Gå til innhold

Jente 18år gutt 14år Hvor ille er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest The Lost Dreamer
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt om det, men kan personlig ikke noe spesielt om det. Du er velkommen til å opplyse for meg hva det er. Jeg vil fortsatt mene at det er feil at en på 14 og en på 18 er sammen, spesielt seksuelt. 

Anonymkode: 65584...b73

Det var ikke meningen å sitere som anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sikker på om du heller vet hva CP er? 

Anonymkode: 94819...19e

Har ingenting med saken å gjøre..! Det er snakk om et seksuelt forhold mellom en 18-åring og en 14-åring. Akkurat der er norsk lov svart/hvit! CP er ikke et frikort fra norsk lov.
Og så er det snakk om modenhetsnivå i denne saken. Det blir sagt at jenten er sosialt underutviklet, og at gutten er 14 år - når ble det greit å se mellom fingrene på seksuell aktivitet mellom to som kanskje ikke har dømmekraft til å praktisere sikker sex?

Anonymkode: 78c00...58f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har ingenting med saken å gjøre..! Det er snakk om et seksuelt forhold mellom en 18-åring og en 14-åring. Akkurat der er norsk lov svart/hvit! CP er ikke et frikort fra norsk lov.
Og så er det snakk om modenhetsnivå i denne saken. Det blir sagt at jenten er sosialt underutviklet, og at gutten er 14 år - når ble det greit å se mellom fingrene på seksuell aktivitet mellom to som kanskje ikke har dømmekraft til å praktisere sikker sex?

Anonymkode: 78c00...58f

Jeg jobber med mennesker med CP. Flere er ikke myndige selv om de er voksne, så CP har alt med saken å gjøre. Du forstår virkelig ikke hva denne diagnosen innebærer, gjør du?

Anonymkode: 94819...19e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med mennesker med CP. Flere er ikke myndige selv om de er voksne, så CP har alt med saken å gjøre. Du forstår virkelig ikke hva denne diagnosen innebærer, gjør du?

Anonymkode: 94819...19e

Kan du ikke opplyse oss om det da?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt om det, men kan personlig ikke noe spesielt om det. Du er velkommen til å opplyse for meg hva det er. Jeg vil fortsatt mene at det er feil at en på 14 og en på 18 er sammen, spesielt seksuelt. 

Anonymkode: 65584...b73

Da anbefaler jeg at du leser litt om diagnosen f.eks her: https://sml.snl.no/cerebral_parese

Jeg jobber som sagt over med mange som har CP. Det som er med det er at de i de fleste tilfeller ikke vokser opp som andre barn, og vil derfor være umodne hele livet (ikke ment noe stygt mot TS sitt barn), og vi kaller det for institusjonalisering selv om de gjerne har bodd hos sine foreldre under hele oppveksten. Det er også engang sånn at 30% av de med CP i tillegg har psykisk utviklingshemning. 
Du kan i teorien ha CP og være helt på samme "nivå" som alle andre, men jeg ser i alle fall det veldig sjeldent. Jeg har bare sett det 1 gang. 

Anonymkode: 94819...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med mennesker med CP. Flere er ikke myndige selv om de er voksne, så CP har alt med saken å gjøre. Du forstår virkelig ikke hva denne diagnosen innebærer, gjør du?

Anonymkode: 94819...19e

CP-rammede blir myndige i det de fyller 18 på samme måte som deg og meg. Dermed er de under norsk lov. Men om denne jenten er så hardt rammet av CP at hun blir å regne som umyndig, så vil jeg si at utviklingsnivået er såpass lavt at jeg hadde ALDRI godtatt et seksuelt forhold med en 14 år gammel gutt. En 14 år gammel gutt, akkurat kommet ut av barndommen, full av hormoner, veldig liten dømmekraft, men med full seksuell tilgang til en jente som er så hardt rammet av CP at hun blir å regne som umyndig - da begynner jeg nesten å tenke overgrep. Og jo, jeg har veldig god innsikt i hva cerebral parese innebærer.

Anonymkode: 78c00...58f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med mennesker med CP. Flere er ikke myndige selv om de er voksne, så CP har alt med saken å gjøre. Du forstår virkelig ikke hva denne diagnosen innebærer, gjør du?

