Gå til innhold

Omskjæring - jeg vil ikke, far vil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette tror jeg ikke på. Ingen gifter seg inn i en jødisk amerikansk familie uten å ha tenkt tanken på omskjæring av barn på forhånd. Ingen. Men hvis det er sant, tror jeg faktisk du må ta en grundig snakk med kirurgen og bli beroliget om at det skal foregå på den beste måten, og blir du ikke beroliget, må du revurdere hele forholdet og bosituasjonen. Før barna blir omskåret. Velg nå ikke en kirurg fordi det er gratis, dere må velge den som gir bedøvelse osv. Og det er virkelig på tide med en grundig prat om religionen og kulturforskjellers plass i deres familie, du er jo tydeligvis ikke jøde, din mann og svigerfamilie MÅ jo ha tenkt en del rundt det, det betyr jo at barna ikke blir jøder hvis ikke du konverterer, hvordan ser de på dette? 

Personlig hadde jeg latt dem blitt omskåret, men jeg syns det er veldig rart at du ikke var klar over dette før du giftet deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min måtte omskjæres pga trang forhud da han var 17-18år. I ettertid har han nedsatt følsomhet og det er veldig negativt for han. Han får ikke orgasme ved sex, kun når han selv onanerer. Dette er selvfølgelig veldig kjedelig for meg også at jeg ikke får han til å komme... Jeg hadde aldri ville risikert å utsette mine sønner for dette!

Anonymkode: b1cf9...e8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett og slett et inngrep med svært få, og temmelig ubetydelige konsekvenser

Definisjonsspørsmål, dette med hva som er ubetydelige konsekvenser.

Anonymkode: 9a163...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg også syntes det er veldig rart at Ts og mannen ikke har diskuteret dette og alle forskjeller og konflikter som oppstår når man blir sammen med en som praktiserer/følger/har en annen religion enn en selv. Slik som høytider osv. Og skal du Ts konvertere? Du sier de ikke er veldig religiøse, hvorfor vil da temaet omskjæring skape debatt? Tradisjoner? Men det er ikke en tradisjon i din familie (antar jeg) og din mening teller like mye. Har dere virkelig ikke diskuteret disse såre punktene i forholdet? 

Jeg personlig ville slåss med nebb og klør for å spare mine barn et inngrep som ikke er nødvendig. Jeg kan ikke nok teknisk og medisinsk til å diskutere med de argumentene, men vet at ved et hvert inngrep man gjør på kroppen følger det en viss risiko for komplikasjoner. Må man operere gjør man selvsagt det men omskjæring er ikke et livreddende inngrep, ei heller er det garantert økt livskvalitet. Derfor mener jeg at et slikt inngrep bør unngås.

Jeg støtter det forslaget om å la guttene bestemme når de er gamle nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din bør få velge selv om han skal omskjæres når han er gammel nok. Dette er ikke et valg foreldre bør ta for barnet sitt (uavhengig av religiøse grunner). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare BULLSHIT!

Anonymkode: 24c52...d1f

Hva er bullshit med det? Jeg kjenner flere nordmenn som er født i statene og der måtte foreldrene skrive under og krangle med sykepleierne om at ungene ikke skulle omskjæres. For iallfall en av disse sykehusene krevde søknad på forhånd for å ikke omskjære. Dette begynner å bli 20-30 år siden, men det betyr for meg at det ikke er usannsynlig at det du kommenterte på forekomme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utenom mulige komplikasjoner, så vil guttene dine vil miste litt av følsomheten. Har hørt det beskrevet som forskjellen mellom å stryke over innsiden av handflaten eller oversiden av handen, prøv, vil du ta fra dem det? Jeg hadde aldri gått med på det, men jeg hadde vært tydelig om det fra starten av. Finnes mange menn som forsøker å reversere omskjæringen i voksen alder.

"Many men bitterly regret being circumcised." - http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/how-to-reverse-the-irreversible-1338650.html

Anonymkode: 0c727...08a

Er det forskjell på det? syntes det er likt

Anonymkode: 5a760...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det forskjell på det? syntes det er likt

Kanskje en illustrasjon på at noen har behov for å komme med voldsomme overdrivelser om hvilke konsekvenser  omskjæring skal ha?

Sakligheten glimrer i hvert fall fortsatt med sitt fravær i denne debatten.

Anonymkode: 1021d...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje en illustrasjon på at noen har behov for å komme med voldsomme overdrivelser om hvilke konsekvenser  omskjæring skal ha?

Sakligheten glimrer i hvert fall fortsatt med sitt fravær i denne debatten.

Men jeg ser ikke det som en konsekvens. Det kjennes jo likt ut på over og undersien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at denne diskusjonen sklir ut.

Det er en fullstendig unødig handling mot et barn som ikke kan si ifra pga religiøs tradisjon.

Det finnes mao ingen praktiske eller logisk grunner til å gjøre dette. De som er for  argumenterer stort sett med at det ikke er så farlig og det har gått greit med folk de kjenner?!

