Gå til innhold

Svigermor nekter for å ha visst om voldelig sønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I desember så ble samboeren min satt på glattcella for å ha vært voldelig mot meg over lang tid. Den eneste jeg hadde fortalt volden om var hans mor, hun viste også jeg lenge var på vei til og gå fra han, men hun prøvde lenge å gi meg dårlig samvittighet da han hadde en datter fra tidligere som kun hadde meg som "mamma". 

Samboern min ble arrest, og hun ble tatt inn til avhør. Der nekter hun for å ha vist om at sønnen var voldelig mot meg og hadde ett stort alkoholproblem. Hun ringer meg etter avhøret å later som til meg at hun ikke visste hvordan sønnen var, jeg var knust og ville ikke prate med henne mer.  Noen dager etter forteller jeg henne at politiet skal ta telefonen min for å sjekke meldinger mellom meg og henne. 

Nå nylig møtte jeg henne da jeg skulle hente noen ting i leiligheten våres, sønnen var ikke tilstede, da også spørr hun meg hva sønnen hennes er anmeldt for. Jeg blir helt paff og drar derfra. 

Kun ett par uker før sønnen hennes ble arrestert sendte jeg bilde av meg selv med blåveis og sprukken leppe. Og min tidligere samboers datter sa ofte til henne at pappa bare er sint og hun ikke vil være hjemme lenger, dette har vi også snakket om på melding. 

Nå skal jeg snart føde hennes barnebarn, og hun vil så klart ha kontakt med barnebarnet sitt. Hvordan skal jeg takle at denne dama som mener jeg lyver om hva hun har vist? Politiet har alt på papir, men hun gir seg ikke. Klarer såvidt å være i samme rom som henne, men jeg kan vell ikke nekte hu kontakt med barnebarnet? 

Anonymkode: 250d1...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, du kan nekte henne. Besteforeldre har ingen samværsrett. 

Anonymkode: dd235...4c3

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det AB over skriver. Hun har absolutt ingen lovfestede rettigheter her.

Anonymkode: b2641...4a6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din jobb å tilrettelegge for at ekspartners (håper jeg?) mor skal ha samvær med barnet, det er hans ansvar, når han engang kommer ut. Det skal veldig mye til for at besteforeldre skal ha samværsrett. 

Jeg forstår godt at du ikke er komfortabel med henne, siden hun forsøker å omskrive historien deres i sitt favør.  Om du ønsker kontakt, må være opp til deg. Jeg foreslår at du i så fall legger opp til strukturert kontakt - alt avtales skriftlig, og du legger noen konkrete føringer for oppførsel. Om hun benekter sønnens oppførsel, får hun ikke treffe barnebarnet. Om hun ikke følger dine regler, får hun ikke treffe barnebarnet. Om du ikke er komfortabel med situasjonen, får hun ikke treffe barnebarnet. Gjør det klart at du bestemmer, og at all eventuell kontakt frem til far får ordnet samvær skjer på dine premisser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekt henne all kontakt med god samvittighet. Det der er ikke en person du vil ha i livet ditt.

Anonymkode: 00d6d...ace

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nekte henne kontakt med barnebarnet.

Jeg håper det blir mulig for deg å holde kntakten med stedatteren din. Kan du bli fostermor for henne?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg snart føde hennes barnebarn, og hun vil så klart ha kontakt med barnebarnet sitt. Hvordan skal jeg takle at denne dama som mener jeg lyver om hva hun har vist? Politiet har alt på papir, men hun gir seg ikke. Klarer såvidt å være i samme rom som henne, men jeg kan vell ikke nekte hu kontakt med barnebarnet? 

