Gå til innhold

Omskjæring - jeg vil ikke, far vil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har havnet i en dilemma her. Jeg er gift med en mann fra statene og har bodd her i en del år. Han er fantastisk på alle måter og svigerfamilien min er en drøm, sånn sett har vi aldri hatt konflikt om noe. Saken er den at vi venter tvillinger til sommeren (begge gutter), og min mann og svigerfamilie har allerede tatt det for gitt at de skal omskjæres. Mannen min har personlig kontaktet en veldig ettertraktet kirurg i dette området som også er en god venn av han, og han har lovet å gjøre inngrepet gratis når den tid kommer.

Saken er den at for meg som en norsk kvinne er tanken veldig fjern. Jeg har aldri ofret det en tanke engang, selvom jeg nok burde det da jeg er klar over at det er en selvfølge i svigers familie. Min mann er også omskjært, og veldig fornøyd med det. Jeg har vist ham forskning på at det kan være skadelig for barnet, men det kommer jeg ikke langt med ta tross alt alle menn i hans familie er omskjært og ikke har lidd noen skade.

Jeg føler meg rådvill nå. Det er ikke slik at jeg er anti-omskjæring, men jeg vil heller at dette skal være noe barna selv velger når de blir store. Det har jeg ikke mannen og sviger med på, i henhold til deres jødiske tro er det utenkelig å vente så lenge. Jeg har heller ikke lyst til å lage en enorm sak ut av det, da de som sagt er fantastiske på alle måter og jeg vet de allerede elsker barna våre over alt på jord. Jeg føler meg bare uvel egentlig, vet ikke hva jeg vil med dette men må bare få luftet det ut 

Anonymkode: f7965...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jødee og amerikansk. Da har du valgt det alerede. Litt sent å tenke på det nå.

Anonymkode: 5a760...70a

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, du har giftet deg inn i en jødisk familie, UTEN å ha avklart omskjæring på forhånd? Tror du vie er kunnskapsløse og dumme? Og ikke minst biter på en sånn tulleproblemstilling? 

Anonymkode: ed283...97d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle nestet startet med å si at din mann er jødisk og.... Du må rett og slett fortelle han hvorfor du er imot og be han være like saklig tilbake igjen.

 

Men ta en titt på youtube: The Real Reason You're Circumcised - Adam Ruins Everything...! :P 

Anonymkode: 4fba5...b11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jødee og amerikansk. Da har du valgt det alerede. Litt sent å tenke på det nå.

Anonymkode: 5a760...70a

Saken er den at de lever tilnærmet humanistisk, svigerfar tror ikke engang på Gud. Min mann er litt fram og tilbake, feirer jødiske høytider med tror ikke på Toraen og slikt. Kanskje derfor dette gikk meg hus forbi, men jeg har faktisk aldri tenkt at de er noe mer jøde enn jeg er kristen. Jeg er ikke overrasket over at de krever dette egentlig, men mer at de er så konservative på dette når de er så liberale ellers

Anonymkode: f7965...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det var slik at om moren til barna ikke er jødiske, så er de ikke det? Ingen grunn til å omkjære barna!

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den at de lever tilnærmet humanistisk, svigerfar tror ikke engang på Gud. Min mann er litt fram og tilbake, feirer jødiske høytider med tror ikke på Toraen og slikt. Kanskje derfor dette gikk meg hus forbi, men jeg har faktisk aldri tenkt at de er noe mer jøde enn jeg er kristen. Jeg er ikke overrasket over at de krever dette egentlig, men mer at de er så konservative på dette når de er så liberale ellers

Anonymkode: f7965...bd7

Det største problemet ditt, er at du mangler totalt kunnskap om hvordan religionen fungerer. Å tulle med denne typen saker er respektløst! 

Anonymkode: ed283...97d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den at de lever tilnærmet humanistisk, svigerfar tror ikke engang på Gud. Min mann er litt fram og tilbake, feirer jødiske høytider med tror ikke på Toraen og slikt. Kanskje derfor dette gikk meg hus forbi, men jeg har faktisk aldri tenkt at de er noe mer jøde enn jeg er kristen. Jeg er ikke overrasket over at de krever dette egentlig, men mer at de er så konservative på dette når de er så liberale ellers

Anonymkode: f7965...bd7

Hva er å leve humanistisk?

