Gå til innhold

Senskader av kokain?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper han "bare" var full.Han sa ihvertfall at kokainbruken var noen han sluttet med for flere år siden.men hva skal man tro :vetikke:

Anonymkode: 70987...fe4

Jeg tror ikke på at han ikke bruker noe. Hva det er, er ikke så lett å si, men dette virker lummert. Du må be ham legge kortene på bordet hvis dere skal ha noen fremtid.

Anonymkode: c63a2...db1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke man kan si det sånn...Man kan ikke sammenligne rusmidler på den måten. Kokain er da virkelig ikke mindre skadelig enn alkohol...Dop generelt føkker med hjernen...

Anonymkode: acff9...2e8

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en påstand som i utgangspunktet ikke gir noen mening. Hvilke parametre er det du sammenligner for å komme til den konklusjonen?

Dette er to stoffer som er veldig lite sammenlignbare. Når du fremsetter en så unyansert påstand, må du være forberedt på å forsvare den.

Alkohol er et løsemiddel som har veldokumenterte problemer. Er kokain nevrotoksisk? Hvilken risikoer ved kokain er så store? Alkohol fører til primær og sekundær feilernæring, abstinensene til alkohol er langt mer alvorlige og farlige enn fra kokain. 

Alle rusmidler har selvsagt risiko og skadevirkning, men alkoholmisbruk er absolutt ikke å foretrekke over kokainmisbruk. 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Alkohol er et løsemiddel som har veldokumenterte problemer. Er kokain nevrotoksisk? Hvilken risikoer ved kokain er så store? Alkohol fører til primær og sekundær feilernæring, abstinensene til alkohol er langt mer alvorlige og farlige enn fra kokain. 

Alle rusmidler har selvsagt risiko og skadevirkning, men alkoholmisbruk er absolutt ikke å foretrekke over kokainmisbruk. 

Dette var en uhyre lettvint analyse. Toksisitet er ikke et godt mål på annet enn akutt farlighet. Man må se på langt flere variabler enn det du plukker ut her. Både akutt og kronisk bruk medfører store skader ved begge stoffer. Du må ta hensyn til et stort arsenal av variabler for å kunne komme til noen konklusjon som kan brukes til noe i denne sammenhengen. Konklusjonen din bærer preg av en rent laboratorieteoretisk innfallsvinkel som ikke tar hensyn til kompleksiteten i de faktiske virkningene disse stoffene har på menneskers liv. Skadeligheten er ikke en bryter som enten er på eller av.

Den siste setningen din viser i grunnen til en litt barnslig innfallsvinkel. Dette er forøvrig langt på siden av trådens tema.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke på at han ikke bruker noe. Hva det er, er ikke så lett å si, men dette virker lummert. Du må be ham legge kortene på bordet hvis dere skal ha noen fremtid.

Jeg har også den følelsen av at noe er galt.

Sist jeg var hos han (da han garantert var ruspåvirket av et eller aannet) var det litt ekkelt,for personligheten hans var så annerledes.Han var så flåsete og ufølsom.Jeg ble faktisk litt redd han og var inne på tanken om å bare dra hjem.Vet ikke om jeg vil besøke han igjen nå.Har jo ingen garanti for at han er edru når jeg kommer.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også den følelsen av at noe er galt.

Sist jeg var hos han (da han garantert var ruspåvirket av et eller aannet) var det litt ekkelt,for personligheten hans var så annerledes.Han var så flåsete og ufølsom.Jeg ble faktisk litt redd han og var inne på tanken om å bare dra hjem.Vet ikke om jeg vil besøke han igjen nå.Har jo ingen garanti for at han er edru når jeg kommer.

Dette er fryktelig leit. Du har nok dessverre rett i at han lyver om stoffbruk.

Post gjerne her igjen om du har behov for det.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er fryktelig leit. Du har nok dessverre rett i at han lyver om stoffbruk.

Post gjerne her igjen om du har behov for det.

Jeg er helt rådvill for tiden.Han har ikke tatt kontakt siden torsdag,da han sendte meg meldingen om at han beklaget han ikke hadde tatt kontakt,men at han var veldig syk nå.Han svarte ikke da jeg spurte hva som var galt,og jeg ikke hørt noe mer fra han.Selv om jeg kan se han er pålogget på fb nå og da.

