sparer også litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går det ikke å lage mat alene med to unger? Høres rart ut. Få heller oppdragelse på unga dine du så slipper dere å spise ufersk mat. Men ja, det holder seg sikkert i kjøleskapet selv om grønnsakene sikkert blir litt vasne. 

Anonymkode: cca2f...e6d

Har ingenting med oppdragelse å gjøre! Synes det er flott at TS velger å bruke tid på skikkelig hjemmelaget mat istedenfor å ty til raske lettvinte løsninger (f.eks frossenpizza). Selv lager jeg store porsjoner og fryser ned. Det holder seg i kjøleskapet hvis du lager til dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å holde salater(eller rå grønnsaker generelt) ferske i kjøleskapet dersom du legger det i et norgesglass med lokk på. Veldig godt med noe olje og krydder oppi blandingen også. Holder seg i ca. 5-7 dager, smaken fra krydrene blir også sterkere 

Endret av Fredsmegleren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...