Gå til innhold

Hva er mest gunstig når man selger et hus og vil vente med å kjøpe nytt? I


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visste ikke hva jeg skulle ha som overskrft. Saken er at jeg skal selge huset mitt og kommer mest sansynlig til å sitte igjen med en god egenkapital etter salget. Jeg skal flytte inn til kjæresten min og vi tenker å bo hos han i et par år. Jeg skal ikke kjøpe meg inn i hans hus, men vi skal kjøpe noe sammen om et par år. Noen som vet hva som er lurt for meg å gjøre uten å måtte skatte for mye for pengene?

Anonymkode: fbb19...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke selge. Lei ut! ;)

Anonymkode: e848a...fda

Da taper man på å måtte skatte av gevinsten om man ikke har bodd i boligen selv det siste året.

Kan du ikke bare la boligen stå tom, eller leie ut til under 60.000 så du slipper å skatte? Selger du nå, for så å kjøpe om to år, har du gått glipp av prisstigningen på boligen.

Evt. la pengene stå i banken, du får renter, men må skatte 25% av rentene.

Anonymkode: 2514d...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er forresten "en god egenkapital"? Det har litt å si :)

Anonymkode: 2514d...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke hva jeg skulle ha som overskrft. Saken er at jeg skal selge huset mitt og kommer mest sansynlig til å sitte igjen med en god egenkapital etter salget. Jeg skal flytte inn til kjæresten min og vi tenker å bo hos han i et par år. Jeg skal ikke kjøpe meg inn i hans hus, men vi skal kjøpe noe sammen om et par år. Noen som vet hva som er lurt for meg å gjøre uten å måtte skatte for mye for pengene?

Anonymkode: fbb19...6bc

Her spaserer du på elegante sko, direkte inn i kvinnefellen. Gratulerer. 

Å selge en bolig og bo hos samboer wller andre for så å sette pengene i banken vil medføre et gedigent verditap. Du får omtrent 0 i renter når skatt blir fratrukket, du går glipp av verdistigningen på boligmarkedet, og du gjør noe alle økonomiske rådgivere advarer særlig kvinner mot å gjøre. 

Men det er et fritt land, og du gjør som du vil.

Anonymkode: d3deb...ffd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her spaserer du på elegante sko, direkte inn i kvinnefellen. Gratulerer. 

Å selge en bolig og bo hos samboer wller andre for så å sette pengene i banken vil medføre et gedigent verditap. Du får omtrent 0 i renter når skatt blir fratrukket, du går glipp av verdistigningen på boligmarkedet, og du gjør noe alle økonomiske rådgivere advarer særlig kvinner mot å gjøre. 

Men det er et fritt land, og du gjør som du vil.

Anonymkode: d3deb...ffd

Kvinnefellen er å bo hos mannen, betale løpende kostnader til mat, interiør, strøm osv. UTEN å spare seg opp midler til å kjøpe seg inn, eller eget evt annet av verdi om det tar slutt. Det var nå ikke akkurat dette TS legger frem at hun har planer om.

Anonymkode: 2514d...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnefellen er å bo hos mannen, betale løpende kostnader til mat, interiør, strøm osv. UTEN å spare seg opp midler til å kjøpe seg inn, eller eget evt annet av verdi om det tar slutt. Det var nå ikke akkurat dette TS legger frem at hun har planer om.

Anonymkode: 2514d...b94

Kvinnefella har flere varianter og variabler enn denne ene du sjiserer opp. 

Anonymkode: d3deb...ffd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her spaserer du på elegante sko, direkte inn i kvinnefellen. Gratulerer. 

Å selge en bolig og bo hos samboer wller andre for så å sette pengene i banken vil medføre et gedigent verditap. Du får omtrent 0 i renter når skatt blir fratrukket, du går glipp av verdistigningen på boligmarkedet, og du gjør noe alle økonomiske rådgivere advarer særlig kvinner mot å gjøre. 

Men det er et fritt land, og du gjør som du vil.

Anonymkode: d3deb...ffd

Dette er jeg fullt klar over:) Saken er at det er min far som står som eier av huset nå. Jeg skal kjøpe det for prisen som vi gav for 7 år siden, men pga jeg ikke har hatt fast jobb har jeg enda ikkje kjøpt det. Jeg har inne et par hundre tusen i huset og får gevinsten når vi selger. Jeg kan ha tjent ca 2 mill ved salg sånn prisene er i dag. Uansett siden det er usikkert med tanke på hva som vil skje me tanke på boligmarkedet og renten fremover. Er det bedre å vente med å kjøpe ny bolig, derfor tenker vi ha litt is i magen med tanke på å kjøpe felles bolig. Skal jeg selge, så er det best å selge mens boligprisene er såpass høy som nå i den byen jeg bor. 

Anonymkode: fbb19...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da taper man på å måtte skatte av gevinsten om man ikke har bodd i boligen selv det siste året.

Kan du ikke bare la boligen stå tom, eller leie ut til under 60.000 så du slipper å skatte? Selger du nå, for så å kjøpe om to år, har du gått glipp av prisstigningen på boligen.

Evt. la pengene stå i banken, du får renter, men må skatte 25% av rentene.

Anonymkode: 2514d...b94

Takk for svar. Saken er at jeg ikke tror vi får høyre sum for huset enn om vi selger nå. Det er ikke aktuelt å leie ut huset siden det er min far som står som eier.

Anonymkode: fbb19...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe huset billig av din far nå, og selge det videre, så vil jeg anbefale deg å bo der et år etter du har kjøpt det for å slippe å skatte av hele gevinsten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, smilo skrev:

Hvis du skal kjøpe huset billig av din far nå, og selge det videre, så vil jeg anbefale deg å bo der et år etter du har kjøpt det for å slippe å skatte av hele gevinsten. 

Jeg skal ikke kjøpe det siden jeg da må bo her et år, men det er jeg som får "gevinsten" av salget:)

Anonymkode: fbb19...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være med på å betale ned på lånet til huset til kjæresten min, men at jeg skal betale strøm, mat etc er en selvfølge. Han skal ikke selge det huset, selv om vi kjøper nytt hus sammen. Det er derfor jeg ikke skal kjøpe meg inn i huset hans. 

Anonymkode: fbb19...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. februar 2016 at 17.31, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke være med på å betale ned på lånet til huset til kjæresten min, men at jeg skal betale strøm, mat etc er en selvfølge. Han skal ikke selge det huset, selv om vi kjøper nytt hus sammen. Det er derfor jeg ikke skal kjøpe meg inn i huset hans. 

Anonymkode: fbb19...6bc

Høres ut som dere blir sittende med mange hus som dere ikke vet hva dere skal gjøre med tilslutt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, mjauritz skrev:

Høres ut som dere blir sittende med mange hus som dere ikke vet hva dere skal gjøre med tilslutt :fnise:

Neida. Jeg skal selge huset jeg bor i, men huset han eier har han helt fra starten tenkt å beholde:)

Anonymkode: fbb19...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...