Gå til innhold

Noen som har kjøpt bil under utveksling til USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakker altså om utveksling under høyere utdanning, ikke under videregående skole. Jeg skal flytte dit ett år. Har bodd der før, og da var det ekstremt upraktisk å ikke å ha bil - kunne ikke engang sammenlignes med i Norge hvor det kan gå helt greit uten. Følte meg alltid avhengig av venner og familie. 

Er det noen som har kjøpt bil der borte for et år, for så å selge den igjen, som har noen erfaringer? Jeg tror det kan være greit for meg å ta amerikansk førerkort med tanke på billigere forsikring (selv om den trolig uansett blir smelldyr siden jeg ikke har credit rating), men ellers trenger jeg ikke finansiering (lån) på bilen siden jeg kan betale hele beløpet med en gang. Tenkte å både kjøpe og selge fra/til en bruktbilhandler for enkelhetens skyld / mer sikkert. Kan betale ca. $10 000 for en bil, noe som burde gi meg en rimelig grei bil. Er bare litt usikker på hvor mye jeg kan forvente å få solgt den for igjen når jeg skal reise tilbake? (Vet det avhenger av bil, kilometerstand osv., men bare helt generelt).

Hadde satt stor pris på hjelp her!

Anonymkode: 3b82b...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei som gjorde det. Hun angrer ikke.

Anonymkode: b8f87...697

Ja, det tviler jeg ikke på! Men jeg lurte litt mer på prosessen rundt egentlig, hva en må regne med å betale ca. i forsikring i måneden, hvor mye det er realistisk å få tilbake ved salg osv. Hvor lang tid en må regne med det tar først før en får tatt lappen, deretter hvor lang tid selve "bilprosessen" tar, hvordan en får forsikring, eventuelle avgifter en ikke tenker på osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet noen som kjøpte bobil og kjørte fra ene kysten til den andre. Bilprisene var generelt lavere der de kjøpte enn der de solgte, og jammen fikk de igjen mer for bobilen, etter at de hadde kjørt den tvers over kontinentet, enn de hadde betalt for den.

Anonymkode: fefe0...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener det varierer fra stat til stat hvor "enkelt" det er å få registrert den på seg selv. I NY måtte man ha amerikansk førerkort, mens i Florida kunne man eie og forsikre bil selv om man oppholdt seg ulovlig. 

Anonymkode: d49ff...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener det varierer fra stat til stat hvor "enkelt" det er å få registrert den på seg selv. I NY måtte man ha amerikansk førerkort, mens i Florida kunne man eie og forsikre bil selv om man oppholdt seg ulovlig. 

Anonymkode: d49ff...e32

TS her. Er forskjeller mellom statene ja. I staten jeg skal til må en enten ha amerikansk førerkort eller et statlig ID-kort for å få registrere bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bil i USA, jeg var der riktig nok i fire år. Kjøpte den cash, forsikringen kostet ca det samme som bilforsikring i Norge. Man må ha amerikansk førerkort da, det norske er bare gyndig i 3 måneder (kanskje 6, husker ikke helt). Var veldig lett å både kjøpe og selge, så lenge du har amerikansk bankkonto (du må som regel betale med sjekk). Jeg var helt avhengig av å ha bil, så for meg var det virkelig verdt det. For $10,000 kan du få en kjempefin bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, *Pixie* skrev:

Jeg kjøpte bil i USA, jeg var der riktig nok i fire år. Kjøpte den cash, forsikringen kostet ca det samme som bilforsikring i Norge. Man må ha amerikansk førerkort da, det norske er bare gyndig i 3 måneder (kanskje 6, husker ikke helt). Var veldig lett å både kjøpe og selge, så lenge du har amerikansk bankkonto (du må som regel betale med sjekk). Jeg var helt avhengig av å ha bil, så for meg var det virkelig verdt det. For $10,000 kan du få en kjempefin bil. 

