Gå til innhold

Får ikke vekke foreldrene i helgene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den Thursday, February 25, 2016 at 20.11, AnonymBruker skrev:

Fra jeg var 6år måtte det være stille fra meg mellom 20 og 8. Ikke lov å gå på do engang. Mamma skulle vekkes med avis og nytraktet kaffe kl. 10. Jeg var alene med mamma..

Anonymkode: e7fcb...727

Fram til jeg var 6 var jeg alene fra morgenen av pga mamma jobbet natt og sov til min søster kom hjem fra skolen, pappa dro grytidlig på jobb. Jeg fikk ikke lov å vekke mamma og husker det ikke var satt fram mat eller noe. Hendte seg jeg ble så desperat at jeg spiste litt pålegg da forde jeg ikke fikk lov å skjære brød. Så hvis jeg får barn skal de få lov å vekke meg hvis det er noe de lurer på eller trenger.

Obs! Jeg glemte helt at det var prat på helg! Dette var ukedager dette vist :klaske:

Endret av melatonin
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp med den regelen. Ser ikke noe galt i det? Jeg hadde jo tegnefilm om morgenen, så led ingen nød.

Jeg tror nok at jeg også vil ha denne regelen på mine barn når de er gamle nok. Forstår jo at den ikke funker på småttisene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen regler på det. Jenta vår på 6 år elsker å stå opp før oss og nyter "alenetiden" som hun kaller den. 😊 Hun lister seg opp om morgenen, ut i stua eller ned i kjellerstua si og ser på TV/iPad, tegner eller leker. Gjør alt hun kan for å ikke vekke oss!🙊😂 Vi har bedt henne komme inn til oss å ligge i senga vår eller vekke oss hvis hun har lyst til det, men nei, hun vil helst være oppe alene hun!😜 Selv synes vi det er veldig deilig å få sove ut litt i helgene og å slippe å våkne til vekkerklokka. (Er oppe ca 9.00, da har hun som regel hatt en time- halvannen alene.) 

Husker Pappa og stemor hadde regler for dette når jeg selv var liten, det var dritkjipt. Hos Mamma og stefar var de alltid oppe før oss og frokosten stod på bordet når vi stod opp. 🙏🏼😊

Anonymkode: 4e202...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, melatonin skrev:

Fram til jeg var 6 var jeg alene fra morgenen av pga mamma jobbet natt og sov til min søster kom hjem fra skolen, pappa dro grytidlig på jobb. Jeg fikk ikke lov å vekke mamma og husker det ikke var satt fram mat eller noe. Hendte seg jeg ble så desperat at jeg spiste litt pålegg da forde jeg ikke fikk lov å skjære brød. Så hvis jeg får barn skal de få lov å vekke meg hvis det er noe de lurer på eller trenger.

Obs! Jeg glemte helt at det var prat på helg! Dette var ukedager dette vist :klaske:

Hadde du det sånn hver ukedag? 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til 10 års alder syntes jeg man skal stå opp med barna sine etter kl 8:00. Våkner barna før det kan man si at de kan ligge å slappe av litt i sengen og at det er for tidelig å stå opp. Syntes ikke noe om foreldre som ligger å sover til kl 11 i helgene mens barna må stå opp og ordne seg selv. 

Anonymkode: a2d33...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke kunne sove lenge en dag i helga, hadde jeg blitt sprø.  Ungene elsker å få se tv i fred.  Brød skjæres opp kvelden før,  slik at de kan finne seg frokost selv om morgenen. De har dog beskjed om å vekke oss om det skulle være noe. 

Anonymkode: 444e4...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The Lost Dreamer

Har ingen regler i huset om at ingen får vekke noen før klokka er for eksempel 10. Selv sover jeg gjerne til 12 så jeg er jo ikke noe problem (eller personlig har jeg en regel om at pappa ikke går vekke meg før 10 fordi jeg legger meg sent i helger)

Søsknene mine, 4 og 10, derimot, de får vekke foreldrene mine når de vil. Broren min pleier som regel ikke å gjøre det, men søstera mi pleier å vekke mamma. 

Barna lærer selvsagt at de må ta hensyn til de andre voksne, dette har de lært fra barnehagealder av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var 3 år og satt alene i stuen og så på teletubbies. Det gikk helt fint! Jeg visste hvor foreldrene var dersom det var noe. Forelderen min stod opp litt før 10 som regel. 

Jeg vekket de kun når barne TV på tv2 var over i 11 tiden, tror jeg det var (på den tiden hadde vi ikke disney channel). Noen ganger ble jeg seende på skippy eller bonanza, haha. Håper jeg får slike unger selv.

