AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #1 Skrevet 27. februar 2016 Den nye kjæresten min er i 40-årene,og har tidligere brukt mye kokain.Dette ligger noen år tinbake i tid ,og han er sluttet med det nå sier han, men jeg lurer på om senskader av dette kan være grunnen til at han er plaget med depresjon,drikker mye,og distanserer seg fra meg?Han har også problemer med ereksjonen og humøret går veldig i bølgedaler .På enkelt områder,der det er rimelig å forvente mer refleksjon og modenhet er veldig lite voksen.Han har gått til psykolog og har blitt behandlet med mange ulike antidepressiva uten at det har hjulpet. Kan man få varige skader i hjernen etter kokainbruk? Anonymkode: 70987...fe4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #2 Skrevet 27. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den nye kjæresten min er i 40-årene,og har tidligere brukt mye kokain.Dette ligger noen år tinbake i tid ,og han er sluttet med det nå sier han, men jeg lurer på om senskader av dette kan være grunnen til at han er plaget med depresjon,drikker mye,og distanserer seg fra meg?Han har også problemer med ereksjonen og humøret går veldig i bølgedaler .På enkelt områder,der det er rimelig å forvente mer refleksjon og modenhet er veldig lite voksen.Han har gått til psykolog og har blitt behandlet med mange ulike antidepressiva uten at det har hjulpet. Kan man få varige skader i hjernen etter kokainbruk? Anonymkode: 70987...fe4 Man kan få permanente forandringer i hjernen, som kan gi kliniske utslag. Under akutt rus kan også mindre skader oppstå (og ut fra alvorlighetsgrad kan disse sette permanente spor). Det er ikke mulig å si noe mer konkret enn dette uten grundige undersøkelser av det aktuelle individet. Stemningslidelser og ereksjonsproblemer er ikke uvanlig etter langvarig bruk av kokain (eller andre sentralstimulerende midler), men dette pleier å gi seg i løpet av måneder til år. Dette må utredes av kompetent personell om det er klinisk mistanke om skade eller funksjonsnedsettelse som følge av langvarig rusmisbruk. Det kommer han temmelig sikkert ikke til å ønske å bli gjenstand for. Anonymkode: c63a2...db1 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #3 Skrevet 27. februar 2016 Kanskje tok han kokain for å dempe symtomene til en psykisk lidelse han hadde fra starten av, altså selvmedisinering. Eller kanskje de psykiske problemene har kommet som en konsekvens. Det kan også være begge deler. Man kan også få hjertesykdom pga kokainmisbruk. Kanskje kan det ha en sammenheng med ereksjonsproblemene. Men de kan like gjerne komme av de psykiske problemene. Anonymkode: 23fb1...cd6 4
Taklampe Skrevet 28. februar 2016 #4 Skrevet 28. februar 2016 (endret) Kokain øker nivået av dopamin i kroppen. Dopamin er det som gjør at man føler glede. Kroppen vil fjerne noen synapser, som er som noen dører hvor dopaminet føres gjennom. Dette gjør kroppen for å balansere den store mengden dopamin som produseres når man tar kokain. Når man da slutter med kokain vil det være normalt nivå med dopamin i kroppen, men fortsatt ferre synapser. og da vil man kunne "miste" funksjonen til å føle glede, og de kan føle seg nedstemt hele tiden. Det er godt mulig depresjonen er fra kokainbruket hans. Men vankselig å si uten en undersøkelse. Endret 28. februar 2016 av Taklampe 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #5 Skrevet 29. februar 2016 Den 28.2.2016 at 11.38, Taklampe skrev: Kokain øker nivået av dopamin i kroppen. Dopamin er det som gjør at man føler glede. Kroppen vil fjerne noen synapser, som er som noen dører hvor dopaminet føres gjennom. Dette gjør kroppen for å