Gå til innhold

Når er man for gammel for å få barn.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk mitt siste barn da jeg var 28 år, og tror min grense hadde gått på ca 32-33 år, merket veldig stor forskjell på kropp og sinn etter jeg nærmet meg 40 år. 

Anonymkode: 74de1...aa0

Jeg fikk 4 av mine barn etter at jeg ble 30 og hadde ikke hatt noe problem med å bli mor nå heller som jeg er langt over 40. Merker for min del ingen forskjell på kropp og sinn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på energinivå og helse generelt, synes jeg. Ser ingenting galt i en sprek, gravid 43-åring. 

Synes derimot en godt overvektig 25-åring igrunnen burde tatt seg bryet med å slanke seg før hun ble gravid. Tross alt dårligere statistikk der, enn for den spreke 43-åringen.  

Anonymkode: ed23c...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på energinivå og helse generelt, synes jeg. Ser ingenting galt i en sprek, gravid 43-åring. 

Synes derimot en godt overvektig 25-åring igrunnen burde tatt seg bryet med å slanke seg før hun ble gravid. Tross alt dårligere statistikk der, enn for den spreke 43-åringen.  

Anonymkode: ed23c...2e6

Har en venninne på 25 år som er prøver nå. Hun er kraftig overvektig med helseproblemer samtidig som hun har en veldig spinkel kroppsbygning. Hvordan hun skal klare å følge opp det barnet er en gåte for meg + fare for komplikasjoner under graviditet. Hun burde virkelig ha tenkt på helsa si først for hennes egen del og barnets. 

Anonymkode: baa8e...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er SÅ ille, men det skjønte du vel. 

Anonymkode: 9d564...961

Min mor var over 30 da hun fikk sine to siste unger begge over 30 og hun er supersprek bestemor. Er ikke kun alder som spiller inn. Unge folk kan og ha dårlig helse og på den måten "eldes" tidligere og være mer sliten og skrøpelig av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn når jeg var 25, passet bra for meg. Nå er jeg 35 og føler meg ikke gammel, kunne fint fått en til om jeg hadde hatt lyst på flere. Men når jeg var 25 så synes jeg at det hørtes for gammelt ut å få barn som 35 åring, men er altså av en annen oppfatning i dag.

Folk må bestemme selv hva som passer for dem. Vi er jo forskjellige.

Anonymkode: 9a241...db3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før når jeg var yngre synes jeg det var gammelt å få barn når man var over 35... Nå derimot er jeg 35 og føler meg ikke ferdig med å få barn :P:fnise:

Anonymkode: a08ce...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid satset på ingen barn eller barn nr 1 når 40 år.

Fikk barn da jeg var 40 år.

Har en venninne på 45 år som nå fikk barn nr 3. 🙂

Anonymkode: fda43...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Min mor var over 30 da hun fikk sine to siste unger begge over 30 og hun er supersprek bestemor. Er ikke kun alder som spiller inn. Unge folk kan og ha dårlig helse og på den måten "eldes" tidligere og være mer sliten og skrøpelig av den grunn.

Forstår ikke helt hvorfor du forteller om dette?

Anonymkode: 9d564...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hvorfor du forteller om dette?

Anonymkode: 9d564...961

Ehh for å få fram poenget om at 30 pluss absolutt ikke trenger bety at man er for gammel til å bli mor. Og heller ikke at man er alt for skrøpelug til å være en aktiv bestemor slik mange her åpenbart tror.  Forstår ikke hva som skulle være så uforståelig med det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35. Jeg vet bare at jeg selv ikke ville hatt en mor på 60 når jeg jeg selv bare var 20. Jeg hadde ikke likt å skulle se henne bli gammel når jeg selv var så ung.

Anonymkode: 5b15f...5cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ehh for å få fram poenget om at 30 pluss absolutt ikke trenger bety at man er for gammel til å bli mor. Og heller ikke at man er alt for skrøpelug til å være en aktiv bestemor slik mange her åpenbart tror.  Forstår ikke hva som skulle være så uforståelig med det...

Jeg er ikke den eneste som har en mening i denne tråden. Du får belære de andre også da. JEG mener det er for gammelt, og det mener jeg uansett hvor mange historier du kommer med. Jeg vet det er fult mulig å få barn etter fylte 30, men jeg mener det ikke er optimalt.

Anonymkode: 9d564...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min går i 6.klasse, jeg er 38 år og en av de "yngste" mødrene. Mange har bikket 50. Så noe har tydeligvis endret seg de siste årene.

Anonymkode: 54959...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

35. Jeg vet bare at jeg selv ikke ville hatt en mor på 60 når jeg jeg selv bare var 20. Jeg hadde ikke likt å skulle se henne bli gammel når jeg selv var så ung.