Anonymkode: 988b8...7f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 4 jubler når jeg forteller ham at i morgen er det lørdag, så da kan han få lov å se på ipaden i senga mens mamma og pappa sover litt lenger. Trenger ikke lage regel om det her, det er stor stas. ;)

Anonymkode: 6ee2e...1e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg ser egentlig ikke problemet her?

 Barn klarer vel seg selv noen timer, mens foreldrene deres sover...

Anonymkode: d3ba4...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres greit ut å ha vekketid jeg. Selvfølgelig må barna få lov å vekke foreldrene om nødvendig. Men det kan da ikke være slik at barn (over en viss alder) skal kunne vekke foreldre i tide og utide. Våkner en 7åring kl. 06, så tenker jeg h*n fint kan hente seg en yoghurt og et glass juice i kjøleskapet, slå på tven, lese/se i en bok, se film, høre lydbok, leke på rommet sitt e.l. Selvfølgelig blir for dumt om foreldre skal sove til 11. Men tenker kanskje 8-9 kan være en fin tid for foreldre å stå opp. Og så ha felles frokost og kose seg på helgemorgenene. 
Dette kommer selvsagt an på barnets/barnas alder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Barna burde da vel ikke være så hjelpesløse ?  :P

Anonymkode: d3ba4...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har jo ikke akkurat en regel på det, men jeg sier at jeg ikke vil bli vekket av noen på lørdager og søndager. Har to A-mennesker til barn som fint kan sprette opp i 6-7-tiden i helgene, og jeg er ikke interessert i det nå som de har blitt så store at de kan klare seg selv noen timer. Som regel sover verken pappaen eller jeg lenger enn til 8-9 uansett, og om det skulle være noe så er de ikke akkurat redde for å gi oss beskjed. 

Er glad for at tiden der vi måtte opp kl. 6 på søndagsmorgenen er over for å si det slik. *B-menneske og morgengretten* :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan jeg vekkes døgnet rundt om de trenger hjelp til noe. Men det er natt frem til kl 6. Før det får ingen stå opp. I helgene får ungene lov til å stå opp for å leke eller se barneTV, og så hviler/sover jeg videre til kl 8++ Ingen trenger å liste seg, og det er bare å snakke til meg om de lurer på noe eller trenger hjelp til noe, men brøling og høyt volum er ikke lov.

Anonymkode: 104c8...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hvor gammel barnet er. 

Jeg synes ikke en kan ha slike regler for en 4-5 åring.

Men er barnet 8+ så er det helt greit å ha litt regler på dette. Ikke bråke og vekke andre før tidligst 9. Men å tvinge de til å ligge i sengen i timesvis etter de har våknet høres ikke det minste bra ut. Må kunne få gå inn i stuen, se tv eller leke rolig på rommet sitt. 

Husk også at mange barn er veldig sulte når de våkner. Sikkert kjekt da å ligge i sengen fra 7-10 fordi de ikke får lov å stå opp mens magen skriker.

Om dere foreldre er så sliten at dere må ha tider på når barna får stå opp så vil jeg gjerne komme med et helt sprøtt forslag!

Legg dere tidligere! Dere kan oppnå samme mengde søvn ved å sove fra 22-08 som fra 00-10.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sto opp alene om morgenen da jeg var barn. Mor sov litt lengre. Jeg så TV, eller leste. Det gikk veldig fint.

Mens barna er små 3 og 6 nå må vi opp. Den eldste viser tegn til å ville ordne ting selv. Far og jeg sover litt lengre en dag annenhver helg, bytter på. 

At større barn fint klarer seg litt alene ser jeg som en selvfølge. De har godt av å finne ut av ting selv og ikke minst lære seg hvor maten er så de kan ta selv. 

Anonymkode: 457f5...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det fascinerende hvordan barnet på 6 skal opp før klokka seks i helgene, og spør om det er morgen.  Hun har til og med kommet inn før 5 på sommeren, når det blir tidlig lyst. Vi har prøvd å innføre at barnet kan være våken alene, men det er total-nekt eller så kommer hun inn hvert 5 minutt for å spørre om hjelp (til ingenting). 

I ukedagene er det derimot umulig å få ungen opp... 

Merker det er veldig kjipt at hun ikke får oppleve den koselige tiden med å ta med dyna ut på stua og kose seg alene. Husker selv min frokost på søndager var pølsebrød eller knekkebrød med kaviar/nugatti og gårdagens godteri. Satt så lenge jeg kunne alene før de andre stod opp. Hvorfor ikke alle barn verdsetter de 2 timene alene en dag i uka skjønner jeg ikke :/

Anonymkode: 45c92...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...