Gå til innhold

Datteren min har lyst til å ta et år i utlandet


Kittykat

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, hva skjedde? :(

Jeg reiste til Latin-Amerika med AFS, og kan med hånda på hjertet si at det er et av de beste årene jeg har hatt. Selvom jeg hadde en tøff start hos en vertsfamilie jeg ikke gikk overens med, så ble alt bedre da jeg byttet familie og skole. Skal sies at jeg har kontakt med familien som jeg flyttet fra, og anser dem som mine venner som jeg besøker hver gang jeg reiser tilbake til det landet (har reist tilbake mange ganger etter utvekslingsåret som var for snart 20 år siden). Når datteren min begynner på vgs, så skal jeg oppmuntre henne til å reise på utveksling med AFS. Jeg vokste utrolig mye i løpet av det året, fikk masse selvtillit, lærte spansk flytende, lærte masse om en annen kultur og et land som jeg så vidt hadde hørt om før jeg reiste, og ikke minst fikk jeg venner fra hele verden som jeg fortsatt har mye kontakt med.

Anonymkode: 1d6ad...a2f

Jeg kom til en familie med kriminelt rulleblad, og ble behandlet så dårlig at det kan bli sett på som mishandling.

Jeg er veldig glad for at du fikk en god opplevelse etter hvert:)                                                                                                   Det jeg synes er så rart, er at mange, og da mener jeg MANGE, ender opp å bytte familie eller dra hjem. Hvorfor velger organisasjonene familier som overhodet ikke er egnet å være vertsfamilier? Vertsfamilien min hadde hatt utveksningsstudenter i 10 år før meg, og mange var misfornøyde, mens andre ikke turte å gi beskjed. Et fåtall likte familien. EF tror jeg er verstingen på dette... I tillegg til min egen historie, har jeg også hørt andre skrekkhistorier fra andre venner og bekjente.

 

 

Anonymkode: 66b6f...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, O.G. skrev:

Hva hindret deg i å dra da du ble 18 år og bestemte selv?

Jeg har vært både på utveksling på videregående og akademisk utveksling gjennom universitetet, som er hovedalternativet når du er over 18, og det kan virkelig ikke sammenlignes.

På videregående bor man i en vertsfamilie og er en del av kulturen på godt og vondt - dere spiser alle måltider sammen, du går på skole der og gjør alt alle andre gjør. På universitetet/høyskole bor du gjerne for deg selv/i et kollektiv/ dorm room, fester, henger med folk fra ditt eget land/andre utvekslingselever og har det sykt fett, men mister mye av den kulturelle opplevelsen.

Anonymkode: 12810...7f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. februar 2016 at 1.19, Kittykat skrev:

Min datter på 16 har lyst til å ta et år som utvekslingsstudent. Jeg vet at jeg ikke kan nekte henne, men jeg er utrolig skeptisk til det. Man hører jo både positive og negative historier om vertsfamilien, og det er de negative historiene som gjør at jeg er skeptisk. Pluss at hun vil være i et annet land og det er ikke bare bare. Jeg er av den sorten at jeg vil gjerne kjenne til familien/treffe dem for å få et førsteinntrykk. Det holder ikke bare med at byrået har godkjent familien. Jeg er sikkert litt vanskelig på det området, men jeg vil jo bare at datteren min skal ha det bra og bli skikkelig tatt vare på av de hun skal bo hos. Hun er tross alt det kjæreste jeg har på denne jord...

Er det noen her inne som har vært utvekslingsstudent eller har barn som har vært det og som kanskje kan fortelle litt om det?

Dette kjenner jeg.

 

Det beste du gjør er: la henne dra!!!

Anonymkode: 808d5...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært både på utveksling på videregående og akademisk utveksling gjennom universitetet, som er hovedalternativet når du er over 18, og det kan virkelig ikke sammenlignes.

På videregående bor man i en vertsfamilie og er en del av kulturen på godt og vondt - dere spiser alle måltider sammen, du går på skole der og gjør alt alle andre gjør. På universitetet/høyskole bor du gjerne for deg selv/i et kollektiv/ dorm room, fester, henger med folk fra ditt eget land/andre utvekslingselever og har det sykt fett, men mister mye av den kulturelle opplevelsen.