balansere den store mengden dopamin som produseres når man tar kokain. Når man da slutter med kokain vil det være normalt nivå med dopamin i kroppen, men fortsatt ferre synapser. og da vil man kunne "miste" funksjonen til å føle glede, og de kan føle seg nedstemt hele tiden. Det er godt mulig depresjonen er fra kokainbruket hans. Men vankselig å si uten en undersøkelse. Dette var nytt og interessant for meg,og høres logisk ut (jeg har en medisinsk-faglig utdannelse).Har du noe erfaring med dette selv? ts Anonymkode: 70987...fe4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Den 27.2.2016 at 21.47, AnonymBruker skrev: Kanskje tok han kokain for å dempe symtomene til en psykisk lidelse han hadde fra starten av, altså selvmedisinering. Eller kanskje de psykiske problemene har kommet som en konsekvens. Det kan også være begge deler. Man kan også få hjertesykdom pga kokainmisbruk. Kanskje kan det ha en sammenheng med ereksjonsproblemene. Men de kan like gjerne komme av de psykiske problemene. Anonymkode: 23fb1...cd6 Det kan godt være.Han har fortalt mye trist og sykt han har vrt utsatt for i barndommen,så det skulle ikke forundre meg. Anonymkode: 70987...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Den 28 February 2016 at 12.38, Taklampe skrev: Kokain øker nivået av dopamin i kroppen. Dopamin er det som gjør at man føler glede. Kroppen vil fjerne noen synapser, som er som noen dører hvor dopaminet føres gjennom. Dette gjør kroppen for å balansere den store mengden dopamin som produseres når man tar kokain. Når man da slutter med kokain vil det være normalt nivå med dopamin i kroppen, men fortsatt ferre synapser. og da vil man kunne "miste" funksjonen til å føle glede, og de kan føle seg nedstemt hele tiden. Det er godt mulig depresjonen er fra kokainbruket hans. Men vankselig å si uten en undersøkelse. 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var nytt og interessant for meg,og høres logisk ut (jeg har en medisinsk-faglig utdannelse).Har du noe erfaring med dette selv? ts Anonymkode: 70987...fe4 Dette er bare delvis riktig. Ved tilførsel av kokain vil kroppen ganske riktig overforbruke dopamin (og en del andre nevrotransmittere, spesielt serotonin og acetylcholin), og reopptak av acetylcholin vil blokkeres (derfor økt muskeltonus og hypereksitabilitet i nevromotoriske koblinger). Over tid vil dette ikke bare føre til nedregulering av reseptorer (det er ikke synapsene som forsvinner), og nedsatt egensyntese av de aktuelle substansene. Sånn sett er det ikke bare nedsatt respons på dopamin, men også lave nivåer (dette er én av grunnene til den voldsomme "nedturen" som kommer etter akutt rus), og hjernen er i sterk kjemisk ubalanse. I tillegg kommer fysiologiske forandringer til, særlig endringer i nucleus accumbens (senteret i hjernen som er involvert i bl. a. avhengighetsresponser), og visse transkripsjonsfaktorer som koder for reetablering av fysiologiske fenomener involvert i avhengighet vil være mer aktive enn hos personer uten tidligere misbruk. Utover dette tilkommer vaskulære endringer som følge av gjentatt sympatisk overstimulering av hjerte og kar, og dette kan føre til endringer i hjernens blodtiførsel og metabolisme, samt at aneurismer kan oppstå som følge av langvarig barotraume. Det øker også atherosklerotiske prosesser på sikt. Dr. Jørg Mørland har illustrert poenget med abstinenser lettfattelig og glimrende: Abstinensfasen gir motsatt respons av rusmiddelet. Der sympatisk aktivitet er dominerende, ser man et abstinensbilde preget av parasympatisk dominans, generell utmattelse, somnolens og letargi, mens CNS-depressive rusmidler gir økt