Gå til innhold

FlyBabe prøver


FlyBabe

Anbefalte innlegg

Dette fungerer for meg og kan kanskje være til hjelp: Jeg skriver ukemeny med middager og tilhørende handleliste og handler 1-2 ganger i uka. Det fungerer bra for å eliminere småhandling/muligheten for å kjøpe noe godt. Samtidig er det lett å se om balansen mellom fisk/kjøtt/kylling/vegetar og ris/potet/pasta og grønnsaker er god nok. Så lenge jeg ikke har usunne alternativer i hus går det så mye lettere, synes jeg. Hvis jeg skal gå meg en tur eller er på farten lar jeg lommeboka ligge hjemme så jeg ikke kjøper meg tull på butikken. Og vi har alltid masse frukt i hus! Hvis du trenger en liten "motivasjonsboost" kan du høre på podcasten 12 UKER. Morsom, inspirerende og lærerik. Lykke til framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

I går satt jeg og leste om Pilotfrue og hennes vei til å få barn. Det ble til at jeg lå lenge og tenkte i går kveld, og i natt drømtejeg om innsett. Nå er det nok dårlige unnskyldninger. Jeg har nødt til å skjerpe meg,og begynne å trene skikkelig og spise sunnere. 8 kg skal bort, gjerne mer. Jeg SKAL få til et innsett i løpet av året, det har gått alt for lenge uten at noe har skjedd.

Tips til mat/drikke som gir energi og overskudd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig vanskelig å gå ned noen kilo så det forstår jeg godt at du har utsatt, men heldigvis langt fra umulig. 

Jeg gjorde som følger da jeg skulle ned i vekt for noen år siden. Startet med lavkarbo og mye protein. Spiste mye kylling, egg, fisk og grønnsaker. Spiste det jeg likte best. Etter å ha godt ned ganske mange kilo på tre uker var motivasjonen veldig mye større for å fortsette. Begynte å gå turer, telte kalorier og ga meg selv belønninger underveis når jeg hadde klart et delmål (aldri noe spiselig) 

Spiste det jeg likte best, men droppet alt av brød, poteter, godteri, potetgull, kaker osv. Skulle jeg skeie ut spiste jeg mørk sjokolade. Spiste derfor fisk, grønnsaker med hjemmelaget dip, kylling, egg, små mengder pasta og en sjelden gang rødt kjøtt. Hvis jeg ble sulten gikk jeg meg en tur eller gjorde noe annet for å holde fokus et annet sted. Det gikk ganske fort over denne "sulten"

Avhengig av hvordan du er kan det være en idé å finne noe som passer deg. Noen liker lavkarbo, noen periodisk faste, noen kaloritelling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Askmeagain89 skrev:

Det er fryktelig vanskelig å gå ned noen kilo så det forstår jeg godt at du har utsatt, men heldigvis langt fra umulig. 

Jeg gjorde som følger da jeg skulle ned i vekt for noen år siden. Startet med lavkarbo og mye protein. Spiste mye kylling, egg, fisk og grønnsaker. Spiste det jeg likte best. Etter å ha godt ned ganske mange kilo på tre uker var motivasjonen veldig mye større for å fortsette. Begynte å gå turer, telte kalorier og ga meg selv belønninger underveis når jeg hadde klart et delmål (aldri noe spiselig) 

Spiste det jeg likte best, men droppet alt av brød, poteter, godteri, potetgull, kaker osv. Skulle jeg skeie ut spiste jeg mørk sjokolade. Spiste derfor fisk, grønnsaker med hjemmelaget dip, kylling, egg, små mengder pasta og en sjelden gang rødt kjøtt. Hvis jeg ble sulten gikk jeg meg en tur eller gjorde noe annet for å holde fokus et annet sted. Det gikk ganske fort over denne "sulten"

Avhengig av hvordan du er kan det være en idé å finne noe som passer deg. Noen liker lavkarbo, noen periodisk faste, noen kaloritelling. 

Takk for tips! =)

Det er nok kaloritelling som funker best for meg, samt lite karbo. Jeg tør ikke gå helt inn på lavkarbo, siden jeg har tatt galleblæra og ikke vet helt hvordan jeg reagerer på mye fett. Det er nok tankegangen som må jobbes mye med denne gangen. Sist var jeg veldig motivert fordi det betydde at vi kunne starte med IVF, men denne gangen klarer jeg ikke helt å motivere meg, og det er så mye annet som tar energi og fokus, som er veldig viktig også.  Men denne gangen er det "bare" ca 10 kg som skal til før jeg kan få innsett, sist var det ca 25. Jeg må bare satse for fullt nå.

