Gå til innhold

Hjelpe ett vennepar med å få barn.


cambi86

Anbefalte innlegg

Dette tilbudet ville jeg ikke gått med på om det var meg som ikke kunne få barn. Det ville ødelagt mitt forhold til venninnen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig så vil ikke venninnen din dette heller pga strenge regler.

Dere må dra til et annet land for å bli gravide, mannen må levere sæd og hvis venninnen din sine egg er gode nok så må hun gå på hormoner også ta ut egg. Så blir eggene befruktet og satt inn i deg. 

Det er ikke anbefalt å føde i Norge pga regelen om at du da er mor selv om du ikke er biologisk mor, helt tåpelig men sånn er norsk lov. Du må da føde i et land som godkjenner surrogati.

Det er strengt og man må vite mye før man kan begi seg ut på dette. Er dere virkelig interessert så kontakt en advokat ev en klinikk i utlandet og hør. 

Anonymkode: 083a3...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er et seriøst ønske fra din side, burde du ikke da snakket med vennene dine istedenfor KG om dette?

Ellers ville jeg fulgt rådene som har kommet om å la være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig, og du kommer ikke rundt denne loven så lett som du later til å tro. Som en AB sier her rett over så kan venneparet adoptere ett barn som allerede eksisterer, men som ikke har foreldre. 

Anonymkode: 23112...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd det ikke er lov.. Bare fordi noen ikke kunne tenkt seg å gjøre det samme, betyr ikke at disse skal ha enerett over noe som er såpass personlig og individuelt. 
Jeg selv hadde gjort det for min beste venn, hadde hun og mannen hatt et stort ønske om å få barn men de får det ikke til... Tenk så sårt? Og bare tanken på å gjøre noe så fint for noen... Det kan ikke finnes en bedre eller større gave!

Når man går inn i noe slikt så vet man fra dag 1 at denne ungen ikke er ens egen, man blir glad i barnet men man har ikke samme tankesettet. Man forteller sine eksisterende barn at barnet ikke er en søster eller bror og man legger ikke planer på samme måte som når det er ens egen. Hvorfor kan det ikke tenkes at barna ser opp til mammaen sin som gir et foreldre par noe av det største de kunne fått i verden? 

JEG personlig tenker at JEG er voksen, jeg tenker det at de på min alder er voksne... Kan ikke voksne mennesker tenke selv? Er det min jobb å straffe de som ikke følger det tankesettet jeg har? Er det virkelig riktig at det å bære frem et barn man ikke deler gener med skal sidestilles med økonomisk kriminalitet og mord? (forskjellig strafferamme, men prinsippet er det samme for det er ikke lov).

Så i stedet for å dømme TS nedenom og hjem fordi det er en han eller en hun og fordi personen har denne tankegangen... Da kanskje man burde tenke litt på selve problemstillingen og tenke tanken om at det DU ville følt ikke er fasit på hva alle tenker. Vær litt åpen, se at verden har litt fler farger og meninger enn det du har. :) 

Det er ikke lov, så du får ikke gjort så mye TS. :) 

Anonymkode: 8d400...ef2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er synd det ikke er lov.. Bare fordi noen ikke kunne tenkt seg å gjøre det samme, betyr ikke at disse skal ha enerett over noe som er såpass personlig og individuelt. 
Jeg selv hadde gjort det for min beste venn, hadde hun og mannen hatt et stort ønske om å få barn men de får det ikke til... Tenk så sårt? Og bare tanken på å gjøre noe så fint for noen... Det kan ikke finnes en bedre eller større gave!

Når man går inn i noe slikt så vet man fra dag 1 at denne ungen ikke er ens egen, man blir glad i barnet men man har ikke samme tankesettet. Man forteller sine eksisterende barn at barnet ikke er en søster eller bror og man legger ikke planer på samme måte som når det er ens egen. Hvorfor kan det ikke tenkes at barna ser opp til mammaen sin som gir et foreldre par noe av det største de kunne fått i verden? 

