Gå til innhold

Vil ikke at svigers skal ha nøkler til vårt hus!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde overhodet ikke følt meg komfortabel hvis mine svigerforeldre skulle hatt nøkler til vårt hjem. Ikke fordi jeg ikke stoler på dem, men fordi jeg vil faktisk verne om privatlivet vårt. Og den grensen blir brutt for min del hvis mine svigerforeldre skulle hatt nøkler og dermed kunne kommet og gått som de ville.

Nei, her må du sette foten ned og si rett ut at du ikke føler deg komfortabel med dette og at du vil ikke at folk skal komme og gå som de vil i ditt hjem. Din mann skal faktisk ta hensyn til deg og ikke sine foreldre. Det er deg han bor med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

takk for alle innspill!

Jeg sa høyt for litt siden at ingen skulle ha nøkler til vårt hus på permanent basis.  Svigers ble skikkelig fornærmet, lurte om jeg ikke hadde tillit til dem, og om jeg egentlig ikke likte dem, om jeg trodde de hadde onde hensikter osv.Jeg forstår mannen min, for å si det sånn. Men samtidig så orker jeg ikke tanken på at de skal ha fri tilgang. 

Vi har vurdert dette med nøkkelsafe, men jeg synes det virker litt utrygt. Den er vel enkel å bryte opp?

Anonymkode: 0f6b1...ad8

Jeg tror det er enklere å bryte opp en dør, knuse ett vindu eller lignende.
Vil noen inn så kommer de inn uansett...
Nøkkelsafe er godkjent av forsikringsselskapene, så om den skulle bli brutt opp er du forsikret. Vi har hengt vår på et sted der den ikke er synlig og man må vite om hvor den er for å finne den. tror ingen går rundt og leter etter en slik, da knerter de heller et vindu.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

takk for alle innspill!

Jeg sa høyt for litt siden at ingen skulle ha nøkler til vårt hus på permanent basis.  Svigers ble skikkelig fornærmet, lurte om jeg ikke hadde tillit til dem, og om jeg egentlig ikke likte dem, om jeg trodde de hadde onde hensikter osv.Jeg forstår mannen min, for å si det sånn. Men samtidig så orker jeg ikke tanken på at de skal ha fri tilgang. 

Vi har vurdert dette med nøkkelsafe, men jeg synes det virker litt utrygt. Den er vel enkel å bryte opp?

Anonymkode: 0f6b1...ad8

Sannheten er jo at dere ikke har tillit til dem, men en annen begrunnelse faller kanskje bedre i smak.

Her tok min mor det som en selvfølge at hun skulle ha nøkkel hjem til oss. Var ikke så nøye for meg, men samboeren min ønsket ikke det, så da sa jeg nei til henne. Begrunnet det med at vi ville ha nøkkel tilgjengelig til folk som kommer på besøk. Men ja, hun ble sur, men det måtte jeg bare tåle.

Så jeg mener at denne støyten må din samboer bare ta. Prøv å finne en diplomatisk forklaring, men blir de sure så får de bare bli det. Heller ikke voksne mennesker har godt av å få grine seg til vilja si...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers bor rett borti gata men har aldri hatt nøkler til vår bolig og kommer heller aldri til å få det.

Anonymkode: 573a2...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også inn å anbefale kodelås, i tillegg til mange andre fordeler har den den fordelen at svigers ikke kan låse seg inn i hytt og vær... Problem solved :) 

Anonymkode: 15911...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett opp et utendørs nøkkelskap med kodelås, der dere kan oppbevare en reservenøkkel. Da kan dere ringe svigermor og be henne låse seg inn om nødvendig, og så kan dere bytte kode etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Ryggrad. Skaff med en gang!
Det faktum at svigers blir grinete er bevis nok på at denne nøkkelen kommer til å bli misbrukt. Hvem i faen blir grinete pga å ikke ha nøkkel til noen andre sitt hus? Jo, de som har tenkt å misbruke tilgangen.
Sånn seriøst, alle disse svigerproblemene er ikke problemer, problemet er mangelen på ryggrad.

Ryggrad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første,hvorfor skal de ha nøkkler til deres hus?det har jo ikke noe med å være kvalifisert til å ha nøkkel eller ikke men di har jo ingenting i deres hus å gjøre.di kan komme på besøk når dere er hjemme å da trenger de ikke nøkkel 😁 jeg mener at det er kun du og mannen din som trenger nøkkel til deres bosted😊 jeg hadde bedt om å få den tilbake,eller hadde jeg fint tatt den av knippe når jeg hadde hatt anledning😇lykke til!