sympatisk aktivitet, med kramper, kolinerge symptomer og generell motorisk urolighet. Det tar svært lang tid før den kjemiske balansen i nervesystemet gjenopprettes. I noen tilfeller er irreversible forandringer et faktum, men det er nokså sjeldent. Jeg beklager hvis dette er vanskelig å forstå, men jeg skriver nå primært til en ab med medisinfaglig utdannelse. Jeg har jobbet med avgiftning av narkomane i mange år tidligere i min karriere. Anonymkode: c63a2...db1 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #8 Skrevet 1. mars 2016 Den 29.2.2016 at 16.16, AnonymBruker skrev: Dette er bare delvis riktig. Ved tilførsel av kokain vil kroppen ganske riktig overforbruke dopamin (og en del andre nevrotransmittere, spesielt serotonin og acetylcholin), og reopptak av acetylcholin vil blokkeres (derfor økt muskeltonus og hypereksitabilitet i nevromotoriske koblinger). Over tid vil dette ikke bare føre til nedregulering av reseptorer (det er ikke synapsene som forsvinner), og nedsatt egensyntese av de aktuelle substansene. Sånn sett er det ikke bare nedsatt respons på dopamin, men også lave nivåer (dette er én av grunnene til den voldsomme "nedturen" som kommer etter akutt rus), og hjernen er i sterk kjemisk ubalanse. I tillegg kommer fysiologiske forandringer til, særlig endringer i nucleus accumbens (senteret i hjernen som er involvert i bl. a. avhengighetsresponser), og visse transkripsjonsfaktorer som koder for reetablering av fysiologiske fenomener involvert i avhengighet vil være mer aktive enn hos personer uten tidligere misbruk. Utover dette tilkommer vaskulære endringer som følge av gjentatt sympatisk overstimulering av hjerte og kar, og dette kan føre til endringer i hjernens blodtiførsel og metabolisme, samt at aneurismer kan oppstå som følge av langvarig barotraume. Det øker også atherosklerotiske prosesser på sikt. Dr. Jørg Mørland har illustrert poenget med abstinenser lettfattelig og glimrende: Abstinensfasen gir motsatt respons av rusmiddelet. Der sympatisk aktivitet er dominerende, ser man et abstinensbilde preget av parasympatisk dominans, generell utmattelse, somnolens og letargi, mens CNS-depressive rusmidler gir økt sympatisk aktivitet, med kramper, kolinerge symptomer og generell motorisk urolighet. Det tar svært lang tid før den kjemiske balansen i nervesystemet gjenopprettes. I noen tilfeller er irreversible forandringer et faktum, men det er nokså sjeldent. Jeg beklager hvis dette er vanskelig å forstå, men jeg skriver nå primært til en ab med medisinfaglig utdannelse. Jeg har jobbet med avgiftning av narkomane i mange år tidligere i min karriere. Anonymkode: c63a2...db1 Takk for mye nyttig informasjon. Siden du har arbeidserfaring innen feltet må jeg spørre:Er det vanlig med senskader grunnet kokainbruk?Han jeg skriver om beskrev seg selv som en weekend-bruker.Han klarte å gå på jobb på hverdagene,men hadde etter det jeg har skjønt et ganske høyt forbruk når han først gikk på fest.Han skrøt av at det meste han hadde snortet på en gang var 6 gram. Anonymkode: 70987...fe4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #9 Skrevet 1. mars 2016 Hvorfor vil du deg selv så vondt at du blir sammen med en deprimert alkoholiker? Anonymkode: a95d2...3d6 1