Anonymkode: 94819...19e

Jeg har en kompis med CP, og vil uten tvil si at han har en aldersadekvat utvikling. At han sitter i rullestol og har utfordringer med bevegelser har ikke ødelagt intelligensen. Heller ikke at han stammer og kan være vanskelig å forstå iblant. Jeg begynner å lure på hvor mye du forstår om denne diagnosen, da du sier selv du bare har møtt en person med CP som har hatt en aldersadekvat utvikling. Men det kan jo ha noe med at du jobber med folk med CP, og ettersom jeg forstår det så jobber du med de som er veldig hardt rammet.

Edit: og jeg synes foresten ikke det er OK at en gutt på 14 er seksuelt aktiv med ei på 18. Jeg tror TS ville tatt det med om datteren var umyndiggjort, og siden datteren dermed er myndig og VESENTLIG eldre enn guttungen så er dette ikke greit. Om datteren beregnes som jevnbyrdig med guttungen er opp til en domstol å avgjøre, ikke meg. Jeg tar derfor utgangspunkt i at dette er en ulovlig handling gjennomført av jenta på 18. 

Endret av Cambria
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret
11 minutter siden, Cambria skrev:

Jeg har en kompis med CP, og vil uten tvil si at han har en aldersadekvat utvikling. At han sitter i rullestol og har utfordringer med bevegelser har ikke ødelagt intelligensen. Heller ikke at han stammer og kan være vanskelig å forstå iblant. Jeg begynner å lure på hvor mye du forstår om denne diagnosen, da du sier selv du bare har møtt en person med CP som har hatt en aldersadekvat utvikling. Men det kan jo ha noe med at du jobber med folk med CP, og ettersom jeg forstår det så jobber du med de som er veldig hardt rammet.

Samme oppfatning som deg. Skremmende at en som gir seg ut for å jobbe med CP-pasienter har så lite kunnskap. CP kommer i alle variasjoner av funksjonshemming og det er slett ikke sånn at de fleste er psykisk utviklingshemmet. CP er en skade i hjernen, ofte oppstått under fødsel.

Endret av Klaveret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv CP og synes det er skremmende med slike misoppfattninger som at "de fleste er psykisk utviklingshemmede " og lignende uttalelser.  Jeg er voksen,  mor, kone og i jobb, med fysiske begrensinger som jeg tar hensyn til.  Universitetsutdanning har jeg og.  

 

CP er en diagnose der en liten del kan ha fått den typen som medfører mental utviklingshemming, men de fleste er vanlige mennesker som har fysiske begrensinger på grunn av en tidlig ervervet skade i hjernen. 

 

At en 14 åring og en 18 åring har et seksuelt forhold er ikke akseptabelt,  da konsekvensene for 14 åringen kan bli store med tanke på graviditet o. l.  Uansett om det er hun eller han som er eldst.  

 

Reagerer forresten også på at ts beskriver dattera si på en måte som får henne til å høres rimelig stakkarslig ut.  Støtt henne, men still krav.  Vær en mamma! 

Anonymkode: 3adb9...a42

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da anbefaler jeg at du leser litt om diagnosen f.eks her: https://sml.snl.no/cerebral_parese

Jeg jobber som sagt over med mange som har CP. Det som er med det er at de i de fleste tilfeller ikke vokser opp som andre barn, og vil derfor være umodne hele livet (ikke ment noe stygt mot TS sitt barn), og vi kaller det for institusjonalisering selv om de gjerne har bodd hos sine foreldre under hele oppveksten. Det er også engang sånn at 30% av de med CP i tillegg har psykisk utviklingshemning. 
Du kan i teorien ha CP og være helt på samme "nivå" som alle andre, men jeg ser i alle fall det veldig sjeldent. Jeg har bare sett det 1 gang. 

Anonymkode: 94819...19e

Ta deg en tur til Sunnaas du,  og få litt oppdatering av det du jobber med.  Du kan jo få være med på et gruppeopphold f.eks.,  der halvparten vil se ut akkurat som deg, en god del av den andre halvparten vil ha problemer med gange / bruke rullestol og atter andre trenge litt mer hjelp. Jeg har møtt VELDIG  mange med CP, og svært få med psykisk utviklingshemning.  Du har en skremmende holdning og lite kunnskap om det du uttaler deg om, og jeg mistenker at du jobber med noen få hardt rammede og dermed overfører deres vansker på alle. 