JEG personlig tenker at JEG er voksen, jeg tenker det at de på min alder er voksne... Kan ikke voksne mennesker tenke selv? Er det min jobb å straffe de som ikke følger det tankesettet jeg har? Er det virkelig riktig at det å bære frem et barn man ikke deler gener med skal sidestilles med økonomisk kriminalitet og mord? (forskjellig strafferamme, men prinsippet er det samme for det er ikke lov).

Så i stedet for å dømme TS nedenom og hjem fordi det er en han eller en hun og fordi personen har denne tankegangen... Da kanskje man burde tenke litt på selve problemstillingen og tenke tanken om at det DU ville følt ikke er fasit på hva alle tenker. Vær litt åpen, se at verden har litt fler farger og meninger enn det du har. :) 

Det er ikke lov, så du får ikke gjort så mye TS. :) 

Anonymkode: 8d400...ef2

Tusen takk :)

Trist dette er ulovlig i Norge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er synd det ikke er lov.. Bare fordi noen ikke kunne tenkt seg å gjøre det samme, betyr ikke at disse skal ha enerett over noe som er såpass personlig og individuelt. 
Jeg selv hadde gjort det for min beste venn, hadde hun og mannen hatt et stort ønske om å få barn men de får det ikke til... Tenk så sårt? Og bare tanken på å gjøre noe så fint for noen... Det kan ikke finnes en bedre eller større gave!

Når man går inn i noe slikt så vet man fra dag 1 at denne ungen ikke er ens egen, man blir glad i barnet men man har ikke samme tankesettet. Man forteller sine eksisterende barn at barnet ikke er en søster eller bror og man legger ikke planer på samme måte som når det er ens egen. Hvorfor kan det ikke tenkes at barna ser opp til mammaen sin som gir et foreldre par noe av det største de kunne fått i verden? 

JEG personlig tenker at JEG er voksen, jeg tenker det at de på min alder er voksne... Kan ikke voksne mennesker tenke selv? Er det min jobb å straffe de som ikke følger det tankesettet jeg har? Er det virkelig riktig at det å bære frem et barn man ikke deler gener med skal sidestilles med økonomisk kriminalitet og mord? (forskjellig strafferamme, men prinsippet er det samme for det er ikke lov).

Så i stedet for å dømme TS nedenom og hjem fordi det er en han eller en hun og fordi personen har denne tankegangen... Da kanskje man burde tenke litt på selve problemstillingen og tenke tanken om at det DU ville følt ikke er fasit på hva alle tenker. Vær litt åpen, se at verden har litt fler farger og meninger enn det du har. :) 

Det er ikke lov, så du får ikke gjort så mye TS. :) 

Anonymkode: 8d400...ef2

Det er nok litt serkere vurderinger som er lagt til grunn enn at "noen ikke kunne tenke seg å gjøre det samme",

Det faller innunder fanen "menneskehandel". Jeg er veldig glad for at det er forbudt! Og det handler ikke om rike, vestlige kvinners frie valg. Det handler om alle de andre i verden :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MapleSirup skrev:
11 timer siden, MapleSirup skrev:

Godt poeng. Og man kommer heller ikke unna arverettigheter.

:ph34r:Godt poeng. Og man kommer heller ikke unna arverettigheter.

 

Anonymkode: f36aa...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er nok litt serkere vurderinger som er lagt til grunn enn at "noen ikke kunne tenke seg å gjøre det samme",

Det faller innunder fanen "menneskehandel". Jeg er veldig glad for at det er forbudt! Og det handler ikke om rike, vestlige kvinners frie valg. Det handler om alle de andre i verden :) 

Men om vestlige kvinner fikk lov til å hjelpe andre vestlige kvinner så vil det ikke være menneskehandel. Det er ikke kvinnens egg, hun er bare rugemaskinen. At hun setter seg selv i en hvis fare er noe hun selv er klar over og hun får betalt for de utgifter hun har.