Takk for svar! :) Om jeg regnes som "resident" er som du sier det rimelig kort gyldighet på det norske, men det vet jeg ikke om jeg gjør når jeg er utvekslingsstudent. Ellers tror jeg det er gyldig i 10 måneder - 12 måneder, akkurat det står det litt forskjellig på. Har snakket med ett forsikringsselskap som sier jeg ikke trenger å ha amerikansk førerkort for å få forsikring, men bare skaffe meg det i løpet av forsikringstiden... men for å registrere bilen må jeg uansett ha det eller statlig ID... Amerikansk bankkonto må jeg skaffe meg uansett siden jeg også må betale skolepenger, men greit å vite at jeg får bruk for den til mer enn bare det. ;)

Kjøpte / solgte du privat eller gjennom en bilhandler? Er rimelig kunnskapsløs når det gjelder biler, og redd for å ende opp med å betale langt mer enn nødvendig siden jeg er så dårlig til å prute... Hadde du vinterdekk på bilen din (dersom det faktisk var snø i staten din), eller går det greit uten? (Har fått med meg at det ikke akkurat er et krav). Husker du hvor mye du fikk solgt bilen din for etter de firene årene, sammenlignet med hva du kjøpte den for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25 February 2016 at 19.29, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :) Om jeg regnes som "resident" er som du sier det rimelig kort gyldighet på det norske, men det vet jeg ikke om jeg gjør når jeg er utvekslingsstudent. Ellers tror jeg det er gyldig i 10 måneder - 12 måneder, akkurat det står det litt forskjellig på. Har snakket med ett forsikringsselskap som sier jeg ikke trenger å ha amerikansk førerkort for å få forsikring, men bare skaffe meg det i løpet av forsikringstiden... men for å registrere bilen må jeg uansett ha det eller statlig ID... Amerikansk bankkonto må jeg skaffe meg uansett siden jeg også må betale skolepenger, men greit å vite at jeg får bruk for den til mer enn bare det. ;)

Kjøpte / solgte du privat eller gjennom en bilhandler? Er rimelig kunnskapsløs når det gjelder biler, og redd for å ende opp med å betale langt mer enn nødvendig siden jeg er så dårlig til å prute... Hadde du vinterdekk på bilen din (dersom det faktisk var snø i staten din), eller går det greit uten? (Har fått med meg at det ikke akkurat er et krav). Husker du hvor mye du fikk solgt bilen din for etter de firene årene, sammenlignet med hva du kjøpte den for? 

Kan hende det med førerkort stemmer, men det er veldig kjekt å ha amerikansk ID, og førerkort og ID koster det samme, og det er det enkleste jeg noen gang har gjort! Så dersom du vurderer det så trenger du ikke å bekymre deg for å stryke ihvertfall. 

Jeg kjøpte gjennom forhandler, solgte privat til en annen på skolen. Pruting er uansett lurt, men jeg er som deg, veldig dårlig på det. Det tryggeste er å kjøpe gjennom forhandler, men sjekk priser på biler på cars.com og Craigslist før du kjøper.

De har ikke vinterdekk i USA, ikke av samme kvalitet som i Norge. De kaller det helårsdekk, men de er ganske ubrukelige på vinterføre. Jeg ble forst vandt til det, men det er ganske ekkelt de første gangene man kjører på vinteren.

Jeg kjøpte tror jeg tapte ca $1000 på den, husker ikke helt hva jeg kjøpte den for, men min var en skikkelig drittbil (noe mange amerikanske merker er). Anbefaler å kjøpe en Mazda eller Hyundai, de er veldig populære i USA, og holder verdien sin mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vinterdekk er sjeldne i USA - men de er å få kjøpt. Nokian har bl.a. kontor i Vermont, tror jeg, så dette kan du finne ut av.

For 10k$ kan du kjøpe masse morsomt. En ombygd Volvo 240 med V8 motor f.eks. :) Mer rasjonelt er nok som min forrige AB sier et japansk merke - Scion er nylig "discontinued", og det er egentlig Toyota. Så her kan du nok få en god deal. Ellers har du Toyota, Lexus, Mazda - mye å velge imellom. Store amerikanske 70-talls-biler er også å få kjøpt for 10k, om du vil gå "all inn" i Amerika-opplevelsen.

Aner ingenting om formalia. Men lykke til da, dette blir sikkert kjekt! :)

Anonymkode: 67c72...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...