Anonymkode: 12810...7f7

Da skjønner jeg ikke hvorfor du er så bitter på foreldrene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom til en familie med kriminelt rulleblad, og ble behandlet så dårlig at det kan bli sett på som mishandling.

Jeg er veldig glad for at du fikk en god opplevelse etter hvert:)                                                                                                   Det jeg synes er så rart, er at mange, og da mener jeg MANGE, ender opp å bytte familie eller dra hjem. Hvorfor velger organisasjonene familier som overhodet ikke er egnet å være vertsfamilier? Vertsfamilien min hadde hatt utveksningsstudenter i 10 år før meg, og mange var misfornøyde, mens andre ikke turte å gi beskjed. Et fåtall likte familien. EF tror jeg er verstingen på dette... I tillegg til min egen historie, har jeg også hørt andre skrekkhistorier fra andre venner og bekjente.

 

 

Anonymkode: 66b6f...911

Mange organisasjoner betaler vertsfamiliene, og da blit det fort noe litt annet - eleven blir noe familien tjener penger på, ikke nødvendigvis en ny del av familien. I noen organisasjoner, som AFS eller YFU er alle familiene frivillig, noe som legger et bedre grunnlag, siden det betyr at familien ikke tjener noe på å ha deg der, men vil ha en kulturell opplevelse og dele sin hverdag med noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, O.G. skrev:

Hva hindret deg i å dra da du ble 18 år og bestemte selv?

Hun hadde neppe nok sparepenger til å klare alle kostnadene som følger med et utvekslingsår.

Anonymkode: af279...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Flyvefisken skrev:

Mange organisasjoner betaler vertsfamiliene, og da blit det fort noe litt annet - eleven blir noe familien tjener penger på, ikke nødvendigvis en ny del av familien. I noen organisasjoner, som AFS eller YFU er alle familiene frivillig, noe som legger et bedre grunnlag, siden det betyr at familien ikke tjener noe på å ha deg der, men vil ha en kulturell opplevelse og dele sin hverdag med noen. 

Det der trodde jeg ikke var lov. Har EF gjort det? Såvidt jeg vet gjorde denne familien det gratis.

Anonymkode: 66b6f...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Da skjønner jeg ikke hvorfor du er så bitter på foreldrene dine. 

Jeg er ikke samme AB som den du siterte. Jeg er ikke bitter på foreldrene mine, forklarer bare at det er ikke det samme å reise på utveksling når man er under 18 og over 18 :)

Anonymkode: 12810...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på utveksling til et land i Asia da jeg var 16. Et fantastisk, uforglemmelig år! Ikke bare lett, men det skal det heller ikke være, tenker jeg. De aller fleste kommer til å møte på større eller mindre utfordringer, men det er jo noe av det elevene vokser på også.

Jeg har også hørt skrekkhistorier, og er innmari glad i datteren min på 16, men har likevel sagt ja til et opphold i England med Explorius. Synes faktisk ikke jeg har noen rett til å nekte henne det, all den tid vi har økonomisk og praktisk mulighet til det. Håper hun kommer til en grei vertsfamilie, samtidig som hun nok må være forberedt på at ting er annerledes og at hun ikke kommer til å like alt. Dessuten har det blitt strengere besøksregler nå enn da jeg var ung, så vi får ikke lov til å besøke henne i løpet av året. Men jeg tror det kommer til å gå helt fint, og selv om jeg kommer til å savne henne så tårene spruter gleder jeg meg til å skrive mailer og brev. Det er en av de tingene jeg husker som positivt fra mitt eget opphold: foreldrene mine skrev brev til meg, og vi lærte hverandre faktisk bedre å kjenne på den måten. Blir det virkelig pyton og hun ikke takler det, får hun heller reise hjem. Antar at risikoen for det er veldig, veldig liten, men det kan jo hende.

La ungen din reise hvis hun virkelig vil det! Det er en unik mulighet til å oppleve en annen kultur før man må forholde seg til alle "voksentingene". :) 

Anonymkode: 17520...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der trodde jeg ikke var lov. Har EF gjort det? Såvidt jeg vet gjorde denne familien det gratis.