Anonymkode: 083a3...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er nok litt serkere vurderinger som er lagt til grunn enn at "noen ikke kunne tenke seg å gjøre det samme",

Det faller innunder fanen "menneskehandel". Jeg er veldig glad for at det er forbudt! Og det handler ikke om rike, vestlige kvinners frie valg. Det handler om alle de andre i verden :) 

Det er vel ikke menneskehandel viss man ikke bytter barn mot penger? 

Anonymkode: 33d81...8f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bare gi dem en av de du har nå siden det virker så enkelt å bære fram, føde og gi fra seg et barn ?

Anonymkode: 84d05...bb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om vestlige kvinner fikk lov til å hjelpe andre vestlige kvinner så vil det ikke være menneskehandel. Det er ikke kvinnens egg, hun er bare rugemaskinen. At hun setter seg selv i en hvis fare er noe hun selv er klar over og hun får betalt for de utgifter hun har.

Anonymkode: 083a3...314

At et menneske "bare er en rugemaskin" er drøyt å si. Ta en titt på graviditetsforum og se hva det innebærer for en kvinne å gå gravid.

Man kan da ikke lage et skille der man sier at det er "greit for deg", men ikke for andre.. Og hva heter det når man leier ut livmoren sin i 9 måneder? Jo, menneskehandel.  

Hvordan skal man vurdere at Olga gjør det av veldedighet men Maria får penger under bordet?

 Olga tåler graviditeter så fint, men Maria kollapset så den rugemaskinen var defekt.

Det er absurd. Det går ikke an.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke menneskehandel viss man ikke bytter barn mot penger? 

Anonymkode: 33d81...8f4

Og hvordan skal man kontrollere og forhindre dette? 

Om du leier eller låner en livmor så er problemstillingene de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du gjør dette, skriver fra deg ansvaret. Og barnet vokser opp med sin far og sin stemor som er biologisk mor. 

Du får pålagt fødselspermisjon i endel uker. Venninnen din må ta permisjon uten lønn i denne perioden. 

Hun får ikke rett på syke barn dager. Alt er tilrettelagt deg. Og hun må leve med at du kan søke omsorg og ende ned delt omsorg med hennes mann, nettopp fordi norsk lov beskytter deg, ikke henne. 

Anonymkode: 4f95c...8f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ditt vennepar kan heller adoptere.

Anonymkode: 84fb3...6c7

Det er veldig lett for dem som ikke kjenner til adopsjonsprosessen i Norge å si at ufrivillige barnløse "kan jo bare adoptere". Det er en ekstremt lang og tung prosess å adoptere. Norge tillater kun adopsjon fra enkelte land, og det er langt flere par som venter på å få adoptere enn hva det er barn som skal adopteres bort. Prosessen tar allerede mange år og den tiden fortsetter å vokser mens man står i kø. Mange har gjerne allerede flere år som prøvere med prøverør og hormonkurer og hele pakken bak seg og flere risikerer å pasere den øvre aldresgrensen for adopsjon mens man står i kø. Har man itillegg hatt kreft, som i mange tilfeller er årsaken til at kvinner ikke kan bære frem barn, må man i "karantene" i 5 år før man i det hele tatt får lov å starte prosessen. For et par jeg kjenner ble det bergenet at prosessen kom til å ta i underkanten av 10 år.

Jeg syns det er tullete at ikke Norge tillater altruistisk surrogati (kvinner som velger å være surrogatmødre av idealistiske grunner og bare får dekket utgiftene knyttet til surrogati). Det resulterer i et samfunn der dem med midler kan dra til utlandet å få barn ved surrogati, mens dem som ikke har mulighet til å bruke opp mot en million på det, ikke får oppfylt drømmen om å bli foreldre. 

Endret av Faith-
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at du gjør dette, skriver fra deg ansvaret. Og barnet vokser opp med sin far og sin stemor som er biologisk mor. 

Du får pålagt fødselspermisjon i endel uker. Venninnen din må ta permisjon uten lønn i denne perioden. 

Hun får ikke rett på syke barn dager. Alt er tilrettelagt deg. Og hun må leve med at du kan søke omsorg og ende ned delt omsorg med hennes mann, nettopp fordi norsk lov beskytter deg, ikke henne. 