 

Sorry.. provosert. .. 😬

Anonymkode: 3adb9...a42

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dattera di har et modenhetsnivå på lik linje med kjæresten sin så tenker jeg at ingen av dem burde ha sex på lang tid enda siden ingen av dem har en god forståelse for hva det er utenom nytelse, og heller ikke vil være følelsesmessig klare for et seksuelt forhold. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en 20 åring med CP og kan med en gang si at CP har ingenting med inntelegens å gjøre. Noen med CP har tillegsandicap pga CP er en hjerneskade og hos noen så kan det påvirke slik at man også får en psykisk utviklingshemming. Men i det store og hele påvirker CP evnen til å kontrollere muskler og styring av kroppsbevegelser.

jeg er ei helt normal jente. Går utdannelse og fester i helgene. Har litt spesielt ganglag og går med krykker. Man vil ofte se at de aller fleste med CP beveger seg på en litt karakteristisk måte. Men hos de fleste er dette det eneste som gjør personen annerledes. Syntes det er dumt folk skal dømme personer med CP som mentalt tilbakestående når over halvparten er helt normale.

Anonymkode: 3dd19...d7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor ille det er?

Det er så ille at datteren din risikerer å bli dømt som en seksualforbryter. Det er så ille at gutten risikerer å bli far i en alder av 14/15. Det er så ille at hans foreldre, som har tillatt dette, risikerer å komme i barnevernets søkelys (og dét med rette).

Så ille er det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har ikke lov til å samtykke til sex. Dermed er det så vidt jeg vet slik at det å ha sex med noen under seksuell lavalder regnes som voldtekt. Det er mulig dette formildes dersom de to er nær hverandre i alder.

Å ha CP eller ADHD er - uavhengig om det hemmer noen eller ei - uansett ingen grunn til at man skal få lov til å voldta andre.

Anonymkode: 7ba42...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg godt om.

Snu på situasjonen.

La oss si at du hadde ei 14 år gammel frisk datter som hadde et kjæresteforhold som innebar sex med en mentalt underutviklet mann på 18 år. Hva hadde du ment om dette? Hadde det vært greit for deg fordi det var synd i mannen som aldri før hadde hatt kjæreste?!

Anonymkode: 72a8c...b92

TS skriver ikke at datteren er MENTALT underutviklet. Hun sier at hun er SOSIALT underutviklet. Det er en stor forskjell.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Insanomanical skrev:

Selv om din datter teknisk sett bryter norsk lov så tror jeg ikke det er av særlig betydning i dette forholdet. Du bør passe på at den 14 årige gutten ikke utnytter din datter. Jeg vil tro at gutten er den 'sterke' parten i dette forholdet.

Ja, det var en tanke som streifet meg også. Man skal ikke se seg blind på alderen. Det er mange andre ting som kan spille inn, og bare det å være den første gutten som har vist noen interesse for henne, kan gi ham et solid overtak i relasjonen. 14-åringer er kanskje barn etter lovens bokstav, og kanskje er de umodne. Men man skal ikke så forbannet langt tilbake i vår egen historie før en 14-åring på de fleste måter ble sett på som en som nesten var voksen, og stod på terskelen til å ta på seg voksenlivets fulle ansvar. Jobb, kjerring og unger og hele pakka.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Nei.  Ikke greit, og dere skal ikke godta det ! Hva skjer hvis hun blir gravid ? Har dere lært dem om prevensjon og sjansene for å bli gravid ? Og følger dere med hvor langt de har kommet sin utvikling mht sin seksuelle aktivitet?  Hvis din datter er hardt rammet, altså slik du beskriver henne så utfører denne gutten overgrep mot henne. Ikke greit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer litt på at det fokuseres på utfordringene datteren har, og at det har noe å si for om det er greit eller ikke. Er dette innafor fordi det er synd på jenta? Nå vet vi ingenting om gutten, men hadde hun vært frisk, eller om det var jenta som var yngst, så hadde dette blitt sett på som utnytting, men det er ikke det når det er synd på henne? At foreldrene velger å se igjennom fingrene er jo sykt. Gutten er 14 uansett hva slags sykdom hun har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, tilrettelegging til brudd på norsk lov og svar til dette, og flyttes til Barn og Familie. 

Mynona, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...