Gå til innhold

Skoda Octavia eller Toyota Avensis? Ev. Mitsubishi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bil, har mellom 50 000-60 000kr i egenkapital, men frister ikke med lån. Trenger nok ikke låne så mye i så fall.. Blir det svindyrt å "billåne" 10 000 - 20 000 kr? I f.eks DNB eller Santander. Pris pr mnd virker jo ikke så ille egentlig. 

Ønsker bil fra 2004 og til nåtid, dvs jeg får ikke ny bil til under 100 000 ;) Men jeg har ikke oversikten over hvilke årsmodeller som er aktuelle til 50 000-80 000kr. Ser det ligger endel 2005-2006-modeller ute til 49 000 kr etc. Eu godkjente etc. KMstand under 200 000. 

Men jeg er fersk. Aldri kjøpt en bil før. Må være stasjonsvogn og har fått anbefalt octavia, avensis eller mitsubishi (kjørelærer anbefalte mitsubishi). Eller japanske biler, gjerne........ Er jo et flust av dem. 

Men må være 5 seter og god plass i bagasjen. Hva bør jeg være obs på? Og hvor finner man bruktbil andre steder enn finn.no?

Anonymkode: d9e12...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dine ønsker lar seg nok ikke gjennomføre så lett, etter hva du beskriver. Men, om du strekker litt med tanke på hvor mye vil legge i en grei bil, så må du litt over 100.000,- for en Octavia, 2009mod med DSG, gått 71000km til 123.500,-. Siden du har litt egenkapital er det et stort pluss der di vil låne, men ikke sikkert du behøver å bruke alt heller. Jeg gjorde ikke det sist jeg kjøpte nyere bil.

Vil du ikke betale noe mer enn det du har i egenkapital, vil du garantert slite etter kort tid. Det er fordi den da har trilla langt, og det kommer til dels store utgifter med å reparere hjuloppheng og bremser etter som tida går. Det kan også skje noe med motor, og det er veldig dyrt når garantier er brukt opp for mange mil siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lav km og fulgt serviser så ny som mulig så går det nok greit. Hadde droppet DSG kasse fordi har et frynsete rykte på eldre biler og kostnaden begynner på 60.000 kr. du får mye bil for pengene om du velger "brød og smør" bilene isteden for å gå for de populære eldre premium merkene . Ingen biler er feilfrie forøvrig. Hadde en Mitsuishi som rustet og falt fra hverandre ved 200.000 km. ALT feilet samtidig. Skoda var rimelig men er etterhvert blitt såpass anerkjent at de holder seg lenge i pris. Toyota flyter på ryktet og er også kostbart sammenlignet med flere andre.

Min erfaring er ihvertfall at nyere mazda, opel, kia gir deg mer bruksbil for samme penger.

Anonymkode: ce0e4...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt en Suzuki i familien i mange år. Knapt noe rust og knapt noe som har gått i stykker. Den ser fortsatt som nesten ny, innvendig som utvendig. Det er kvalitetsbiler.

Anonymkode: 7fc00...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, tdm900 skrev:

Dine ønsker lar seg nok ikke gjennomføre så lett, etter hva du beskriver. Men, om du strekker litt med tanke på hvor mye vil legge i en grei bil, så må du litt over 100.000,- for en Octavia, 2009mod med DSG, gått 71000km til 123.500,-. Siden du har litt egenkapital er det et stort pluss der di vil låne, men ikke sikkert du behøver å bruke alt heller. Jeg gjorde ikke det sist jeg kjøpte nyere bil.

Vil du ikke betale noe mer enn det du har i egenkapital, vil du garantert slite etter kort tid. Det er fordi den da har trilla langt, og det kommer til dels store utgifter med å reparere hjuloppheng og bremser etter som tida går. Det kan også skje noe med motor, og det er veldig dyrt når garantier er brukt opp for mange mil siden.

Jeg leste bruktbiltester av både octavia og avensis, og samtlige biler hadde tilnærmet null feil selv som eldre biler! 2003-2008-modellen av avensis er visst et ganske så sikkert kjøp, mtp holdbarhet og at det er gulltiden for Toyota, tilnærmet. 

Det er altså snakk om stasjonsvogn. Ikke personbil. 

Jeg vil betale opptil 70 000kr, det gjør meg ingenting om bilen har gått 150 000 km, for når det kommer til Toyota har det ikke veldig mye å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lav km og fulgt serviser så ny som mulig så går det nok greit. Hadde droppet DSG kasse fordi har et frynsete rykte på eldre biler og kostnaden begynner på 60.000 kr. du får mye bil for pengene om du velger "brød og smør" bilene isteden for å gå for de populære eldre premium merkene . Ingen biler er feilfrie forøvrig. Hadde en Mitsuishi som rustet og falt fra hverandre ved 200.000 km. ALT feilet samtidig. Skoda var rimelig men er etterhvert blitt såpass anerkjent at de holder seg lenge i pris. Toyota flyter på ryktet og er også kostbart sammenlignet med flere andre.

Min erfaring er ihvertfall at nyere mazda, opel, kia gir deg mer bruksbil for samme penger.

Anonymkode: ce0e4...815

Nyere? 2009++?

Hva med Volvo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt en Suzuki i familien i mange år. Knapt noe rust og knapt noe som har gått i stykker. Den ser fortsatt som nesten ny, innvendig som utvendig. Det er kvalitetsbiler.

Anonymkode: 7fc00...62a

Ja, har hørt mye bra om Suzuki. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Octavia kan det dukke opp problemer med forstilling, drivakslinger/knuter/ledd, dobbelmassesvinghjul og clutchskifte, turbohavari, hjullager, dørlås.
Var det 1.8 t eller 1.9 tdi du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hold deg til Avensis. Både VW og Mitsubishi er biler som er designet til å holde omtrent så lenge som de blir gamle i din prisklasse - de vil falle fra hverandre i ditt eierskap.

For 50-70k får du fine stasjonsvogner, men du bør så absolutt ta med en bilkyndig, og kjøpe privat.

Anonymkode: b2710...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...