Anonymkode: 4f95c...8f4

Stebarnsadopsjon er en mulighet, da blir "stemor" juridisk mor og får alle rettighetene en biologisk mor skal ha.

Anonymkode: b8e1d...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, cambi86 skrev:

Hei.

Jeg har ett vennepar som ikke kan få barn. Det viser seg at venninnen min har noe feil med seg som gjør dette umulig desverre. Selv har jeg 4 barn, og klarer ikke se for meg livet uten dem. Nå har jeg begynt å tenke mer og mer på at jeg ønsker å hjelpe dem. Jeg ønsker å bære frem deres barn. MEN... nå kommer det jeg trenger hjelp til. Jeg vet ikke hvordan dette evt kan la seg gjøre? Ønsker jo selvsagt at kameraten min skal være faren, og om det skulle være mulighet for det, så ønsker jeg at venninnen min skal være moren. Om ikke dette er mulig, så finnes det kanskje andre muligheter? Har lest litt om å reise til Danmark for å få dette gjort. Noen som vet litt mer om dette som kan hjelpe meg?  Evt vet hvor jeg kan lese mer om dette? 

 

På forhånd takk.

Ikke her, i hvertfall. Venninnen din og hennes mann bør diskutere dette inngående, vet du om dette er noe de i det hele tatt ønsker? Så må du diskutere det med din mann. Hvorfor vil du at dine FIRE barn skal utsettes for risikoen at din helse forringes? Hva med alle utgifter? Din sykemelding, permisjon, reiser til Danmark osv, det er ikke gratis dette? Hva hvis det oppstår komplikasjoner, hva hvis du kan klandres? Hva hvis de senere ikke tar seg godt av barnet, de blir skilt, du angrer? Hva hvis du angrer mens du ennå har foreldreretten? Hva med tvillinger, funksjonshemmet barn? Kan dette i det hele tatt utføres i Danmark? 

Ikke bruk ditt egg i hvert fall.

Anonymkode: 3a910...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Faith- skrev:

Det er veldig lett for dem som ikke kjenner til adopsjonsprosessen i Norge å si at ufrivillige barnløse "kan jo bare adoptere". Det er en ekstremt lang og tung prosess å adoptere. Norge tillater kun adopsjon fra enkelte land, og det er langt flere par som venter på å få adoptere enn hva det er barn som skal adopteres bort. Prosessen tar allerede mange år og den tiden fortsetter å vokser mens man står i kø. Mange har gjerne allerede flere år som prøvere med prøverør og hormonkurer og hele pakken bak seg og flere risikerer å pasere den øvre aldresgrensen for adopsjon mens man står i kø. Har man itillegg hatt kreft, som i mange tilfeller er årsaken til at kvinner ikke kan bære frem barn, må man i "karantene" i 5 år før man i det hele tatt får lov å starte prosessen. For et par jeg kjenner ble det bergenet at prosessen kom til å ta i underkanten av 10 år.

 

 

Det stemmer, det er ikke "bare" å adoptere. Men det er ikke nødvendig å male fanden på veggen heller. Det er stor forskjell på ventetid mellom land (ti år er virkelig worst case og det er ingen organisasjoner som anbefaler dette programmet lenger. Andre land mangler faktisk søkere, så det er helt unødvendig å anta at prosessen vil ta ti år), og vi har flere bekjente som har brukt mellom to og tre år på prosessen. Det er en del papirmølle, men langt fra uoverkommelig, og normale par med stabilt forhold, relativt god helse og grei økonomi har gode sjanser for å bli godkjent, man trenger ikke være supermennesker. Forskjellige land har forskjellige krav i forhold til dette, og de fleste vil finne noe som passer.

Jeg synes det er synd at adopsjon blir så nedsnakket, for det er et bra alternativ for mange. Selv om det tar litt tid, men det vil nok dette surrogatiprosjektet til TS også (og nei, jeg synes ikke det er noen kjempegod ide. Skal man overhodet vurdere surrogat ville jeg nok lett utenfor egen vennekrets, av utallige årsaker).

 

Anonymkode: 5e061...8de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...