Gå til innhold

Omskjæring - jeg vil ikke, far vil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, KG deltager skrev:

Eller man kan si at når ts mann velger å få barn med en norsk kvinne så må han forstå at å kjønnslemleste barna ikke er aktuelt..

I USA foregår det mange kampanjer med blandt annet følgene budskap: når du forlater sykehuset etter fødselen- ta hele gutten din med deg hjem.

Gitt at TS har fortalt om norske skikker, noe det virker som hun ikke har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva innebærer det å ta den kampen her, egentlig? Må man aktivt jobbe for å unngå omskjæringen, eller er det motsatt, at man aktivt må godkjenne den?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Okapi skrev:

Hva innebærer det å ta den kampen her, egentlig? Må man aktivt jobbe for å unngå omskjæringen, eller er det motsatt, at man aktivt må godkjenne den?

Jeg mener at om man har en mening man vet at den andre parten ikke har må man ta den opp. Jeg mener også at ut ifra hva TS har sagt kan man ikke anta at mannen visste hva TS mente og hva som er normen i Norge, Derfor mener jeg det er TS sitt ansvar å ta opp temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, VinterSnø skrev:

Gitt at TS har fortalt om norske skikker, noe det virker som hun ikke har gjort.

Dette har ikke vært tema- hverken for ts eller mannen..  så er like mye han som henne som ikke har "informert"- eller satt seg inn i hva dens andre kultur er

nå er det slik at guttene kommer med forhud - og det å omskjære er unaturlig og smertefullt , i tillegg kan det være farlig. Derfor mener jeg at den som er i mot må ga full veto rett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KG deltager skrev:

Dette har ikke vært tema- hverken for ts eller mannen..  så er like mye han som henne som ikke har "informert"- eller satt seg inn i hva dens andre kultur er

nå er det slik at guttene kommer med forhud - og det å omskjære er unaturlig og smertefullt , i tillegg kan det være farlig. Derfor mener jeg at den som er i mot må ga full veto rett. 

Ikke enig, TS vet han er amerikaner og jøde, og de bor i USA. Da er det hennes ansvar all den tid den jevne nordmann vet at det er tradisjon om omskjæring der, og vi også stort sett mobber amerikanerne for at de ikke vet så mye om verden rundt. Så jeg mener dette helt og holdent er TS sitt ansvar å ta diskusjonen, før man planla barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, KG deltager skrev:

Eller man kan si at når ts mann velger å få barn med en norsk kvinne så må han forstå at å kjønnslemleste barna ikke er aktuelt..

I USA foregår det mange kampanjer med blandt annet følgene budskap: når du forlater sykehuset etter fødselen- ta hele gutten din med deg hjem.

Og responsen på de kampanjene er stor i det jødiske miljøet, slik at TS kunne gå ut i fra at hennes mann ville allerede tatt det til seg? Jeg tror ikke på denne tråden jeg, ingen er så uvitende om sin egen manns kultur.

Anonymkode: bf3db...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, VinterSnø skrev:

Jeg mener at om man har en mening man vet at den andre parten ikke har må man ta den opp. Jeg mener også at ut ifra hva TS har sagt kan man ikke anta at mannen visste hva TS mente og hva som er normen i Norge, Derfor mener jeg det er TS sitt ansvar å ta opp temaet.

Jeg snakker om det rent juridiske. Kan mannen bare ta med avkommet på sykehuset og få jobben gjort, eller må mora aktivt godkjenne dette med nærvær og/eller signatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Okapi skrev:

Jeg snakker om det rent juridiske. Kan mannen bare ta med avkommet på sykehuset og få jobben gjort, eller må mora aktivt godkjenne dette med nærvær og/eller signatur?

Vet ikke hvordan det er nå. Men i Austin måtte man aktivt hindre det i 88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper i alle fall at trådstarter kan informere oss hvordan dette faktisk ender til slutt...  :P

Anonymkode: 108a6...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri godtatt det. Uansett hva mann eller svigerfamilie måtte mene. Og hadde det blitt uvennskap av den grunn, så fikk det heller bli det.

Anonymkode: 1b1eb...bce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og responsen på de kampanjene er stor i det jødiske miljøet, slik at TS kunne gå ut i fra at hennes mann ville allerede tatt det til seg? Jeg tror ikke på denne tråden jeg, ingen er så uvitende om sin egen manns kultur.

Men skulle det stemme så er mannen like uvitende om sin kones kultur., 

å være amerikaner gir en ingen rett til å slippe å sette seg inn i andres kultur/ forvente at alle skal tilpasse seg seg selv..

... Og ja: jeg nekter å tro at ikke en oppegående jødisk amerikaner har fått med seg at ikke alle er positive til kjønnslemlestelse...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/3/2016 at 15.02, AnonymBruker skrev:

Spørs om ikke mannen til TS vil føle HUN har gått bak ryggen hans ved å bli gravid med ham UTEN å ha nevnt at omskjæring ikke kommer på tale. For han har sikkert ikke tenkt tanken en gang at det ikke skulle utføres.

Det er noe helt annet å få barn med en mann og så kommer dette dilemmaet opp, enn å ta kontakt med en lege, uten at den kommende mor vet om det, for å få snakke om inngrepet allerede før babyene er født... Disse to tingene kan ikke sammenlignes.

Uansett så tar man ikke kutter i en tissefant med mindre det trengs, f eks medisinsk. Far kan ikke gå til en lege og avtale at inngrepet skal utføres når mor ikke vil. Så enkelt er det bare. Begge parter skal være enige.

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...