Anonymkode: 66b6f...911

Leste meg opp på det nå, ser de ikke får betalt nå, så det var nok bare et rykte som gikk da jeg var utvekslingselev selv :P Da vet jeg ikke hvorfor noen organisasjoner notorisk har et dårlig rykte, kan være screening prosessen er for dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Flyvefisken skrev:

Mange organisasjoner betaler vertsfamiliene, og da blit det fort noe litt annet - eleven blir noe familien tjener penger på, ikke nødvendigvis en ny del av familien. I noen organisasjoner, som AFS eller YFU er alle familiene frivillig, noe som legger et bedre grunnlag, siden det betyr at familien ikke tjener noe på å ha deg der, men vil ha en kulturell opplevelse og dele sin hverdag med noen. 

Men i mange land er det sånn at hvis barnet ditt skal ha noen sjanse til å dra på utveksling, må du være vertsfamilie selv. Slik var det dit jeg reiste (med YFU) og vertsfamilien var egentlig ikke så gira på å få meg :ler: Men vi hadde det fint vi, og det vet jeg om mange som har hatt med betal-familier også. Dessverre er det skrekkhistoriene vi hører mest om, og råtne egg er det i alle kurver.

Det skal også sies at av de ungdommene jeg reiste sammen med, var det mange som klagde på det utroligste. Det er nok ikke alltid sånn at det alltid er vertsfamilien som er urimelige ;)

Anonymkode: 17520...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i mange land er det sånn at hvis barnet ditt skal ha noen sjanse til å dra på utveksling, må du være vertsfamilie selv. Slik var det dit jeg reiste (med YFU) og vertsfamilien var egentlig ikke så gira på å få meg :ler: Men vi hadde det fint vi, og det vet jeg om mange som har hatt med betal-familier også. Dessverre er det skrekkhistoriene vi hører mest om, og råtne egg er det i alle kurver.

Det skal også sies at av de ungdommene jeg reiste sammen med, var det mange som klagde på det utroligste. Det er nok ikke alltid sånn at det alltid er vertsfamilien som er urimelige ;)

Anonymkode: 17520...0d8

Sånn er det bare i noen land. :) Jeg reiste også med YFU, og fikk vite at om jeg ville til Canada og noen andre land måtte familien min være vertsfamilie mens jeg var borte. Men de fleste landene hadde ikke sånne avtaler. Vi var vertsfamilie noen år etterpå, men da var det fordi vi ville :P 

 

Nei, helt klart. Nå i ettertid ser jeg jo at noen av de tingene jeg så på som store problemer mens jeg var ute egentlig bare var småting. Men sånn er jo tenåringer.

EDIT: haha, ser nå at jeg bare gjentok det du skrev. Leste ikke innlegget ditt ordentlig før jeg svarte :P sorry

Endret av Flyvefisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der trodde jeg ikke var lov. Har EF gjort det? Såvidt jeg vet gjorde denne familien det gratis.

Anonymkode: 66b6f...911

Jepp, det er lov i mange land (Eks. Storbritannia) og flere organisasjoner bruker dette. Da jeg dro fikk vertsfamilien min betalt (dro ikke med EF, så vet ikke hvordan de er), men ofte er det ikke nok til å tjene så mye på det annet enn å dekke kostnader man får ved å ha en større husholdning. Den andre vertsfamilien jeg bodde hos behandlet meg utrolig bra og i det tilfellet var penger tydeligvis ikke hovedfokuset, men det er kanskje greit å være obs på dette før man reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen andre som har vært på utveksing i løpet av vgs? Interessant å høre om andres erfaringer :)

Anonymkode: 1d6ad...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på utveksling og havnet hos en helt jævlig familie, ikke kunne jeg reise hjem heller skjønt jeg tryglet om det. Klok av erfaring fikk ikke mine andre søsken dra de heller. Jeg vil anbefale deg å gjøre det magefølelsen sier. 16 år er fortsatt veldig ungt og det er mye som kan skje når man må klare seg selv på andre siden av kloden.

Anonymkode: 62699...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...