Virker jo bare helt sprøtt alt dette.Kanskje han funderer på om han skal fortelle meg sannheten om hvorfor han er "syk".Jeg håper på en måte det.At han på eget initiativ skal legge kortene på bordet og innse at han trenger hjelp.Men hele forholdet virker jo dømt til å mislykkes slik ting ser ut nå.

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt rådvill for tiden.Han har ikke tatt kontakt siden torsdag,da han sendte meg meldingen om at han beklaget han ikke hadde tatt kontakt,men at han var veldig syk nå.Han svarte ikke da jeg spurte hva som var galt,og jeg ikke hørt noe mer fra han.Selv om jeg kan se han er pålogget på fb nå og da.

Virker jo bare helt sprøtt alt dette.Kanskje han funderer på om han skal fortelle meg sannheten om hvorfor han er "syk".Jeg håper på en måte det.At han på eget initiativ skal legge kortene på bordet og innse at han trenger hjelp.Men hele forholdet virker jo dømt til å mislykkes slik ting ser ut nå.

Det er nok dessverre på tide at du må vurdere om dette er et forhold du kan leve i. Du må nok, enda så vanskelig det kan være, be ham om å legge kortene på bordet. Vær forberedt på at han kan komme til å være uærlig i sin fremstilling.

Om du orker å være med i den videre prosessen er ditt valg. Det er en ærlig sak å ikke klare det. Men først må du finne ut av hva du står overfor, og det kan ikke vente lenger.

Skrevet (endret)
Den 29.2.2016 at 16.24, AnonymBruker skrev:

Dette var nytt og interessant for meg,og høres logisk ut (jeg har en medisinsk-faglig utdannelse).Har du noe erfaring med dette selv?

ts

Jeg har ikke erfaring med dette selv. Jeg har bare lært det på skolen :)

Endret av Taklampe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 5.3.2016 at 14.46, AnonymBruker skrev:

Det er nok dessverre på tide at du må vurdere om dette er et forhold du kan leve i. Du må nok, enda så vanskelig det kan være, be ham om å legge kortene på bordet. Vær forberedt på at han kan komme til å være uærlig i sin fremstilling.

Om du orker å være med i den videre prosessen er ditt valg. Det er en ærlig sak å ikke klare det. Men først må du finne ut av hva du står overfor, og det kan ikke vente lenger.

Har prøvd å kontakte han,men han er som sunket i jorden nå.Kanskje han gruer seg til å snakke med meg,for han vet jeg vil stille spørsmål.

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å kontakte han,men han er som sunket i jorden nå.Kanskje han gruer seg til å snakke med meg,for han vet jeg vil stille spørsmål.

ts

Det kan tyde på at han begynner å erkjenne et større problem enn han selv har vært klar over. Eller at han er inne i et stort tilbakefall.

Prøv igjen å oppnå kontakt. Selv dårlige nyheter er bedre enn uvisshet.

AnonymBruker
Skrevet
Den 9.3.2016 at 16.17, AnonymBruker skrev:

Det kan tyde på at han begynner å erkjenne et større problem enn han selv har vært klar over. Eller at han er inne i et stort tilbakefall.

Prøv igjen å oppnå kontakt. Selv dårlige nyheter er bedre enn uvisshet.

Ble til slutt så oppgitt at jeg bare skrev en melding om at siden han ikke svarte fikk jeg heller bare la han være i fred.I natt tikket det inn en melding fra han der han skrev: Jeg vil ikke at du skal la meg være i fred.

Han virket full,for mange av bokstavene var feil.men jeg skjønte hva han mente.

Nå har jeg tenkt å ta opp denne problematikken med drikkingen hans (føler det er lurest å ta alkohol-problemet opp først.tviler på han vil innrømme det andre med kokain nå og jeg har jo ingen bevis heller).men hvordan skal jeg ordlegge meg??

Jeg vil ikke virke nedlatende og dømmende,men samtdig må jeg jo kalle en spade for en spade.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...