Gå til innhold

Vil ikke at svigers skal ha nøkler til vårt hus!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi står i et vanskelig dilemma.

Vi skal flytte fra et hus til et annet, og mannen og jeg er svært uenige om hvorvidt hans foreldre "kvalifiserer" til å ha nøkler.  Skjønt, vi er vel enige om at de slumser for mye med verdisaker til at de egentlig burde ha det. Men siden mannen vet de blir sure om vi ikke viser de tilliten til å ha nøkler, så vil han ikke nekte dem.

Til vårt nåværende hus så har de nøklene på svigermors nøkkelknippe, selv om vi pent har spurt om de ikke kan henge de i et skap.   Dette nøkkelknippet har flere ganger vært på avveie, feks glemt de i andres biler, lar knippet stå i dørlåsen over natta, låner hun bort bilen til de andre barna sine så får de alle nøklene osv.

i tillegg låser hun seg ukritisk inn i vårt hus og hun er temmelig nysgjerrig.

 

Hvordan løser vi dette dilemma? Det nytter ikke forklare svigers, fordi forstår ikke problemet og klarer ikke sette dette i sammenheng med at jeg ikke ønsker de skal ha nøkler. 

 

Anonymkode: 0f6b1...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette finnes det nok ingen løsning på, annet enn at du må tråkke på noen tær.

Anonymkode: 26581...444

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem en gammel nøkkel eller be mannen din skaffe seg store nok cojones!

Vi ga en nøkkel til svigers (riktig nøkkel), ikke lenge etterpå mistet jeg nøkkel og måtte få deres. Har ikke levert ny siden :fnise:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi står i et vanskelig dilemma.

Vi skal flytte fra et hus til et annet, og mannen og jeg er svært uenige om hvorvidt hans foreldre "kvalifiserer" til å ha nøkler.  Skjønt, vi er vel enige om at de slumser for mye med verdisaker til at de egentlig burde ha det. Men siden mannen vet de blir sure om vi ikke viser de tilliten til å ha nøkler, så vil han ikke nekte dem.

Til vårt nåværende hus så har de nøklene på svigermors nøkkelknippe, selv om vi pent har spurt om de ikke kan henge de i et skap.   Dette nøkkelknippet har flere ganger vært på avveie, feks glemt de i andres biler, lar knippet stå i dørlåsen over natta, låner hun bort bilen til de andre barna sine så får de alle nøklene osv.

i tillegg låser hun seg ukritisk inn i vårt hus og hun er temmelig nysgjerrig.

 

Hvordan løser vi dette dilemma? Det nytter ikke forklare svigers, fordi forstår ikke problemet og klarer ikke sette dette i sammenheng med at jeg ikke ønsker de skal ha nøkler. 

 

Anonymkode: 0f6b1...ad8

Hvorfor skal de i det hele tatt ha nøkler til huset deres, uansett om de er vimsekopper eller ikke? Det er jo deres hus?

Anonymkode: 44390...92e

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi dem nøkler. Mannen din må kunne stå opp for seg (dere) hvis de faktsik roter så fryktelig mye med nøkler. Evt. gi de nøkkelen med den eksplisitte betingelsen at den skal henge i et nøkleskap og de skal aldri låse seg inn utten tilatelse, hver gang, ellers tar dere nøkkelen tilbake.

Anonymkode: a7307...85a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til kodelås på døra👍

Ingen flere nøkler på avveie.

Anonymkode: c34c1...657

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de i det hele tatt ha nøkler til huset deres, uansett om de er vimsekopper eller ikke? Det er jo deres hus?

Anonymkode: 44390...92e

Fordi det er fryktelig greit å ha en reservenøkkel som man kan komme til dersom uhellet skulle være ute. Det er også greit å ha noen som kan sjekke boligen/vanne planter og lignende når man er på ferie.

Anonymkode: a7307...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg har aldri noensinne hatt nøkler til mine barns boliger - det har heller ikke mine barns svigerforeldre. 

Barna mine har fått nøkler til leiligheten min når de skal inn her for å vanne blomster el når jeg er bortreist over lengre tid .. men jeg får nøklene tilbake når jeg kommer hjem. 

Ser ikke helt nødvendigheten av at noen skal ha nøkler til foreldre/barns bolig på permanent basis.

Jeg hadde heller aldri nøkket til mine foreldres hus etter at jeg flyttet hjemmefra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor sier du ikke at de ikke kan få nøkler fordi de vimser? Hvordan skal de klare å forstå hvorfor om du ikke forteller dem? 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt til kodelås på døra👍

Ingen flere nøkler på avveie.

Anonymkode: c34c1...657

Kodelås er kjempesmart. 👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår reserve husnøkkel som mine forledre har fått, har jeg hengt på et stort nøkkelknippe som er godt gjenkjennelig. Den ligger et sted i en skuff hos dem. Det er både ryddig og oversiktig fordi med nøkkelknippe vet de og vi at det er våres nøkkel til vårt hus. 