I tillegg har jeg flere ting som motivasjon denne gangen, vi har bestilt oss sydentur i sommer, og vi skal gifte oss neste år. Så da er det de tre B-ene. Bikini, bryllyp, baby! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, FlyBabe skrev:

Takk for tips! =)

Det er nok kaloritelling som funker best for meg, samt lite karbo. Jeg tør ikke gå helt inn på lavkarbo, siden jeg har tatt galleblæra og ikke vet helt hvordan jeg reagerer på mye fett. Det er nok tankegangen som må jobbes mye med denne gangen. Sist var jeg veldig motivert fordi det betydde at vi kunne starte med IVF, men denne gangen klarer jeg ikke helt å motivere meg, og det er så mye annet som tar energi og fokus, som er veldig viktig også.  Men denne gangen er det "bare" ca 10 kg som skal til før jeg kan få innsett, sist var det ca 25. Jeg må bare satse for fullt nå.

I tillegg har jeg flere ting som motivasjon denne gangen, vi har bestilt oss sydentur i sommer, og vi skal gifte oss neste år. Så da er det de tre B-ene. Bikini, bryllyp, baby! ;)

Forstår jeg godt. Har selv problemer med leveren så derfor tok jeg kun tre uker med lavkarbo for å få litt bedre motivasjon til å fortsette. Spiser ikke så mye fett heller på lavkarbo fordi jeg ikke er så glad i veldig fet mat. Gikk heller derfor for laks, avokado og slikt som er fett, men sunt. Grete Roede hadde noen fine sider før i hvert fall der man kunne registrere mat og den beregnet kaloriene for deg. Veldig praktisk hvis man skal telle kalorier. 

Det høres ut som ypperlig motivasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Askmeagain89 skrev:

Forstår jeg godt. Har selv problemer med leveren så derfor tok jeg kun tre uker med lavkarbo for å få litt bedre motivasjon til å fortsette. Spiser ikke så mye fett heller på lavkarbo fordi jeg ikke er så glad i veldig fet mat. Gikk heller derfor for laks, avokado og slikt som er fett, men sunt. Grete Roede hadde noen fine sider før i hvert fall der man kunne registrere mat og den beregnet kaloriene for deg. Veldig praktisk hvis man skal telle kalorier. 

Det høres ut som ypperlig motivasjon :)

Ja, jeg bruker Lifesum og Fitbit :) Funker når man bare bruker de! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Hei!

I dag tok jeg graviditets-test. Jeg vet ikke hvorfor jeg hadde et håp om at vi greide oss selv, men. Den var i alle fall negativ. Jeg er ca en uke for sen med mensen, men det skyldes nok stress denne gangen også. Livet er ikke lekende lett, og ting går ikke som planlagt. Det har jeg i alle fall lært!

Motivasjonen er laber og vekta står stille. Jeg stresser, spiser av og til sunt, og av og til usunt. Jeg har ikke tid (nedprioriterer) til trening. Jeg har bestemt meg for at vi SKAL ha innsett i høst, så jeg må bare få opp motivasjonen på en eller annen måte.

Jobben tar veldig mye tid og energi, og privatlivet er også krevende. Hvordan jeg skal ha tid til meg selv i alt sammen, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at du skal, så tror jeg at du kommer til å klare dette! Det er rart med det, men det håpet forsvinner ikke helt til tross for utallige negative tester. Og det er nok egentlig godt, selv om det er veldig vondt å få enda en. Håper du har mulighet til litt ferie og å stresse ned i sommer? Masse lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Illy skrev:

Når du sier at du skal, så tror jeg at du kommer til å klare dette! Det er rart med det, men det håpet forsvinner ikke helt til tross for utallige negative tester. Og det er nok egentlig godt, selv om det er veldig vondt å få enda en. Håper du har mulighet til litt ferie og å stresse ned i sommer? Masse lykke til!

Tusen takk for oppmuntrende ord!
Ja, det er rart at man greier å bygge opp håp tross negative tester hele tiden. Jeg skal prøve å få slappet av i ferien. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Å være ufrivillig barnløs er ekstra vanskelig nå. Det er bilder av familier med barn over alt. Jeg føler meg mislykka og verdiløs. Jeg hater jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2018 den 23.26, FlyBabe skrev:

Å være ufrivillig barnløs er ekstra vanskelig nå. Det er bilder av familier med barn over alt. Jeg føler meg mislykka og verdiløs. Jeg hater jula.

Huff :( det forstår jeg veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 23.12.2018 den 23.26, FlyBabe skrev:

Å være ufrivillig barnløs er ekstra vanskelig nå. Det er bilder av familier med barn over alt. Jeg føler meg mislykka og verdiløs. Jeg hater jula.