Insanomanical Skrevet 1. mars 2016 #10 Skrevet 1. mars 2016 Kokain fører til økt aktivitet i deler av hjernen som igjen fører til oksidativt stress. Oksidativt stress kan føre til kreft. Om skadene han har pådratt seg er relevante for levetiden hans eller ikke avhenger av mange faktorer. Personlig hadde jeg ikke vært sammen med noen som har hatt så dårlig dømmekraft at dem har brukt kokain. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #11 Skrevet 1. mars 2016 Den 27. februar 2016 at 18.41, AnonymBruker skrev: Den nye kjæresten min er i 40-årene,og har tidligere brukt mye kokain.Dette ligger noen år tinbake i tid ,og han er sluttet med det nå sier han, men jeg lurer på om senskader av dette kan være grunnen til at han er plaget med depresjon,drikker mye,og distanserer seg fra meg?Han har også problemer med ereksjonen og humøret går veldig i bølgedaler .På enkelt områder,der det er rimelig å forvente mer refleksjon og modenhet er veldig lite voksen.Han har gått til psykolog og har blitt behandlet med mange ulike antidepressiva uten at det har hjulpet. Kan man få varige skader i hjernen etter kokainbruk? Anonymkode: 70987...fe4 Du skriver at han nå drikker mye, dvs hovedproblemet han fortsatt er rus, om det er kokain eller alkohol, han flykter ifra følelsene sine. Og du nevner lenger ned en syk/vond/trist barndom. Tipper hovedproblemet hans ( som mange rusmisbrukere har ), er at han aldri ble elsket, og at han derfor har selvdestruktive adferd, som rusmisbruk er. Det at han også tar avstand til deg, forsterker bare mine tanker, om at han ikke er glad i seg selv, fordi han aldri ble sett, og at han nå i voksen alder ( og tydeligvis hele livet ) har slitt med å kunne ta vare på seg selv, da han flykter fra seg selv istedenfor med selvdestruktiv adferd. Tipper han trenger å gå på avvenning, men da må han ønske det selv. Han er vant til å flykte fra sine problemer med rus. Han må se alvoret, slutte på drikke, slutte å bruke stimulans for å "fungere". Det vil være tøfft, men sånn som han er nå, vil garantert ikke fungere verken for han eller deg som kjæreste. Du må sette DINE grenser for hva du orker ts. Jge hadde satt et ultimatum for å få behandling eller at du ikke klarer å være med han. Men det er ditt liv. Anonymkode: acff9...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #12 Skrevet 1. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver at han nå drikker mye, dvs hovedproblemet han fortsatt er rus, om det er kokain eller alkohol, han flykter ifra følelsene sine. Og du nevner lenger ned en syk/vond/trist barndom. Tipper hovedproblemet hans ( som mange rusmisbrukere har ), er at han aldri ble elsket, og at han derfor har selvdestruktive adferd, som rusmisbruk er. Det at han også tar avstand til deg, forsterker bare mine tanker, om at han ikke er glad i seg selv, fordi han aldri ble sett, og at han nå i voksen alder ( og tydeligvis hele livet ) har slitt med å kunne ta vare på seg selv, da han flykter fra seg selv istedenfor med selvdestruktiv adferd. Tipper han trenger å gå på avvenning, men da må han ønske det selv. Han er vant til å flykte fra sine problemer med rus. Han må se alvoret, slutte på drikke, slutte å bruke stimulans for å "fungere". Det vil være tøfft, men sånn som han er nå, vil garantert ikke fungere verken for han eller deg som kjæreste. Du må sette DINE grenser for hva du orker ts. Jge hadde satt et ultimatum for å få behandling eller at du ikke klarer å være med han. Men det er ditt liv. Anonymkode: acff9...2e8 Jeg tenker det samme som deg.Han sliter med rus.Merker det allerede nå,selv om forholdet er helt nytt.Han klarer ikke å holde lenge på jobber han har hatt,og sier det skyldes depresjonen.Dagene tilbringes stort sett hjemme,på internett.Og hele døgnet snus på hodet.Jeg holdt på å bli "gal" de dagene jeg sist overnattet der,for han har ikke noe søvnmønster lengre sier han.Kan f.eks.stå opp midt på natta for å gå ut å røyke.for så å surfe på nettet i noen timer mens han drikker noen drinker eller bokser med øl. Anonymkode: 