Anonymkode: 5b15f...5cc

Det sier vel en god del om dine fordommer mot de på 60 pluss det. Btw er du 30 når du blir mor så er du 50 når du har et 20 årig barn. Ikke 60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder kvinnen, tenker jeg at det går så lenge hun er fruktbar. Når det gjelder faren, gjelder det leeeenge. F.eks. min far var 50 da han fikk meg. Nå er jeg 23 og har en far på alder med mine venninners besteforeldre - men jeg kunne ikke fått en bedre far, og ville ikke byttet han bort. Selvsagt er det stress med tanke på at jeg ikke vet om han kommer til å få oppleve at jeg får barnebarn, og det er synd siden han er en flott bestefar til mine nevøer og nieser. Det er heller ikke sikkert han rekker å se meg bli gift. Men igjen, det spiller egentlig ingen stor rolle for min del. Helsa hans er for øyeblikket flott, og legen sier han prøvene hans er som en 30-åring. Tidligere har vi opplevd alders- og livsstilsrelaterte sykdommer, der vi nesten mistet pappa. Det er en utfordring og en påkjenning å oppleve i ung alder, og mamma som er 20 år yngre enn pappa gruet seg til at hun kanskje måtte bli enke i ung alder. Men igjen, for oss spiller ikke alder noen rolle. Folk sier ofte at foreldrene bør være passe unge, for barnas skyld, men jeg føler at man lærer seg å leve med det, uten at det har noen stor innvirkning, så lenge helsa ikke går til helv... Det hadde ikke gjort noe om pappa var 20 år yngre da han fikk meg, men til gjengjeld har jeg fått en veldig vis og klok far. Og heldigvis har han skjerpet seg med helsa, sånn at vi får ha han her så lenge som mulig! Så jeg tenker: Skal du få barn i godt voksen alder, bør du prioritere helsa, for barnas skyld.

Anonymkode: 37831...21c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det sier vel en god del om dine fordommer mot de på 60 pluss det. Btw er du 30 når du blir mor så er du 50 når du har et 20 årig barn. Ikke 60

Nei? Det sier bare at en 60-åring er gamlere enn en 50-åring og statistisk sett så vil en 60-åring dø før en 50-åring.

Og ja, det vet jeg vel? Det er vel derfor jeg sier at 35 er maks for meg? Er man f. eks 40 så er man 60 når ungen er 20? Hvordan skjønner du ikke det?

Anonymkode: 5b15f...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Det sier bare at en 60-åring er gamlere enn en 50-åring og statistisk sett så vil en 60-åring dø før en 50-åring.

Og ja, det vet jeg vel? Det er vel derfor jeg sier at 35 er maks for meg? Er man f. eks 40 så er man 60 når ungen er 20? Hvordan skjønner du ikke det?

Anonymkode: 5b15f...5cc

60 er ikke sååå gammelt. De fleste lever til de er 80-90 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den eneste som har en mening i denne tråden. Du får belære de andre også da. JEG mener det er for gammelt, og det mener jeg uansett hvor mange historier du kommer med. Jeg vet det er fult mulig å få barn etter fylte 30, men jeg mener det ikke er optimalt.

Anonymkode: 9d564...961

Nå har du gjentatt deg selv til det evinnelige i denne tråden. Vi har lest ørten ganger at du synes 30 år er for gammelt til å bli mor. Siden gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Oslo er rundt 31 år, synes du altså over halvparten er for gamle til å bli mødre. Da har jo du tydeligvis en litt annen virkelighetsoppfatning enn de fleste.

Jeg synes det blir feil å sette en konkret alder for når det er rett å bli mor. Det kommer an på så mange andre faktorer, som om man har en stabil partner, økonomi, helse og ikke minst modenhet. Og modenhet kan jo ofte komme med alderen. Heldigvis kan folk velge selv når de mener det er riktig å prøve å få barn.

Anonymkode: de0f3...a07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

60 er ikke sååå gammelt. De fleste lever til de er 80-90 

Det vet jeg. Jeg sier ikke at mor dør når hun er 60. Men hvis det det er i 80-90årsalderen man dør i, så vil et barn som er født av en 30-åring kontra en 40-åring ha 10 år lengre med sin mor.

Klart man kan dø av mye rart også, og man har ingen garantier. Både en 30-åring og en 40-åring kan dø i en bilulykke i morgen. Men i tillegg til alle disse andre risikoene vil man enda én "risiko" som eldre mor - fordi man vil dø av alderdom når barnet er ynger, hvis både 30- og 40-åringen kommer så langt og overlever alle andre mulige ting det går an å dø av. Det er det som er forskjellen.

Men dette er jo en personlig mening jeg har. Det burde jo ikke prege deg på noe vis. Du står fritt frem til å få barn akkurat når du føler for. Jeg personlig setter grensen ved 35, og det burde jo ikke plage deg.

Anonymkode: 5b15f...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har du gjentatt deg selv til det evinnelige i denne tråden. Vi har lest ørten ganger at du synes 30 år er for gammelt til å bli mor. Siden gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Oslo er rundt 31 år, synes du altså over halvparten er for gamle til å bli mødre. Da har jo du tydeligvis en litt annen virkelighetsoppfatning enn de fleste.

Jeg synes det blir feil å sette en konkret alder for når det er rett å bli mor. Det kommer an på så mange andre faktorer, som om man har en stabil partner, økonomi, helse og ikke minst modenhet. Og modenhet kan jo ofte komme med alderen. Heldigvis kan folk velge selv når de mener det er riktig å prøve å få barn.

Anonymkode: de0f3...a07

Ja jeg har selv skrevet at jeg har gjentatt meg selv. Så slutt nå vikelig å mas. Jeg driter i når dere andre får barn, tro meg!

Anonymkode: 9d564...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halle Berry fikk en velskapt sønn som 48 åring, mens ei anna kanksje fikk barn da hun var 19 og er bestemor da, m.a.o kanksje hun ble tidligere voksen, tidligere "satt". Føler selv jeg vil få barn seint i livet ( hvis jeg vil får barn da...), det er mer meg. Dere som absolutt ønsker å være unge mødre, dere blir jo eldre når dere får barnebarn mye tidligere enn andre. Men igjen, det er opp til hver enkelt, jeg vil ha barn seint i livet hvis jeg ønsker å få barn. Vi er alle forskjellige, derfor passer dt ikke å sette en grense. Fordi ei på 35 kan være ei satt kjærring, mens ei anna på 35 kan være som ei ungjente!

Anonymkode: 35a98...4af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...