Å, så leit! Jeg vil gjerne følge med deg her. Ønsker deg masse lykke til! Så enig angående Erna 😉. Har ett ivf-barn selv, så er veldig heldig, men sliter voldsomt med søskenforsøk. Føler meg også mislykka og verdiøs som ikke «greier det» å bli gravid. Så kjenner meg godt igjen i følelsen du beskriver, selv om jeg VET jeg er heldig og setter enormt pris på sønnen min. Heier masse på deg!! Det skal lykkes 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Waldfee skrev:

Å, så leit! Jeg vil gjerne følge med deg her. Ønsker deg masse lykke til! Så enig angående Erna 😉. Har ett ivf-barn selv, så er veldig heldig, men sliter voldsomt med søskenforsøk. Føler meg også mislykka og verdiøs som ikke «greier det» å bli gravid. Så kjenner meg godt igjen i følelsen du beskriver, selv om jeg VET jeg er heldig og setter enormt pris på sønnen min. Heier masse på deg!! Det skal lykkes 💗

Takk for støtten! 😃

 

Jeg skriver ikke så mye her, og det blir dessverre veldig negativt fokus, fordi det blir når jeg trenger en utblåsning jeg skriver. Men jeg er godt i gang med vektnedgang, og satser på at det kan bli innsett etter bryllupet på sensommeren. 

Jeg håper at jeg kan ha en liten baby en vakker dag! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, FlyBabe skrev:

Takk for støtten! 😃

 

Jeg skriver ikke så mye her, og det blir dessverre veldig negativt fokus, fordi det blir når jeg trenger en utblåsning jeg skriver. Men jeg er godt i gang med vektnedgang, og satser på at det kan bli innsett etter bryllupet på sensommeren. 

Jeg håper at jeg kan ha en liten baby en vakker dag! :) 

Så flink du er👍😊 👏👏Koselig å ha bryllup å se frem til, gir vel ekstra motivasjon også. Da må det bli bryllup +baby🤞🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tiden går, og kampen fortsetter. Jeg har gått ned en del i vekt, og har ca 10-15 kg til før jeg kan få innsett. Jeg har veldig lyst til å få det til i løpet av høsten. Jeg spiser sunt, mindre enn før, og trener mer.

Jeg vurderte å ringe St.Olavs og spørre om BMI-grensen var absolutt når det "bare" gjelder innsett, men jeg har lest litt, og jeg tror ikke det er noen sjans for at jeg får innsett uten at BMIen er på plass. Så jeg må nok bare kjempe videre med vekten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Det har gått ett år og jeg er på stedet hvil. Vekta har gått litt opp og ned, men ikke de store forskjellene. Jeg har vært stresset og hatt for mye å gjøre, og motivasjonen har vært dårlig. Heldigvis ser det ut til å endre seg framover med tid og stress, og jeg har fått ny motivasjon.Jeg har sagt det før, uten å lykkes, men nå er jeg i gang igjen. Jeg har begynt med lavkarbo/smartkarbo, og har øvd meg på oppskrifter i sommer. Jeg har så vidt kommet i gang med trening, og har en "challenge" med mannen på det området. Målet er innsett denne høsten, fordi blastocystene vi har på frys har liten tid igjen. Jeg ringte til St. Olavs, og fikk beskjed om at jeg kan få innsett om jeg går ned 10 kg, så da har vi et første mål! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til ned vektnedgang. Håper du når målet ditt så du får innsett! 🥰 
Kan anbefale deg å lese litt om carbcycling, det kan være en enklere diett å holde seg til. Kombinert med HIIT er det utrolig effektivt. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, FlyBabe skrev:

Det har gått ett år og jeg er på stedet hvil. Vekta har gått litt opp og ned, men ikke de store forskjellene. Jeg har vært stresset og hatt for mye å gjøre, og motivasjonen har vært dårlig. Heldigvis ser det ut til å endre seg framover med tid og stress, og jeg har fått ny motivasjon.Jeg har sagt det før, uten å lykkes, men nå er jeg i gang igjen. Jeg har begynt med lavkarbo/smartkarbo, og har øvd meg på oppskrifter i sommer. Jeg har så vidt kommet i gang med trening, og har en "challenge" med mannen på det området. Målet er innsett denne høsten, fordi blastocystene vi har på frys har liten tid igjen. Jeg ringte til St. Olavs, og fikk beskjed om at jeg kan få innsett om jeg går ned 10 kg, så da har vi et første mål! 

Fordi uttak var snart 5 år siden? Er det det du mener? 

I så fall var endringen i bioteknologiloven med tilbakevirkende kraft når det kommer til lagring av fryste embryo 🥳🥰 nå destrueres de ikke etter 5 år, men heller når kvinnen har blitt 45 år eller noe (litt usikker, les om det er aktuelt for deg). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, vegasus skrev:

Lykke til ned vektnedgang. Håper du når målet ditt så du får innsett! 🥰 
Kan anbefale deg å lese litt om carbcycling, det kan være en enklere diett å holde seg til. Kombinert med HIIT er det utrolig effektivt. 😊 

Tusen takk! Jeg holder meg til lavkarbo, tenker jeg. Har tatt i bruk C25K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...