Anonymkode: 250d1...530

Spørsmålet her bør være om dette barnet bør ha særlig kontakt med sin far? Og hvis ikke, hvorfor i all verden skal du føle noen som helst plikt til å følge opp kontakten med en dyssosial side av familien? Hva vil dette eventuelt gagne barnet for fremtiden? Dersom noen på farssiden skal ha kontakt med barnet bør det være på dine premisser og de bør være jævlig ydmyke og ligge lavt i terrenget i så måte. Når barnet blir gammelt nok til selv å velge stiller saken seg helt annerledes, men dersom det til da har vært null kontakt blir det neppe så mye kontakt senere at det kan skade barnet når den tiden kommer. For all del; ikke prakk på det stakkars barnet å måtte omgås dyssosiale folk bare fordi de krever det og du allerede har inntatt offerrollen og fortsatt lar deg manipulere. Du er råtøff som har anmeldt og gått ut av forholdet, ikke bli konfliktsky igjen nå. Hev hodet og gå videre til det beste for både barnet og deg selv. Hverken du eller barnet skylder noen noe - husk det. Skal det senere opparbeides relasjoner/kontakt bør dette baseres på tillit. Den tilliten er det andre som bør jobbe hardt for å oppnå. De bør krype no så inn i helsikes mye for at du overhodet skal kunne vurdere tanken. Personlig hadde jeg gått og aldri sett meg tilbake. Jeg ville vært overbevist om at dette var til det beste for barnet og også meg selv!

Anonymkode: e4b38...461

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hulderen skrev:

Du kan nekte henne kontakt med barnebarnet.

Jeg håper det blir mulig for deg å holde kntakten med stedatteren din. Kan du bli fostermor for henne?

Jeg prøver ☺️

Anonymkode: 250d1...530

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I desember så ble samboeren min satt på glattcella for å ha vært voldelig mot meg over lang tid. Den eneste jeg hadde fortalt volden om var hans mor, hun viste også jeg lenge var på vei til og gå fra han, men hun prøvde lenge å gi meg dårlig samvittighet da han hadde en datter fra tidligere som kun hadde meg som "mamma". 

Samboern min ble arrest, og hun ble tatt inn til avhør. Der nekter hun for å ha vist om at sønnen var voldelig mot meg og hadde ett stort alkoholproblem. Hun ringer meg etter avhøret å later som til meg at hun ikke visste hvordan sønnen var, jeg var knust og ville ikke prate med henne mer.  Noen dager etter forteller jeg henne at politiet skal ta telefonen min for å sjekke meldinger mellom meg og henne. 

Nå nylig møtte jeg henne da jeg skulle hente noen ting i leiligheten våres, sønnen var ikke tilstede, da også spørr hun meg hva sønnen hennes er anmeldt for. Jeg blir helt paff og drar derfra. 

Kun ett par uker før sønnen hennes ble arrestert sendte jeg bilde av meg selv med blåveis og sprukken leppe. Og min tidligere samboers datter sa ofte til henne at pappa bare er sint og hun ikke vil være hjemme lenger, dette har vi også snakket om på melding. 

Nå skal jeg snart føde hennes barnebarn, og hun vil så klart ha kontakt med barnebarnet sitt. Hvordan skal jeg takle at denne dama som mener jeg lyver om hva hun har vist? Politiet har alt på papir, men hun gir seg ikke. Klarer såvidt å være i samme rom som henne, men jeg kan vell ikke nekte hu kontakt med barnebarnet? 

Anonymkode: 250d1...530

Jeg reagerer veldig på dette at hun ville du skulle bli hos ham når hun visste at han var voldelig mot deg. Hun prøvde att på til gi deg dårlig samvittighet. Nå støtter hun deg heller ikke når han er arrestert for dette. Skjønner at dette må ha vært,og er,helt forferdelig for deg.

Faren til barnet deres vil jo ikke få samvær med barnet,og jeg ville ikke latt barnet være hos moren hans,bestemoren. Du kan ikke ha tillit til henne,og hun vil ikke respektere at sønnen ikke skal ha kontakt med barnet. 