Vi får vel være glad for at det ikke er lillefingeren med den argumenteringen. Folk flest er jo lykkelig med en amputert finger, uten at DET er noen grunn til å amputere kroppsdeler:tongue:

Anonymkode: 9d7d9...b30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skriver at du burde tenkt på dette før du fikk barn med en amerikansk jøde. HAN kunne vel like godt tenkt på det før han fikk barn sammen med en fra Norge! 

Guttene bør få velge dette selv når de er gamle nok til å ta avgjørelsen. Gjerne et lite stykke inn i puberteten så de forstår konsekvensene dette vil ha for sexlivet. Har hørt at penishodet blir mindre følsomt når det ikke er beskyttet av hud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Poserose skrev:

Ser mange skriver at du burde tenkt på dette før du fikk barn med en amerikansk jøde. HAN kunne vel like godt tenkt på det før han fikk barn sammen med en fra Norge! 

Guttene bør få velge dette selv når de er gamle nok til å ta avgjørelsen. Gjerne et lite stykke inn i puberteten så de forstår konsekvensene dette vil ha for sexlivet. Har hørt at penishodet blir mindre følsomt når det ikke er beskyttet av hud. 

Vet han at det ikke er normalt i Norge? Og jeg syntes at så lenge de bor i amerika er det ikke å forvente at han kjenner nprske skikker, med mindre TS har fortalt den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet han at det ikke er normalt i Norge? Og jeg syntes at så lenge de bor i amerika er det ikke å forvente at han kjenner nprske skikker, med mindre TS har fortalt den

Hvis det er så sinnsykt viktig for han burde han jo funnet det ut. Han bør jo vite at det ikke er vanlig i hele verden og at ikke anta at en jødisk tradisjon er vanlig i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Poserose skrev:

Hvis det er så sinnsykt viktig for han burde han jo funnet det ut. Han bør jo vite at det ikke er vanlig i hele verden og at ikke anta at en jødisk tradisjon er vanlig i Norge. 

ehhmm, nei. Han er jøde, og bor i et land hvor det er helt normalt at det omskjæres, hvorfor skal han vite at det ikke er normalt hos andre. Her er det TS som ikke har gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

ehhmm, nei. Han er jøde, og bor i et land hvor det er helt normalt at det omskjæres, hvorfor skal han vite at det ikke er normalt hos andre. Her er det TS som ikke har gjort jobben sin.

Fordi han vet det er en jødisk tradisjon og at Norge ikke har så mange jøder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilke argumenter har denne ektemannen  egentlig for å gjennomføre omskjæring?

Vi har tradisjon for det i vår familie / slekt og omgangskrets.
 Dette er en del av vår kultur, ettersom han er fra Statene.
 Ektemannen (og fremtidig far til barna) er jødisk.

Anonymkode: 108a6...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser ikke det som en konsekvens. Det kjennes jo likt ut på over og undersien

Det var nettopp poenget mitt. Det trekkes stadig frem dette med nedsatt følsomhet, men det er i realiteten ikke særlig stor forskjell der inngrepet er gjort forsvarlig og tilhelingen er gått uten komplikasjoner.

Typisk at denne diskusjonen sklir ut.

Det er en fullstendig unødig handling mot et barn som ikke kan si ifra pga religiøs tradisjon.

Det finnes mao ingen praktiske eller logisk grunner til å gjøre dette. De som er for  argumenterer stort sett med at det ikke er så farlig og det har gått greit med folk de kjenner?!

Vi får vel være glad for at det ikke er lillefingeren med den argumenteringen. Folk flest er jo lykkelig med en amputert finger, uten at DET er noen grunn til å amputere kroppsdeler:tongue:

Anonymkode: 9d7d9...b30

Jeg er helt enig i at det er et meningsløst inngrep som ikke bør foretas.

Allikevel synes jeg det er dumt at man på begge sider av diskusjonen nekter å forholde seg til faktiske forhold, og bedriver voldsomme overdrivelser av både fordeler og uheldige konsekvenser.

Ingen styrker sin sak ved løgn og overdrivelser. Heller ikke ved å nekte å sette seg inn i realitetene, men heller stole på man "kjenner en som...." eller "har hørt at...."

Denne diskusjonen går ikke noe sted før man legger vekk dette sanseløse føleriet, og begynner å sette seg inn i hva man snakker om. Det gjelder i særdeleshet de som er enige med meg i at det ikke bør gjøres. Argumentér ut fra anerkjente fakta, og ikke forsøk å lage et skremmebilde gjennom overdrivelser og manipulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poserose skrev:

Fordi han vet det er en jødisk tradisjon og at Norge ikke har så mange jøder. 

I statene er det ikke nødvendigvis sett på som en jødisk tradisjon, men noe "alle" gjør. Så nei. Argumentet ditt holder ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helicase

Omskjæring hos både jenter og gutter er i mine øyne mishandling. Ingen har rett til å skjære vekk noe fra noen.! Det valget kan barna få ta selv når de er voksne og er klar over hva de går til. Du får fortelle han hva du mener og hvorfor! Det er ingen medisinsk eller moralsk grunn til å få barna dine omskåret. Ingen, i det hele tatt! 

Endret av Helicase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...