Anonymkode: 2a236...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du har sagt i fra, det er ingen grunn til at noen andre enn dem som bor i huset skal drasse rundt på en nøkkel. Jeg har heller ikke hørt at det er vanlig, med mindre beboeren er enslig og skrøpelig.  Hverdagsrotet sitt må en få ha i fred, og er man bortreist og huset trenger tilsyn, så har en ryddet og forlatt huset med tanke på det.  Sett opp en boks på et ikke synlig sted. Som noen sa her, så er de forsikringsgodkjente og på ingen måte førstevalget for en tyv å bryte seg inn i. Nå er katta ute av sekken, hun er litt snurt, men vil nok komme over det;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i de som anbefaler kodelås! 
Vi har det, og via alarmappen på telefonen, kan vi styre med den som vi vil. Genialt om man er usikker på om man låste døra :) Og med egne koder kan man se hvem som låste seg inn/ut sist :) I tillegg, som noen nevnte, ingen nøkler kan mistes eller misbrukes :) 

Jeg har nøkkel til mine foreldres hus, men det er ikke noe jeg har bedt om, bare fått i hånda da de har ønsket jeg skulle ha det. Mannen har ikke nøkkel til sin mors hus, og ingen andre enn oss har kode til vår dør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chiubi skrev:

Sett opp et utendørs nøkkelskap med kodelås, der dere kan oppbevare en reservenøkkel. Da kan dere ringe svigermor og be henne låse seg inn om nødvendig, og så kan dere bytte kode etterpå. 

Dette har vi! Funker kjempe bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nøkler til foreldrehjemmet, men kommer aldri uanmeldt og ringer på døra i stedet for å låse meg inn. Der har jeg også et sett reservenøkler til leiligheten min. Er blitt sånn at "alle" i familien i Osloområdet har reservenøkler der, kanskje fordi det ligger rimelig sentralt. Det kunne ikke gått hvis nøklene ble misbrukt. Når jeg leser i denne tråden høres det ut som om mange "svigers" og foreldre er forferdelig nysgjerrige og innpåslitne. Vet ikke hvilket råd man skal gi da, men jeg ville blitt irritert /sinna og sagt tydelig i fra med en gang. Må bør ikke være så redd for å sette grenser for privatlivet. Hvis folk blir litt sure med det samme, er det deres problem og som regel går det over ganske raskt. Men må innrømme at jeg ikke forstår meg på folk som stikker nesa si i andres skuffer og skap... forstår ikke hva de tror de oppnår og hvorfra ønsket oppstår.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste gyldige argumentet som jeg kan se der er hvis svigermor snoker.

Det har jeg vondt for å tro på. Det skal så veldig mye til for et menneske å gjøre...

Om de mister sine nøkler så er det jo ingen som klarer å spore de.til huset deres.

Synes dette er paranoid. Om hun snoker, så snoker hun da. Skam på henne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig greit at både svigersønn og mine foreldre har nøkkel. En vet aldri hva som kan skje og da er det kjekt at noen kan få opp døra. Nå ville jo ikke noen av dem låst seg inn i tide og utide for å rote rundt da. 

Anonymkode: b17fc...810

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bytt til kodelås på døra👍

Ingen flere nøkler på avveie.

Anonymkode: c34c1...657

Samme tenkte jeg. Og så er det jo bare å bytte kode jevnlig "av sikkerhetsmessige årsaker" og "glemme" å si fra til svigers

Anonymkode: 6171b...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Både mine foreldre og svigers har nøkler til vårt hus. Skjer ofte at vi låner verktøy fra min far og så må han ha det tilbake mens vi er på jobb. Da ringer han først og sier i fra. Ingen av de som låser seg inn for å snoke.

Anonymkode: 97462...d94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lagd ekstranøkkel til mine foreldre, og de ville heller ikke spurt etter en.

Jeg stoler helt på mine foreldre da. Hvis jeg sånn helt hypotetisk ville gi foreldrene mine en nøkkel i tilfelle min egen kom på avveie, så hadde jeg sagt det slik.

"Dette er en nøkkel til min bolig. Den vil jeg gjerne at dere har i deres nøkkelskap i tilfelle dere trenger den eller jeg trenger den. Den skal ikke tas ut av nøkkelskapet, og den skal ikke brukes uten tillatelse da deres behøver bare å ringe på om dere kommer på besøk. Dette handler om privatliv." 

Det må din mann tørre å si til sine foreldre. Jeg er en ganske konfliktsky person, men jeg hadde hatt null problemer å si det til mine egne foreldre. 

Anonymkode: c4af9...f93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så paranoide dere er. Det er jo svært praktisk at noen i nærheten har nøkkel til leiligheten. Jeg skulle ønske mine svigerforeldre bodde i nærheten slik at de kunne ha nøkkel. Tenk om det skjer noe med huset mens dere er på ferie (vannlekasje, elektriske feil, innbrudd, etc), noen mister nøklene sine, etc.

Men det er som sagt enda mer praktisk med en elektronisk lås. Koster ikke stort mer enn en vanlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kodelås! Da kan du i tillegg få varsling hver gang noen (feks svigers) bruker en kode. Da kan du si til dem at de får sin egen kode og dessuten nevne alle fordelene med kodelås, blant annet at dere får SMS når noen bruker den. Problem solved! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...