Gå til innhold

Omskjæring - jeg vil ikke, far vil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterert
1 minutt siden, Macro skrev:

Du har ikke lest det jeg skreiv. Jeg døpte IKKE barnet mitt nettopp fordi han kan velge selv når han blir eldre. Jeg bestemmer at han må gå i barnehage, fordi det er nødvendig at noen passer han mens jeg tjener penger til oss. Jeg bestemte ikke om han skal døpes eller ikke, men jeg bestemte at han skulle vente til han kunne velge selv. Som du ser er det noen valg der det er nødvendig at foreldrene bestemmer, og andre kan barna fint bestemme selv senere.

Tror du ikke det hadde vært anbefalt å omskjære guttebarna sine, om det er så gunstig som du sier? Tror fagfolk hadde vært strekt uenig med deg.

Å,sorry! Jeg leste feil ja: -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mange amerikanske leger anbefaler det.

Det betyr ikke at kjønnslemlestelse av små gutter er å anbefale.

Anonymkode: 9a163...5bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Blomsterert skrev:

Det er håpløst ignorant å ikke notere seg fordelene ved omskjæring.

Det finnes ingen fordeler ved kjønnslemlestelse av små guttebarn som oppveier de potensielle negative konsekvensene. absolutt ingen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Blomsterert skrev:

Nå er det vel også sånn i vår kultur at barn ikke selv får bestemme svært viktige ting. Som ved dåp for eksempel? 

Åja.

Jeg ble ikke døpt som barn, man MÅ ikke følge tradisjoner om man er et oppegående og tenkende menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange leger på verdensbasis som anbefaler omskjæring av guttebarn. Det kan man være enig eller uenig i, men det er ikke enighet blant leger over hele verden om dette. Mange amerikanske leger anbefaler det.

Anonymkode: 1021d...068

Jødiske leger da eller? Folk forsvarer det de vil forsvare.  Er de for å fjerne forhuden på jenter også? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og noen bør også være klar over hva risikoen for arrdannelser ved et korrekt utført inngrep er.

Så lenge et inngrep utført på et spedbarn er fullstendig unødvendig og kan føre til skader eller død er jeg imot det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Blomsterert skrev:

Det er flere fordeler helsemessig enn omvendt ved omskjæring.

Fullstendig feil, det også.

Gud bedre så mye feilninformasjon du sprer i denne tråden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Omskjære for å redusere sjansen for en kreftfform som er av de sjeldneste?

Logikk på høyt nivå :)

Det var ett eksempel. Du leste redusert sjanse for HIV også.

Er det mer logisk å argumentere med at omskjæring er "farlig"når en ytterst liten prosent får skader,og som til overmål blir utført av folk som ikke er leger/kirurger? Er DET logisk mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Blomsterert skrev:

Du leste redusert sjanse for HIV også.

Det er en myte, stemmer ikke.

Du er full av feilinformasjon.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Blomsterert skrev:

Er det mer logisk å argumentere med at omskjæring er "farlig"når en ytterst liten prosent får skader,og som til overmål blir utført av folk som ikke er leger/kirurger? Er DET logisk mener du?

Jepp. Man kutter ikke i et kjønnsorgan fordi det er tradisjon, verken i kvinnelige eller mannlige.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det får være din påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, The Lost Dreamer skrev:

Kan noen forklare meg hvorfor folk omskjærer guttebarn?

Kultur og tradisjon. Heldigvis er andelen som velger å ikke kjønnslemleste sine guttebarn på vei opp i USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jepp. Man kutter ikke i et kjønnsorgan fordi det er tradisjon, verken i kvinnelige eller mannlige.

Nei,du får nå mene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kultur og tradisjon. Heldigvis er andelen som velger å ikke kjønnslemleste sine guttebarn på vei opp i USA.

Ja, så mye som 50% i enkelte stater, i San Fransisco er det hipt å ikke ha hetten skåret av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Macro skrev:

Jødiske leger da eller? Folk forsvarer det de vil forsvare.  Er de for å fjerne forhuden på jenter også? 

Jeg tror ikke noen fører statistikk over legers konfesjon, men de jødiske er nok neppe i noe flertall. Hvirfor blander du inn kvinnelig omskjæring? Det er et helt annet inngrep som bare unntaksvis ikke fører til følgeskader og smerter selv om det utføres korrekt. Ønsker du ikke en redelig diskusjon?

Dette er feil.

