Gå til innhold

Må man ta ut fem uker ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I fjor tok jeg ut 3 dager ferie da dette var første året jeg jobbet og jeg ikke hadde tjent opp feriepenger. I år har jeg fått beskjed om at jeg må ta ut fem uker feire. Er det ikke slik at man kan velge å bare ta ut tre eller fire?

Anonymkode: 1c872...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du plikter å ta ut ferien din, og arbeidsgiver plikter å påse at du tar ut ferien din. 

Du jobbet hele fjoråret går jeg ut fra, og har da opparbeidet deg full feriepengeutbet. 

Anonymkode: 78ade...1b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke TS, men jeg lurer egentlig litt på det samme-begynte hos nåværende arbeidsgiver i oktober. 

Hvor mye ferie MÅ jeg ta ut?

Hos andre arbeidsgivere har de egentlig bare vært glad for at jeg ikke har gjort det, så har jeg fått vanlig lønn og feriepengene i tillegg. 

 

 

Anonymkode: 2d5eb...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men jeg lurer egentlig litt på det samme-begynte hos nåværende arbeidsgiver i oktober. 

Hvor mye ferie MÅ jeg ta ut?

Hos andre arbeidsgivere har de egentlig bare vært glad for at jeg ikke har gjort det, så har jeg fått vanlig lønn og feriepengene i tillegg. 

 

 

Anonymkode: 2d5eb...081

Det er ikke lov til å betale ut ferien i lønn lenger. 

Anonymkode: 11c9e...196

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men jeg lurer egentlig litt på det samme-begynte hos nåværende arbeidsgiver i oktober. 

Hvor mye ferie MÅ jeg ta ut?

Hos andre arbeidsgivere har de egentlig bare vært glad for at jeg ikke har gjort det, så har jeg fått vanlig lønn og feriepengene i tillegg. 

 

 

Anonymkode: 2d5eb...081

Jeg er i samme situasjon som deg, og må ta ut ferie etter hvor mye opptjent feriepenger jeg har. Jeg kan ta ut fem uker, men har ikke tjent opp nok til det. 

Anonymkode: a5ea5...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette står utførlig forklart i ferieloven. Søk den opp på lovdata. 

Anonymkode: 27165...dd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I fjor tok jeg ut 3 dager ferie da dette var første året jeg jobbet og jeg ikke hadde tjent opp feriepenger. I år har jeg fått beskjed om at jeg må ta ut fem uker feire. Er det ikke slik at man kan velge å bare ta ut tre eller fire?

Anonymkode: 1c872...354

Nei, du må bruke alle dine feriedager.

Anonymkode: 48b4b...740

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men jeg lurer egentlig litt på det samme-begynte hos nåværende arbeidsgiver i oktober. 

Hvor mye ferie MÅ jeg ta ut?

Hos andre arbeidsgivere har de egentlig bare vært glad for at jeg ikke har gjort det, så har jeg fått vanlig lønn og feriepengene i tillegg. 

 

 

Anonymkode: 2d5eb...081

Når man ikke har full opptjening må man ikke ta ut full ferie, men man kan gjøre det. 

Anonymkode: 78ade...1b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :) Synes det er litt vanskelig med lovtekster, så spør heller her.

Anonymkode: 1c872...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie er såvidt jeg vet lovpålagt. Man må ta den ut. Noen arbeidsgivere lar deg overføre til året etter, andre ikke. Uansett må man ta ut ferien før eller siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenger anledning til å bytte feriedager med penger. Det er heller ingen begrensning i hvor mange feriedager du kan overføre til neste år. Du har derimot en plikt til å sørge for at feriedagene blir benyttet. Arbeidsgiver kan pålegge deg å avvikle ferie. Alt dette er i henhold til ferieloven. 

Dersom du over lenger tid ikke benytter deg av ferien kan dette bli et problem for arbeidsgiver når du etter f.eks. tre år har 12-15 uker ubenyttet ferie.

Anonymkode: a679c...a8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med deltidsansatte? Jobber i dagligvare ved siden av skolen..

Anonymkode: 251c4...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med deltidsansatte? Jobber i dagligvare ved siden av skolen..

Anonymkode: 251c4...1f5

Samme der.

Anonymkode: 48b4b...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir en stusselig ferie med 50.000 i feriepengegrunnlag.....

Anonymkode: 2d5eb...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir en stusselig ferie med 50.000 i feriepengegrunnlag.....

Anonymkode: 2d5eb...081

Du trenger ikke å ta ut 5 uker når du startet i oktober 2015. Du kan ta ferie så mange dager som feriepengene dekker lønnsbortfallet.

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lenger anledning til å bytte feriedager med penger. Det er heller ingen begrensning i hvor mange feriedager du kan overføre til neste år. Du har derimot en plikt til å sørge for at feriedagene blir benyttet. Arbeidsgiver kan pålegge deg å avvikle ferie. Alt dette er i henhold til ferieloven. 

Dersom du over lenger tid ikke benytter deg av ferien kan dette bli et problem for arbeidsgiver når du etter f.eks. tre år har 12-15 uker ubenyttet ferie.

Anonymkode: a679c...a8e

Det uthevede stemmer ikke. Ferielovens §7

Sitat
(3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager)

Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 5. ferieuka er avtalefestet, ikke lovbestemt, og kan overføres i tillegg til det loven omtaler.

Hvis man ikke tar ut all ferie overføres restferien automatisk. (Nye regler)

En annen ting er at ferieloven brytes hvis man ikke tar ut lovbestemt ferie, og overfører mer ferie enn det loven tillater. Se forøvrig :

http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2014/10/de-nye-reglene-for-overforing-av-ferie/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mynona skrev:

Det uthevede stemmer ikke. Ferielovens §7

 

Du glemte å ta med avsnitt 2 i §7 ledd 3:

Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.

Dette betyr at dersom ferie utover de 12 dagene som kan avtales overført ikke er avviklet skal disse overføres til neste år. 

Anonymkode: a679c...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta tre, men kan overføre to til neste år. Har alltid hatt to uker overskudd i ferie hvert år pga. det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad du faktisk blir påkrevet å ta ut ferie og at det er noen som følger med at du gjør det. I min bransje ser man helst at folk ikke tar ferie, noe det sjelden er tid til likevel :/

Har vel aldri hatt fem uker ferie så lenge jeg kan huske, selv om man har det på papiret. 

Anonymkode: b74a0...5b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...