Gå til innhold

Barn som ikke spiser annet enn nugatti...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på skolealder som ikke spiser noe annet enn nugatti på brødskiva... Har prøvd ALT men det ender bare med at hun lar vær å spise noe... Er ikke sammen med faren (de er hos han 7 netter i månden!) men nå mener faren at jeg er en dårlig mor som ikke nekter å la ungen få nugatti. 

Jeg tenker som så at jeg ikke orker å ta den kampen... Å spise nugatti er ikke det værste som finnes... Så lenge hun spiser skikkelig middag hver dag så er ikke det en kamp jeg orker å ta. Det har vært mye problemer for barnet opp gjennom årene og hun har slitt veldig.. (Går til samtaler). 

Er jeg virkelig en så dårlig mor fordi hun får nugatti? Jenta er ikke tykk!

Anonymkode: fba52...0c3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det er greit å fore opp unger med nugatti så lenge de ikke er tykke?
Ungen din er sikkert innfeit.

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn spiser når de blir sultne.. Jeg hadde sett på andre alternativer enn nugatti, ja!! 

Anonymkode: 98433...1b4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes du er en dårlig mor om du lar henne få lov til å ha så dårlige kostholdsvaner. Man kan helt fint være usunn, og samtidig ikke være tykk. Man kan også helt fint få ødelagt tennene sine uten å være tykk. 

Du gjør henne en bjørnetjeneste om du ikke setter grenser for henne. Hun har ikke vondt av å gå et par dager uten mat. Hun spiser når hun er sulten nok. 

Anonymkode: 0ee36...311

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste også kun nugatti på skiven før. Har i senere tid lært meg å like det meste, og tviler på jeg har tatt skade av det :)

Anonymkode: bf69c...f0a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke en skikkelig dårlig mor, folk har gjort verre ting.

Det sagt: Nugatti er drittmat! Det er faktisk noe av det verste man kan ha som pålegg. Jeg ville latt være å kjøpe. Så får hun evt spise noe annet enn brød da.

Faren klarer jo å droppe Nugatti, hvorfor ikke du? ;) 

Endret av MapleSirup
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiste også ungene stort sett nugatti/sjokade. Stort sett gikk det en boks for dagen, kanskje mer om vi ikke fulgte med. Til slitt kjøpte vi ikke inn mer. En periode fikk jenta det i en ferie, men da måtte hun prøve andre og nye pålegg før hun fikk en skive med nugatti. Det funket noen dager og så ble boksen stående til den ble kasta. Etter dette har det ikke vært nevnt. Minstemann her er heller ikke tynn, men spiser absolutt helt feil og da ønsker jeg ikke å pushe i han usunne alternativer!

Anonymkode: 4c773...c7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la Nugatti være et alternativ - ikke ha det i hus! Ingen unger sulter i hjel på trass. Det er din oppgave å sette grenser og å lære henne et sunt kosthold.

Anonymkode: acb6c...1c1

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daudaferd skrev:

Ungen din er sikkert innfeit.

:fnise:

Ja, helt sikkert.

Anonymkode: e2937...056

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn var også sånn da han var mindre. All mat vi sendte med på skolen kom uspist hjem igjen, hver eneste dag, hvis det var noe annet enn Nugatti på. Var det Nugatti på, spiste  han kanskje halvparten eller en tredjedel. Han var generelt lite flink til å spise i løpet av skoledagen, og sånn har han vært hele sitt liv. Det nyttet ikke, samme hva vi sa, han ville ikke spise annet.

Vi følte vi prøvde alt, alt mulig av andre pålegg, men til ingen nytte. Han nektet ganske enkelt å spise, og gikk heller sulten, enn å spise noe han ikke "likte" eller ikke hadde lyst på. Det skulle være Nugatti, ellers ville han ikke ha noe.

Heldigvis var dette noe som bedret seg etterhvert som han ble eldre og kom i puberteten. Han sluttet rett og slett med Nugatti av seg selv. Nå spiser han mye forskjellig, og faktisk; aldri Nugatti. Siste boksen vi hadde av det pålegget ble kastet fordi den gikk ut på dato og sto urørt. Han vokste rett og slett fra det. I dag er yndlingspålegget hans kaviar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn på skolealder som ikke spiser noe annet enn nugatti på brødskiva... Har prøvd ALT men det ender bare med at hun lar vær å spise noe... Er ikke sammen med faren (de er hos han 7 netter i månden!) men nå mener faren at jeg er en dårlig mor som ikke nekter å la ungen få nugatti. 