Omskjæring reduserer risikoen for smitte med HIV på grunn av at epiteliet på glans keratiniseres og blir mindre gjennomtrengelig for mikroorganismer. På den annen side er det ikke noe godt argument, ettersom det vil kun reduserer risikoen med noen brøkdeler av en prosent (man kan bruke forskjellige modeller for å estimere dette, og forskjellen er nok større ved komorbiditet hos positiv partner, men det er allikevel kun en marginal forskjell).

Det er slitsomt å se at ingen av sidene i denne saken argumenterer ut fra den kunnskapen som faktisk finnes. Alt er bare "nei", "jo" og "du er dum og slem."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektivt sett vil jeg mene du har tapt den kampen før den egentlig begynte.

Det positive oppi det hele må jo da være at kirurgen som er en venn av fars familie antageligvis vil utføre inngrepet med enda mer presisjon og omsorg enn han normalt gir sine betalende kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Tibbie skrev:

Men det vet jo ikke vi heller :P Hva som er best for en mann, omskjært eller ikke omskjært? Eller, det er jo mange som har blitt omskjært i voksen alder, så de vet det nok. Kanskje TS kan lære noe ved å snakke med dem.

Det er ikke nødvendigvis av religion folk gjør det. Veldig mange gjør det av tradisjon, som jeg får inntrykk er situasjonen her. Men mange gjør det for livskvaliteten til gutten.

Nei, jeg har aldri hørt om smågutter som dør av dette. Selv i velutdannet, rike land og familier, skjer dette i familiens stue.

Da jeg gikk på ungdomsskolen måtte en gutt i klassen gjøre det etter anbefaling fra legen. Tviler på at legen ville anbefalt det om det var dødelig.

Det er noe annet med jenter. Der er det en virkelig fare... Mange blør i hjel eller får ødelagt sexlivet.

Siden du aldri har hørt om smågutter som har dødd av dette:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Spebarn-dode-etter-omskjaring-6827102.html

Anonymkode: 91622...5c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke noen fører statistikk over legers konfesjon, men de jødiske er nok neppe i noe flertall. Hvirfor blander du inn kvinnelig omskjæring? Det er et helt annet inngrep som bare unntaksvis ikke fører til følgeskader og smerter selv om det utføres korrekt. Ønsker du ikke en redelig diskusjon?

Jeg spurte om kvinnelig fordi jeg oppriktig lurte.

De fordelene dere snakker om er det så liten risko for, at gevinsten er for svinnende liten. Har to kompiser som er omskjært og de plages av tørr hud. Etter at forhuden ble fjernet klarer ikke penis å bevare fuktigheten. Dette plager hver dag, og jeg tror de begge gir blaffen i at faren for HIV er minsket.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er trenden synkende. Jeg har ikke helt oppdaterte statistikker, men tendensen frem til 2002 er i hvert fall synkende:

70-tallet: 91%
80-tallet: 83%
1999-2002: 79 %

Xu, F, L Markowitz, M Sternberg, and S Aral (2006). "Prevalence of circumcision in men in the United States: data from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES), 1999–2002

Jeg synes omskjæring er en uting, men man må allikevel forholde seg til verden. Se følgende (fagfellevurdert artikkel fra 2011). Uthevningene er mine:

"It is a relatively safe procedure with a low overall complication rate. Most complications are minor and can be managed easily. Though uncommon, complications of circumcision do represent a significant percentage of cases seen by pediatric urologists. Often they require surgical correction that results in a significant cost to the health care system. Severe complications are quite rare, but death has been reported as a result in some cases. A thorough and complete preoperative evaluation, focusing on bleeding history and birth history, is imperative. Proper selection of patients based on age and anatomic considerations as well as proper sterile surgical technique are critical to prevent future circumcision-related adverse events."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du aldri har hørt om smågutter som har dødd av dette:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Spebarn-dode-etter-omskjaring-6827102.html

Anonymkode: 91622...5c4

Ingen benekter at det har forekommet dødsfall. Fritt etter hukommelsen mener jeg at mortalitetsraten i USA (som utfører svært mange slike inngrep) er omtrent én av 500.000.

Saken du henviser til er ikke spesielt representativ, da den er et grovt rutinebrudd, og ikke ble utført som den skulle, hadde manglende oppfølging, og ikke ble håndtert korrekt da komplikasjonene oppstod. Du kan ikke bruke dette som representativt eksempel på farene ved et korrekt utført inngrep som følger de prosedyrene som gjelder. Angjeldende lege mistet lisensen etter den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...