Men seriøst, dette er en kamp jeg ikke ville tatt. Du vet hvilken religion de har, og du vet at de er fra et land hvor dette er normalt selv for kristne. Dette er virkelig en kamp du burde tatt før barn ble et tema.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, leste feil. Så dere bor i Norge?  Er det ikke lover og regler angående omskjæring? De kan vel ikke bare gjøre det uten mors tillatelse?  Kan du ikke ringe noen og høre, for eksempel helsestasjon?  D

Anonymkode: 89c95...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den at de lever tilnærmet humanistisk, svigerfar tror ikke engang på Gud. Min mann er litt fram og tilbake, feirer jødiske høytider med tror ikke på Toraen og slikt. Kanskje derfor dette gikk meg hus forbi, men jeg har faktisk aldri tenkt at de er noe mer jøde enn jeg er kristen. Jeg er ikke overrasket over at de krever dette egentlig, men mer at de er så konservative på dette når de er så liberale ellers

Anonymkode: f7965...bd7

Hvis det du skriver her er sant, altså at de ikke er spesielt religiøse ellers, så burde du bare nekte å omskjære barna. Hvis han ikke TROR på religionens hellige bok, så er ikke den omskjæringa så viktig heller!

Anonymkode: c8abb...0fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Omskjæring av babyer er kjønnslemlestelse. Barns religiøse valg skal de ta selv når de er voksen nok til å velge selv. 

Ta barna med til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, VinterSnø skrev:

Hva er å leve humanistisk?

Men seriøst, dette er en kamp jeg ikke ville tatt. Du vet hvilken religion de har, og du vet at de er fra et land hvor dette er normalt selv for kristne. Dette er virkelig en kamp du burde tatt før barn ble et tema.

Humanistisk som at de lever slik de vil uten å ta hensyn til religion. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, leste feil. Så dere bor i Norge?  Er det ikke lover og regler angående omskjæring? De kan vel ikke bare gjøre det uten mors tillatelse?  Kan du ikke ringe noen og høre, for eksempel helsestasjon?  D

Anonymkode: 89c95...28a

Nei dessverre bor i USA, i Norge hadde dette vært et ikke-tema. Her er det normen og utenom en annen svensk venninne kjenner jeg ingen her som ser på omskjæring som unaturlig

Jeg føler alt går i hodet på meg nå, har i tillegg hatt et ganske smertefult svangerskap på toppen av det hele. Føler svigers brude respektere mitt valg da det tross alt er jeg som bærer fram barna, men med hele slekten bak seg er det umulig å ta opp en kamp. Hjelper litt å lufte tankene kjenner jeg

Anonymkode: f7965...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Doge skrev:

Trodde det var slik at om moren til barna ikke er jødiske, så er de ikke det? Ingen grunn til å omkjære barna!

Er noe med det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aii, for et kjipt dilemma :/

Vet at det er veldig vanlig i USA. Mange av mine amerikanse venninner har ikke en gang sett en penis som ikke er omskjært.

Men husk at mannen din og mennene i hans familie vet bedre enn deg hvordan det er å være omskjært. Om han er veldig fornøyd, så er det kanskje ikke så ille? Kanskje du heller kan snakke med menn som er omskjært, i stedet for dømmende, intetanende kvinnfolk på KG :P Kanskje det vil hjelpe deg mer i denne vanskelige avgjørelsen :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tibbie skrev:

Aii, for et kjipt dilemma :/

Vet at det er veldig vanlig i USA. Mange av mine amerikanse venninner har ikke en gang sett en penis som ikke er omskjært.

Men husk at mannen din og mennene i hans familie vet bedre enn deg hvordan det er å være omskjært. Om han er veldig fornøyd, så er det kanskje ikke så ille? Kanskje du heller kan snakke med menn som er omskjært, i stedet for dømmende, intetanende kvinnfolk på KG :P Kanskje det vil hjelpe deg mer i denne vanskelige avgjørelsen :)

👍🏻

Anonymkode: 34af1...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskjæring vil som regel ikke ha veldig negative konsekvenser, men når det får det er konsekvensene ganske jævlige og ikke minst omtrent umulig å ikke gjøre noe med.

Jeg ville stått på mitt.

Anonymkode: 9a163...5bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Humanistisk som at de lever slik de vil uten å ta hensyn til religion. 

 

Anonymkode: f7965...bd7

Så egentlig som folk flest da man veldig sjelden kan se på folks levemåte hva de tror på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...