Vondt å se dette Ts. Håper du har egne foreldre,søsken eller venner du kan støtte deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier her så kan du nekte henne.  Og evt møte henne med barnet på DINE premisser. Du og barnet står i første rekke, ta hensyn til dere to heller enn andre som ikke tilfører barnet noe positivt. Iogmed at du og barnefaren ikke bor sammen når barnet blir født (eller har dere samme adresse??) Så er det DU alene som får foreldreansvaret.  Om han ønsker å dele dette så må DU godkjenne det og hvis ikke så må han gjennom retten.  Der stiller han dårlig for å si det sånn.. har en lignende case med min eks hvor de nå har trukket tilbake kravet om delt foreldreansvar nettopp fordi det var åpenbart ikke noe retten kom til å tildele han.

 

Jeg møtte moren til eksen min med barnet noen ganger i starten. Akkurat samme situasjon som deg, hun visste at han var fysisk og psykisk voldelig, men etter at det ble slutt mellom oss benektet hun alt. Tvert imot vridde hun det om til at jeg hadde kjørt livet hans i rennesteinen. Men ja, jeg møtte henne litt med barnet og for det første så fikk jo ikke babyen så mye ut av det. Den har det bedre sammen med mennesker mamma er trygg på og er avslappet sammen med. Jeg selv sov dårlig flere dager i etterkant, var så sliten.. gruet meg til å sjekke sosiale medier for hva hun hadde lagt ut etter møtene våre. Alle jeg åpnet meg for kunne ikke forstå at jeg presset meg til å møte henne. . Men jeg følte liksom at det var hennes "rett" og at jeg skyldte henne det (!!). Hører med til historien at hun har hatt mange rett og slett stygge påfunn etter bruddet til meg og sønnen hennes og at hun på ingen måte ser seg selv utenfra. 

Nå har jeg ikke møtt henne på lenge og det er jeg veldig glad for! Jeg vet at hun ville manipulert barnet mitt så fort hun hadde fått muligheten. Jeg tenker ikke at hun eller barnefars øvrige familie aldri får se barnet mitt igjen, men i perioder må man bare sette seg selv og sine først og prioritere deretter.  

Ønsker deg masse lykke til Ts!  Synes du er dødstøff som anmelder og som går gravid alene og som attpåtil tenker på å bli fostermor for datteren til eksen din. Jeg håper virkelig han holder seg unna deg og dere og at dere får en flott fortsettelse <3

Anonymkode: 630bf...a4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peter007 skrev:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7

Se paragraf 45. Blir far nektet samvær er det muligheter for besteforeldre 

Far må bli fradømt sine rettigheter og selv be om at retten vurderer om besteforeldre overtar samvær. I denne spesifikke saken vil det også være spørsmål om bestemor er i stand til å oppfylle vilkåret om at barnet ikke får ha samvær med den forelderen som er fradømt sine rettigheter. Det vil i den sammenheng i tale i hennes favør at hun så langt har løyet om ting som TS uten problem kan påvise.

Jeg vet du er en forkjemper for fars rettigheter, men i denne saken er det være snakk om rettighetene til et forsvarsløst barn. Du kan ikke mene at en voldelig mann og hans manipulative mors velferd skal gå foran et forsvarsløst barns?

Anonymkode: 09912...b7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i samme situasjon, men fikk heldigvis ikke barn med han. Hun visste at sønnen var voldelig og istedet for å støtte sønnen sin med å være ærlig om sin vold hos politiet og lære av det/få hjelp, duller hun med han (han har sagt til meg flere ganger at foreldrene hans bare duller, krever aldri noe). Så han har jo fine utsikter som menneske nå. Lyver i avhør i stedet for å ta ansvar. Kan bagatallisere grov vold. 

Sånne mennesker som dette er helseskadelige.

Anonymkode: fe14b...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha stolt på henne etter det, og hun innbyr ikke akkurat til mye kontakt når hun opptrer slik. Hun kan jo godt være en god bestemor, men å unnvike det sønnen har gjort mot deg vitner om svak karakter. Viktigst er vel kontakt mellom barnet  og faren, og hva den blir til. 

Anonymkode: f760f...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...