Jeg tenker som så at jeg ikke orker å ta den kampen... Å spise nugatti er ikke det værste som finnes... Så lenge hun spiser skikkelig middag hver dag så er ikke det en kamp jeg orker å ta. Det har vært mye problemer for barnet opp gjennom årene og hun har slitt veldig.. (Går til samtaler). 

Er jeg virkelig en så dårlig mor fordi hun får nugatti? Jenta er ikke tykk!

Anonymkode: fba52...0c3

Orker ikke kampen? Hvilke kamper med barna vil du orke i fremtiden?

Om du er dårlig mor, skal jeg ikke si,men at du er uvettig er helt klart.

Vet du innholdet i nugatti?vet du hva det gjør med ungene?

Og hva spiser de hos far? Det er du som mor som bestemmer hjemme. Føles det naturlig å spise sjokolade på skiven? 

Lag noe spennende til ungene. Lag artige smørbrød.. kos dere. 

Jeg grøsser av å se unger som spiser nugatti

Anonymkode: d4bcf...6db

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare la være å kjøpe Nugatti?

Det er ganske ille å spise dette hver dag jo. Var det ikke 160 sukkerbiter det var i en boks? Det blir betydelige mengder på bare en porsjon det. Om dere ikke har det i hus MÅ hun jo finne alternative pålegg!

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke ta tak i kostholdet til barna er ikke akkurat å klassifisere som en god foreldre. Dessverre er det ansett som helt akseptabelt å la unger vokse opp på drittmat, selv om det vil skade de i det lange løp. Ta og se episoden fra "Hellstrøm rydder opp hjemme" om han som spiser bare brød med nugatti, så ser du og hva den dritten inneholder. 

Hva slags kamper kommer du til å orke å ta da? Om du bukker under og gir deg på er pålegg? 

Far har nok mest rett her. Lær ungen skikkelige kostholdsvaner nå. 

Anonymkode: 31a01...50a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Jo den kampen bør du ta nå . Du er forbilde for barna dine. Her i huset er det nugatti i ferier,  og bursdag. Det er faktisk min oppgave som mor å presentere sunne alternativer, og lære barna om riktig kosthold.  Jeg vil jo at de skal leve lenge og godt.  Du er ikke skikkelig dårlig mor, men kanskje tiltaksløs og ettergivende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får henne til å spise helt andre pålegg; hva med nugatti uten sukker i det minste? Eller andre sukkerfrie sjokoladepålegg?

Anonymkode: 6ccdc...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke får henne til å spise helt andre pålegg; hva med nugatti uten sukker i det minste? Eller andre sukkerfrie sjokoladepålegg?

Anonymkode: 6ccdc...972

Hva med å droppe sjokolade?

Hva med å lage noe annen mat?

Omelett, wraps, musli, fruktsalat, kokt egg, yoghurt, kyllingsalta, pastasalat... 

Herregud, det er så mye man kan lage for å unngå den brødskivekonflikten!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Vi hadde ikke nugatti/sjokade i hus når jeg var liten.
Husker jeg var veldig misunnelig på de andre barna i klassen som fikk nugatti, mens jeg fikk leverpostei/ost/makrell i tomat!
Smakte det for første gang som tenåring, gikk ikke glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over mitt lik om ungen min hadde fått spise nugatti når den ville. Dette er uhørt og jeg ville virkelig tatt opp kampen! Nugatti er jo godteri.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MapleSirup skrev:

Hva med å droppe sjokolade?

Hva med å lage noe annen mat?

Omelett, wraps, musli, fruktsalat, kokt egg, yoghurt, kyllingsalta, pastasalat... 

Herregud, det er så mye man kan lage for å unngå den brødskivekonflikten!

Jeg er selvsagt enig i det, men som jeg også skrev: "om du ikke får henne til å spise andre pålegg"

Anonymkode: 6ccdc...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...