Det kan du vel også gjøre og si høflig grunnen til nøkkelknippe og at dere setter pris på at den skal ligge i ro på et sted hjemme hos dem. Hvis de kommer med motargumenter sier du bare at dere vil at det skal være slik, og håper de gjør det for deres skyld.

 

 

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi står i et vanskelig dilemma.

Vi skal flytte fra et hus til et annet, og mannen og jeg er svært uenige om hvorvidt hans foreldre "kvalifiserer" til å ha nøkler.  Skjønt, vi er vel enige om at de slumser for mye med verdisaker til at de egentlig burde ha det. Men siden mannen vet de blir sure om vi ikke viser de tilliten til å ha nøkler, så vil han ikke nekte dem.

Til vårt nåværende hus så har de nøklene på svigermors nøkkelknippe, selv om vi pent har spurt om de ikke kan henge de i et skap.   Dette nøkkelknippet har flere ganger vært på avveie, feks glemt de i andres biler, lar knippet stå i dørlåsen over natta, låner hun bort bilen til de andre barna sine så får de alle nøklene osv.

i tillegg låser hun seg ukritisk inn i vårt hus og hun er temmelig nysgjerrig.

 

Hvordan løser vi dette dilemma? Det nytter ikke forklare svigers, fordi forstår ikke problemet og klarer ikke sette dette i sammenheng med at jeg ikke ønsker de skal ha nøkler. 

 

Anonymkode: 0f6b1...ad8

Kjøp elektronisk lås. Da trenger de ikke nøkkel, og dere kan låse dem inn fra mobiltelefonen ved behov!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nøkler til mine foreldres hus, de har ikke til vårt hus. Derimot har både vi og foreldrene mine reservenøkler som ligger på hemmelige plasser. Skal vi passe huset for hverandre låner vi nøkler.

Anonymkode: e61e3...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns man skal sette ned foten, og det er ikke opp til deg å passe på at ingen tær blir tråkket på, men heller svigerforeldrene dine som skal lære å passe sine egne saker. Det handler helt enkelt om privatliv, hvorfor skal de ha fri tilgang til deres privatliv i deres eget hus? Det er vel bare å si rett ut at du ikke er komfortabel med den situasjonen, og at det faktisk er ditt hus (og mannen din sitt selvfølgelig) og at dermed er det rett og rimelig med den løsningen som du er komfortabel med. Vil de komme så ofte på besøk så kan de vel heller ringe på dørklokka som alle andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har nøkler her. De bor kun 5-7 min med bil unna, veldig kjekt viss vi skulle miste nøkkelen. Vi har forsåvidt en hemmelig nøkkel også i boden i kodeskap. Viss svigers misterer nøkkelen skal det godt gjøres at tyven/de som finner den vet hvor den passer. Dette bekymrer meg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner her, kodelås er genialt. Da kan dere lage engangskode som de kan få hvis det er nødvendig. Koden kan være tidsbegrenset slik at de ikke kan gå inn når de vil. 

Har selv kodelås på døra og er kjempe fornøyd :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sett opp en nøkkelboks med kode, og la nøkkelen ligge der. Da kan de låse seg inn når dere er bortreist, og så skifter du ev. kode når dere kommer tilbake. Vi bruker en slik, og barna slipper å holde styr på nøkler. Veldig fornøyd. Her er en variant: http://www.sikkerheten-selv.no/product/572/n%C3%B8kkelboks-med-kode-keyguard-pl998?gclid=CMz_qc31issCFcLNcgodGZUAuw

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har ikke nøkkel hit nei, ei heller mine foreldre. Ser ingen grunn til det. Skal noen sjekke over huset fordi vi er bortreist, leverer vi bare ut ett sett nøkler. At noen andre skal ha nøkler hit på permanent basis hadde jeg ikke funnet meg i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til de som sier kodelås eller kodeboks. Vi har en nøkkelboks med kode som henger på et gjemt sted på utsiden av huset. Dersom noen har behov for å låse seg inn til oss når vi er borte får de koden og kan hente ut nøkkelen. Denne koden kan vi endre dersom vi ønsker det.
Vi har også alarm med varsling til mobil, slik at hver gang noen låser seg inn og deaktiverer koden får vi melding om det. Da er det lett å ha oversikt over om det er noen som låser seg inn i tide og utide.
Folk som skal inn for å fore katten eller vanne blomster trenger ikke være i huset i timesvis, så om de ikke har logget seg ut etter 30 min kan vi ringe og høre om noe er i veien. ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

takk for alle innspill!

Jeg sa høyt for litt siden at ingen skulle ha nøkler til vårt hus på permanent basis.  Svigers ble skikkelig fornærmet, lurte om jeg ikke hadde tillit til dem, og om jeg egentlig ikke likte dem, om jeg trodde de hadde onde hensikter osv.Jeg forstår mannen min, for å si det sånn. Men samtidig så orker jeg ikke tanken på at de skal ha fri tilgang. 

Vi har vurdert dette med nøkkelsafe, men jeg synes det virker litt utrygt. Den er vel enkel å bryte opp?

 

Anonymkode: 0f6b1...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...