70987...fe4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #13 Skrevet 1. mars 2016 24 minutter siden, Insanomanical skrev: Kokain fører til økt aktivitet i deler av hjernen som igjen fører til oksidativt stress. Oksidativt stress kan føre til kreft. Om skadene han har pådratt seg er relevante for levetiden hans eller ikke avhenger av mange faktorer. Personlig hadde jeg ikke vært sammen med noen som har hatt så dårlig dømmekraft at dem har brukt kokain. Jeg fikk sjokk da han fortalte meg dette.Det ligger som nevnt noen år tilbake i tid (i følge han selv) men kom fram en sen lørdagskveld da vi hadde drukket litt og pratet om ting vi hadde gjort da vi var yngre.Det var bare trist å høre.Jeg har selv ingen erfaring med andre rusmidler enn alkohol og har alltid vært i mot narkotika. Anonymkode: 70987...fe4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #14 Skrevet 1. mars 2016 Sannsynligvis er ikke hans tilstand forårsaket av kokain (dog kanskje forsterket), men slik han er i utgangspunktet. Er han deprimert så har kokainen tidligere vært en "utvei" - nå har han bare ikke den utveien lenger. Svaret er uansett det samme - du sier far vel til han har funnet ut av problemene sine. Anonymkode: fc448...fd1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #15 Skrevet 1. mars 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det samme som deg.Han sliter med rus.Merker det allerede nå,selv om forholdet er helt nytt.Han klarer ikke å holde lenge på jobber han har hatt,og sier det skyldes depresjonen.Dagene tilbringes stort sett hjemme,på internett.Og hele døgnet snus på hodet.Jeg holdt på å bli "gal" de dagene jeg sist overnattet der,for han har ikke noe søvnmønster lengre sier han.Kan f.eks.stå opp midt på natta for å gå ut å røyke.for så å surfe på nettet i noen timer mens han drikker noen drinker eller bokser med øl. Anonymkode: 70987...fe4 Ikke nok med at han ruser seg for å flykte ifra følelsene sine, gir rusen også depresjoner. Klart han blir også deprimert av rusen, da rus alltid har bivirkininger. Han blir høy, for så å gå i kjelleren. Og så ruser han seg igjen når han er deprimert, for å flykte fra depresjonen , og han er i en vond og farlig spiral. Hvordan vet du at han fortsatt ikke bruker andre stoffer? For du beskriver nå en rusmisbruker. Hvordan reagerer du når han står opp for å drikke og røyke midt på natta? Du må jo vise han en reaksjon, at dette ikke er greit? Anonymkode: acff9...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #16 Skrevet 1. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke nok med at han ruser seg for å flykte ifra følelsene sine, gir rusen også depresjoner. Klart han blir også deprimert av rusen, da rus alltid har bivirkininger. Han blir høy, for så å gå i kjelleren. Og så ruser han seg igjen når han er deprimert, for å flykte fra depresjonen , og han er i en vond og farlig spiral. Hvordan vet du at han fortsatt ikke bruker andre stoffer? For du beskriver nå en rusmisbruker. Hvordan reagerer du når han står opp for å drikke og røyke midt på natta? Du må jo vise han en reaksjon, at dette ikke er greit? Anonymkode: acff9...2e8 Helt ærlig visste jeg ikke hvordan jeg skulle reagere.Det var første gangen jeg overnattet hos ham,og jeg tenkte ikke mer over det der og da.Ikke før han noen dager senere skulle besøke meg hjemme.Da jeg hentet han ved busstoppet så jeg at han var ustø i gangen,luktet alkohol og virket litt brisen.Dette var på en vanlig hverdag så jeg stusset litt men sa ingenting.Ville ikke skape dårlig stemning.Da vi kom hjem til meg tok han en lommelerke ut av bagen sin,og han tok jevnlige slurker av den utover kvelden til vi gikk og la oss. La meg stille et "dumt" spørsmål:Er dette alkoholikertendenser?Jeg må faktisk spørre for jeg har null erfaring med slikt.Personlig synes jeg han drikker mye,men selv drikker jeg veldig lite så mitt sammenligningsgrunnlag er kanskje preget av det.De gangene jeg har sagt ting som "Du virket full da jeg traff deg i går",synes jeg han bagatelliserer det med å kommentere feks: "Jeg hadde drukket litt men var ikke full". Anonymkode: 70987...fe4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #17 Skrevet 1. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for mye nyttig informasjon. Siden du har arbeidserfaring innen feltet må jeg spørre:Er det vanlig med senskader grunnet kokainbruk?Han jeg skriver om beskrev seg selv som en weekend-bruker.Han klarte å gå på jobb på hverdagene,men hadde etter det jeg har skjønt et ganske høyt forbruk når han først gikk på fest.Han skrøt av at det meste han hadde snortet på en gang var 6 gram. Anonymkode: 70987...fe4 Nei, det er ikke spesielt vanlig, men det kan ta årevis før ting stabiliserer seg, samt at man blir mer tilbøyelig til å reetablere avhengighet (dette er fysiologisk, og sitter ikke bare i hodet). Jeg har dog ikke sett mye forskning på akkurat dette, og det er veldig mange sosiokulturelle variabler som er vanskelige å korrigere for på sikt. Jeg ser egentlig ikke for meg at man vil godkjenne omfattende bruk av dyre billeddiagnostiske teknikker for å kvantitativt illustrere denne type skader når det omfanget vi kjenner til er såpass lite, men problemet kan være større enn vi tror. Samtidig er det nok mye som blir plassert mer eller mindre urettmessig inn i diagnosespekteret for ADHD og lignende tilstander. At mange av subjektene også har hatt et omfattende blandingsmisbruk gjør konklusjonene enda vanskeligere. Forøvrig har jeg vanskelig for å tro at et enkeltinntak på så mye som seks gram ikke har ført til en natt på hjerteovervåkningen. Om dette er sant, har han sannsynligvis kombinert dette i stor grad med CNS-depressive stoffer. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis er ikke hans tilstand forårsaket av kokain (dog kanskje forsterket), men slik han er i utgangspunktet. Er han deprimert så har kokainen tidligere vært en "utvei" - nå har han bare ikke den utveien lenger. Svaret er uansett det samme - du sier far vel til han har funnet ut av problemene sine. Anonymkode: fc448...fd1 Dette har du absolutt ikke noe grunnlag for å vite noe om. Nett-"diagnoser" kan være forferdelig ødeleggende. Anonymkode: c63a2...db1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #18 Skrevet 1. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig visste jeg ikke hvordan jeg skulle reagere.Det var første gangen jeg overnattet hos ham,og jeg tenkte ikke mer over det der og da.Ikke før han noen dager senere skulle besøke meg hjemme.Da jeg hentet han ved busstoppet så jeg at han var ustø i gangen,luktet alkohol og virket litt brisen.Dette var på en vanlig hverdag så jeg stusset litt men sa ingenting.Ville ikke skape dårlig stemning.Da vi kom hjem til meg tok han en lommelerke ut av bagen sin,og han tok jevnlige slurker av den utover kvelden til vi gikk og la oss. La meg stille et "dumt" spørsmål:Er dette alkoholikertendenser?Jeg må faktisk spørre for jeg har null erfaring med slikt.Personlig synes jeg han drikker mye,men selv drikker jeg veldig lite så mitt sammenligningsgrunnlag er kanskje preget av det.De gangene jeg har sagt ting som "Du virket full da jeg traff deg i går",synes jeg han bagatelliserer det med å kommentere feks: "Jeg hadde drukket litt men var ikke full". Anonymkode: 70987...fe4 Han gjorde dette ( drakk og røyka på natten ) første gang du overnattet, og da han skulle besøke deg for første gang, klarte han ikke gå stødig og hadde med seg lommelerke som han drakk jevnlig av...Dette er jo tydelige tegn på at han har ruspoblemer. Hvordan er forholdet ellers? Er han mye utilgjengelig, at du lurer på hvor han er, evt om han ruser seg? Har han vært aggressiv mot deg? Anonymkode: acff9...2e8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #19 Skrevet 2. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Han gjorde dette ( drakk og røyka på natten ) første gang du overnattet, og da han skulle besøke deg for første gang, klarte han ikke gå stødig og hadde med seg lommelerke som han drakk jevnlig av...Dette er jo tydelige tegn på at han har ruspoblemer. Hvordan er forholdet ellers? Er han mye utilgjengelig, at du lurer på hvor han er, evt om han ruser seg? Har han vært aggressiv mot deg? Anonymkode: acff9...2e8 Forholdet ellers er litt opp og ned.Han er grei når han er edru.Omsorgsfull og snill. Han har aldri vært aggresiv mot meg,men når han er beruset kan han komme med noen flåsete og ufølsomme kommentarer.Dette plager meg,for han sier aldri unnskyld når han senere blir edru.Regner med han ikke husker hva han har sagt. Utilgjengelig vil jeg si han er ja.I starten fulgte han opp alle avtaler vi hadde.Nå har jeg ikke hørt fra han på nesten 1 uke.Sist vi pratet på tlf sa han at vi måtte utsette å treffes fordi han var blitt syk av influensa,men at jeg kunne ringe til ham når jeg ville.Jeg sendte en sms dagen etter for å spørre hvordan formen var og ringte dagen etter det igjen,men fikk ikke svar noen av gangene. Sist sendte jeg en facebook melding at jeg håpet alt var ok.Ser at fbmld er lest,men han har ikke svart på den heller.Så han er absolutt utilgjengelig synes jeg.Og jeg lurer på om han faktisk er influensasyk,eller om han er syk av andre ting,ruser seg eller noe.. :/ Er det norrmalt at folk med rusproblemer blir utilgjengelige på denne måten? Anonymkode: 70987...fe4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #20 Skrevet 2. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke spesielt vanlig, men det kan ta årevis før ting stabiliserer seg, samt at man blir mer tilbøyelig til å reetablere avhengighet (dette er fysiologisk, og sitter ikke bare i hodet). Jeg har dog ikke sett mye forskning på akkurat dette, og det er veldig mange sosiokulturelle variabler som er vanskelige å korrigere for på sikt. Jeg ser egentlig ikke for meg at man vil godkjenne omfattende bruk av dyre billeddiagnostiske teknikker for å kvantitativt illustrere denne type skader når det omfanget vi kjenner til er såpass lite, men problemet kan være større enn vi tror. Samtidig er det nok mye som blir plassert mer eller mindre urettmessig inn i diagnosespekteret for ADHD og lignende tilstander. At mange av subjektene også har hatt et omfattende blandingsmisbruk gjør konklusjonene enda vanskeligere. Forøvrig har jeg vanskelig for å tro at et enkeltinntak på så mye som seks gram ikke har ført til en natt på hjerteovervåkningen. Om dette er sant, har han sannsynligvis kombinert dette i stor grad med CNS-depressive stoffer. Dette har du absolutt ikke noe grunnlag for å vite noe om. Nett-"diagnoser" kan være forferdelig ødeleggende. Anonymkode: c63a2...db1 Takk for svar.Jeg fikk ikke vite flere detaljer rundt dette,men han hadde vært veldig syk etterpå etter det jeg forstod.Han puster alltid veldig raskt,selv når han sover.Kan det tyde på en form for hjerteskade eller annen skade?Er det vanlig hos rusmisbrukere? Anonymkode: 70987...fe4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå